Tip: gebruik een ijkpersoon bij het schrijven van content

Karel
21/10/2014
Content marketing
X
min leestijd
Karel
21/10/2014
Content marketing
X
min leestijd

Voor wie schrijf jij je marketingteksten?

Voor je online content marketing ben je constant aan het schrijven, fotograferen en via geselecteerde kanalen aan het communiceren met je doelgroep. Via sociale media deel je leuke foto's, op je website plaats je blogs en via de nieuwsbrief breng je producten onder de aandacht met video's. Maar weet je eigenlijk wel wie je probeert te bereiken?

ijkpersoon - grote doelgroep

Van data naar personen

Dagelijks bezoeken tientallen, honderden of zelfs duizenden mensen je website. Dankzij de cookies en andere persoonsgegevens kan je een redelijk beeld vormen van je klantenbestand, maar wie zijn het eigenlijk? De enorme bak data kun je ook omzetten naar een ijkpersoon, zo gaat de data leven en worden concrete eigenschappen aan de data gehangen.

ijkpersoon

In gesprek met je ijkpersoon

Een ijkpersoon helpt je om klanten persoonlijker aan te spreken en beter in te spelen op de behoeften van je klant. Voortaan schrijf je teksten voor een (ijk)persoon in plaats van een abstracte doelgroep. De ontvanger van je bericht voelt zich meer aangesproken en zal zich dus ook sneller betrokken voelen bij jouw onderneming. Geef je ijkpersoon daarom ook een naam en maak er een ‘persoon' van. Er zijn bijvoorbeeld krant- en tijdschriftredacties die een paspop of grote poster van hun ijkpersoon op de werkplek hebben, met een naam. Tijdens het schrijven of fotograferen vraag je jezelf dan af: ‘wat heeft Sam hier aan?'

Het aanmaken van jouw ijkpersoon

Maar hoe doe je dat nu: een bak persoonsgegevens en klantendata vertalen naar een ijkpersoon. Begin eerst met een inventarisatie van de klantgegevens. Haal hier gegevens uit zoals koopgedrag, herkomst en relatie tot jouw bedrijf. Ga vervolgens aan de slag met de volgende stappen:1. Analyseer je huidige klantenbestand. Wie behoren er volgens jou op dit moment tot je doelgroep?2. Verzamel informatie van de klantenservice. Wie bellen er naar jouw organisatie en wat zijn veel gestelde vragen?3. Ga het web op voor research. Zoek via sociale media naar klanten, waar schrijven zij over en wat delen ze? Twitter Analytics helpt ook, dit laat je zien welke andere kanalen populair zijn bij jouw volgers.4. Ga offline: bezoek winkels, beurzen en evenementen en bekijk wie daar rondlopen.Met deze gegevens ga je ‘schetsen', de volgende vragen geven de schets stap voor stap steeds meer vorm totdat je van een ijkpersoon kunt spreken:5. Wie is de gemiddelde klant? (bijvoorbeeld leeftijd en herkomst)6. Wat is de relatie tussen jouw organisatie en de klant? (heb je bijvoorbeeld terugkerende klanten die zich identificeren met jouw merk?)7. Wat voor werk doet je klant en wat doet hij in zijn vrije tijd?8. Waar heeft jouw klant behoefte aan?9. Wat is zijn mediaconsumptie (lezen jouw klanten liever blogs of bekijken ze alleen foto's? En doen ze dat op hun mobiel of op een desktop?)Waarschijnlijk komen er nu verschillende personen uit je schets, dat is geen enkel probleem. Veel bedrijven hebben drie ijkpersonen, omdat ze meerdere doelgroepen bedienen. Met deze personen kan je nu je teksten beter insteken, zodat de lezer zich direct aangesproken voelt. Maar denk ook aan het maken en gebruiken van passende foto's.Stel: jouw ijkpersoon is een moeder van jonge kinderen die veel op sociale media actief is, dan wordt een productfoto met een peuter of kleuter als model beter opgepikt. Benoem ook het gevoel van moeder zijn, dat spreekt jouw ijkpersoon aan.Tip: Plaats een ‘deel'-knop bij jouw content, dan kan jouw ijkpersoon het eenvoudig delen. Op die manier bereik je weer een nieuwe groep ‘ijkpersonen'.

Een ijkpersoon uit de praktijk

Ook Checklist Webwinkel werkt met een ijkpersoon:Het vakblad voor webwinkeliers wordt gelezen door (uiteraard) een webwinkelier. Het kan zowel een man als vrouw zijn, daarom heeft hij/zij (nog) geen naam gekregen. De webwinkelier is online actief via een (hoofdzakelijk) desktop, maakt veel gebruik van sociale media, is leergierig en werkt hard met relatief weinig middelen om toch een optimaal resultaat te behalen met zijn of haar webwinkel. Hij of zij heeft een chronisch tekort aan tijd en daardoor behoefte aan praktische tips en trucs die direct zijn toe te passen op de dagelijkse werkzaamheden.Werk jij ook met een ijkpersoon? Wat zijn jouw bevindingen?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier