Naar
boven

Mix offline marketing met online marketing: Zo doe je dat!

Regelmatig adviseer ik klanten om offline marketing niet te vergeten. Je weet wel, van die “ouderwetse” marketing. Een bedankkaartje, een telefoontje, een folder of bijvoorbeeld een heuse plastic kortingskaart.

Helaas doen maar weinig online ondernemers dit. Gelukkig kwam ik afgelopen week een ondernemer die weet hoe je offline marketing effectief kunt inzetten voor je online business. Lees en leer!

Facebook-like-stickervellen ”“ I like!

Zo kwam Richard Theuws van Merchandise.nl op het idee om Facebook-like-stickervellen te laten maken. Het idee is dat je zo dus ook offline iets kunt “liken”.

Het mooie is dat Richard deze stickervellen gratis verstuurt. Het enige wat je hoeft te doen is je postadres te mailen.

Zelf heb ik dit ook gedaan en een dag later kreeg ik de drie stickervellen die er als volgt uitzien:

Goede marketing op meerdere vlakken

Of het oorspronkelijke idee van Richard komt weet ik niet en dat doet er ook weinig toe. Feit is dat hij het uitvoert en daar draait het om.

Dit idee is in mijn ogen op meerdere vlakken interessant:

  • Het kost weinig. Een postzegel, een envelop en een paar stickervelletjes;
  • Het is pull ipv push-marketing: je vraagt er namelijk zelf om;
  • Het is gratis voor de ontvanger;
  • Het kost weinig moeite voor de ontvanger;
  • De stickervellen bevatten twee stickers met daarop de merknaam = branding;
  • Het online like-concept wordt naar offline getrokken = grappig/ludiek;
  • Het thema hangt samen met social media. Als ik iets heb geleerd van social media de afgelopen tijd is dat ze het liefste iets delen wat met social media te maken heeft ;-).
  • Tenslotte: het zorgt voor een bijzonder positieve ervaring met Merchandise.nl. Qua merchandise liggen zijn nu bij mij “in het bovenste laadje”. Dit is natuurlijk waar het om draait.

Zelf stickervellen ontvangen?

Persoonlijk vind ik het dus een geweldig idee en een sterk staaltje marketing. Ik ben benieuwd wat jij van het idee vindt. Oja, en als je in de tussentijd ook deze stickervellen wil ontvangen volg dan even deze instructies!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
9 reacties op "Mix offline marketing met online marketing: Zo doe je dat!"
  • hidde zegt:
    21 Mrt, 2012 om 11:05

    Hoi Karel, leuk artikel en indd een mooi staaltje off- en online combi van Richard. Ook ik heb de stickers een tijdje geleden al bij hem besteld en mijn laptop en fiets zijn er blij mee.

    Je geeft ook aan dat je het pull marketing aspect hier van kan waarderen, echter ben je zelf nogal van de push strategie. Zowel naast je artikel als onder je wil je dolgraag dat ik me ga inschrijven voor je nieuwsbrief. Dat is op zich prima en de incentive van een videocursus klinkt, moet ik toegeven, erg aantrekkelijk. Waar echter mijn bloed van gaat koken is de pop-up met dezelfde boodschap die ik direct als kersverse bezoeker voor mijn kiezen kreeg! Ik bedoel ik heb nog niks van je gezien, ik klik op een argeloze link die Richard op zijn Facebook post en krijg direct dat voor mijn neus. Helaas heeft dit een averechts effect op mij en ik kan me zo voorstellen dat meer mensen dit hebben.
    Nogmaals, leuk verhaal, maar door de popup heb ik er wel een rare bijsmaak van.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      21 Mrt, 2012 om 12:58

      Hidde,

      Dank voor je feedback. Ik begrijp dat sommige mensen dit niet plezierig vinden. Dat het bloed gaat koken gaat wat ver denk ik, dan wordt surfen op het internet een gevaarlijke bezigheid voor jou lijkt me ;-).

      Echter de voordelen van de popup wegen nu nog steeds op tegen nadelen. Hoewel dat vast nog wel ooit zal veranderen.

      Maar nogmaals bedankt voor je feedback! Als maar genoeg mensen zeggen dat ze het irritant vinden zal hij vaneigens wel eens verdwijnen ;-).

    • hidde zegt:
      21 Mrt, 2012 om 13:22

      Karel, het blijft natuurlijk je eigen keuze en ik kan ook best veel hebben hoor online, maar hier trek ik gewoon de grens. Dus ja, mijn bloed kookt indd een beetje. Ik ben helemaal niet vies van een beetje reclame online. Zeker als de content gratis is, de kachel moet natuurlijk blijven draaien. Ik ben echter ook van mening dat dit niet ten koste moet gaan van de gebruiker. Een mix hierin vinden blijft lastig, dat geef ik toe. Experimenteren hoort hier ook bij.
      Ik mag het graag vergelijken met even rondkijken in een winkel. Als dan direct zo’n gladde verkoper op je afstormt met kan ik je helpen en check onze week aanbieding. Vind jij dat leuk? Lijkt me van niet toch? Klinkt misschien wat flauw, maar zo voel ik het.
      Zoals ik al zei, het staat je vrij om te doen en laten wat je wilt op je eigen website. Ik ben verder ook niet boos, doe er gewoon mee wat je wilt :)

    • Karel Geenen zegt:
      21 Mrt, 2012 om 14:45

      Wederom bedankt voor je feedback, zoals ik al eerder aangaf, we nemen dit zeker mee.

      We hebben dit in het verleden al eens gevraagd aan bezoekers. Onze directe doelgroep heeft er minder moeite mee. We merken wel dat de echte internet marketeers er wat gevoelig voor zijn.

      We zullen ons dus beraden over het wel of niet aanhouden van de popup.

  • Richard Theuws zegt:
    21 Mrt, 2012 om 13:05

    Mwoah Karel, ik ben het er eigenlijk wel mee eens hoor, en Hidde weet ‘stiekem’ ook best waar ie over praat ;)

    Om maar een vergelijk te trekken: de voordelen van linkspammen, commentspammen en andere nare tactieken wegen ook nog vaak op tegen de nadelen, maar is dat een reden om het te doen?

    Reageren
  • Richard Theuws zegt:
    21 Mrt, 2012 om 13:06

    (oh, en nogmaals, supercool dat je over onze stickers hebt geblogd! kort vraagje; denk je dat mijn actie net zoveel succes gehad zou hebben als ik iedereen zou verplichten zich in te schrijven op mijn nieuwsbrief?)

    Reageren
  • Richard Theuws zegt:
    21 Mrt, 2012 om 13:27

    in het kader van “3 keer is scheepsrecht”, met wat er vandaag bij Groupon aan de hand is kwam ik er achter dat zij zelfs een popover hebben die simpelweg niet weg te klikken is.

    Nu is Groupon sowieso geen best voorbeeld natuurlijk, maar wellicht wel een goed voorbeeld van hoe het NIET moet (als je tenminste een beetje sympathie van je klanten wil).

    oh, en dikke KUDOS voor het gebruik van het woord ‘vaneiges’!

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      21 Mrt, 2012 om 14:46

      Ik was aan het wachten op je reactie ;-). Is vrij Brabants dacht ik zo ;-)

  • Jos zegt:
    22 Mrt, 2012 om 12:22

    Ik heb enkele maanden geleden dit gekocht : http://www.warriorforum.com/warrior-special-offers-forum/482357-qr-facebook-generator-closed.html#1 (geen affiliate link).

    Leek me echt te gek. Je zou dus op die stickkervellen een qr code kunnen toevoegen. Als mensen die scannen vindt een automatische ‘like’ plaats en krijg je als dank daarvoor bijv. een kortingscode of je stuurt ze naar een fanpage of video. Dat scheelt een aantal kliks, dus conversie verhogend.

    Ik heb het nog niet geprobeerd, ik doe nog niets met off-line klanten, maar dacht ‘koop het maar’, voordat het niet meer beschikbaar is.

    Ik heb dus geen idee of het werkt, maar als iemand geinteresseerd is kan hij/zij contact met me opnemen.

    Reageren

Reageren