Naar
boven

Omgaan met marketing automation: combineer data, content & media

Dit is een artikel gericht tot de onverschrokken marketeers onder ons. Aan zij die niet bang zijn nieuwe strategieën uit te proberen en die ook niet steeds dezelfde fouten willen maken als hun voorgangers. In dit artikel vertel ik je graag wat meer over het gebruik van marketing automation. Welke rol spelen data, content en media daarbij en hoe maak je een optimale combinatie om zo de best mogelijke resultaten te behalen?

Vaak beschik je al over de nodige tools om aan de slag te gaan met marketing automation, alleen weet je het misschien zelf nog niet. Neem eens even de tijd om te kijken wat je al beschikt aan data, content en media (kanalen). In slechts enkele stappen kan je al aan de slag met marketing automation.

Data is relevantie!

Data is voor een marketeer de pot met goud aan het eind van de regenboog. Zonder data ben je niet in staat relevante, gerichte marketingcampagnes op te zetten. Persoonlijke data is daarbij slechts een fractie van de gegevens die je kan gebruiken om relevant en persoonlijk te communiceren. In onze online wereld valt overal data vandaan te halen: van je website, uit je fysieke winkel, op social media, vergelijkingssites, etcetera.

Overal waar er sprake is van een dialoog met een relatie valt data vandaan te halen. Kijk eens verder dan je standaard formuliertje en ga eens op zoek naar data op die plekken waar je klanten met jou communiceren. Via je website kunnen dat bijvoorbeeld de bezochte pagina’s, bezoektijd, kliks en bestellingen zijn. In fysieke locaties zoals een winkel, restaurant of hotel kan bezoekersgedrag ook interessante data zijn zoals bezoekfrequentie, bezigheden en aankopen.

marketing-automation-cyclus

Verzamel op die manier je data en combineer het met je klantprofielen in je eigen databases. Door die data te analyseren ben je later in staat gerichte en geautomatiseerde marketingcampagnes op te zetten die aansluiten op het gedrag, voorkeuren en interesses van je klanten.

Content is key!

Content is naast data net zo belangrijk voor wat betreft relevantie. Het is erg gemakkelijk om vandaag de dag wat leuke content te copy-pasten van andere partijen of van je eigen website. Maar dat vraagt toch veel te veel tijd? Dat kan een stuk sneller.

Zodra je relevante content online hebt geplaatst, is het heel gemakkelijk die content later opnieuw te gebruiken. Bijvoorbeeld in een e-mailing, op een landingspagina of op een externe blogsite.

Technieken als HTML fetch, RSS of Atom feeds en XML zijn er nou eenmaal om het leven van een marketeer makkelijker te maken als het aankomt op contentdistributie. Maar daar dan ook gebruik van!

content-automation

De rol van media

Als je eenmaal je content op orde hebt en weet welke boodschap je wilt overbrengen, is het nog zaak te bepalen via welke media je dat doet. En dus ook bepaalt via welke media je je data verzamelt. Het grote voordeel van online marketingkanalen, is dat je vrijwel meteen je resultaten kan uitlezen en analyseren.

Facebook, Twitter, e-mailmarketing, websites leveren je waardevolle inzichten op m.b.t. het gedrag van je klanten en andere relaties. Via deze media ben je in staat opens, kliks, bezoeken en non-responders bij te houden. Maar ook likes, meest bekeken producten, meest gedeelde content, kan je bijhouden via deze media en gebruiken ter invulling van je marketingcampagnes.

De uiteindelijke inzet van marketing automation

Ok, je weet dus uiteindelijk je data te verzamelen, weet welke content en dus welke boodschap je over wilt brengen en je weet welke kanalen je daarvoor gaat inzetten. Tijd om echt aan de slag te gaan met marketing automation. Bijvoorbeeld, bepaal voor je organisatie welke contactmomenten of klantgedrag de start van een nieuwe marketingcampagne triggeren.

Laat ik bovenstaande even toelichten met enkele illustraties:

Klanten van een parfumerie met een loyaltykaart krijgen na aankoop van een product in de categorie huidverzorging direct een e-mail. Daarin wordt een aanbieding voor in de webshop meegenomen die aansluit op de aankoop.

Op die manier is de parfumerie in staat zijn long tail assortiment te promoten en wordt klantenbinding gecreëerd voor after sale producten.

Of klanten die in een winkel komen, hebben via een scherm direct toegang tot hun eigen gegevens via een persoonlijke landingspagina zodat ze weten wat ze nodig hebben en de winkelverkoper kan hier ook direct op inhaken.

Door gebruik te maken van de juiste marketingsoftware en bovenstaande elementen goed op orde te hebben, ben je in staat aan de slag te gaan met marketing automation.

Wees daarbij vooral origineel. Denk verder dan je standaard welkomstcampagne of verjaardagscampagne en kijk eens voor jezelf welke contactmomenten en boodschappen nou echt relevant zijn voor je doelgroep!

Onze hulp nodig met e-mailmarketing?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Michael Linthorst
Michael Linthorst (1976) is internet ondernemer en ondermeer CEO van Copernica BV. Copernica is krachtige marketingsoftware voor e-mailmarketing, webpagina's, mobile en automatische campagnes. Meer dan 5.000 gebruikers vertrouwen dagelijks op de succesvolle werking van Copernica Marketing Software.
Wees de eerste die reageert!

Reageren