Naar
boven

Welke Google codes kan ik eigenlijk installeren?

In de loop der jaren heeft Google een flink aantal producten uitgebracht, en elk product verreist het installeren van een aantal codes.

In dit artikel geef ik een overzicht van de verschillende Google code’s per dienst.

Google Analytics code

Google Analytics is het gratis pakket van Google waarmee je webstatistieken kunt bijhouden, hierin kunnen we de volgende codes onderscheiden:

Google Analytics Tracking code

Dit is de standaard code om Google Analytics te laten werken. Een tijdje geleden heeft Google hier een nieuwe code voor gelanceerd, de asynchrone code. Advies is dan ook om die nieuwste versie te gebruiken. Uiteraard heb je eerst een Google Analytics account nodig, en kun je daarna dit artikel lezen waar wordt uitgelegd hoe je die code installeert.

Google Analytics e-commerce code

Wanneer je een webwinkel hebt, en gebruik maakt van Google Analytics dan zul je ook de e-commerce code moeten installeren. Dit is niet verplicht, maar ik wil het je wel met klem aanraden. Je kunt dan namelijk tot op productniveau zien wat de opbrengsten zijn enz.. Hier wordt uitgelegd hoe je deze code kunt installeren.

Google AdWords code

Wanneer je gebruik maakt van het advertentieprogramma van Google, Google AdWords, hoef je in principe geen codes te installeren op je website. Toch zijn er een tweetal codes die soms gebruikt worden:

Google AdWords conversiecode

Wanneer je deze code installeert op je website (op de pagina die je als doel beschouwt) kun je binnen Google AdWords precies zien welk zoekwoord voor een conversie zorgt. Daarom is het aan te raden om de conversiecode te installeren! Hiervoor moet je binnen je Google AdWords account naar het tabblad “Rapportage en hulpprogramma’s” gaan, en dan in de dropdown voor “Conversies” kiezen, je kunt dan een nieuwe conversie toevoegen. Google legt dan duidelijk uit waar je die code moet installeren (zie onderstaande afbeelding):

Google AdWords Remarketing Code

Tenslotte is er nog de Google AdWords Remarketing code. Remarketing is een nieuwe dienst van Google, waarbij je bezoekers die je website hebben bezocht kunt targeten in het inhoudsnetwerk. Hier wordt uitgelegd hoe je Remarketing, en de code, kunt installeren.

Google Website Optimizer Code

Met deze gratis dienst van Google kun je testen gaan uitvoeren op je website, en op die manier het conversiepercentage verhogen (aanrader!). Hoewel de Google Website Optimizer niet de meest gebruiksvriendelijke tool is voor dit soort zaken is het wel een degelijke dienst.

Wanneer je deze dienst wil gebruiken moet je maximaal 3 codes toevoegen aan je website. Het zou te ver gaan om deze hier allemaal te gaan verklaren, vandaar dat ik je graag doorverwijs naar Google Website Optimizer, waar het je haarfijn zal worden uitgelegd.

Google Webmaster Tools code

Tenslotte hebben we nog de Google Webmaster Tools. Wanneer je hier een account aanmaakt krijg je veel betere inzichten in hoe Google jouw site ziet, en tips hoe je dit kunt verbeteren.

Hoewel je voor deze dienst niet perse een code moet installeren, zul je wel moeten verifiëren dat jij de eigenaar bent van je website. Dit kan door het toevoegen van een code, of op andere manieren.

Conclusie

Zoals je hebt kunnen lezen is het goed mogelijk dat je op één website tot wel 8 verschillende Google codes hebt geïnstalleerd! Ik hoop dat je na het lezen van dit artikel een beter beeld hebt van welke codes nu precies waar voor bedoeld zijn.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
7 reacties op "Welke Google codes kan ik eigenlijk installeren?"
  • Bartjan van BajaCa zegt:
    20 Dec, 2010 om 17:26

    Dan heb je natuurlijk nog Google Adsense code en verwijzingen naar CDN (content delivery network) van Google.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      21 Dec, 2010 om 12:18

      :-). Inderdaad! Die was ik nog vergeten, bedankt voor de aanvulling!

  • Ton van Houten zegt:
    21 Dec, 2010 om 12:27

    Handig lijstje ook om te zien wat je nog niet gebruikt en wel kunt gebruiken.

    Reageren
  • Berry van Es zegt:
    22 Dec, 2010 om 13:35

    Geweldige lijst! Wederom weer een zeer bruikbaar en praktisch artikel.
    Bedankt Karel

    PS: Wellicht nog een vervolg artikel met een lijst van codes van andere partijen zoals bijvoorbeeld Yahoo Site Explorer.

    Reageren
  • Yannick B zegt:
    27 Dec, 2010 om 15:58

    Bedankt voor dit artikel :)

    Alleen wanneer Google de rankings van sites bepaald, wordt er dan ook gekeken naar de gegevens welke bijvoorbeeld met Analytics zijn vergaard, dit aangezien het toch een Google service is en alles behoorlijk met elkaar samenwerkt?

    Reageren
  • Goedkope apparatuur zegt:
    31 Dec, 2010 om 01:51

    Nooit geweten dat er zoveel smaken waren.
    Toch maar weer eens in duiken.

    Reageren
  • Vissenmetkunstaas.nl zegt:
    06 Jan, 2011 om 14:53

    “Vooralsnog moesten er voor het meten van de conversies voor AdWords en Analytics twee aparte codes geplaatst worden op de conversiepagina. Dit is nu niet meer nodig. Conversies in AdWords worden nu gemeten via het Google Analytics script. Een extra AdWords javascript is daardoor overbodig geworden.”

    Zie: http://www.marketingfacts.nl/berichten/20090623_google_analytics_doelen_importeren_in_adwords_voor_conversietracki/

    Reageren

Reageren