Naar
boven

8 simpele stappen naar een Kick-Ass blogpost

kickass_intro
Dat bloggen steeds populairder wordt, is duidelijk.

(En meer dan logisch als je het mij vraagt).

Redenen om te bloggen hoef ik je dan ook niet meer te geven, die zijn er genoeg.

Toch is er een groot verschil tussen bloggen en effectief bloggen.

Naast het maken van awesome content ;-), kun je met wat simpele tips veel meer uit je blogposts halen en een tik uitdelen aan de concurrentie.

Wat zijn de dingen waar je zoal op kan letten als je gaat schrijven? Ik deel graag 8 tips met je”¦

1. Bepaal het doel van je tekst

Gewoon schrijven om het schrijven, is nog nooit een effectieve blogstrategie geweest. Voordat je begint met schrijven, is het daarom handig om te bepalen waarom je een artikel schrijft.

Wil je iemand iets nieuws leren, een punt duidelijk maken, aansporen tot een bepaalde actie of dat het artikel fungeert als “linkbait”?

Het zijn stuk voor stuk goede redenen om blogposts te schrijven, maar door van te voren vast te stellen wat het doel van je post wordt, zal het schrijfproces veel makkelijker worden.

2. Schrijf een geweldige headline

Er wordt vaak over geschreven. En zeker niet zonder reden, de headline is namelijk het eerste wat mensen te zien krijgen voordat ze je bericht lezen. De headline moet dus overtuigend genoeg zijn, zodat iemand ook interesse krijgt om de rest van het artikel te lezen.

Een paar tips voor een goede headline:

  • Schrijf je headline als eerste. De headline is jouw belofte aan de lezer die je met de rest van het artikel nakomt. Zorg dus dat je iets belooft wat je publiek graag wil en lever het dan ook echt.
  • Hou een swipefile bij. Maak een bestand (bijvoorbeeld in evernote) waarin je headlines van anderen verzameld, zodat je ze later kunt herschrijven en gebruiken.
  • Bestudeer wat goed werkt. (Engelstalig)

3. Zoek bijpassende (niet-cliché) afbeeldingen

klantenservice_clicheHet eeuwenoude gezegde “een beeld zegt meer dan 1000 woorden” gaat zeker ook op in het geval van bloggen. Na de headline is een afbeelding vaak het volgende item wat de aandacht trekt, het kan maar beter een goede zijn.

De 101 cliché afbeeldingen van lachende klantenservice medewerkers en blije mensen of andere veel te veel gebruikte stockfoto’s zijn geen goed idee voor een knallende blogpost.

Een unieke afbeelding geeft je een goeie kans om op te vallen. Via flickr kun je een heleboel originele afbeeldingen vinden (vergeet niet te sorteren op creative commons en commercial use + de bron te vermelden indien nodig).

Heb je zelf een coole foto? Dan is dat helemaal super, natuurlijk!

4. Wek meer interesse

De intro van je blogposts (hook) is enorm belangrijk, omdat je hier je lezer moet overtuigen ook de rest van je blog te lezen. Gebruik je beste technieken om je lezer aan de haak te slaan.

Hint naar de oplossing (de belofte) die je in de rest van je artikel gaat behandelen (maak je lezer nieuwsgierig), maar geef nog niets weg.

Dit is ook vaak het gedeelte waar de “lees verder” knop geplaatst wordt.

5. Maak het artikel scanbaar

Een blogpost is geen opstel (hoewel dat soms moeilijk te geloven is als je een hoop blogs bekijkt).

Grote stukken tekst lezen in een boek of ander print medium is voor de meeste mensen prima te doen. Van een scherm aflezen, is echter een stuk lastiger voor de ogen. Aan ons dus de taak om het onze lezers zo makkelijk mogelijk te maken.

Dit zijn een paar simpele dingen die je tekst beter leesbaar/scanbaar maken:
”¢   Tussenkopjes
”¢   Lijstjes (opsommingen)
”¢   Witregels
”¢   Voldoende groot lettertype
”¢   Korte alinea’s (niet meer dan ± 4 regels)

6. Vermijd vakjaron en andere slaapverwekkende taal

Voor mensen die niet zoveel verstand als jij hebben van een bepaald onderwerp (toekomstige klanten, wellicht), is een tekst vol vakjargon en moeilijke taal een regelrechte ramp om te lezen.

Expertise demonstreren is niet hetzelfde als alle 300 vaktermen verwerken in je teksten. Probeer zo duidelijk mogelijk te zijn. Jargon maakt de drempel om te lezen (en met je te werken) alleen maar hoger en, ook niet onbelangrijk, saaier.

Een vleugje persoonlijkheid wil ook nog wel eens helpen :-).

7. Spoor aan tot actie

Weet je nog dat we het aan het begin over het doel van je blogposts hadden? Nu maken we de cirkel rond.

Het is verstandig om aan het einde van je post je lezer te vragen een bepaalde actie te ondernemen. Dit kan het achterlaten van een reactie zijn, delen via sociale media, downloaden van een rapport of een andere gewilde uitkomst.

Al met al zijn lezers sneller geneigd actie te ondernemen wanneer je het vraagt ”“”“ dan wanneer je dit aan hunzelf overlaat.

Kleine tip: vraag nooit meer dan één ding tegelijk, teveel acties zorgen er vaak voor dat mensen helemaal niks doen.

8. Alleen het beste is goed genoeg

Als je als doel hebt ass te kicken met je blog, probeer er dan echt iets moois van te maken ”“”“ elke post weer.

Het is zo makkelijk om in de sleur van middelmatigheid terecht te komen (ervaringsdeskundige #1 hier”¦) en daar bestaat al genoeg van.

Je valt veel sneller op als je elke post het maximale geeft.

Heeft je doelgroep er echt iets aan of kunnen ze makkelijk zonder?

In het laatste geval zal het lastig zijn lezers constant terug te laten komen (laat staan dat ze klant worden).

De perfecte blogpost bestaat natuurlijk niet, maar reken maar dat je kudo’s verdient door het te proberen!

Over naar JOU

Uiteraard kan ik er nu niet omheen jou als lezer een verzoek te doen.

Dat zou wel heel erg breken met de “practice what you preach” filosofie”¦

Wat ik graag wil, is dat je een reactie achterlaat. Het liefst met een extra tip, maar uiteraard zijn andere reacties en feedback ook welkom!

Tot in de comments ;)


Over de auteur

Hi, ik ben Nick :-) online ondernemer, blogger en meest van alles ”“ online marketing verslaafde. Op Klantpasta.nl help ik online professionals aan meer klanten. Offline ben ik voetbalfan en gek op pittig eten en pannenkoeken! Mag ik je helpen?

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Gastschrijver
Wil jij ook bloggen voor Karelgeenen.nl en jouw kennis delen met meer dan 15 000 nieuwsbrief abonnees? Bekijk hier onze voorwaarden en neem contact op met Coen via coen@karelgeenen.nl!
15 reacties op "8 simpele stappen naar een Kick-Ass blogpost"
  • Karel Geenen zegt:
    20 Feb, 2013 om 12:18

    Gaaf artikel Nick! Zo willen we er wel meer op Karelgeenen.nl ;-).

    Reageren
    • Nick Bijl zegt:
      20 Feb, 2013 om 13:31

      Thanks Karel †“ dat moet vast te regelen zijn.. :)

  • Guido Wattel zegt:
    20 Feb, 2013 om 12:26

    He Nick, leuk artikel met een aantal handige reminders. Ik mis hier een belangrijk onderdeel: nieuwswaardigheid/ actualiteit. Hoe verser het onderwerp waarover je een blogartikel schrijft of hoe minder er nog over het onderwerp te vinden in online, hoe groter de kans dat jouw artikel de aandacht trekt. Uiteraard moet het artikel dan wel goed geschreven zijn want anders haakt iemand alsnog af.

    Reageren
    • Nick Bijl zegt:
      20 Feb, 2013 om 13:47

      Hi Guido †“ bedankt voor je reactie!

      Goede aanvulling inderdaad. Al is dit wel afhankelijk van het onderwerp waarover je blogt. Sommige onderwerpen zijn minder nieuwsgericht dan anderen.

      Zo zijn er tal van onderwerpen die “evergreen” zijn (denk aan vele hobby’s, vele dingen omtrent gezondheid/sport, etc.).

      Ik kan me zo voorstellen dat er rond breien de afgelopen jaren bijvoorbeeld weinig spannends is gebeurd :P

      Als je echter op actualiteiten en nieuws kunt inspelen, dan is dat zeker een handige strategie!

    • Albert zegt:
      20 Feb, 2013 om 19:32

      Ook promotie is een belangrijk punt denk ik. Een kick-ass post hebben verdient de nodige aandacht. Promoot het op Social Media en ook daar moet je rekening houden met een aantrekkelijke heading en description (en afbeelding werkt ook wel mee ;)).

      Fijne post, thanks.

  • Jan zegt:
    20 Feb, 2013 om 13:19

    Hoi Nick,
    Goed artikel en je volgt helemaal je eigen guidelines. Kudos!
    Ik vraag me alleen af hoe je er voor zorgt dat zo’n kickass blogpost ook echt gezien wordt. M.a.w. het is volgens mij ook belangrijk om zorgvuldig te kiezen waar je je blog post. Je kunt er volgens mij niet van uitgaan dat iedereen die dit artikel interessant vind ook echt kan vinden als je het bv. alleen maar op je eigen blog post. Ben benieuwd wat je daar van denkt?
    Jan

    Reageren
    • Nick Bijl zegt:
      20 Feb, 2013 om 14:02

      Hallo Jan †“†“ je zit hier “spot on”!

      Zeker als je blog (in het begin) weinig tot geen lezers heeft, loont het om niet alleen op je eigen blog te posten.

      Het is een veel gemaakte “fout” om te wachten tot mensen zelf je artikelen vinden. Op die manier kan het echt heel lang duren. Hier ben ik “toevallig” een nieuwe serie over begonnen: http://wp.me/p2xWba-wz

      Promotie speelt ook echt een sleutelrol. Gastblogs schrijven, connecties maken met andere bloggers, slim gebruikmaken van al bestaande netwerken en (sociale) community’s. Het hoort er allemaal bij.

      Het internet is 1 groot netwerk, maar veel bloggers leven in eenzaamheid op hun eigen blog :)

  • Hidde Veltkamp zegt:
    20 Feb, 2013 om 15:34

    Hallo Nick,

    Goed artikel. Staan zeker zeer waardevolle tips in voor mensen die beginnen met bloggen!

    Als aanvulling: gebruik ook andere elementen om tekst te onderbreken. Mensen kunnen scannen aan de hand van tussenkopjes, maar ook bijvoorbeeld door het gebruik van een blockquote, dikgedrukte woorden, links, woorden in hoofdletters en dergelijke. Zie dat je een aantal van die voorbeelden ook gewoon toepast in dit artikel.

    Daardoor verrijk je niet alleen je blogartikel voor je lezers, maar ook voor de zoekmachines :)

    Reageren
    • Nick Bijl zegt:
      20 Feb, 2013 om 16:23

      Hé Hidde †“ goed dat je reageert!

      Je hebt helemaal gelijk †“ eigenlijk alles wat de ogen even rust geeft, maakt een artikel “lekkerder”.

      Ben zelf ook grootgebruiker van witregels en van die fijne …

      Puntjes :)

      Thanks!

  • Renée zegt:
    20 Feb, 2013 om 17:27

    Leuk artikel, Nick.

    Goed dat je ook aandacht besteedt aan de begeleidende foto’s. De meeste artikelen over ‘het ideale artikel’ gaan toch vaak alleen over de tekst. Het is sowieso al leuk als als er (minstens) een bij staat, maar wat originaliteit is voor veel mensen volgens mij een eye-opener. ;-)

    Ik heb zelf al een heel aardige bron gevonden, maar Flickr is een goeie suggestie – dankjewel!

    Groeten, Renée

    Reageren
  • Nick Bijl zegt:
    20 Feb, 2013 om 19:51

    Thanks Renée, jij bedankt voor je leuke reactie!

    Wat mij betreft is het altijd een totaalplaatje EN een kwestie van voorkeur natuurlijk. Daarom is het ook belangrijk dat je weet voor wie je het doet :)

    Fijne avond!

    Reageren
  • Jos zegt:
    21 Feb, 2013 om 00:43

    Vermijd vakjaron(?) en andere slaapverwekkende taal

    Het is vaktaal of jargon (=vaktaal). Geen vakjargon.

    Als je schrijft, schrijf dan goed.

    Reageren
  • Nick Bijl zegt:
    21 Feb, 2013 om 09:17

    Dag Jos,

    Ik heb altijd geleerd dat “vakjargon” een echt woord is. En ik geloof dat ik niet de enige ben: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/1615/
    http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=vakjargon&lang=nn

    Wellicht een nieuw woord geleerd?;)

    Reageren
  • Daan Walraven zegt:
    12 Mrt, 2013 om 15:24

    Nog een tip: Maak je artikelen niet te lang.

    Ik heb daar geloof ik last van haha. Mijn artikelen worden op de een of andere manier altijd net iets te lang.

    Reageren
  • Pieter Smit zegt:
    09 Jul, 2013 om 12:41

    Voor de creatie van content kijk ik altijd naar iets wat hier veel op lijkt namelijk AIDA attention , Intrest, Desire, Action http://nl.wikipedia.org/wiki/AIDA-model

    Hoop dat jullie hier nog wat aan hebben want het is een oud verhaal maar in mijn ogen wel actueel.

    Groeten,

    Pieter

    Reageren

Reageren