Naar
boven

Hoe je muziek in je content marketing krijgt

muziek nootContent marketing staat bij steeds meer bedrijven hoog op de lijst van marketingactiviteiten. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw content hoog scoort in de hitlijsten van Google? Laat je eens inspireren door hoe deze muzikant dat aanpakt. 

De muziekindustrie heeft de afgelopen 10 jaar de nodige veranderingen ondergaan en het is daarom ook geen wonder dat steeds meer muzikanten content online inzetten om een nieuw publiek te bereiken.

Denk aan de opkomst van mp3’s, YouTube en online streamingdiensten als Spotify die de gehele sector aan het denken hebben gezet. Maar ook de onstuimige groei van social media heeft artiesten nieuwe mogelijkheden geboden om met hun fans in contact te staan. Hierdoor is muziek (samen met katten) uitgegroeid tot een van de meest populaire dingen op het internet.

Skrillex

Een van de artiesten die volgens mij content marketing begrijpt is dj Skrillex. De muziek die hij maakt zal je wellicht niet aanspreken (of juist wel, ik vind sommige nummers erg gaaf), met meer dan 19 miljoen fans op Facebook, bijna 9 miljoen abonnees op YouTube en bijna 4 miljoen volgers op Twitter heeft hij een grote schare volgers waar veel bedrijven jaloers op zouden zijn.

En dat zonder reclame, zo legt zijn manager Tim Smith van Blood Company Management in dit interview met Billboard.bizz uit 2011 uit.

Daarom heb ik een aantal elementen gepakt uit zijn content marketing strategie die je als bedrijf ook kunt toepassen.

1. Bouw een relatie op

De basis van content marketing is dat je een relatie met je publiek/doelgroep opbouwt door het creëren en delen van waardevolle, unieke content. En dat is exact wat Skrillex doet.

Kijk bijvoorbeeld eens naar zijn website. Op het eerste gezicht ziet die er een beetje gedateerd uit, maar het creëert wel de juiste atmosfeer. Daarbij heeft hij van zijn website ook een interactief portaal gemaakt, waarmee bezoekers deze op een andere en unieke manier kunnen beleven.

Skrillex vertelt zijn eigen verhaal op zijn eigen manier, dat maakt zijn content volgens mij ook zo krachtig. Hij weet daarbij continu zijn fans te verrassen, waardoor zij uitkijken naar de volgende plaat. Hij vertelt zijn unieke verhaal waar zijn doelgroep zich aan kan spiegelen. Hij weet precies waar zij behoefte aan hebben, maar creëert het wel op zijn eigen manier en bouwt daarmee een relatie op.

Als bedrijf is het goed om na te gaan wie je ideale klant is en welke vragen er bij hen leven, maar ook op welke kanalen zij actief zijn. Door vervolgens content te creëren en te delen waar deze mensen behoefte aan hebben (bijvoorbeeld om hun problemen op te kunnen oplossen), creëer je vertrouwen en iets waar mensen zich aan kunnen spiegelen. Dit is vooral van belang op social media, waar het grotendeels om interactie draait. En net als Skrillex heeft ook jouw bedrijf een uniek verhaal om te vertellen, waarmee je een band kunt opbouwen met je publiek.

2. Creëer leiderschap en je eigen niche

Doordat Skrillex is gaan pionieren en experimenteren heeft hij zijn eigen niche gecreëerd en wordt hij nu als leider gezien binnen zijn genre. Dit heeft hij gerealiseerd door te experimenteren met zijn muziek en te kijken wat aanslaat bij zijn publiek.

Als bedrijf is het daarom zaak om te kijken hoe jij je kunt onderscheiden binnen de sector waarin je actief bent, maar ook om te kijken waar je mogelijk als autoriteit gezien kan worden.

Ik ben mij met Slagter Media bijvoorbeeld al een aantal jaren geleden gaan richten op content marketing, een (zeker toen nog) nichemarkt binnen online marketing. Door mij daarin te verdiepen heb ik mij weten op te werken tot een bekende naam binnen deze niche en heeft het mij veel opgeleverd, bijvoorbeeld de vraag om mee te werken aan het boek Succes met E-commerce!

3. Wees gul

Een van de meest destructieve manieren om potentiële klanten weg te jagen is om direct wat aan hen proberen te verkopen. Zoals al eerder aangegeven is het belangrijk om eerst met hun een band op te bouwen.

Skrillex is hier naar mijn mening een meester in. Hij deelt veel gratis content zoals muziek of video’s. Maar Skrillex roept fans zelfs op om wanneer zij niet in staat zijn om zijn albums te kopen. deze dan maar op een illegale manier te verkrijgen.

Hiermee creëert hij in mijn ogen sympathie en zal zijn doelgroep eerder bereid zijn om merchandise van hem te kopen. Dit omdat zij er een goed gevoel bij hebben. In het geval van Skrillex laat hij namelijk zien dat hij niet als voornaameste doel heeft om er geld aan te verdienen.

Natuurlijk is het voor veel bedrijven niet mogelijk om hun producten of diensten gratis weg te geven. Maar je kunt door content marketing wel je publiek voorzien van gratis informatie of tips over hoe zij problemen die bij hen spelen kunnen oplossen, zonder direct je eigen producten of diensten te promoten.

4. Delen is vermenigvuldigen

In het verlengde van het gul zijn, laat Skrillex ook zien dat hij graag deelt. Op zijn website zie je dat hij niet direct probeert om zijn muziek aan de man te brengen, maar ook dingen deelt die hij als persoon interessant vindt. Natuurlijk is een deel van zijn content gericht op zijn albums en zijn touragenda, maar Skrillex deelt ook graag muziek van anderen, interessante artikelen en grappige video’s of afbeeldingen. Het delen van muziek van anderen is in de muziekindustrie onder dj’s bijna gemeengoed geworden, maar creëert ook een hoge gunfactor.

Als dj is het vrij normaal dat je content van anderen gebruikt en naar je hand zet, zij geven er een eigen draai aan waardoor het uniek wordt. In content marketing wordt dit ook wel content curation genoemd. Als bedrijf kun je hiervan profiteren door via je eigen website maar ook kanalen als social media niet alleen je eigen content te delen, maar ook die van anderen. Als een ‘concurrent’ van je een interessante insteek heeft over een onderwerp, kun je dit weer bij jouw volgers onder de aandacht brengen of hierop reageren. Zo ga je ook weer de interactie aan.

Maar ook kun je anderen als bron gebruiken op je website en daar via een link naar verwijzen. Zij zullen dan eerder geneigd zijn om jouw content ook weer te delen, waardoor deze onder de aandacht komt bij een nieuw publiek en je eerder als betrouwbare bron wordt gezien door je gewenste publiek.

Hoog in de hitlijsten

Door alle voorgaande punten heeft Skrillex een aantal hits weten te scoren. Hij heeft een grote groep fans die graag naar zijn muziek luistert en dit graag deelt met anderen. Kijk maar eens naar het aantal keren dat de video’s van ‘Rock ’n Roll’ en Bangarang zijn bekeken via YouTube!

Hetzelfde geldt voor bedrijven die succesvol zijn in content marketing. Doordat de content die zij creëren wordt gewaardeerd door de doelgroep, zal deze eerder gedeeld worden via social media en naar verwezen worden op andere websites.

Dit zijn factoren die bijdragen om je content te laten scoren in de zoekresultaten oftewel hitlijsten van Google. Doordat ik bijvoorbeeld heb geschreven over wat content marketing is, zijn andere partijen daar naartoe gaan verwijzen via links en sta ik daarmee inmiddels bij de eerste zoekresultaten op de zoekwoordencombinatie ‘content marketing’.

Content marketing succes

Content marketing vergt een lange adem en geduld, maar als je een solide basis neerzet kun je net als Skrillex een grote schare fans aan je binden en hoog in de hitlijsten van Google komen. Zo lang je maar unieke, waardevolle content deelt aan je volgers kun je hiermee op langere termijn succesvol zijn met content marketing.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Christian Slagter
Christian Slagter is oprichter van Slagter Media, een online publishing en content marketing bureau. Hij is daarnaast mede-eigenaar van de webshop Make-up Your Stash.
7 reacties op "Hoe je muziek in je content marketing krijgt"
  • Nils van der Knaap zegt:
    20 Nov, 2014 om 11:34

    Goed artikel, Christian. Ook ik heb een linkje naar jouw site op vanwege jouw content ;)

    Ik zal eens een muziekje opzetten. Skrillex misschien?

    Reageren
  • Ben Gidding zegt:
    25 Nov, 2014 om 11:36

    Een interessant stuk Christian, herlezing waard! Mooi filmpje ter afsluiting maar die “muziek”… Man, de koeien gaan er nog van op springen staan! ;-) Skrillex rijmt op Schrillex. Not my cup of tea. Maar ja, ik ben van een andere generatie.

    Reageren
  • Christian zegt:
    25 Nov, 2014 om 11:42

    Nils bedankt voor je reactie en bedankt voor de link uiteraard ;). Wat is het uiteindelijk geworden, Skrillex ;)?

    Reageren
  • Christian zegt:
    25 Nov, 2014 om 11:43

    Bedankt voor je compliment Ben en nee ik denk ook niet dat ik dit moet draaien in de melkveestal van mijn vader ;).

    Reageren
  • Jan-Hendrik Vervelde zegt:
    25 Nov, 2014 om 13:54

    Hey Christian,

    Leuk om via via ineens een blog van je tegen te komen, en ook nog eens over electronische muziek en contentmarketing, twee van mijn favoriete onderwerpen (: Ik kan het er eigenlijk alleen maar mee eens zijn, maar ik denk dat punt 2 wel veruit het zwaarst weegt als je naar het succes van Skrillex kijkt. Hij was zowat de uitvinder van brostep en heeft zo dubstep ‘radiovriendelijk’ gemaakt en dus een massapubliek kunnen aanspreken. Qua timing heeft hij perfect mee kunnen liften op de opkomst van EDM in de VS.

    Bij content curatie in de muziekwereld moest ik eigenlijk direct aan podcasts denken, waarbij de bekendere dj’s minder bekende nummers en nummers van elkaar promoten. In het bijzonder radioshows als ‘diplo and friends’ waarin diplo alleen al cureert door zijn naam eraan te verbinden, terwijl een andere dj de show aan elkaar draait (met nrs van weer andere dj’s).

    Een erg interessant onderwerp in ieder geval, heb je hier al vaker over geschreven?

    Reageren
  • Christian zegt:
    02 Dec, 2014 om 09:51

    Hey Jan-Hendrik,

    Leuk dat je even hier zo uitgebreid reageert.

    Het is natuurlijk een beetje geluk hebben, maar doordat hij uniek is en viel hij wel direct op toen het aansloeg.

    Ik ben het met je eens, podcasts kunnen zeker van meerwaarde zijn al zijn wel veel mensen hier de afgelopen tijd opgedoken. Hebben jullie ervaring met podcasts of ben jij op specifieke podcasts geabonneerd?

    Ik heb er niet veel vaker over geschreven, maar het is zeker een leuk onderwerp om eens dieper in te duiken :).

    Reageren
  • Jan-Hendrik Vervelde zegt:
    08 Dec, 2014 om 09:15

    Ik heb zelf geen ervaring met podcasts, tenminste niet binnen marketing. Zelf geef ik de voorkeur aan wat meer ‘skimbare’ teksten, zodat je snel kunt beslissen of iets het waard is om te lezen. Bij een podcast is dit lastiger, al kan het voor een interview bijvoorbeeld wel handig zijn.

    Reageren

Reageren