Naar
boven

Uit dit nieuwe rapport in Google Analytics ga jij voortaan heel belangrijke informatie halen!

gebruikersverkenner

Google Analytics is al een tijdje bezig met het ontwikkelen van zeer interessante rapporten. Maar dit keer hebben ze er eentje toegevoegd die écht van meerwaarde zal zijn.

gebruikersverkennerMet dit rapport zal het voortaan mogelijk zijn om per individuele gebruiker het exacte gedrag te bepalen, ook over langere tijd. Het rapport heet Gebruikers-verkenner en is op dit moment nog in beta wat betekent dat alleen hele actieve Google Analytics gebruikers deze functie al zien.

De data is overigens nog steeds helemaal anoniem. Google laat het niet toe om gebruikers in Analytics te koppelen aan daadwerkelijke gegevens. Er wordt een uniek nummer gegenereerd. Met een beetje vindingrijkheid is het overigens wel mogelijk om te achterhalen wie nu de daadwerkelijk persoon is achter zo’n nummer. Maar hierover mogen we helaas geen direct advies geven ;-).

Hoe ziet het rapport er uit?

Indien je nog geen gebruiker kunt maken van de beta zie je hieronder hoe het rapport eruit ziet (het bestaat uit twee delen):

rapport 1

In dit scherm zie je de Client ID, aantal sessies, gemiddelde sessieduur, het bouncepercentage, opbrengst, transacties en doelconversieratio. Maar het wordt pas echt interessant wanneer we op een klant-id klikken:

klandid

klantid_meerinfo

Hier zien we dus exact wat deze gebruiker allemaal heeft gedaan. Welke pagina’s er zijn bezocht en wanneer, welke acties men heeft gedaan op de website (events, in winkelwagen enz.).

Kortom, wat je hier ziet is een hele grote stap van Google Analytics richting marketing automation platform…

Wat kun je hier allemaal mee gaan doen?

Waarschijnlijk begint het nu als marketeer wel te duizelen. Je kunt namelijk vanaf nu exact gaan kijken wat iemand doet en welke pagina’s daar weer aan verbonden zijn. Zeker wanneer je dit combineert met Google Enhanced Ecommerce en events gaat er een (data)wereld voor je open.

Ik ben erg benieuwd welke stuurinformatie jij hier allemaal uit gaat halen. Laten we hieronder in de reacties proberen wat cases te verzinnen! Later zal ik deze bundelen (uiteraard met link naar degene die het idee opwerpt) zodat andere ervan kunnen leren!

Meer leren over Google Analytics? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
10 reacties op "Uit dit nieuwe rapport in Google Analytics ga jij voortaan heel belangrijke informatie halen!"
  • Bas van Pelt zegt:
    21 Apr, 2016 om 10:12

    Dit is zeker een gave ontwikkeling.

    Een eerste idee: je kunt nu nog gerichter de 80/20 regel (pareto principe) toepassen en zien hoe je beste cliënten gebruik maken van je website. Vervolgens kun je al je aandacht er op richten om dit proces te optimaliseren voor ze.

    Je kunt zien waar ze afhaken en op dat punt je website aanpassen met verschillende ontwerpen (A/B testing) om je resultaat te verbeteren.

    Natuurlijk kun je dit voor al je cliënten doen, maar als je toch ergens energie in gaat steken, begin dan met de 20% van je cliënten die het meeste opleveren.

    Reageren
  • Maartje zegt:
    21 Apr, 2016 om 15:41

    Hi Karel,

    Wat is de meerwaarde van de individuele informatie die je nu kunt nazoeken? Gaat Google Analytics niet juist over het verzamelen van algemene gegevens, om daar doelgroepsbreed conclusies aan te kunnen verbinden?

    Hartelijke groet,
    Maartje Roozeboom

    Reageren
  • Gerard Rathenau zegt:
    22 Apr, 2016 om 08:48

    De meerwaarde kan zijn wanneer je de client id’s kunt gaan koppelen aan bezoekers kenmerken > kanaal/apparaat/macro – en micro doelen.

    Vraag: kun je dit client id toepassen in een aangepast dashboard/rapport?

    Reageren
  • Erik zegt:
    22 Apr, 2016 om 15:30

    “Met een beetje vindingrijkheid is het overigens wel mogelijk om te achterhalen wie nu de daadwerkelijk persoon is achter zo†™n nummer.”

    Waarschijnlijk kan je een username of e-mail als value van een event doorsturen naar Google Analytics. Maar dat is volgens mij wel een inbreuk tegen het beleid van Google Analytics. Maar zouden ze hiervoor ooit je account gaan afsluiten?

    Reageren
  • Elisa zegt:
    24 Apr, 2016 om 11:49

    Het ziet er op het eerste oog goed uit, moet er zelf binnenkort is induiken en kijken wat ik er mee kan voor onze webshops.

    Reageren
  • Janneke zegt:
    28 Apr, 2016 om 22:08

    Best een interessant lijstje. Wat ik me afvraag is waar dat acquisitiekanaal op duidt. In mijn lijst zitter er een paar bij die meerdere keren mijn site hebben bezocht met een gemiddelde sessieduur van 1 seconde, die via paid search binnen zijn gekomen. Ik mag toch hopen dat google daar een stokje voor steekt.
    Er zijn er ook wel die in meerdere sessies wel meerdere pagina’s bekijken. Geldt dat label ‘paid search’ over hoe hun eerste bezoek tot stand kwam?

    Reageren
  • Gerard Rathenau zegt:
    06 Mei, 2016 om 14:24

    Hoi Janneke,

    Het acquisitie kanaal heeft betrekking op de acquisitie datum > 1ste bezoek.

    Reageren
  • Daniel van iersel zegt:
    08 Mei, 2016 om 17:47

    het word nog mooier wij zijn instaat om on en offline via now on tap te combineren. Meer weten laat maar berichtje achter.

    Reageren
  • Erik zegt:
    30 Jun, 2016 om 11:36

    Hoi Karel,

    Ik ben eigenlijk wel geïnteresseerd hoe ik zo’n id kan achterhalen. Wij hebben last van enkele personen die constant op onze (dure) Adwords ads klikken. Via deze functie kan ik exact zien hoe vaak, welke tijd, bounce etc..

    Ik zou deze persoon heel graag filteren uit de Adwords campagne. Is dat ook niet mogelijk op één of andere manier?

    Gr Erik

    Reageren
  • Maurice zegt:
    27 Jul, 2016 om 16:30

    Wat is dan eigenlijk het verschil met de USER-IDs die je handmatig kunt instellen?
    https://support.google.com/analytics/answer/3123662?hl=nl

    Zou fijn als hier een reactie/antwoord op komt.

    Reageren

Reageren