Naar
boven

F*cken met Google, of gewoon slim zijn?

Vandaag zocht ik op het woord “zoekmachine optimalisatie” in Google. En wat zag ik daar onderaan in de resultaten, wel, dit:

In eerste instantie dacht ik dat Traffic-Builders hier de mist was ingegaan. Maar tijdens het nemen van de screenshots “zag” ik het! Wanneer je goed kijkt zie je hier namelijk “SEO” in de omschrijving staan.

Allereerst, proficiat Traffic-Builders. Leuk gevonden! Maar uhm, wat is hier eigenlijk aan de hand?

Meerdere regels in meta-omschrijving

Het eerste wat me opvalt is dat er veel meer regels in de meta-omschrijving staan dan ik tot nu toe had gezien. Het valt in ieder geval op! Zelf ben ik dit dus nog niet tegengekomen, en ik vraag me af of dit een “bug” is in Google”¦

Niet relevantie omschrijving

Wat me verder opvalt, en eigenlijk ook wel stoort, is dat Google hier een omschrijving laat zien die totaal niets met mijn zoekwoord te maken heeft. Okee, visueel staat er dan wel SEO, maar Google ziet hier alleen W’s en underscores staan.

Dus dat valt me eigenlijk wel tegen van Google”¦ Vraag is dus ook hoe lang dit resultaat blijft staan in Google.

Guerrillamarketing

Persoonlijk vind ik dit wel een sterk staaltje guerrillamarketing! Een slimme manier om te laten zien dat je verstand van zaken hebt. En het werkt, want ze hebben ondertussen wel weer een link gescoord vanaf deze blog :-)

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
29 reacties op "F*cken met Google, of gewoon slim zijn?"
  • Persbericht zegt:
    20 Aug, 2010 om 09:17

    Wat een goed zeg, heb meteen even gezocht en hij staat er nog steeds, wel op de 2e pagina maar goed. Je valt wel op.
    Inderdaad zal dit niet lang duren, Yahoo laat het niet zien.

    Reageren
  • Danny Verhoeven zegt:
    20 Aug, 2010 om 10:22

    Het zal wel veel blogs gaan halen met dit bericht. Maar om dit risico te lopen om zoiets te doen met je zakelijke website zal mij iets te ver gaan.

    Of denken jullie dat je geen enkel risico loopt om een penalty te ontvangen?

    Reageren
  • cadeau idee zegt:
    20 Aug, 2010 om 11:33

    Waarom zou je een penalty krijgen of een risico lopen?
    Volgens mij doen traffic-builders niets verkeerd. Ze plaatsen, zoals Karel zet w’s en _’s in de metatag maar verder niets.
    Of zie ik dit verkeerd?

    Wel een briljante vondst die inderdaad wel eens wat links/blogs kan opleveren.

    Reageren
    • Dirk zegt:
      03 Sep, 2010 om 14:33

      Was eerder denk ik als ze de google bot andere content laten zien als normale bezoekers

  • Kevin zegt:
    20 Aug, 2010 om 12:33

    Dit komt wel vaker voor. Het enige wat je moet doen is geen spatie in meta description te zetten ;)

    Reageren
  • Dirk zegt:
    20 Aug, 2010 om 16:56

    En google het maar vertikken om mijn meta description op te nemen terwijl deze relevant is.

    Reageren
  • Luc De Brouwer zegt:
    21 Aug, 2010 om 12:30

    Het heeft (waarschijnlijk) helemaal niks met een “bug” in Google te maken. Wat aannemelijker is dat Traffic Builder middels User Agent sniffing Googlebot iets anders voorschotelt dan andere bezoekers. Niks nieuws, een leuke demonstratie maar verder niks..

    Reageren
    • Dirk zegt:
      21 Aug, 2010 om 20:12

      en is dat niet een reden om een site te bannen uit google? kan me herinneren dat bmw.de hier ook problemen mee heeft gehad.

  • Navin Poeran zegt:
    22 Aug, 2010 om 08:47
  • Imre Bernath zegt:
    22 Aug, 2010 om 10:37

    Je zegt verstand van zaken, persoonlijk vind ik het een actie van een kind van 14.

    Seo analyse van traffic-builders.com op basis van

    21 seo factoren.

    http://www.seolab.nl/seo-analyse/www.traffic-builders.com

    Kijk en oordeel zelf.

    Imre Bernath
    Seolab

    Reageren
  • Wolter Tjeenk Willink zegt:
    22 Aug, 2010 om 10:56

    @Karel: dank voor de post, leuk!

    @Luc: wel erg kort door de bocht om ons gelijk van user agent sniffing te betichten. Als je de broncode had bekeken had je gezien dat er niets aan de hand is. Lijkt me dat we ons dergelijke technieken niet kunnen permitteren als toonaangevend zoekmachinemarketingbureau immers.

    @Imre: ieder z’n mening. Vind ik het een mooie omschrijving? Nee. Maar er wordt wel weer over geblogd, getwittert, etc.

    Ter toelichting op het hele gebeuren: we zijn momenteel bezig met een nieuwe website en in de aanloop daar naar toe worden zo nu en dan wat zaken getest. Gewoon spielerei. Dit is zo’n voorbeeld.

    Niet heel verrassend maar wellicht toch leuk om te vermelden: de rankings zijn na deze aanpassing en indexatie niet gewijzigd op de voor deze pagina relevante woorden. Wel is apart dat Google deze description laat zien omdat er toch wel relevantere tekst op de pagina te vinden is lijkt me.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      23 Aug, 2010 om 12:23

      Graag gedaan Wolter! Het viel dan ook erg op!

      Inderdaad wel vreemd dat Google niet kiest voor een betere omschrijving, dat nodigt uit tot verder onderzoek :-).

  • Navin Poeran zegt:
    22 Aug, 2010 om 15:59

    @Luc en Dirk

    Van waar komen jullie?

    Reageren
  • Hypotheekrente zegt:
    23 Aug, 2010 om 11:13

    Het blijft toch leuk, zeker voor een SEO company. Maar wel gejat van SEOmofo.

    Reageren
    • BHV zegt:
      24 Aug, 2010 om 10:25

      Kon me inderdaad herinneren dat ik zoiets al eerder heb gezien. Ondanks dat nog altijd handig en effectief om bezoekers naar je toe te trekken. Wel vind ik het er erg spammy en dus onbetrouwbaar uitzien, dus misschien schiet je je zelf voor een deel in eigen voet.

    • Dries Bultynck zegt:
      24 Aug, 2010 om 11:21

      Wat zijn we weer lief, het ideetje hergebruiken om eens mee te spelen. Iedereen prutst toch eens graag?

    • Dirk zegt:
      03 Sep, 2010 om 14:32

      Als het werkt, waarom niet?

  • Peter Verhoeven zegt:
    23 Aug, 2010 om 12:09

    Ik vind het een slimmme goede uitvinding. In plaats van 2 regels description krijgt de gebruiker er nu 5 voorgeschoteld. Meer ruimte om jouw site naar voren te laten komen dus.

    Op de korte termijn zeer slim, maar wel het vervuilen van zoekresultaten in dit geval wat denk ik toch gestraft zal worden door Google, of door een Bot of door een medewerker.

    Reageren
  • Robbert R zegt:
    23 Aug, 2010 om 14:24

    Een leuke vinding waar nu toch over gesproken wordt en zo kom je dus in de publiciteit. Ik geloof niet dat je er meer klanten door krijgt en ik zou het ook niet al te lang op je site laten staan.
    Waar ik wel benieuwd naar ben is of de ctr flink is gestegen. Ofwel hebben jullie nu ook meer verkeer gehad vanaf google sinds je de metadescription hebt veranderd ?

    Reageren
  • knutselen seizoenen zegt:
    23 Aug, 2010 om 14:38

    Het is natuurlijk een ludieke actie. Pesoonlijk vind ik het er slordig uitzien. Wanneer ik als bezoeker, zonder enig verstand te hebben van SEO, een dergelijke omschrijving zie, haak ik af. “Het zal wel spam zijn of zoiets”.

    Reageren
    • fitnessapparatuur zegt:
      24 Aug, 2010 om 16:04

      Dit was ook het eerste wat in me opkwam. Maar het betreft hier een SEO gerelateerd onderwerp. En als je het woord SEO kent, zul je minimaal weten wat zoekmachine marketing inhoud. Ieder die hiernaar zoekt zal het zien als een “kunst” en zal verder klikken.

      In het geval van een niet seo gerelateerd onderwerp, dan heb je gelijk

  • Pro Websites MKB zegt:
    25 Aug, 2010 om 13:45

    Leuke actie inderdaad, maar er zijn natuurlijk ook subtielere manieren om je positie in de zoekresultaten onder de aandacht te brengen en tevens goede informatie in de omschrijving te laten staan.

    Reageren
    • MXcrosskleding zegt:
      06 Sep, 2010 om 15:03

      Er zijn inderdaad subtielere manieren maar dan had het niet op karel geenen en tientallen andere blogs/ website’s gestaan. Dus slim stukje advertising als je het mij vraagt

  • Parkeren Schiphol zegt:
    01 Sep, 2010 om 14:55

    Slimme Linkbait. “Iedereen” heeft er het toch over.

    Reageren
  • Rob @ Stacaravans zegt:
    22 Sep, 2010 om 01:14

    Leuke actie, dit is zeker een eyecatcher. Ik vraag me af of zoiets ook mogelijk is met andere korte woorden zoals bijvoorbeeld Top, Sex etc.

    Reageren
  • MXcrosskleding zegt:
    22 Sep, 2010 om 16:34

    Zal zeker mogelijk zijn, alleen is even uitzoeken hoe je het maakt

    Reageren
  • Maandlasten Hypotheek zegt:
    27 Sep, 2010 om 13:11

    Ik zou die link nooit aanklikken. Lijkt op spam, een onbetrouwbare site!

    Reageren
  • EHBO Koffer zegt:
    29 Okt, 2010 om 00:11

    Heel erg vet, jammer dat het er nu niet meer op staat!

    Reageren

Reageren