Naar
boven

Tip: stel de duim centraal bij mobiel design!

Steeds meer mensen internetten niet alleen op hun desktop, maar met hun smartphone. Een voor smartphone geoptimaliseerde website is dus een vereiste. Veel websitebeheerders en webwinkeliers kiezen voor een responsive design. Zo voldoe je aan de eisen van mobiele bezoekers, maar zo eenvoudig is het helaas niet. Onlangs zat ik in de trein online te shoppen op mijn mobiel, toen mijn telefoon uit mijn handen viel, doordat een knop net buiten bereik van mijn duim lag. Dat inspireerde mij tot het schrijven van deze blogpost.

Verticaal design

Op een desktop is het makkelijk. Dankzij de muis kan je eenvoudig in het hele beeldscherm klikken. Een tablet wordt ook met twee handen bestuurd, dus ook daar kan je overal een link of button plaatsen. Bij smartphone gebruikers is dat een heel ander verhaal, zij besturen hun mobiele apparaat met hun duim. Daardoor is het bereik kleiner en een deel van het scherm is zelfs bijna onbruikbaar, zoals je in onderstaande afbeelding van een rechtshandige gebruiker ziet.

Duimbereik op smartphone verticaal

Horizontaal vs. verticaal

Vervolgens is de vraag: is je website beter te bekijken als de bezoeker zijn telefoon verticaal of horizontaal gebruikt? Als je onderstaande afbeelding van het duimbereik van een rechtshandige bij een horizontale houding bekijkt, zie je meteen dat een ‘verticale website’ de voorkeur geniet.

Duimbereik smartphone horizontaal

Test het zelf

Open zelf een keer je website en navigeer door je website met je duim. Zo ontdek je of er er buttons en call to actions buiten het ‘duimbereik’ liggen. Wil je het helemaal volledig doen, test het dan zowel met links als met rechts. Zo ontdek je dat in het midden van het scherm de ideale buttondriehoek ligt. 

Of stap in het gat in de markt en verkoop de ‘verlengde duim’ uit onderstaande video aan je klanten ;-)!

Wat zijn jullie bevindingen?

 

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Auke Bullema
Als redacteur werkt Auke Bullema sinds de oprichting voor het vakblad Checklist Webwinkel. Checklist Webwinkel is een tweewekelijks magazine vol praktische artikelen voor ondernemers die een webwinkel gaan starten en webwinkeliers die willen professionaliseren.
Wees de eerste die reageert!

Reageren