Hoe ontwikkel je een goede nieuwsbrief?

Karel
20/4/2007
Email marketing
X
min leestijd
Karel
20/4/2007
Email marketing
X
min leestijd

Met een email nieuwsbrief kun je advies, speciale aanbiedingen en nieuwe producten kenbaar maken aan je klanten. Een interessante nieuwsbrief zorgt ervoor dat je de concurrent voorblijft en dat klanten weten dat je bestaat. Maar een nieuwsbrief houdt meer in dan alleen maar elke maand een email versturen.Wanneer je er voor wil zorgen dat jouw onderneming profiteert van een eigen nieuwsbrief bekijk dan eens onderstaande tips voor het ontwikkelen van een nieuwsbrief die je klanten ook echt willen lezen.Ken je publiekHet kennen van je lezersgroep en begrijpen waar ze in geïnteresseerd zijn is het belangrijkste punt voor een succesvolle nieuwsbrief. En weten wat je publiek wil betekent weten wie je publiek is! Waarom komen de klanten naar jou website? Welke demografische kenmerken heeft je doelgroep? Waar zijn ze naar op zoek?Deze factoren bepalen niet alleen de inhoud van je nieuwsbrief maar ook de opmaak en de manier waarop de informatie wordt gegeven. Alleenstaande moeders hebben bijvoorbeeld andere interesses dan gepensioneerden. Wat er in de nieuwsbrief komt te staan hangt dus af van de interesses van je doelgroep. Zoals gezegd is dit een zeer belangrijk punt, je nieuwsbrief moet laten zien dat je begrijpt waar je doelgroep naar op zoek is.In het begin weet je misschien niet of dat je lezers de nieuwsbrief interessant vinden. Vraag dus regelmatig om feedback. Plaats je emailadres of telefoonnummer onderaan je nieuwsbrief zodat lezers nieuwe ideeën of suggesties kenbaar kunnen maken. Laat je klanten weten dat je altijd op zoek bent naar verbetering en feedback en zij zullen je precies laten weten wat ze graag zouden willen zien.Over de inhoudHet leuke van het schrijven van een nieuwsbrief is het bepalen van wat voor soort informatie er in komt te staan. Enkele typische onderdelen zijn het laatste nieuws binnen je vakgebied, bevindingen van andere klanten, tips, boekbesprekingen, nieuwe werknemers of producten binnen je bedrijf, vraag en antwoord gedeelte, aankomende evenementen, promoties en speciale aanbiedingen. De mogelijkheden zijn eindeloos! Maar zoals we hierboven al hebben kunnen lezen moet het wel informatie zijn waar de lezer naar op zoek is.Het geheim is om je nieuwsbrief te presenteren als een informatiebron boordevol waardevolle informatie in plaats van simpele advertentie voor je bedrijf. Zorg er verder voor dat als je eens een promotie of aankondiging van een nieuws product doet dat je niet het product probeert te verkopen maar de voordelen voor de klant. Hoe kan een klant profiteren van het nieuwe product? Wanneer je ervoor wil zorgen dat klanten geïnteresseerd zijn in je bedrijf moet je laten weten hoe zij voordeel uit je product kunnen halen.In plaats van te beschrijven hoe geweldig je bedrijf wel niet is moet je beschrijven wat voor prachtige resultaten de klant met jouw product kan realiseren. Wanneer je bijvoorbeeld vermageringsproducten aanbied moet je uitleggen hoe mooi de klant er na het gebruik eruit zal zien. Om mensen echt geïnteresseerd te krijgen in je bedrijf (producten) moet je ze uitleggen hoe jouw product het leven van de klant beter maakt.Blijf consistentWanneer je een succesvolle nieuwsbrief wil ontwikkelen is het belangrijk dat de klanten weten wat ze kunnen verwachten. Ga dus niet ineens een totaal andere lay-out gebruiken of een andere schrijfstijl toepassen. Neem de tijd om een nieuwsbrief eerst te proeflezen en laat er eens iemand anders naar kijken voordat je de nieuwsbrief verstuurt.Een ander belangrijk element is de frequentie. Zorg ervoor dat als je belooft maandelijks een nieuwsbrief te versturen dat je dat ook waarmaakt. Een nieuwsbrief die met regelmaat wordt verstuurd zorgt er ook voor dat lezers uitkijken naar de volgende nieuwsbrief.Het ontwikkelen, publiceren en onderhouden van een nieuwsbrief is een uitdaging, zeker in het begin. Het duurt misschien even voordat je iets hebt ontwikkeld wat werkt voor jou en je lezers. Volg de bovenstaande tips en je hebt in ieder geval al een goede basis!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier