Naar
boven

Help, Analytics transacties zijn ineens verdwenen!

Universal analyticsIn relatief korte tijd bleek bij diverse van onze klanten dat er in Analytics nauwelijks nog transacties werden gemeten die afkomstig zouden zijn uit AdWords. Al gauw bleek dat de transacties nog wel werden gemeten, maar dat deze werden toegewezen aan de payment provider, oftewel aan de bank van de klant, als referral.

Inmiddels weten we wat de oorzaak is van dit probleem en nog belangrijker: wat we eraan kunnen doen! En omdat de kans groot is dat andere webshops hier ook mee te maken hebben of nog mee te maken gaan krijgen geven we je graag de oplossing!

De oorzaak

Bij een dergelijk probleem wordt de oorzaak vaak gezocht in de code van de webshop zelf. In dit geval ligt de oorzaak echter bij Analytics. Waarschijnlijk is je Analytics property recentelijk omgezet naar de nieuwe versie van Universal Analytics. We hebben ontdekt dat alle accounts waar dit probleem zich voordeed recent waren omgezet naar de nieuwe versie en ook gebruik maken van de nieuwe trackingcode.

Vandaar ook dat de kans groot is dat als je zelf een webshop hebt je hier ook mee te maken gaat krijgen, want Google is voornemens om de komende maanden alle Analytics accounts te gaan omzetten.

Analytics 2

Is jouw Analytics account nog niet omgezet en maak je nog geen gebruik van de nieuwe trackingcode? Dan is er wellicht wat anders aan de hand. Neem dan contact met ons op, zodat we je kunnen helpen met een passende oplossing.

Analytics 1Wanneer een bezoeker bij de ‘oude’ versie van Analytics de website verliet en binnen 30 minuten weer terugkeerde werd de verkeersbron niet overschreven. Dit is handig, want een gemiddelde betaling via iDeal valt ruim binnen die tijd. Zodoende bleef de oorspronkelijke verkeersbron bewaard wanneer een bezoeker een transactie deed.

Bij Universal Analytics werkt dit anders. Nu wordt nauwkeuriger gemeten wat het pad is dat de bezoeker aflegt, met als gevolg dat het niet meer uitmaakt hoe lang de bezoeker van de website weg is. De transactie wordt altijd toegewezen aan de laatst bekende verkeersbron en wanneer de bezoeker voor het afronden van de transactie een betaling heeft gedaan op de website van de bank, dan is de bank die verkeersbron.

Tenzij”¦

De oplossing

Met Universal Analytics zijn diverse nieuwe mogelijkheden toegevoegd aan het systeem. Één van deze mogelijkheden is het toevoegen van verwijzingsuitsluitingen in Analytics zelf. (Voorheen kon dit ook al, maar daarvoor moesten er wijzigingen worden aangebracht in de trackingcode.)

Je kunt dit probleem dus oplossen door Analytics te vertellen dat al het verkeer afkomstig van de bank niet als referral gemeten moet worden, zodat de oorspronkelijke bron bewaard blijft.

Analytics 3

Stappenplan

Als je direct geholpen wil worden of al een contactpersoon hebt bij KG Bureau raad ik je aan om contact met ons op te nemen. We lossen dit probleem graag voor je op!

Mocht je dit toch liever zelf willen doen, doorloop dan de volgende stappen:

  • Log in bij je Analytics account.
  • Klik bovenaan het scherm op ‘Beheerder’.
  • In de middelste kolom op de pagina die volgt (Property) staat het kopje ‘Trackinginfo’. Klik hierop, zodat deze uitklapt. Vervolgens kun je op ‘Lijst met verwijzingsuitsluitingen’ klikken.
  • Klik op de rode knop ‘+ Verwijzingsuitsluiting toevoegen’.
  • Voer het domein van de betalingsprovider in en klik op ‘Maken’.
  • Het is voor ons niet mogelijk om een lijst te maken met alle betalingsproviders, maar we helpen je graag op weg met het volgende lijstje:
    • bankieren.ideal.ing.nl
    • betalen.rabobank.nl
    • abnamro.nl
    • securecode.abnamro.nl
    • ideal.vanlanschot.com
    • multisafepay.com
    • pay.multisafepay.com
    • ideal.asnbank.nl
    • ideal.snsbank.nl
    • ideal.triodos.nl
    • paypal.com

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Wouter Nieuwerth
Wouter is SEA consultant bij KG Bureau. Mede verantwoordelijk voor succesvolle advertising campagnes. Tevens de whizzkid van KG Online Marketing én bassist van Paper Motion.
3 reacties op "Help, Analytics transacties zijn ineens verdwenen!"
  • Edbae zegt:
    13 Okt, 2015 om 12:25

    Hi Wouter,

    Weet je toevallig welke referrals er vooral voorkomen bij een webshop die gebruikt maakt van Atos als payment provider?

    Thanks!

    Groeten,
    Eline

    Reageren
  • OH zegt:
    15 Mrt, 2016 om 09:36

    Super! Dit is een top oplossing. Kun je oude data ook terughalen?

    Reageren
  • Emmy zegt:
    30 Jun, 2016 om 14:15

    Hallo Wouter,

    Al enige tijd geleden heb ik bovenstaande ingesteld voor onze website, echter blijven de banken als referral vernoemd onder bron/medium. Heb jij enig idee hoe dit kan?

    Groeten,
    Emmy

    Reageren

Reageren