Naar
boven

Google Social Search, hoe zoekresultaten sociaal relevant zijn.

Eind 2009 is Google gestart met Social Search, dit was toen nog een experiment om de zoekresultaten aan te vullen met Sociale zoekresultaten. De bedoeling was om meer persoonlijk gerelateerde resultaten naar boven te brengen. Google ging kijken tussen de resultaten bij een zoekopdracht of er een sociale connectie was tussen jou en het zoekresultaat. En dit zoekresultaat steeg dan naar de eerste pagina met een vermelding van de connectie.

Google Social Search 2011, een feit.

Na een jaar van experimenteren mogen we zeker meer sociale zoekresultaten gaan verwachten. Er doken het laatste jaar ook al meer YouTube en andere Universal Search resultaten op maar deze verschenen meestal onder aan de pagina. In Universal Search zijn de zoekresultaten onderverdeeld in categorieën naargelang het soort van inhoud. Hier is ook het onderdeel Realtime aan toegevoegd waar je in realtime Twitter gerelateerde resultaten te zien krijgt. Google heeft nu aangekondigd dat deze resultaten gemengd gaan worden met de gewone organische resultaten.

De voordelen van Social Search

Om dit soort resultaten te zien bij een zoekopdracht moet Google wel weten wie je bent. Je moet dus ingelogd zijn, en ze vragen ook om je account te koppelen met de sociale media kanalen waarop je actief bent. Op deze manier kunnen ze de resultaten die verband houden met je netwerk eruit filteren en vermengen met de gewone zoekresultaten op de eerste pagina. Het voordeel hier is dat je zelf de controle hebt over de privacy instellingen en de persoonlijke voorkeuren van de zoekresultaten.

What about Facebook?

Feit is dat Facebook en Google nooit beste vrienden zijn geweest. En zeker nu er een samenwerkingsverband is tussen Facebook een Bing zullen zij niet staan te springen om Google vooruit te helpen met resultaten uit hun sociale netwerk. Er wordt maar weinig informatie van Facebook geïndexeerd door Google en hier zal volgens mij ook niet snel verandering in gaan komen. Of Social Search een succes zal worden zonder het grootste Social Media kanaal ter wereld zal nog af te wachten te zijn.

Ze hebben er in ieder geval een leuk promo filmpje voor gemaakt:

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Dominique Meijnen
4 reacties op "Google Social Search, hoe zoekresultaten sociaal relevant zijn."
  • Nomar zegt:
    22 Feb, 2011 om 12:07

    Leuk filmpje van Google. Het klopt wel dat je eerder dingen aanneemt van mensen die je kent.

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      22 Feb, 2011 om 16:48

      En dit is volgens mij ook de reden dat zowel Facebook als Google heel graag Twitter zouden willen overnemen. Hier worden linkjes gedeeld tussen mensen die elkaar kennen en kan je er dus vanuit gaan dat deze een bepaalde waarde hebben. Spammers overleven niet lang op Twitter omdat niemand ze wilt volgen…

  • Marco Dekkers zegt:
    22 Feb, 2011 om 21:17

    De vraag is hoeveel procent van de Google gebruikers inlogt bij Google. De meeste mensen zijn zich niet eens bewust van die mogelijkheid. Zijn hier cijfers over?

    Reageren
  • Dominique Meijnen zegt:
    23 Feb, 2011 om 16:43

    Klopt Marco, maar aan de andere kant is het ook zo dat mensen onbewust ingelogd blijven. En volgens mij is dit aantal nog groter. Wanneer je bijvoorbeeld je Gmail raadpleegt via een browser blijf je bij het verlaten van de website ingelogd. Dit heeft natuurlijk alles te maken met welke browser je werkt, welke plug-ins geactiveerd zijn en welke toolbar er geïnstalleerd is.

    Reageren

Reageren