Naar
boven

Mijn website komt niet goed naar voren: waar gaat het mis?

website niet goed getoond header

In een eerder artikel, dat ik in maart geschreven heb, heb ik het gehad over factoren die ervoor kunnen zorgen dat een website waarde verliest. Een ander probleem dat veel voorkomt, is dat een website of pagina niet goed naar voren komt. In dit artikel leg ik je uit wat hiervan de oorzaken kunnen zijn!

Robots.txt

De robots.txt is over het algemeen een handige tool om te gebruiken. Deze tool maakt het namelijk mogelijk om pagina’s te laten blokkeren voor zoekmachines, en sitemaps op te geven. Het blokkeren van pagina’s kan meteen al wat risico’s vormen. Zo is het mogelijk om de gehele website te blokkeren met de volgende regel:

User-agent: *
Disallow: /

De hele website wordt op deze manier dus geblokkeerd voor Google en andere zoekmachines. Dit kan weleens fout gaan, als er bijvoorbeeld een nieuwe website gemaakt wordt die tijdelijk op een testomgeving staat. Wanneer de huidige website dan door de nieuwe wordt vervangen, kan ook de robots.txt per ongeluk van de testomgeving worden overgenomen. Dit principe geldt ook voor onderliggende pagina’s: een deel van de website kan zomaar uit de zoekmachines worden gehaald, als in de robots,txt de verkeerde regels worden gezet. Let daarom goed op de robots.txt en bekijk van tijd tot tijd of er geen vreemde zaken in staan.

Pagina’s met een noindex

Niet alleen met de robots.txt, maar ook noindex is het mogelijk om pagina’s te blokkeren. Een noindex is een code die je op de pagina zelf zet. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat de zoekmachines de pagina’s kunnen bekijken, maar niet laten zien in de zoekresultaten. Stel dat je bijvoorbeeld de cookie-melding pagina niet naar voren wil laten komen dan zou je gebruik kunnen maken van een noindex op de pagina.

Net als bij de robots.txt, bestaat de kans dat een pagina een noindex meekrijgt terwijl dat niet de bedoeling is. Mocht je hier twijfels over hebben, bekijk dan de broncode van de pagina om te zien of hier een noindex is geplaatst.  

Google Search Console als hulp

Wil je snel kunnen checken of er pagina’s geblokkeerd worden, door je robots.txt te testen? Gebruik hiervoor dan Google Search Console.

Zodra je een website hebt geselecteerd, kun je vanuit ‘Dashboard > Crawlen > robots.txt-tester’ de robots door Google laten bekijken. Uiteindelijk zie je dan of er fouten en waarschuwingen zijn:

robots-txt-tester screenshot

Daarbij is dan ook de mogelijkheid om een bepaalde pagina te testen. Hierdoor weet je dan of een pagina geblokkeerd wordt, en of dat ook daadwerkelijk de bedoeling is.

Een andere manier is via ‘Dashboard > Crawlen > Fetchen als Google’. Hiermee kun je elke pagina ophalen van je website. Mogelijke problemen zijn dan direct zichtbaar. Zelf maak ik veel gebruik van deze optie. Het is namelijk als mobiele desktop en als mobiel apparaat op te halen. Daarnaast kan je het ophalen en weergeven, zodat je ook weet hoe Google de betreffende pagina ziet:

fetchen als google screenshot

Je kunt dan bijvoorbeeld zien of het verschil niet te groot is: hoe ziet Google de pagina, en is dat héél anders dan hoe gebruikers deze pagina zien? Ook krijg je informatie over geblokkeerde pagina’s en weet je direct of er sprake is van kwesties die snel moeten worden aangepakt.

geblokkeerde bronnen google search console screenshot

Dubbele content

Als een pagina of website niet goed naar voren komt, kan dubbele content hier ook de reden voor zijn. Zodra een website wordt gemaakt, wordt er een structuur bedacht om de pagina’s op de website te verwerken. Na verloop van tijd wordt deze structuur steeds uitgebreider. Pagina’s kunnen elkaar qua inhoud gaan overlappen, zeker als er sprake is van hetzelfde onderwerp.

Stel dat de volgende pagina’s aanwezig zijn:

  • Prijzen laptop
  • Kosten laptop

Beide pagina’s gaan over hetzelfde onderwerp, wat er uiteindelijk voor zorgt dat ze met elkaar gaan concurreren. Ook al zijn het synoniemen, de onderwerpen zijn gelijk. Wanneer pagina’s met elkaar concurreren, worden ze slechter vindbaar in de zoekresultaten. Google gaat in dat geval namelijk zelf testen welke pagina naar voren moet komen. Dit zorgt voor veel fluctuaties in de rankings, bijvoorbeeld omdat er geen vaste pagina voor dat zoekwoord is.

Hoe kun je dit oplossen? Lees een eerder geschreven artikel over het oplossen van dubbele content.

Ben je zelf ergens tegen aan gelopen waardoor je website en/of pagina’s niet goed naar voren kwamen? Hoe heb je dit vervolgens opgelost?

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Rick Reinders
Rick is SEO consultant bij KG Bureau. Rick is de encyclopedie (Rikipedia) van KG Bureau. Voor alle internet-vragen en informatie kun je bij hem terecht.
5 reacties op "Mijn website komt niet goed naar voren: waar gaat het mis?"
  • Mariska zegt:
    21 Jul, 2016 om 12:26

    Hallo, bedankt voor het informatieve artikel. Wij hebben met een paar vrouwen een website genaamd Vrouw24.nl met ruim 175 artikelen en hebben maar tussen de 10 a 20 organische bezoekers per dag en wij hier op de redactie hebben geen idee hoe dat kan..

    Jullie of andere lezers een idee wat het kan zijn?

    Reageren
    • Rick Reinders zegt:
      27 Jul, 2016 om 09:00

      Hoi Mariska,

      Dit is een wat algemenere vraag en niet een specifiek gericht probleem wat eraan vast zit. De website moet namelijk ook waarde opbouwen wil je wat meer naar voren komen in Google. Dat is nu namelijk ook het probleem bij de website. Daarnaast zijn er veel banners aanwezig, het is aan te raden om daar ook nog even goed naar te kijken. Het lijkt erop dat het meer een affiliatie website is.

  • Bram zegt:
    21 Jul, 2016 om 13:57

    Duidelijk artikel.
    Ik vraag mij af waarom het soms weken duurt voordat een nieuwe webpagina wordt opgenomen. Ook na het plaatsen van links naar de pagina en het updaten van de sitemap bij Search Console.

    Reageren
  • Bram zegt:
    21 Jul, 2016 om 13:59

    Je lijkt geen gebruik te maken van Google Search Console noch social media.
    De berichten bevatten geen headings. Ook gebruik je geen rich media, voeg afbeeldingen en Youtube video’s toe waar dat gepast is.

    Reageren
  • Bas van Pelt zegt:
    26 Jul, 2016 om 17:04

    Hi Mariska,

    Heb je bij het opzetten van de site en het schrijven van de artikelen goed nagedacht over je doelgroep? En dan vooral op welke zoekwoorden je doelgroep zoekt?

    Het voordeel als je dit helder hebt, is niet alleen dat je gerichter je teksten kunt schrijven qua keywords, maar ook qua inhoud, waardoor je ook meer kans hebt dat je berichten gedeeld worden. Ik weet niet precies hoe het algoritme werkt, dat kun je beter aan Rick van KG vragen, maar ik merk wel dat als mijn berichten vaker gedeeld worden, ze ook hoger in google komen.

    Blijft wel dat alles begint met een scherpe doelgroep en vooral ook kennis van wat voro jouw doelgroep interessant is.

    Reageren

Reageren