Idee / tip voor social media en webwinkels: nog nergens gezien

Karel
21/6/2010
Social media
X
min leestijd
Karel
21/6/2010
Social media
X
min leestijd

Social media is hot. Cliché, ik weet het. En hoe we social media in moeten zetten voor bedrijven is ondertussen ook al vaak verteld. Zo ook op deze blog ( zie de social media categorie).Maar social media en e-commerce is een ander verhaal. Hoe kun je als webwinkel nu profiteren van social media? Daar heb ik wel een goed idee voor, lees je mee?

Ambassadeurs van je webwinkel

Allereerst is het belangrijk om te weten dat de beste reclame die je kunt wensen afkomstig is van bestaande klanten. Wanneer zij een goede ervaring hebben gehad met jouw webwinkel, en zij dus tevreden zijn, zullen zij dit graag verkondigen aan vrienden en familie.En weet je wat? Deze "verkondigingen" worden door diezelfde vrienden en familie hoog gewaardeerd.

Wanneer wordt social media gebruikt?

Het is een gegeven dat zaken alleen gedeeld worden (social media) wanneer het "interessant" is. Wanneer we dit dan even koppelen aan webwinkels, dan zijn er maar weinig echt interessante zaken die het delen waard zijn.Dus het plaatsen van de zogenaamde social media buttons op bijvoorbeeld je productpagina's zal weinig effect sorteren.Toch is er één fase in het webwinkelproces die vaak wel de moeite waard is om te delen aan je netwerk! Dat is namelijk de fase direct nÁ¡ een aankoop. Veel mensen zijn vaak trots dat ze iets hebben gekocht, en zullen dat maar al te graag aan hun netwerk kenbaar maken.Ga maar eens na hoe je zelf reageert na een aankoop. Wedden dat iedereen mocht weten dat jij een nieuwe iPhone, iPad, vakantie enz. had gekocht?

1+1=2: Het idee!

We weten nu dus twee dingen:

  • De mening van bestaande klanten is de beste reclame die je je kunt wensen (mits positief uiteraard);
  • Klanten zijn vaak trots op een nieuwe aankoop, en willen dit maar al te graag aan hun vrienden en familie vertellen.

Dan is er maar één conclusie, die social media buttons moeten op de "bedankt voor uw bestelling" pagina!Persoonlijk heb ik dit dus nog nergens gezien, en dat vind ik vreemd.

Hoe zou ik dit aanpakken?

Het idee is vrij eenvoudig. Plaats op de "bedankt voor uw bestelling" pagina een korte tekst in de trant van:

"Hartelijk bedankt voor uw bestelling en het vertrouwen. Laat nu direct aan uw vrienden en familie weten dat u product X heeft gekocht door op één van de onderstaande knoppen te klikken"

Met die knoppen bedoel ik dan uiteraard enkele social media buttons zoals Facebook, Hyves en Twitter. Om het de mensen eenvoudiger te maken dien je er natuurlijk wel voor te zorgen dat wanneer men op een knop klikt de tekst al automatisch is ingevuld, en uiteraard met een link naar het bestelde product!

Extra ideeën rond dit concept

Stimuleren

Om het delen te stimuleren zou je er bijvoorbeeld nog een korting of "loterij" aan kunnen koppelen. Iets in de zin van: "Deel nu uw aankoop en maak kans op 10% korting bij uw volgende bestelling".

Enkele weken na aankoop

Een andere mogelijkheid om social media in te zetten voor webwinkels is een aantal weken na aankoop. Zeker wanneer men tevreden is over het product zal men dit wederom graag willen delen. Er zou dan een mail gestuurd kunnen worden met daarin een aantal social media buttons. De strekking van het te delen bericht zou dan kunnen zijn:

"Ik ben zeer tevreden over product X. De bestelling en afhandeling verliep zeer vlot. Een echte aanrader!"

Niet beperkt tot webwinkels

Toen ik wat verder nadacht over dit idee kwam ik er eigenlijk al vrij snel achter dat dit niet alleen beperkt hoeft te zijn tot webwinkels. Probeer dus na te gaan in welke fase social media het beste tot zijn recht komt op jouw website. Probeer hierbij ook in de gaten te houden dat tevreden, bestaande klanten de beste ambassadeurs zijn voor jouw business!Graag hoor ik wat je van dit idee vindt, of je dit al ergens bent tegenkomen (voorbeelden zijn altijd welkom) of dat je misschien nog op- of aanmerkingen hebt!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier