Naar
boven

Webteksten zijn echt te übercool

De meeste tekstschrijvers hanteren diverse modellen om teksten aantrekkelijk te maken en de boodschap helder over te brengen. De boodschap moet niet alleen de opdrachtgever aanspreken, maar moet vooral de doelgroep bereiken.

Voor elk medium is wel een leidraad te vinden. Een persbericht moet actueel zijn en feiten en nieuwswaarde bevatten. Daarnaast moet deze oprolbaar zijn, dat wil zeggen dat de essentie bewaard blijft als een redactie gaat snijden in de tekst. Maar hoe zit het nu met webteksten?

Wanneer we naar webteksten kijken dan zien we dat tekstschrijvers massaal de plank mis slaan. Is dit omdat er weinig informatie voorhanden is en er bij opleidingen nog weinig aandacht aan wordt besteed? Of het meer te maken met de starheid van mensen die een voorliefde voor de Nederlandse taal hebben? Mensen die steigeren als woorden als loverboy, breezersletje, übercool en vodcasten in de Dikke van Dale worden opgenomen?

Als we een webtekst zoekmachinevriendelijk maken dan gelden er opeens andere regels. Deze regels zorgen er voor dat de tekst minder aantrekkelijk wordt en er een balans gezocht moet worden tussen doel en middel. Ik worstel in de dagelijkse praktijk met deze teksten. Hoe zit het met de zoekwoordverzadiging, is mijn tekst nog wel aantrekkelijk,  komt de boodschap wel over en bovenal zijn deze zoekmachinevriendelijk?

Websitebezoekers zijn ongeduldig, scannen vluchtig de tekst en klikken deze genadeloos weg als het niet de gewenste informatie bevat. Hoe zorg je ervoor dat de essentie bewaard blijft? Hoog tijd om eens wat meer ruchtbaarheid te geven aan webteksten, de discussie op gang te brengen en vooral de oude garde tekstschrijvers eens flink wakker te schudden. Immers webteksten zijn echt te übercool!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Marianne Schimmel
Marianne Schimmel is eigenaar van ALTIJD Communicatie. Een jong ambitieus bureau voor marketing en communicatie. Wij onderscheiden ons door onze enthousiaste en creatieve benadering van teksten, adviezen en interim werkzaamheden.
7 reacties op "Webteksten zijn echt te übercool"
  • Fablio zegt:
    20 Nov, 2008 om 17:31

    Beste Karel,

    Al een paar jaar lang een fan van je!

    Moet me wel van het hart dat je sponsers als ‘dating-bureaus’ toelaat op je sites, Jammer.

    mvg

    Fablio

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    20 Nov, 2008 om 20:03

    @Fablio

    Leuk om te horen natuurlijk… De reclame wordt door Google verzorgd, kan er weinig aan doen. Normaal gesproken worden er toch vrij relevante advertenties weergegeven.

    Reageren
  • Edwin zegt:
    20 Nov, 2008 om 20:17

    ..wat minder zeuren over relaties, modellen, loverboys en breezersletjes in de artikels wil als eens helpen :)

    Reageren
  • Thijs zegt:
    20 Nov, 2008 om 21:21

    Lol @ bovenstaande :-)

    Goed stuk Marianne! Het gaat om de balans, je hebt niets aan veel bezoekers als deze niet converteren. Kun je bezoekers tot de gewenste actie overhalen met een onaantrekkelijke -keyword stuffed- tekst? Ik denk het niet.

    Reageren
  • René Greve zegt:
    20 Nov, 2008 om 21:57

    Of je nou naar de zoekwoorddichtheid (keywordensity)kijkt of niet, het gaat er altijd om dat je schrijft voor de bezoekers. Want bij het seo-copywriter gaat het voornamelijk om conversie.

    Het keyword kun je ook zetten in de title-tag en de metadescription. Zo kom je veel makkelijker aan de gewenste hoeveelheid.

    Reageren
  • Marianne Schimmel zegt:
    21 Nov, 2008 om 10:02

    @fablio en Edwin
    haha ik zal voortaan opletten met mijn woordkeuze.

    @Thijs
    dank je wel voor het compliment. De balans is inderdaad erg belangrijk, maar het blijft moeilijk. Met name omdat het soms echt zoeken is naar goede informatie voor tekstschrijvers.

    @Rene
    Helemaal mee eens :)

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    24 Nov, 2008 om 23:05

    @Marianne

    Ik ben het helemaal eens dat er meer over gesproken moet worden.

    In een persoonlijk gesprek kan de verkoper zich direct aanpassen als hij ziet dat een potentiele klant op manier A of B reageert. In teksten is dat moeilijk en dat is wel een deel van je conversie.
    Tel daar inderdaad ook nog eens SEO bij op en je krijgt wel een heel gemiddelde tekst.

    Ik heb dan ook het idee dat tekst/content veel belangrijker zou moeten worden.
    Wat mij altijd opvalt is dat als er een brochure werd/wordt geschreven en gedrukt iedereen in het bedrijf er met een correctie pen door mag en op de site boeit het maar weinig mensen. Terwijl het daar juist zo hard nodig is.

    Reageren

Reageren