Naar
boven

Blogspam: Niet meer toegestaan!

Na bijna 5 jaar komt er een einde aan het blogspam-tijdperk op Karelgeenen.nl. Vanaf heden is het dus niet meer toegestaan om te reageren met zoekwoorden als naam.

De laatste jaren begon ik er al sterk over te twijfelen, en nu is de knoop dus doorgehakt. Oude reacties met zoekwoorden zullen voorlopig niet aangepast worden. Nieuwe reacties met zoekwoorden als naam zullen worden verwijderd of aangepast.

De reden dat het niet meer is toegestaan

Ik kan meerdere redenen opnoemen, maar ik kan er ook kort over zijn. Het staat onprofessioneel en is (al lang) niet meer van deze tijd. Onze blog wordt door steeds meer mensen gelezen. En daar hoort ook een stukje professionalisering bij.

Met andere woorden: er mag alleen nog maar gereageerd worden met voornaam, initialen, achternaam of pseudoniem. Maar niet meer met zoekwoorden.

Dit gaat je reacties kosten Karel!

Dat kan. En dat zou ik jammer vinden. Maar ik ben ook van mening dat het aantal reacties geen kpi mag zijn. En het mag al zeker niet ten koste gaan van de kwaliteit.

Inhoudelijk sterke reacties met zoekwoorden als naam

Er is een vrij grote groep op onze blog die inhoudelijk sterke reacties geven, maar toch reageren met zoekwoorden als naam.

Aan deze groep wil ik zeggen: excuses. Jullie moeten het woord blogspam niet te letterlijk nemen. Ik hoop dan ook van harte dat deze groep gewoon door blijft gaan met deze reacties, en begrip heeft voor mijn keuze. Ik waardeer jullie reacties namelijk enorm!

Wat is jouw mening hierover? Ik hoor het graag in de reacties hieronder.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
25 reacties op "Blogspam: Niet meer toegestaan!"
  • André Scholten zegt:
    20 Mei, 2011 om 12:24

    Ik pas dit beleid altijd al tijden toe. En voor de mensen die zich er niet aan houden doe ik 2 dingen: bij een interessante reactie verwijder ik de URL, bij een nutteloze reactie verwijder ik de hele reactie. Goede zet dus wat mij betreft.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      20 Mei, 2011 om 12:26

      Thanks voor de bevestiging Andre. En goede tip voor het verwijderen van de URL!

    • Navin Poeran zegt:
      20 Mei, 2011 om 20:42

      @André Haaaaaaaaaaaa, dat doe ik ook, goede zet.

  • Simon Vreeman zegt:
    20 Mei, 2011 om 12:29

    Goede stap Karel. Ik praat ook liever met mensen dan met zoekwoorden.

    Reageren
  • Imre Bernath zegt:
    20 Mei, 2011 om 12:42

    @karel
    Goede beslissing!

    Er zijn op dit moment erg veel website eigenaren die via o.a. Google alerts van blog naar blog hoppen en alleen maar een reactie plaatsen met hun zoekwoord als naam en denken dat dit werkt voor een betere ranking. Ze vergeten alleen dat Google hier allang zijn algoritme op heeft aangepast.

    Dit geldt ook voor lege linkprofielen en linkpatronen.

    Met vriendelijke groet,

    Imre Bernath

    Comment spam is een negatieve factor en kost nu je rankings.

    Reageren
    • André Scholten zegt:
      20 Mei, 2011 om 12:50

      Dat ben ik absoluut niet met je eens. Het plaatsen van comments werkt nog steeds enorm goed voor je populariteit. Zelfs al is die comment half leeg. Er staat immers genoeg content rondom die link.

      Pas als het massaal gedaan wordt zal Google dit opvallen en negatief beoordelen. Maar goede handmatige geplaatste comments werken erg goed.

  • Ruud zegt:
    20 Mei, 2011 om 14:52

    Goede actie op zich. Ik vind het voornamelijk vervelend dat je zoveel comment spam krijgt als je dit allemaal toelaat. Overigens heb ik wel het idee dat Google wel wat minder waarde hecht aan de Anchortekst. Zeker als je een te geoptimaliseerd link profiel hebt is de kans aanwezig dat je een Google penalty krijgt.

    Het is heel natuurlijk om ook een link met niet geoptimaliseerde anchortekst naar je site te hebben

    Overiges ben ik het ook met Andre eens dat het plaatsen van comments nog steeds erg goed werkt.

    Reageren
  • Chris van Marion zegt:
    20 Mei, 2011 om 14:54

    Joehoe! Een hele goede zet Karel. Bij een professioneel blog passen professionele reacties van Jan, Piet en Ewout. Niet van ‘Automatten kopen’ en ‘Hoge positie in SEO’.

    Nu nog werken aan het reageren met als websitelink een diepere pagina. Als iemand op mijn naam klikt wil die persoon waarschijnlijk iets over mij (of mijn bedrijf) weten. Dus zou de url ‘www.mijnwebsite.nl/over-mij’ moeten zijn. Maar die wordt op dit blog op dit moment nog als spam beoordeeld. Dan is jammer, want het bevordert juist de usability.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      20 Mei, 2011 om 16:44

      Oei, vreemd. Volgende keer als je daarmee reageert, stuur me dan even een mailtje, dan keur ik hem goed Chris.

  • Jedidja zegt:
    20 Mei, 2011 om 16:00

    Begrijpelijk Karel, en inderdaad is het zo een stuk professioneler.

    Mij ben je in elk geval niet kwijt :)

    Reageren
  • Hubert Mooren zegt:
    20 Mei, 2011 om 17:57

    Goede en verstandige keuze. Je hebt ook de sidebar al aangepast met de top commenters erin. Of is dat al lang zo? Valt me nu pas op…

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      23 Mei, 2011 om 09:55

      Klopt ja, weinig toegevoegde waarde. En het viel vooral op dat men snel even op een paar artikelen ging reageren om zodoende bovenaan het lijstje te komen. En dat was niet de bedoeling ;-).

  • Pieter Carette zegt:
    20 Mei, 2011 om 18:32

    Inderdaad veel beter. Eindelijk niemand die zich nog achter de keywords kan verschuilen :).

    Reageren
  • Derk Jan zegt:
    21 Mei, 2011 om 10:45

    Verstandig :-)

    Reageren
  • Nienke van de Haar zegt:
    23 Mei, 2011 om 13:53

    Goede beslissing!
    Het staat inderdaad beter.
    En de discussie is wat persoonlijker dan met al die zoekwoorden.

    Reageren
  • Robert zegt:
    23 Mei, 2011 om 21:46

    Inderdaad goede keuze, ziet er een stuk vriendelijker uit zo

    Reageren
  • Gerhard zegt:
    26 Mei, 2011 om 12:03

    Goeie keuze, ik heb echter wel een vraagje over het gedrag van google en de blogspam.
    Je kunt toch als blogeigenaar beslissen of je follow of no-follow aanzet, heeft dat dan niet gevolgen voor de links die geplaatst zijn. Ik zou verwachten als no-follow “aanstaat” de links niet gevold worden door google en daarmee dus niet meewerken aan een hogere ranking binnen google. Mijn url is bij deiverse directories en relevante pagina’s opgenomen maar vraag ik bij google op waar de links te vinden zijn staan deze er niet tussen.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      26 Mei, 2011 om 12:05

      En waar vraag je die links op? Niet via het link: command, want dat geeft geen goed beeld. Beter is via de Google Webmaster Tools.

  • Geen naam zegt:
    26 Mei, 2011 om 13:07

    Je kent mijn mening, wil hem graag nog even kort publiek toelichten, dan hebben anderen er ook wat aan:

    Ik zie het als ruilhandel; Goede inhoud in ruil voor een link die wat leuke associaties van een zoekwoord oplevert voor een website.

    Blogspam is m.i. het tikken van zinloze, niet bijdragende reacties om dit laatste te bereiken. Persoonlijk zou ik er dus voor kiezen om zinloze reacties te verwijderen en reacties met zoektermen ongemoeid te laten, als ik een blog zou beheren.

    Reageren
    • Dirk zegt:
      26 Mei, 2011 om 20:45

      Ben ik mee akkoord maar het staat echt niet mooi. Wat ze beter zouden kunnen doen is zoals op sommige blogs from of iets dergelijks zodat het toch nog een beetje eruit ziet.

    • Dirk zegt:
      26 Mei, 2011 om 20:47

      die reactie kwam niet helemaal door blijkbaar…

      ik bedoelde naam from url

  • Wouter Kroon zegt:
    26 Mei, 2011 om 20:33

    Heel goed besluit. Ik zie vaak reacties van mensen die vooral lijken te reageren om makkelijk een linkje te scoren. Maar overduidelijk inhoudelijk niets aan het artikel hebben toe te voegen.

    Reageren
  • Steph zegt:
    27 Mei, 2011 om 09:33

    Prima zet karel, geheel in lijn met wat ik hoorde op european e/commerce summit deze week, Google denk als een mens. ( of probeert te denken als een mens zou denken) Een interessant praatje met inhoud blijft bij mij ook beter hangen dan een naam of wat iemand doet

    Reageren
  • Steph zegt:
    27 Mei, 2011 om 09:35

    Sorry er stond toch een zoekwoord in , is er nu uit

    Reageren
  • Jaap van Goor (Vaarwinkel) zegt:
    28 Mei, 2011 om 16:16

    Reageren met zoekwoorden als naam is natuurlijk vreemd. Wie heet er immers ‘fietswinkel online’ of zo iets. Ik vind het echter wel normaal dat je als je als bedrijf ergens op reageert dat ook kenbaar maakt. Zoals ik dus hier doe.
    Zeker als je op een blog of forum reageert op een stukje waarin het over jouw bedrijf, product of merk gaat. Als winkel, leverancier reageren zonder je relatie tot het bedrijf te noemen is niet netjes en eigenlijk het omgekeerde van blog-spam. Namelijk je voordoen als een consument die laaiend enthousiast is over merk x. Dus ik hoop dat reacties voorzien van bedrijfsnaam, zoals ik nu doe, nog wel kan.
    Aardig overigens dat er nog steeds reacties op deze blogpost komen met zoekwoorden ipv. een naam ….

    Reageren

Reageren