Uit dit nieuwe rapport in Google Analytics ga jij voortaan heel belangrijke informatie halen!

Karel
21/4/2016
Google Analytics
X
min leestijd
Karel
21/4/2016
Google Analytics
X
min leestijd
gebruikersverkenner

Google Analytics is al een tijdje bezig met het ontwikkelen van zeer interessante rapporten. Maar dit keer hebben ze er eentje toegevoegd die écht van meerwaarde zal zijn.

gebruikersverkenner

Met dit rapport zal het voortaan mogelijk zijn om per individuele gebruiker het exacte gedrag te bepalen, ook over langere tijd. Het rapport heet Gebruikers-verkenner en is op dit moment nog in beta wat betekent dat alleen hele actieve Google Analytics gebruikers deze functie al zien.De data is overigens nog steeds helemaal anoniem. Google laat het niet toe om gebruikers in Analytics te koppelen aan daadwerkelijke gegevens. Er wordt een uniek nummer gegenereerd. Met een beetje vindingrijkheid is het overigens wel mogelijk om te achterhalen wie nu de daadwerkelijk persoon is achter zo'n nummer. Maar hierover mogen we helaas geen direct advies geven ;-).

Hoe ziet het rapport er uit?

Indien je nog geen gebruiker kunt maken van de beta zie je hieronder hoe het rapport eruit ziet (het bestaat uit twee delen):

rapport 1

In dit scherm zie je de Client ID, aantal sessies, gemiddelde sessieduur, het bouncepercentage, opbrengst, transacties en doelconversieratio. Maar het wordt pas echt interessant wanneer we op een klant-id klikken:

klandid
klantid_meerinfo

Hier zien we dus exact wat deze gebruiker allemaal heeft gedaan. Welke pagina's er zijn bezocht en wanneer, welke acties men heeft gedaan op de website (events, in winkelwagen enz.).Kortom, wat je hier ziet is een hele grote stap van Google Analytics richting marketing automation platform...

Wat kun je hier allemaal mee gaan doen?

Waarschijnlijk begint het nu als marketeer wel te duizelen. Je kunt namelijk vanaf nu exact gaan kijken wat iemand doet en welke pagina's daar weer aan verbonden zijn. Zeker wanneer je dit combineert met Google Enhanced Ecommerce en events gaat er een (data)wereld voor je open.Ik ben erg benieuwd welke stuurinformatie jij hier allemaal uit gaat halen. Laten we hieronder in de reacties proberen wat cases te verzinnen! Later zal ik deze bundelen (uiteraard met link naar degene die het idee opwerpt) zodat andere ervan kunnen leren!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier