Naar
boven

Tips voor het schrijven van een E-product

Veel bloggers zijn van plan om een eigen product te schrijven voor hun blog. Ook ik heb vaak genoeg in die productfase gezeten. Laat ik er gemakshalve van uit gaan dat je van plan bent om een e-book te schrijven voor jouw doelgroep. Bij het schrijven van een e-book zijn er een aantal stappen om je op weg te helpen. Deze zal ik in dit artikel behandelen.

#1 Bepalen van de doelgroep

Voordat je een product gaat schrijven is het goed om te weten wie de mensen zijn die jouw blog bezoeken. Er zijn online diensten die je instaat stellen hier meer te weten over te komen, wie gebruikt er tegenwoordig geen Google Analytics? Een ander programma is bijvoorbeeld Clicky. Een groot aantal bepalende eigenschappen van de bezoekers op je site worden geregistreerd. Waar Analytics ophoudt gaat Clicky vaak nog nét wat verder. Het nadeel van Clicky is dat je bij meer dan één domein al moet gaan betalen voor de dienst.

Een andere, of aanvullende manier om te weten te komen uit wat voor een mensen de doelgroep bestaat, is door het vragen naar de mening van je bezoeker via polls, enquêtes en/of e-mail.

#2 Wat wil de doelgroep?

Wanneer je een idee hebt hoe jouw gemiddelde bezoeker in elkaar zit, is het tijd om hem of haar te vragen wat voor informatie hij/zij zoekt. Zonder het stellen van deze vraag, kan je nog steeds succes hebben met je product, maar is de kans aanwezig dat je tijd en energie verspilt aan het schrijven van content waar weinig bezoekers naar op zoek zijn. Voor ons blog Hardlooptips.com kwamen wij er achter dat een groot deel van onze bezoekers vooral informatie zocht over hardlopen en afvallen. Met deze informatie konden wij doelgerichter werken aan ons eerste informatieproduct.

#3 Wat zijn de deelonderwerpen?

De deelonderwerpen zijn niets meer en niets minder dan de hoofdstukken in je e-book. Waar wil jij het over gaan hebben? Het schrijven van een boek wordt stukken makkelijker als je het onderwerp van het boek opdeelt in kleinere onderwerpen waar je steeds een hoofdstuk aan wijd. Deze hoofdstukken kunnen gemakkelijk afgebakend worden en het is zelfs mogelijk om per paragraaf te bepalen waar je het over wilt gaan hebben.

#4 Hoe groot wordt het product?

In Nederland zijn de meeste mensen niet tevreden met een product van slechts 30 pagina’s. Natuurlijk gaat het erom dat je kwaliteit bied. Een e-book van maar veertig pagina’s kan best, zolang de klant tevreden is over de inhoud heb je niets te vrezen.

In de VS is steeds meer de tendens te zien dat er producten worden gemaakt van minstens 100 pagina’s groot. Dit klinkt moeilijk, maar dat valt wel mee. Als je naar de boekhandel gaat wil je toch ook waar voor je geld?

En nu?

Buiten deze stappen om krijg je te maken met de marketing van je product. Je wilt namelijk dat je product zo veel mogelijk onder de aandacht komt. Heb je geen zin in het schrijven van een e-book of wil je eens wat anders dan kan je natuurlijk ook andere producten ontwerpen zoals een (video)cursus of online programma.

Wees realistisch

Wij hebben vaak genoeg met de handen in onze haren gezeten omdat het maken van een product in veel ellende resulteerde. Waar veel mensen aanvankelijk vol goede hoop beginnen met het schrijven van een product raken ze na een aantal dagen of weken zwaar gedemotiveerd. Het is gewoonweg niet altijd leuk om te doen.

Ik raad je aan om realistisch te zijn over de deadlines die je stelt voor het product of de hoofdstukken ervan. Soms duurt het wat langer, maar dit komt de kwaliteit alleen maar ten goede.


Geschreven door Thomas Storm, mede-eigenaar van Diginamics.nl, een jong internet marketing bedrijf met een aantal webshops en blogs. Actief op KarelGeenen.nl om zijn ervaringen met e-commerce, internet marketing, seo en copywriting te delen met iedereen die daar voor openstaat.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Gastschrijver
Wil jij ook bloggen voor Karelgeenen.nl en jouw kennis delen met meer dan 15 000 nieuwsbrief abonnees? Bekijk hier onze voorwaarden en neem contact op met Coen via coen@karelgeenen.nl!
8 reacties op "Tips voor het schrijven van een E-product"
  • Gregor zegt:
    21 Nov, 2012 om 09:58

    “In Nederland zijn de meeste mensen niet tevreden met een product van slechts 30 pagina†™s”

    Nee… want meer is BETER, denken nederlanders. Ze laten zich geen knollen voor citroenen verkopen *proest*

    Soms heb je niet meer dan 30 pagina’s nodig om een probleem perfect op te lossen.

    Het zijn inderdaad nederlanders die dan toch gaan klagen. Duitsers: kein Problem.

    Auf wiedersehen klaagnederland,

    Ik ben naar Duitsland verhuisd.

    O wacht even… dit is ook een klaagbericht van mij: blijk ik zelf ook een klaagnederlander te zijn. DOH!

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    21 Nov, 2012 om 13:03

    Misschien kan je een kort e-book juist in je voordeel laten werken: “In slechts 25 pagina’s laten wij zien hoe u … !”. Alleen is het misschien lastiger om er de hoofdprijs voor te vragen ;-).

    Reageren
  • Ruben zegt:
    21 Nov, 2012 om 15:02

    Ik denk dat je e-book geassocieerd wordt met de artikelen op je blog. Wanneer die duidelijk en kwalitatief goed zijn, zouden de potentiële kopers ook sneller een e-book willen kopen van minder dan 30 pagina’s. Dus hoe goed kan de blogger door middel van zijn eigen blogartikelen de toegevoegde waarde van zo’n ebook overbrengen.

    Reageren
  • Corinne Keijzer zegt:
    22 Nov, 2012 om 10:34

    Iemand nog een tip voor een goed programma óm een e-book mee te maken?

    Heb je geen 30 pagina’s, noem je het toch een e-flyer of een e-tijdschrift… ;)

    Reageren
  • Thomas Storm zegt:
    22 Nov, 2012 om 10:45

    Beste Corinne,

    Het ligt eraan hoe veel tijd je in het maken van het e-boek wilt steken. Als je bijv. eerst je teksten schrijft en redigeert in Word, kan je hierna het opmaken en indelen in InDesign. Dit vergt echter wel meer tijd dan wanneer je de Word documenten converteert naar PDF.

    Beste Gregor,

    Ik geef je gelijk dat de gemiddelde Nederlander niet snel tevreden is. Wanneer er duidelijk gecommuniceerd wordt over wat ze krijgen kan een klein e-boek beter zijn dan een e-boek met overbodige inhoud.

    Trouwens nog een tip: Overweeg naast het uitbrengen van een digitaal boek ook het boek als fysiek boek te verkopen. Zo krijgt je klant de kans te kiezen wat hij/zij het liefste aanschaft.

    Reageren
  • Corinne Keijzer zegt:
    24 Nov, 2012 om 14:23

    Dank je wel Karel, zal eens kijken naar Indesign.
    Mocht iemand anders nog goede tips hebben, graag.

    Reageren
  • Thomas Storm zegt:
    24 Nov, 2012 om 14:51

    Wat trouwens ook een slimme zet kan zijn is om je te richten op een online trainingscourse of videoproduct.

    Een goede webcam heb je bijvoorbeeld al voor 80,- Hierbij zit een microfoon ingebouwd om de geluidskwaliteit te waarborgen.

    Succes.

    Reageren
  • Patrick zegt:
    26 Nov, 2012 om 01:22

    Ook ik heb weleens het idee om een digitaal product zoals een ebook te gaan maken, alleen heb nog niet echt de moed gehad om het ook echt te gaan doen. Daarom heb ik dat uitbesteed.

    Jouw artikel heeft me weer de motivatie gegeven om toch maar eens te starten met een ebook schrijven en jouw tips hebben daar nog een extra leuke bezigheid van gemaakt. Zoals Thomas Storm zegt, videoproduct lijkt me ook handig. Maar heb altijd geleerd om te focussen op 1 ding en dat is nu dat ebook.

    Dank voor je waardevolle artikel!

    Reageren

Reageren