Naar
boven

Waarom & hoe case studies je gaan helpen

Het artikel dat Dave schreef over waarom en hoe je moet blijven werken aan organisch verkeer  sprak mij zeer aan. Niet alleen omdat hij agrarische metaforen gebruikte (als boerenzoon vind ik dat natuurlijk mooi), maar ook omdat hij het onderbouwde met onderzoekdata.

Dave gaf ook direct een handvat door aan te geven dat je als online ondernemer het beste kunt kiezen voor informatieve content. Naast het schrijven van informatieve productpagina’s zou je (wanneer je bijvoorbeeld meer gericht bent op diensten) er ook voor kunnen kiezen om een aantal case studies (ook wel praktijkvoorbeelden in normaal Nederlands) te schrijven.

Onder meer Forbes noemt case studies een van de 10 manieren om content marketing ook in 2015 succesvol in te zetten. En uit een onderzoek van Content Marketing Institute blijkt dat case studies al in veel content marketing strategieën een belangrijke rol spelen.

Case studies als klantgerichte content

Met case studies kun je onder meer laten zien hoe jij bepaalde resultaten hebt geboekt voor een klant. Stel, je bent een online marketeer en je hebt een opdrachtgever geholpen om een hoge positie in de zoekresultaten van Google te realiseren. Of de conversie op de website van de klant is door jouw toedoen enorm toegenomen. Dan is dat natuurlijk waardevolle informatie die je graag wilt delen met nieuwe potentiële klanten.

Je laat namelijk direct zien welke problemen je klant ondervond en hoe deze door jou zijn opgelost. Als je daarbij statistische gegevens kunt laten zien (bijvoorbeeld de positie waar je klant nu op staat in de zoekresultaten, of een significante stijging van het aantal aanvragen dat via de website is gedaan) is dat natuurlijk nog overtuigender. In de case studies kun je ook direct uitleggen hoe je te werk gaat.

Een voorbeeld van een case studie van KG Bureau

Maak het boeiend

Goede films weten je te boeien en je aandacht vast te houden, er zit dan vaak een goede verhaallijn in. Hetzelfde effect wil je natuurlijk realiseren met je case studies. Je wilt je lezers enthousiasmeren en ervoor zorgen dat zij het gehele praktijkvoorbeeld lezen. Zorg daarom voor een goed verhaal, wat ook wel storytelling wordt genoemd.

Gebruik bijvoorbeeld de welbekende wie, wat, waar, wanneer en waarom in je case studies. Werk daarin naar een hoogtepunt toe (bijvoorbeeld hoe de problemen uiteindelijk zijn opgelost en/of de behaalde resultaten) en bouw in de tussentijd de spanning op.

Probeer daarnaast in je case studies een logisch verhaal te verwerken. Dus begin met een introductie waarin je het probleem uitlegt, vertel in het middenstuk hoe je het toegewerkt naar een oplossing en deel in de conclusie de resultaten.

Los een probleem op

Natuurlijk is het tof dat jij je succesverhalen deelt en probeert om daarmee te laten zien hoe goed jij als bedrijf wel niet bent, maar de case studie moet vooral gericht zijn op je bezoekers (en nieuwe potentiële klant).

Probeer te vermijden dat je gaat prediken hoe goed jij wel niet bent en waarom ze jou juist zouden moeten inhuren. Mensen prikken daar snel doorheen en het tast je geloofwaardigheid aan.

Maak van je case studie geen opschepperig betoog, maar focus je in plaats daarvan op je bezoeker. Probeer eens in de schoenen van je (ideale) klant te staan. Wat zouden zij graag willen weten? Met welke problemen hebben zij te maken waar jij ze mee kan helpen?

Op deze manier praat je bijna automatisch minder over je dienst of product, maar meer over het probleem dat is opgelost bij je klant. Een logisch gevolg is dat dergelijke case studies eerder gedeeld zullen worden, aangezien ze mensen helpen door een probleem voor hen op te lossen.

Een mooi voorbeeld is deze case studie van Vertaalbureau Perfect door Synetic voor het bouwen van een nieuwe webapplicatie. Synetic legt hierin uitgebreid uit wat de probleemstelling is, hoe zij te werk gaan en wat de resultaten zijn:

Voorbeeld vertaalbureau Perfect door Synetic

 

Maak het visueel

Vaak zie je case studies die voorzien zijn van lappen tekst en inhoudelijk kloppen, maar onvoldoende de aandacht van de lezer weten vast te houden. Door visuele elementen aan je case studies toe te voegen, doorbreek je de sleur en geven deze tegelijkertijd ondersteuning aan je tekst. Denk aan:

  • Screenshots
  • Grafieken en/of tabellen
  • Foto’s van je klanten

Kijk bijvoorbeeld eens naar de case studie van Ziggo door UNITiD die als interactieve designers ook hun case studies interactief hebben gemaakt. Daarmee laten ze niet alleen hun kundigheid zien, maar is het ook boeiend om door de content heen te gaan. Je kunt bijvoorbeeld live scrollen door de mobiele website (erg gaaf gedaan!).

Voorbeeld case studie Ziggo door UNITiD

Laat je klant aan het woord

Het verwerken van testimonials of klantervaringen in je case studie draagt bij aan de geloofwaardigheid er van. Houd bijvoorbeeld een kort interview met je klant over zijn ervaringen.

Op deze manier komt ook je klant aan het woord en toon je ook hun kant van het verhaal. Zij kunnen vertellen wat er is gerealiseerd en welke meerwaarde de dienst of het product voor hen heeft. Je klanten worden op deze manier een ambassadeur voor je.

Een quote van je klant zou daarbij helemaal fantastisch zijn, maar zorg er wel voor dat deze direct van je klant komt en dat je er niet je eigen draai aan geeft. Door de toestemming van de klant om de quote te gebruiken komt de case studie nog meer tot leven en wekt het vertrouwen bij de lezer.

Tot slot

Case studies zijn in mijn ogen waardevolle en unieke content die je website interessant maken voor zowel bezoekers als zoekmachines. Het is daarnaast content die je langere tijd kunt gebruiken en waar je naartoe kunt verwijzen als je bijvoorbeeld op gesprek bent bij een potentiële klant.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Christian Slagter
Christian Slagter is oprichter van Slagter Media, een online publishing en content marketing bureau. Hij is daarnaast mede-eigenaar van de webshop Make-up Your Stash.
7 reacties op "Waarom & hoe case studies je gaan helpen"
  • Coen van den Brand zegt:
    20 Jan, 2015 om 11:13

    Binnenkort kun je op dit blog ook meer case studies van KG Bureau verwachten, waarmee we meer inzicht willen geven in hoe wij te werk gaan om hiermee jou te helpen.

    Reageren
  • Nicky Corts zegt:
    20 Jan, 2015 om 19:48

    Hoi Christian,

    Leuk om je ook hier bij KG tegen te komen!

    Storytelling, of het vertellen van verhalen, is inderdaad een belangrijke manier om je content toegankelijker te maken en ervoor te zorgen dat je lezers de inhoud van je artikel onthouden. Mensen lezen niet graag gortdroge teksten, maar liever sappige verhalen, eigen ervaringen en praktijkvoorbeelden.

    Op zich is dit niets nieuws. Kranten en tijdschriften, maar ook radio- en televisieprogramma’s, gebruiken storytelling al jaren om hun boodschap over te brengen.

    Slechts zo’n 25% van al het nieuws dat we elke dag consumeren, bestaat uit kale feiten. Verder zien, horen en lezen we vooral verhalen over gebeurtenissen die nieuwswaarde hebben.

    Een verhaal van het slachtoffer van een schietpartij bijvoorbeeld, of van een getuige van diezelfde schietpartij. Vervolgens geeft een deskundige wat voorbeelden van gelijksoortige incidenten.

    Als je mooie verhalen te vertellen hebt, bewaar ze dan niet alleen voor je eigen content, maar deel ze ook eens met een journalist. Op die manier kun je met storytelling ook nog gratis media aandacht krijgen. Twee vliegen in één klap!

    Reageren
  • Christian zegt:
    21 Jan, 2015 om 09:47

    Coen ik ben benieuwd! Ik denk echt dat case studies van meerwaarde gaan zijn dit jaar voor bedrijven.

    Reageren
  • Christian zegt:
    21 Jan, 2015 om 09:48

    Nicky zeker, dat zijn inderdaad mooie voorbeelden van storytelling die je ook kunt doortrekken richting bedrijven. Het vertellen van je eigen verhaal is uniek en iets waar bezoekers en (potentiële) klanten naar op zoek zijn.

    Net zoals het verhaal achter die telefoniste/secretaresse die ze vaak aan de lijn hebben bijvoorbeeld ;).

    Reageren
  • Dave zegt:
    21 Jan, 2015 om 10:19

    Op zich moet je niet ‘enkel’ kiezen voor informatieve content maar het potentieel is daar meestal een stuk groter en in veel markten ook nog behoorlijk onontgonnen wat het een stuk makkelijker maakt.

    Aan de andere kant vang je veel mensen die nog ergens achter of midden in de buying cycle vertoeven en (nog) niet klaar zijn om te kopen. Op korte termijn zal dit publiek niet tot slecht converteren ivm wanneer je meer zou werken op content van commerciële aard.

    Reageren
  • Lex zegt:
    23 Jan, 2015 om 22:04

    Goed Artikel Christian,

    Case studies zijn zeker de moete waard. Bij een goede opbouw word je in het verhaal gezogen. Het is dus van groot belang dat er veel tijd word gestoken in de analyse en opbouw van de content of video. Zoals je zelf al aangeeft…Deze heb ik er bij mij zelf ingestampt. PGOR!! Probleem, Gevolg, Oplossing & Resultaat met een goede CTA als afsluiter uiteraard! Het is ook zeker de moeite waard om hier video voor in te zetten. Dit kan zowel een screencast zijn of een explainer+ voiceover. Mooie resultaten mee geboekt.
    Gr.Lex

    Reageren
  • Christian zegt:
    26 Jan, 2015 om 10:42

    Bedankt voor het compliment Lex. Dat is wel een goed stappenplan, zo ga ik vaak ook te werk. Video’s kunnen daarbij voor nog meer interactie zorgen, maar ik merk dat klanten eerst het effect van überhaupt een case in tekst willen afwachten…

    Reageren

Reageren