Naar
boven

Beter voorkomen dan genezen: houd je aan de regels voor je productfeed

voorkom afgekeurde feeds blog header

In een eerder blogartikel heb ik al geschreven over feed optimalisatie. In dit blog wil ik je echter een aantal andere tips meegeven, zodat je deze feed optimaal laat presteren. Hierbij leg ik je uit wat je moet doen als je feed wordt opgeschort of zelfs wordt afgekeurd. Ik beschrijf de meest voorkomende opschortingen en afkeuringen, zodat jij het maken van deze fouten kunt voorkomen.

GTIN

Voor de mensen die het gemist hebben: het is sinds 16 mei 2016 noodzakelijk om de juiste GTIN code aan een product mee te geven in de feed. Doe je dit niet, dan wordt het product afgekeurd en wordt het dus niet vertoond. Het merchant center geeft per product aan welke is afgekeurd vanwege een niet ingevoerd GTIN nummer.

Wat is een GTIN code?

Het kan voorkomen dat er geen GTIN codes van een product zijn. Dit geldt bijvoorbeeld voor  zelfgemaakte of tweedehands producten. Wanneer dit het geval is kun je in de feed bij “identifier exist” “FALSE” opgeven. Hiermee geef je bij Google aan dat je geen GTIN codes hebt.

Andere veel voorkomende redenen waarom een shopping feed of product wordt afgekeurd zijn:

Data quality

  • prijs in feed komt niet overeen met prijs landingspagina
  • beschikbaarheid komt niet overeen tussen feed en landingspagina
  • gebruik van watermerken in de afbeelding
  • generieke landingspagina’s

Beleid

  • niet ssl beveiligde checkout
  • geen retourbeleid op de website
  • verboden farmaceutische producten
  • adult products
  • namaak producten

Google probeert het aanbod van alle aanbieders zo ‘schoon’ mogelijk te houden. Zo blijft het voor de gebruiker van Google vertrouwd. Hierdoor zijn de productfeeds aan strenge regels gebonden, zoals je al ziet in bovenstaande opsomming. Een aantal van de genoemde punten zal ik verder uitlichten:

Prijs in de feed komt niet overeen met prijs op landingspagina

Dit houdt in dat er in de feed een prijs staat die niet op de website vertoond wordt. De productfeed zou een andere prijs tonen dan wat er bij het product staat op de website. Dit geeft verwarring en zorgt voor een afkeuring. Zorg er dus altijd voor dat de prijs in de feed klopt met de prijs op de website!

Gebruik van watermerken in de afbeelding

Het is niet toegestaan om een watermerk of logo in een afbeelding te verwerken, zoals in onderstaande afbeelding. Ook een kader is niet toegestaan. De afbeelding moet van goede kwaliteit zijn. Google beveelt een afbeelding met minimaal 800 pixels aan. Bovendien moet de afbeelding te indexeren zijn door Google, en niet worden geblokkeerd door een robot.txt.

afbeelding google shopping product watermerkafbeelding google shopping kader

Generieke landingspagina’s

De shopping advertentie mag niet verwijzen naar een algemene pagina, zoals een homepage of contactpagina. Als een gebruiker op de shopping advertentie klikt, moet deze landen op de specifieke productpagina. Dit is natuurlijk ook beter voor de conversie, omdat men zo niet naar het product hoeft te zoeken op de website.

SSL beveiliging (betaalproces)

voorbeeld https website

Als je producten verkoopt in een webshop is het belangrijk dat de gegevens van je klanten beveiligd zijn. Google houdt dit streng in de gaten. Websites die geen SSL certificaat hebben, zullen niet de mogelijkheid krijgen om met shopping te adverteren. Mijn collega Rick Reinders heeft hier al eens een blog over geschreven. Hij beschreef in zijn artikel de voordelen van het hebben van een SSL certificaat voor je website, en gaf aan waar je op moet letten als je van http overgaat naar https.

Beleid Google:

afbeelding beleid google

Retourbeleid

Afkeuringen worden ook veroorzaakt door het niet communiceren van een retourbeleid op de website. Vaak wordt deze wel gecommuniceerd, maar voldoet de gegeven informatie niet aan de eisen. Hier kan het misgaan:

  • Het betalingsmodel en de volledige kosten die een gebruiker voor en na de aankoop verschuldigd is, worden niet duidelijk en overzichtelijk weergegeven.
  • De voorwaarden die voor en na de verkoop van toepassing zijn, worden niet duidelijk en overzichtelijk weergegeven.
  • Producten of kortingen beloven die niet beschikbaar zijn voor gebruikers.
  • Onjuiste uitspraken doen over uw identiteit, uw kwalificaties of het gepromote product.
  • Er wordt ten onrechte een partnerschap met, of aanbeveling door, andere personen, organisaties, producten of services geïmpliceerd.

Houd er dus rekening mee dat een feed alleen niet voldoende is, maar dat er nog veel belangrijke randzaken zijn.

Heb je al eens met waarschuwingen, afkeuringen of opschortingen te maken gehad? Ik ben benieuwd naar jouw bevindingen.

 

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Rick Doornbos
Rick is online marketing consultant bij KG Online Marketing. Rick is de airconditioning van ons bedrijf. Zelfs bij de meest lastige problemen houdt hij zijn hoofd koel.
Wees de eerste die reageert!

Reageren