Naar
boven

AdWords campagne opzetten

In dit artikel vind je praktische tips bij het opzetten van een AdWords campagne. Hierbij wordt puur en alleen ingegaan op de indeling van een AdWords account in succesvolle campagnes en advertentiegroepen (dus niet het selecteren van zoekwoorden, schrijven van advertentieteksten, instellen van biedingen, instellen van codes etc.).

Voordat je begint..

Voordat je zomaar enthousiast begint met het opzetten van een AdWords campagne is het van essentieel belang om te bepalen wat je doel is van het inzetten van AdWords. Want wat wil je nou eigenlijk bereiken? Wil je bijvoorbeeld meer bezoekers naar je website trekken? Wil je meer naamsbekendheid genereren? Wil je meer inschrijvers op een nieuwsbrief? Of wil je meer verkopen realiseren?

Wanneer je dit helder hebt is het belangrijk te weten dat een AdWords account uit meerdere niveaus bestaat. Op campagne-niveau stel je alle instellingen in voor de onderliggende advertentiegroepen. Een advertentiegroep bestaat op zijn beurt weer uit advertenties en zoekwoorden.

Structuur AdWords campagne

Het is handig om per doel een campagne op te zetten. Richt je je bijvoorbeeld op het vergroten van je naamsbekendheid in de provincie Utrecht dan maak je een nieuwe campagne aan gericht op de provincie Utrecht waarbij je je advertenties of banners weergeeft in het Displaynetwerk. Wil je meer verkopen genereren uit België dan zet je bijvoorbeeld een campagne op voor het zoeknetwerk binnen de landsgrenzen van België. Op campagne-niveau geef je ook een dagbudget in. Op deze manier kan je ook gemakkelijk je budget opdelen naar de verschillende opgestelde doelen.

Campagnes opdelen in advertentiegroepen

Vervolgens ga je je campagnes verder uitwerken in één of meerdere advertentiegroepen. Waar campagnes zijn opgezet rond een doel moeten advertentiegroepen georganiseerd zijn rond een thema.  Een thema kan zijn een bepaalde dienst of een bepaald product.

Simpel voorbeeld:

Stel je hebt een webwinkel in sportartikelen. Je zou kunnen zeggen ik maak een advertentiegroep voor voetbal-artikelen,  één voor tennis-artikelen en één voor hockey-artikelen. Deze opdeling is nog té algemeen beter is het deze verder op te delen naar productgroepen. Als voorbeeld delen we voetbal-artikelen verder op naar: voetbalschoenen, keepershandschoenen, scheenbeschermers en voetballen. Vervolgens selecteer je hierbij relevante zoekwoorden (Nike voetbalschoenen, goedkope voetbalschoenen, online voetbalschoenen kopen) en schrijf je passende advertentieteksten (Voetbalschoenen kopen?). Wanneer iemand een zoekopdracht invoert als {voetbalschoen adidas} dan zal deze zoekmachine gebruiker een advertentie te zien krijgen uit de advertentiegroep “voetbalschoenen” (mits goed opgezet) waaruit blijkt dat jij voetbalschoenen verkoopt in in jouw webshop. Er bestaat een kans dat de zoekmachine gebruiker nu denkt dat hij zijn “adidas voetbalschoenen” kan vinden in jouw webshop en besluit te klikken op jouw advertentie.

Optimaliseren naar kwaliteitsscore

In bovenstaand voorbeeld worden er advertentiegroepen gemaakt rondom een bepaalde productgroep. In veel gevallen is dit niet specifiek genoeg en moeten advertentiegroepen nog verder opgesplitst worden. Want zou het niet mooi zijn als iemand zoekt op een hele specifieke zoekterm als {adidas predator powerswerve trx fg} dat hij een advertentie te zien krijgt die hier perfect op aan sluit en die precies uitkomt op een landingspagina met deze voetbalschoen? Voor zowel adverteerder als zoekmachine gebruiker is dit de meest gewenste situatie. De zoekmachine gebruiker vind precies waarna hij op zoek is en voor de adverteerder is de kans zo veel groter dat deze bezoeker ook daadwerkelijk een bestelling plaatst. De ervaring leert hoe specifieker we AdWords campagnes opzetten hoe beter.  Maar er zit nog een belangrijk voordeel aan deze indeling voor de adverteerder, wij noemen dit “optimaliseren naar kwaliteitsscore”.

De kwaliteitsscore is een variabele die samen met de opgegeven max. cpc  (de maximale klikprijs die je bereidt bent te betalen voor een klik) bepaalt op welke positie jouw advertentie wordt weergegeven. De kwaliteitscore is in het leven geroepen om Google voor zowel adverteerder als gebruiker zo efficiënt mogelijk te houden. De essentie van Google is dat de gebruiker op basis van een zoekopdracht de meest relevante zoekresultaten te zien krijgt zodat hij een positieve gebruikservaring beleefd. Dit principe geldt niet alleen voor de natuurlijke zoekresultaten maar ook voor de advertenties.

De kwaliteitsscore wordt berekend op basis van verschillende factoren waarvan de doorklikratio (CTR) veruit de belangrijkste is. Je zou de doorklikratio kunnen zien als dé graadmeter voor relevantie. Hoe beter je advertentieteksten zijn afgestemd op de zoekopdracht (meer relevantie) hoe hoger de doorklikratio zal zijn. En hoe hoger je doorklikratio hoe hoger (op langere termijn) de kwaliteitsscores van je campagne.

Met het optimaliseren naar kwaliteitsscore bereik je dus twee doelen. Door steeds specifiekere advertentiegroepen op te zetten kan je de zoekmachine gebruiker beter bedienen door de relevantie tussen zoekopdracht en advertentie te vergroten. Anderzijds bereik je met het verhogen van je kwaliteitsscore dat je minder gaat betalen per klik als je je blijft richten op dezelfde positie. Laat je de max. cpc ongewijzigd dan zal je daarmee automatisch een hogere positie behalen.

Tips bij het opzetten van een AdWords campagne

Advertentiegroepen kunnen worden opgezet vanuit verschillende gedachtegangen:

– Vaak kan je op basis van je algemene website structuur al een aardige indeling maken van advertentiegroepen. Als het goed is is er namelijk al eens goed nagedacht hoe je je doelgroep het best van informatie kan voorzien, dit kan als basis dienen voor de indeling van je advertentiegroepen.

– Het kan zijn dat je ook advertentiegroepen opzet rondom diensten of producten die jij eigenlijk helemaal niet aanbiedt. Bied mensen die zoeken naar specifieke producten een alternatief. Iemand die zoekt op {luxe vakantie curaçao} kan je ook overhalen toch te kiezen voor Bonaire. Misschien is de initiële behoefte van de zoeker wel dezelfde: luxe vakantie naar een zonbestemming.

– Probeer een advertentiegroep eens wat breder op te zetten. Het zou goed kunnen zijn dat een zoekwoord als {kinderbed} heel goed converteert voor jouw productgroep {hoogslapers}.

– Het kan zijn dat je een product of dienst hebt dat nog totaal onbekend is (en waar dus niemand actief naar op zoek is). In dat geval is het zaak je doelgroep goed in kaart te brengen en nagaan waar op internet zij zich bevinden of op wat voor zoektermen zij momenteel zoeken. Vervolgens kan je ze gericht benaderen met jouw nieuwe product of dienst.

– Als je geen enkel idee hebt wat voor gerelateerde thema’s met jouw dienst of product verband houden kan je voor inspiratie Google’s “Whonder Wheel” gebruiken.

– Denk vanuit de doelgroep. Mensen zoeken niet alleen naar producten maar vaak ook naar oplossingen voor hun problemen. Probeer ook eens probleemoplossend te adverteren door advertentiegroepen op te zetten met daarin zoekwoorden als {help huilbaby}. Speel hierop in door een titel te pakken als “Last van een huilbaby?” en dan “Deze unieke cd met slaapmuziek.. etc”.

– Complementair adverteren: Men zoekt op {seat ibiza kopen} en jij adverteert met “Chiptuning voor Seat Ibiza’s, tot 20% brandstofbesparing!” of “Sportieve automatten voor de Seat Ibiza”. Je bereikt je doelgroep op deze manier dan al in een eerder stadium waardoor ze op het moment van aankoop van een Seat Ibiza al op de hoogte zijn van jouw complementaire producten voor betreffende aankoop.

– Speel in op latente behoefte van de doelgroep. Om bij het voorbeeld van de Seat Ibiza te blijven: iemand die een nieuwe Seat Ibiza wilt kopen is mogelijk geïnteresseerd in een interessante lening met lage rente om deze aankoop te kunnen bekostigen (Geld nodig om een Seat Ibiza te kopen?).

– Zet synoniemen voor producten of diensten altijd in losse advertentiegroepen. Iemand die op zoek is naar een webdesigner zal sneller klikken op een advertentie die inhaakt op “webdesigners” dan een advertentie die gericht is op “ webdevelopers”. Ook al komt deze functie inhoudelijk op hetzelfde neer!

– Optimaliseren naar kwaliteitsscore loont maar vraag jezelf wel af of de tijd en moeite die je steekt in het opzetten van nieuwe advertentiegroepen in verhouding staat tot het zoekvolume op betreffend product of dienst.

Te ingewikkeld of teveel werk?

Het succes van AdWords valt of staat met een goede opzet van de campagne(s). Echter met een goede opzet alleen ben je er nog niet. Wanneer de campagne actief gaat is het van groot belang deze te blijven optimaliseren om zo het meeste rendement uit je AdWords campagne te halen.

KG Bureau kan u van dienst zijn bij het opzetten van een AdWords campagne en kan deze ook voor u beheren. Voor meer informatie kijkt u op de pagina zoekmachine adverteren.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Redactie
Wees de eerste die reageert!

Reageren