Naar
boven

Gaan browsers behavourial targeting en remarketing onmogelijk maken?

Dit is niet zozeer een inhoudelijk artikel, maar eerder een “discussieartikel”. Ik zal uitleggen waarom”¦

Gisteren las ik op Nu.nl dat Firefox een zogenaamde “Volg-me-niet” knop gaan installeren in de nieuwste versie. Eerder kwam Microsoft al met hetzelfde nieuws: ook Internet Explorer 9 zal een dergelijke functie bevatten.

Volgens de twee bedrijven moeten deze functies er voor zorgen dat bezoekers niet zomaar gevolgd kunnen worden. Veel websites maken namelijk gebruik van een dergelijke functie, om bijvoorbeeld wachtwoorden automatisch te onthouden, of speciale aanbiedingen te kunnen doen op basis van het surfgedrag.

Waar zal dit toe leiden?

Allereerst denk ik dat we niet direct in paniek moet schieten. De functie zal zeer waarschijnlijk “opt-in” zijn, wat betekent dat mensen de “volg-me-niet” functie handmatig moeten aanzetten.

Maar feit is wel dat we wanneer dit “standaard” wordt we straks bezoekers minder goed kunnen volgen, en dat kan wel eens nadelig worden voor de webanalisten onder ons.

De vraag is ook of dat bezoekers dit wel willen. Je zult een groep hebben die zegt: “Graag, want ik wil niet dat mijn privacy wordt aangetast”. Op zich hebben ze daar een punt. Maar een tegenargument kan zijn dat de gebruiksvriendelijkheid van websites ook zal dalen.

Immers, het is nu al zo dat je vaak advertenties te zien krijgt van producten waar je interesse in hebt getoond (remarketing) en dat je in sommige webwinkels op basis van je profiel bepaalde producten krijgt voorgeschoteld. En hoewel dat voor de webwinkelier voordelig is (grotere kans op conversie), zal ook de bezoeker dit (onbewust) waarderen. Want waarom zou ik advertenties of producten over bijvoorbeeld make-up willen zien, als ik helemaal geen vrouw ben?

Kortom, ik denk dat dit een interessant discussiepunt is, en ik ben dan ook heel erg benieuwd hoe jij hierover denkt!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
11 reacties op "Gaan browsers behavourial targeting en remarketing onmogelijk maken?"
  • Peter Verhoeven zegt:
    21 Dec, 2010 om 19:26

    Ik ben bang dat affiliate sites (je weet wel welke site ik beheer Karel) hierdoor inkomsten gaan mislopen. Mocht dat zo zijn dan moet ik dat proberen te compenseren, maar hoe?

    Het enigste wat ik kan bedenken is toch maar Adsense plaatsen om betaald per klik te krijgen. Als je de bezoeker niet kunt volgen, dan heb je in ieder geval die paar centen van de klik.

    Of bekijk ik dat te simpel?

    Reageren
  • Dries Bultynck zegt:
    21 Dec, 2010 om 21:36

    Je moet er vanuit gaan de het merendeel van de users die knop nooit zullen indrukken! Nadeel: als ze die toch indrukken, track je ze inderdaad niet en ik vrees er voor dat ze niet zullen weten wat ze precies hebben ingesteld.

    Trouwens, persoonlijk vind ik het maar een ‘stom’ idee om dit te integreren. Een website die mijn bezoek anoniem trackt is niet gevaarlijk. Ik zou me meer zorgen maken om de data die Facebook van me verzamelt. Persoonlijk vind ik dit maar een speld in een belachelijke hooiberg.

    Reageren
    • DirkvB zegt:
      21 Dec, 2010 om 21:47

      Zoals Karel al zegt is het opt-in, dus degenen die willen zijn blij, degenen die het niet willen blijven blij. Ik zie geen reden waarom zo’n functie de standaard gaat worden. Behavorial Targeting is namelijk in principe niet slecht. Wat Peter al zegt, wanneer dit niet meer rendabel is, gaan veel websites weer over op irrelevante AdSense. Met het oog op relevantie is Behavorial Targeting gewoon beter, en denk ik dat vooral leken niet eens weten dat ze worden getrackt. Zij zullen die knop dan ook niet gebruiken.

      Voor mij als linkbuilder is het wel vaak irritant, aangezien ik altijd ads van mijn klanten te zien krijg…

  • Edwin zegt:
    21 Dec, 2010 om 23:58

    Mocht dit aanslaan, gaat dit dan niet nadelig zijn voor kleinere websites die zelf hun usability trachten op orde te stellen?

    Die hebben geen budget voor een usability expert, laat staan een gebruikers onderzoek. De GA data is zowat hun enige input. Als dat dan wegvalt…

    Wel een beetje maf dat uitgerekend Microsoft plots bekommerd is om de privacy der menschen. :)

    Reageren
    • Dries Bultynck zegt:
      22 Dec, 2010 om 18:43

      Ze willen er gewoon een fancy ding van maken, net zoals hun zoekmachine fancy trucjes kan maar slechte resultaten levert :)

    • Dries Bultynck zegt:
      22 Dec, 2010 om 18:45

      Of gewoon een cheap Google offensief, alhoewel Google zelf zo’n tool voorziet :)

  • Pieter van Diggele zegt:
    22 Dec, 2010 om 09:08

    Alles draait toch om relevantie op het web? Zonder persoonlijke informatie over bezoekers kunnen we geen relevantie bieden. Het lijkt me dan ook niet dat deze feature populair wordt op de lange termijn, aangezien niemand op irrelevante content zit te wachten.

    Ik denk dat deze feature met name in het leven is geroepen om IE en FF te onderscheiden van Chrome en om Google een hak te zetten. Die zijn immers van de 3 partijen het meest gebaad bij user tracking en worden het meest geschaad als user tracking op grote schaal niet meer functioneert.

    Reageren
  • Pieter van Diggele zegt:
    22 Dec, 2010 om 09:13

    Excuses: gebaad = gebaat

    Reageren
  • Martijn zegt:
    22 Dec, 2010 om 17:09

    Tsja, misschien nu nog een opt-in, maar als het succesvol blijkt zie ik het nog wel gebeuren dat bij toekomstige releases het standaard is.
    Een einde van affiliate marketing en het verdienmodel van Google lijkt me wat te dramatisch, maar er zal een tegenzet gedaan moeten worden.

    Reageren
  • Dries Bultynck zegt:
    22 Dec, 2010 om 18:45

    Wordt er eigenlijk gezegd welke stats dan blokkeren? Alle pakketjes? lijkt me toch niet zo evident dat te realiseren. Wat dan met andere cookies etc.?

    Reageren
  • DirkvB zegt:
    25 Dec, 2010 om 15:52

    Volgens Websonic gaat deze ontwikkeling van Firefox uiteindelijk toch niet door:

    http://www.websonic.nl/nieuws/firefox-krijgt-toch-geen-niet-volgen-optie-17132

    Reageren

Reageren