Naar
boven

Doelgroep Facebook

Of we het nou hebben over producten of diensten – die online of offline worden aangeboden – iedere ondernemer of (online) marketeer is zich er van bewust dat de middelenmix die wordt ingezet moet aansluiten op de doelgroep.

Vaak zien ondernemers of marketeers dat bepaalde segmenten uit hun doelgroep actief aanwezig zijn op social media. Als we het over Facebook hebben, praten we over een ‘kleine’ 7 miljoen gebruikers in Nederland (marketingfacts 2012). Ook weet bijna iedereen in online marketing land dat ze er ‘iets’ mee moeten om deze potentiële doelgroep te bewerken. Iedereen wilt immers aanwezig zijn in het hart van hun doelgroep.

Daarom wil ik het vandaag hebben over de mogelijkheden van Facebook om je doelgroep hierin zo effectief mogelijk te bewerken. Hieronder ga ik uitleggen hoe je Facebook Advertising en uiteraard een optimale Facebook pagina kunt inzetten.

Doelgroep afbakenen met Facebook Ads

Facebook Marketing = Bullseye!

Alhoewel Search Engine Advertising een uiterst effectief middel is om je online doelgroep te bereiken zien we vaak dat de plank mis wordt geslagen. Het resultaat hiervan zijn irrelevante kostbare clicks door bezoekers buiten de doelgroep. Dit heeft te maken met hoe je omgaat met targeting van zoektermen.

Facebook Ads bieden de mogelijkheid om te targetten op een hele andere uitgebreide manier. Nadat je doelen hebt geformuleerd en exact weet wat je wilt bereiken met Facebook is de volgende stap: targeting van je doelgroep. Je kunt targetten op:

  • leeftijd, geslacht, relatiestatus
  • locatie, taal, onderwijs, werk
  • likes en interesses
  • vrienden van fans
  • fans

Dit betekent dus dat je heel specifiek kunt targetten. Is een segment uit je doelgroep op Facebook bijvoorbeeld: alle Amsterdamse vrouwen tussen de 25 en 30 die sporten? Dit is perfect mogelijk. De advertenties zullen nu alleen vertoond worden bij profielen die hier op aansluiten. Kortom, geen irrelevante vertoningen of clicks, maar je zult aanwezig zijn in het hart van je doelgroep, bullseye!

Ook belangrijk: nadat je weet of je dit instrument wilt inzetten voor bijvoorbeeld branding, meer likes creëren of speciale acties te promoten én je hebt je doelgroep afgebakend is het de kunst om goede hierop aansluitende advertenties te schrijven.

Facebook fanpage optimaliseren

We weten nu hoe we onze doelgroep via de Ads kunnen bereiken en meer likes kunnen genereren. Nu moet er voor gezorgd worden dat de fans ook fans blijven, ofwel de fanpage moet optimaal zijn en voorzien worden van kwalitatieve, relevante en entertainende content, je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld:

  • de tijdlijn in huistijl
  • duidelijke informatiepagina (o.a. openingstijden, contactgegevens)
  • foto’s en beeldmateriaal
  • plaatsen van updates, events, poll, mijlpalen en nieuwtjes

Op deze manier zal je de interactie met je Facebook doelgroep bewerkstelligen en altijd prominent aanwezig zijn bij je doelgroep! We moeten als marketeer niet vergeten hoe waardevol het is om toch bij een stukje ‘privé’ van de doelgroep aanwezig te zijn.

Heb je nog vragen over Facebook Marketing, neem gerust contact op of plaats een reactie.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Redactie
Wees de eerste die reageert!

Reageren