Naar
boven

Case study: online event promotie

FlyerWe kennen ze allemaal, vooral in de zomerperiode hangt de omgeving vol met aankondigingen van concerten, events of festivals. Maar hoe zit het met de online marketing inzet voor evenementen? Welke opties zijn er en hoe positioneer jij jouw evenement in de wereld van de online marketing?
Handig die flyers…

Mogelijkheden voor het online promoten van een evenement

Er zijn talloze mogelijkheden om jouw evenement online te promoten. Natuurlijk heeft jouw evenement een eigen website, het liefst gekoppeld aan meerdere social media kanalen.
Online event promotie
Online event promotie

Dit brengt ons meteen op het volgende (onmisbare en essentiële) onderdeel van online event promotie: social media. Twitter kan bijvoorbeeld worden ingezet om korte berichtjes te tweeten over de vorderingen van het evenement.

Op Facebook kan zelfs een evenement worden aangemaakt. Bezoekers kunnen aangeven dat ze aanwezig zijn, waardoor het evenement in hun persoonlijke event-kalender komt te staan. Een mooie manier om aan je vrienden te laten zien welke evenementen jij gaat bezoeken.

Online event promotie

Ook Youtube kan effectief worden ingezet, bijvoorbeeld met een trailer, een aftermovie van de vorige keer of een commercial. Bij het aankondigen van een muziekevenement kan er zelfs een koppeling worden gemaakt met Spotify, waardoor consumenten een speciale playlist ontvangen, gebaseerd op het evenement. Online nieuwsbrieven en e-mailmarketing kunnen ook zeer effectief worden ingezet, om bezoekers op de hoogte te houden van nieuws omtrent het event.

Uiteraard zijn er nog veel meer online advertentie mogelijkheden, zoals AdWords campagnes, webbanners, adverteren op Youtube en adverteren op Facebook. Bijna altijd kan de advertentiedoelgroep worden afgestemd op basis van woonplaats, leeftijd en interesses. Er kan zelfs een app worden ontwikkeld, om bezoekers bijvoorbeeld wegwijs te maken op het evenement zelf (telefoon bij de hand = timetable bij de hand).

Maar ik ben een ondernemer, geen eventmanager”¦

Voor iedere ondernemer is het aan te raden om eens te kijken naar een andere branche. Hoe zetten zij online media in? Wat zijn de verschillen met mijn eigen branche en wat kan ik hiervan leren? Ook al heb je zelf geen evenement als core business, je kunt altijd inspiratie vinden in de media inzet van een andere branche en dit vertalen naar concepten voor de online marketing inzet van jouw eigen product/dienst!

Op welke manier laat jij je inspireren door de marketing inzet van ondernemers uit verschillende branches? Lukt het jou om de juiste vertaalslag te maken?

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Ellen Stam
Ellen is Online marketeer bij KG. Ze zorgt voor open, heldere communicatie en biedt oplossingen voor allerlei online probleemstukken.
Wees de eerste die reageert!

Reageren