Naar
boven

Is jouw website mobielvriendelijk? Dit is een must!

Deze week benadruk ik nog even hoe belangrijk het is dat je website mobielvriendelijk is. Liever de tekst lezen? Geen probleem:

Om te beginnen ga ik je twee vragen stellen. Vraag 1: wat was jij gisteravond aan het doen, toen je lekker op de bank zat? In 90 procent van de gevallen zal het antwoord uitwijzen dat je met je mobiel bezig was. Misschien was je aan het surfen, Facebooken of iets aan het bestellen op je telefoon of tablet. Deze apparaten worden tenslotte steeds belangrijker in ons leven, we gebruiken ze continu.

De tweede vraag stel ik je als website-eigenaar. Ga eens naar Google Analytics en bekijk eens hoeveel procent van de bezoekers van jouw website via een mobiel of tablet binnenkomen. Je zult zien dat dat percentage ongeveer rond de 50 procent zal liggen. Een aantal jaren terug, toen net de iPhones en dergelijke hun opmars maakten, was dit percentage nog zo rond de 2 of 3 procent. We waren er toen echt nog niet zo mee bezig: bestellingen kwamen nog niet via mobiel en op wat surfen na deden we eigenlijk nog niet zoveel. Langzamerhand, en we zijn nu een flink aantal jaren verder, zien we dat het gebruik van mobiele telefoons en tablets veel meer toeneemt.

Mobile first

Kortom: hoe jouw website eruitziet op mobiel en tablet, is steeds belangrijker. Sterker nog: je kunt eigenlijk beter zorgen dat je website er op mobiel goed uitziet, want de desktop komt eigenlijk steeds meer op de tweede plaats. Ga je een nieuwe website laten maken, ga dan ook vooral voor de zogenoemde ‘mobile first’ benadering. Ontwerp de website voor een klein scherm en bouw ‘m daarna verder uit. Als je het op die manier doet heb je ook echt een website die op mobiel gericht is, en die het dan vaak op de desktop ook heel goed doet, heel clean werkt en er goed uitziet. Dit in tegenstelling tot wanneer je het andersom doet en begint met de desktopversie van de website.

Wat is de status van je site? Deze tools vertellen het jou

De twee vragen die ik stelde zijn bedoeld om je te laten nadenken over het belang van een mobielvriendelijke website. Je maakt er tenslotte zelf ook veel gebruik van. Vervolgens heb ik nog twee belangrijke tips voor je.

Wil je weten wat nu op dit moment de status is van je website, op het gebied van mobiel? Doe dan de zogeheten mobielvriendelijke test, via deze URL: https://search.google.com/test/mobile-friendly

Je voert simpelweg je URL in en je ziet gelijk of je website voor mobiel volgens Google goed scoort. Een positief resultaat van deze test kan heel belangrijk zijn: voor Google is de mobielvriendelijkheid een heel belangrijk onderdeel geworden voor de ranking. Sterker nog: jouw mobiele website bepaalt tegenwoordig jouw positie in Google! Ze gaan niet zozeer meer uit van de desktop website, maar ze kijken naar hoe je website er op mobiel (kleine schermen) uitziet. Daar moet alles goed werken. Google kijkt namelijk naar de ‘plek’ waar jouw website het meest wordt vertoond, omdat dat de belangrijkste indicator is van hoe tevreden mensen zijn over de gebruiksvriendelijkheid van je site. Google wil alleen relevante én gebruiksvriendelijke resultaten tonen. Misschien is jouw website wel super relevant, en geef je het juiste antwoord op iemands vraag, maar ziet je website er op mobiel niet uit. Wat heeft Google er dan aan om je website bovenaan te plaatsen? Niets, omdat ze dan te maken krijgen met gefrustreerde gebruikers.

Uitgebreider rapport?

De test die ik aangaf is bedoeld voor slechts één pagina. Bij dat resultaat krijg je een kopje te zien, ‘het rapport mobiele bruikbaarheid voor de hele site openen’. Als je daarop klikt ga je naar je Google Search Console, waar je een veel uitgebreider rapport vindt. Over álle pagina’s van je website. Daar zie je ook waar je aan moet werken: klikbare elementen kunnen op mobiel bijvoorbeeld te dicht bij elkaar staan, je tekst kan te breed of te klein zijn waardoor je continu moet scrollen of uitvergroten, etc.  Dit soort informatie komt allemaal in Search Console naar boven.

Dus: zorg ervoor dat je website er goed uitziet op een mobiel en op de tablet. Waarschijnlijk komt al meer dan 50 procent van je bezoekers via deze apparaten binnen, en dat aantal gaat alleen maar stijgen!

 

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
Wees de eerste die reageert!

Reageren