Naar
boven

Eindelijk tweets in zoekresultaten! Maar wat is de werkelijke impact?

Twitter inzetten om te scoren in Google - Deel 2

Google is druk bezig om steeds meer tweets te indexeren in haar zoekresultaten, maar hoe kun je daar als bedrijf van gaan profiteren?

Begin februari werd bekend dat Google tweets zou gaan indexeren in haar zoekresultaten, wat voor mij aanleiding was om dit artikel daarover te schrijven.

Sinds 19 mei is de nieuwe samenwerking live en zijn inmiddels de eerste resultaten te zien in de zoekresultaten, waar ik in dit artikel nader in wil duiken.

Maar voordat je verder leest eerst nog even het volgende. De ‘embedded tweets’ zijn vooralsnog alleen uitgerold voor de Google zoekapp voor iOS en Android en nog niet beschikbaar voor desktop zoekopdrachten.

Daarnaast zijn de resultaten nog niet zichtbaar in Nederland, waardoor ik helaas nog geen eigen voorbeelden kan weergeven. Om je toch alvast voor te kunnen bereiden heb ik daarom Amerikaanse bronnen, zoals deze erbij genomen.

Hoe de Twitter zoekintegratie werkt

Als je via je mobiel een zoekopdracht in Google invoert met een hashtag (#) daarvoor, worden de zoekresultaten in een carrousel getoond. Zoals je kunt zien in onderstaande afbeelding, laat Google verschillende tweets zien die relevant zijn aan de hashtag.

Voorbeelden van tweets in zoekresultaten Google voor mobiel

De resultaten

Google is druk bezig om tweets te indexeren, zo blijkt uit een recent onderzoek van Stone Temple Consulting.

Uit onderstaande tabel blijkt dat Google inmiddels fors meer tweets indexeert ten opzichte van een paar maanden geleden. Van februari tot juni zag Stone Temple het aantal tweets dat in de eerste 7 dagen wordt geïndexeerd stijgen met maar liefst 466%.

Dit komt er echter op neer dat waar in februari slechts 0,6% van de Tweets werden geïndexeerd, dat nu 3,4% is. De stijging is dus bemoedigend, maar nog altijd wordt meer dan 96% van de tweets niet geïndexeerd door Google.

Tabel: aantal geïndexeerde tweets door Google

Wat verder uit het onderzoek van Stone Temple naar voren komt is dat de indexatie van tweets gebaseerd lijkt te zijn op de autoriteit van een twitteraar.

Zo speelt het aantal volgers een rol, maar is het nog belangrijker dat er interactie is tussen de twitteraar en zijn volgers. Denk aan dat mensen reageren op het bericht of het weer delen met hun volgers. Hoe hoger de autoriteit, hoe eerder de tweet geïndexeerd zal worden, aldus de onderzoekers.

De ideale lengte van je tweets

Nu wil je natuurlijk weten hoe je tweet eruit moet zien om te scoren. Deze infographic van SumAll helpt je daarmee.

Zo blijkt dat tweets die uit minder dan 100 karakters bestaan, een 17% hogere interactie hebben. Daarnaast wordt aangeraden om in hashtags geen spaties of speciale karakters te gebruiken, terwijl cijfers ook worden afgeraden.

Dit laatste zou ik ook zeker aanraden voor de berichten waar je een hashtag in verwerkt. Mensen zullen namelijk eerder een logischere hashtag invullen dan een specifieke. Dus geen #sl8rmedia maar #slagtermedia, of #karelgeenen in plaats van #karelg1en.

Infographic: de ideale lengte van social media posts

Twitter voor SEO tip

Voorlopig zullen wij in Nederland geduld moeten hebben, voordat de indexatie van tweets in de zoekresultaten van Google volledig is uitgerold. Maar dat betekent niet dat je nu nog niets hoeft te doen!

Je kunt bijvoorbeeld alvast gaan oefenen met hashtags, om op die manier een voorsprong op te bouwen op je concurrentie. Wie wil er namelijk nu niet op de eerste pagina van de zoekresultaten staan? Daarom geef ik je hier een aantal tips.

Onderzoek en gebruik hashtags die relevant zijn

Dit is een inkoppertje, maar mag niet vergeten worden. Net zoals dat je dat bij je SEO en SEA doet, is het bij het gebruik van je hashtags belangrijk om vooraf onderzoek te doen naar de zoekwoorden die je doelgroep gebruikt en deze in je hashtags te integeren. In mijn geval zou ik bijvoorbeeld hashtags als #contentmarketing gebruiken.

Ga verder eens via Twitter na welke hashtags andere bedrijven binnen je sector gebruiken en verwerk die in je tweets. Probeer ook eens je merk- of productnaam te verwerken in een hashtags.

Heb jij nog tips of inmiddels al tweets voorbij zien komen in de zoekresultaten van Google? Ik ben benieuwd naar je reactie!

 

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Christian Slagter
Christian Slagter is oprichter van Slagter Media, een online publishing en content marketing bureau. Hij is daarnaast mede-eigenaar van de webshop Make-up Your Stash.
5 reacties op "Eindelijk tweets in zoekresultaten! Maar wat is de werkelijke impact?"
  • Bob van Biezen zegt:
    21 Jul, 2015 om 11:42

    Mooie toevoeging aan de zoekresultaten die met een # worden ingestoken. Ben benieuwd of ze deze resultaten ook gaan combineren met hele actuele nieuwsonderwerpen. Kan me voorstellen dat sommige tweets daarbij een toevoeging zijn. Ook bij bepaalde zoekopdrachten gericht op een evenenment lijkt het me een toevoeging.

    Reageren
  • Marc de Groot zegt:
    22 Jul, 2015 om 06:29

    Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen wanneer we dit straks ook in Nederland gaan zien. Al helemaal wanneer dit wordt uitgerold naar PC en desktop zoekopdrachten.

    Reageren
  • Christian zegt:
    22 Jul, 2015 om 14:46

    Bob daar ben ik het zeker mee eens en zodra de eerste Nederlandse resultaten zichtbaar zijn ga ik dit eens nader uitpluizen.

    Marc, ik ben net zo nieuwsgierig ;).

    Reageren
  • Chris Kleingeld zegt:
    25 Jul, 2015 om 19:15

    Leuke ontwikkelingen en goed om in de gaten te houden!

    ‘Als je via je mobiel een zoekopdracht in Google invoert met een hashtag (#) daarvoor, worden de zoekresultaten in een carrousel getoond.’

    Betekent dit voor nu dat zoekers dit moeten weten en dat tweets (nog) niet voorkomen in “normale” Google resultaten?

    Leuke toevoeging aan de voordelen voor SEO: door het gebruik van goede hashtags worden je tweets en links (tijdelijk) getoond op websites die twitter-widgets voor bepaalde hashtags hebben ingesteld. Check na een tijdje “handig twitteren” het “links naar website” gedeelte in Google Webmaster Tools maar eens.

    Reageren
  • Christian zegt:
    27 Jul, 2015 om 10:31

    Bedankt voor je reactie Chris.

    Tweets zullen langzaamaan worden uitgerold in de zoekresultaten, zodra ik zelf iets heb gezien laat ik het natuurlijk even weten.

    Bedankt voor je tip! Ik ga dat zeker in de gaten houden.

    Reageren

Reageren