Waarom & hoe case studies je gaan helpen

Karel
20/1/2015
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
20/1/2015
Internet marketing
X
min leestijd

Het artikel dat Dave schreef over waarom en hoe je moet blijven werken aan organisch verkeer sprak mij zeer aan. Niet alleen omdat hij agrarische metaforen gebruikte (als boerenzoon vind ik dat natuurlijk mooi), maar ook omdat hij het onderbouwde met onderzoekdata.Dave gaf ook direct een handvat door aan te geven dat je als online ondernemer het beste kunt kiezen voor informatieve content. Naast het schrijven van informatieve productpagina's zou je (wanneer je bijvoorbeeld meer gericht bent op diensten) er ook voor kunnen kiezen om een aantal case studies (ook wel praktijkvoorbeelden in normaal Nederlands) te schrijven.Onder meer Forbes noemt case studies een van de 10 manieren om content marketing ook in 2015 succesvol in te zetten. En uit een onderzoek van Content Marketing Institute blijkt dat case studies al in veel content marketing strategieën een belangrijke rol spelen.

Case studies als klantgerichte content

Met case studies kun je onder meer laten zien hoe jij bepaalde resultaten hebt geboekt voor een klant. Stel, je bent een online marketeer en je hebt een opdrachtgever geholpen om een hoge positie in de zoekresultaten van Google te realiseren. Of de conversie op de website van de klant is door jouw toedoen enorm toegenomen. Dan is dat natuurlijk waardevolle informatie die je graag wilt delen met nieuwe potentiële klanten.Je laat namelijk direct zien welke problemen je klant ondervond en hoe deze door jou zijn opgelost. Als je daarbij statistische gegevens kunt laten zien (bijvoorbeeld de positie waar je klant nu op staat in de zoekresultaten, of een significante stijging van het aantal aanvragen dat via de website is gedaan) is dat natuurlijk nog overtuigender. In de case studies kun je ook direct uitleggen hoe je te werk gaat.Een voorbeeld van een case studie van KG Bureau

Maak het boeiend

Goede films weten je te boeien en je aandacht vast te houden, er zit dan vaak een goede verhaallijn in. Hetzelfde effect wil je natuurlijk realiseren met je case studies. Je wilt je lezers enthousiasmeren en ervoor zorgen dat zij het gehele praktijkvoorbeeld lezen. Zorg daarom voor een goed verhaal, wat ook wel storytelling wordt genoemd.Gebruik bijvoorbeeld de welbekende wie, wat, waar, wanneer en waarom in je case studies. Werk daarin naar een hoogtepunt toe (bijvoorbeeld hoe de problemen uiteindelijk zijn opgelost en/of de behaalde resultaten) en bouw in de tussentijd de spanning op.Probeer daarnaast in je case studies een logisch verhaal te verwerken. Dus begin met een introductie waarin je het probleem uitlegt, vertel in het middenstuk hoe je het toegewerkt naar een oplossing en deel in de conclusie de resultaten.

Los een probleem op

Natuurlijk is het tof dat jij je succesverhalen deelt en probeert om daarmee te laten zien hoe goed jij als bedrijf wel niet bent, maar de case studie moet vooral gericht zijn op je bezoekers (en nieuwe potentiële klant).Probeer te vermijden dat je gaat prediken hoe goed jij wel niet bent en waarom ze jou juist zouden moeten inhuren. Mensen prikken daar snel doorheen en het tast je geloofwaardigheid aan.Maak van je case studie geen opschepperig betoog, maar focus je in plaats daarvan op je bezoeker. Probeer eens in de schoenen van je (ideale) klant te staan. Wat zouden zij graag willen weten? Met welke problemen hebben zij te maken waar jij ze mee kan helpen?Op deze manier praat je bijna automatisch minder over je dienst of product, maar meer over het probleem dat is opgelost bij je klant. Een logisch gevolg is dat dergelijke case studies eerder gedeeld zullen worden, aangezien ze mensen helpen door een probleem voor hen op te lossen.Een mooi voorbeeld is deze case studie van Vertaalbureau Perfect door Synetic voor het bouwen van een nieuwe webapplicatie. Synetic legt hierin uitgebreid uit wat de probleemstelling is, hoe zij te werk gaan en wat de resultaten zijn:

Voorbeeld vertaalbureau Perfect door Synetic

Maak het visueel

Vaak zie je case studies die voorzien zijn van lappen tekst en inhoudelijk kloppen, maar onvoldoende de aandacht van de lezer weten vast te houden. Door visuele elementen aan je case studies toe te voegen, doorbreek je de sleur en geven deze tegelijkertijd ondersteuning aan je tekst. Denk aan:

  • Screenshots
  • Grafieken en/of tabellen
  • Foto's van je klanten

Kijk bijvoorbeeld eens naar de case studie van Ziggo door UNITiD die als interactieve designers ook hun case studies interactief hebben gemaakt. Daarmee laten ze niet alleen hun kundigheid zien, maar is het ook boeiend om door de content heen te gaan. Je kunt bijvoorbeeld live scrollen door de mobiele website (erg gaaf gedaan!).

Voorbeeld case studie Ziggo door UNITiD

Laat je klant aan het woord

Het verwerken van testimonials of klantervaringen in je case studie draagt bij aan de geloofwaardigheid er van. Houd bijvoorbeeld een kort interview met je klant over zijn ervaringen.Op deze manier komt ook je klant aan het woord en toon je ook hun kant van het verhaal. Zij kunnen vertellen wat er is gerealiseerd en welke meerwaarde de dienst of het product voor hen heeft. Je klanten worden op deze manier een ambassadeur voor je.Een quote van je klant zou daarbij helemaal fantastisch zijn, maar zorg er wel voor dat deze direct van je klant komt en dat je er niet je eigen draai aan geeft. Door de toestemming van de klant om de quote te gebruiken komt de case studie nog meer tot leven en wekt het vertrouwen bij de lezer.

Tot slot

Case studies zijn in mijn ogen waardevolle en unieke content die je website interessant maken voor zowel bezoekers als zoekmachines. Het is daarnaast content die je langere tijd kunt gebruiken en waar je naartoe kunt verwijzen als je bijvoorbeeld op gesprek bent bij een potentiële klant.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier