Naar
boven

Webwinkeliers: nieuwe betaalmethode op komst!

Als webwinkelier weet je het, des te meer betaalmogelijkheden je aanbiedt, des te vaker er wordt besteld. We kennen ondertussen allemaal de reguliere betaalmethodes, zoals iDeal, Creditcard, rembours, acceptgiro of automatische incasso.

Elke betaalmethode heeft zo zijn voordelen. Maar elke betaalmethode heeft ook zijn nadelen!

Zo is er de vertrouwenskwestie bij iDeal en creditcard (men betaalt vooruit). Verder brengt onder rembours vaak extra kosten met zich mee, en ligt het risico bij acceptgiro en automatische incasso bij de webwinkelier zelf.

En daar komt binnenkort dus verandering, als we de nieuwe dienst van Buckaroo mogen geloven”¦

Buckaroo BetaalGarant

Vandaag ontving ik dus een mail van Buckaroo (wij zijn daar ook tevreden klant), met daarin de volgende alinea:

Ondanks dat op rekening betalen de meest consumentvriendelijke betaalwijze is, bieden lang niet alle webwinkeliers manier van betalen in hun webshop. De meeste webwinkeliers vinden namelijk het risico dat de consument niet betaalt te groot. En terecht, want in de praktijk blijkt dit ook het geval te zijn.

En daar moet ik ze gelijk in geven. Online op rekening betalen is voor de consument iDeal ideaal. Men hoeft immers pas te betalen als het product in goede staat is ontvangen. Maar het risico voor de webwinkelier is op deze manier wel groot”¦

En daar maakt deze nieuwe dienst van Buckaroo dus komaf mee. Ze geven namelijk een 100% betaalgarantie. Dit is wat ze precies zeggen:

Met Buckaroo BetaalGarant behoren de risico’s van op rekening verkopen voorgoed tot het verleden. U als webwinkelier hoeft zich geen zorgen meer te maken of er wel betaald gaat worden, Buckaroo geeft namelijk een 100% betaalgarantie.

Bij de keuze voor op rekening betalen wordt door Buckaroo eerst een credibility check uitgevoerd. Alleen bij akkoord mag de consument op rekening betalen en wordt het factuurbedrag door Buckaroo gegarandeerd. Daarna heeft de consument 14 dagen de tijd om de factuur te betalen. Als de consument niet door de check heen komt dan mag hij voorafbetalen middels één van de gegarandeerde betaalmethoden als iDEAL.

Mocht er niet binnen deze termijn betaald zijn, dan wordt er automatisch een e-herinnering met betaalknop verstuurd. Deze e-herinnering kan volledig opgemaakt worden in uw eigen huisstijl. Bij niet-betalen wordt er een tweede en derde e-maning/ e-herinnering met betaalknop verstuurd.  Op het moment dat de factuur betaald wordt binnen deze periode, wordt het geld in de eerstvolgende uitbetaling aan u overgemaakt. Wanneer een factuur niet binnen 35 dagen is betaald, wordt de vordering overgedragen aan de garantieverstrekkers waar Buckaroo mee samenwerkt. De garantieverstrekker betaalt vervolgens direct het gegarandeerde bedrag aan Buckaroo, waarna het aan u wordt uitgekeerd in de reguliere uitbetaling.

De echte voordelen”¦

Deze nieuwe dienst, waar ik best wel van gecharmeerd ben, heeft een aantal voordelen. Zo is Buckaroo op dit moment de enigste Payment Provider in Nederland is die een dergelijke dienst geïntegreerd heeft binnen het eigen systeem.

Anderen bieden iets dergelijks ook wel aan, maar dat verloopt dan weer via een extern bedrijf. Nadeel is dan in mijn ogen dat het qua integratie wat moeilijker ligt.

Een ander voordeel is dat je als webwinkelier de eerste 35 dagen volledige controle houdt, en dat wanneer je klanten vragen hebben over de factuur of betaling ook direct bij jou terecht kunnen. In andere gevallen is het vaak zo dat de factuur vanaf dag één wordt overgedragen aan het externe bedrijf, en je op dat moment dus alle controle kwijt bent.

Tenslotte vindt de credibility check realtime plaats, en zien bezoekers daar dus niets van. Moest iemand niet door de check heenkomen, kan er meteen een andere betaalmethode worden aangeboden.

De kosten

De kosten van deze nieuwe dienst zijn per creditcheck €0,50, en 5% over het totaalbedrag. Persoonlijk vind ik die 5% vrij prijzig. Maar van de andere kant, rembours en creditcard zijn dat ook. En je hebt natuurlijk altijd de mogelijkheid om extra kosten aan te rekenen voor deze betaalmethode.

Conclusie

Persoonlijk lijkt me dit een ontzettend goed product. Ik geef toe, ik heb er nog niet mee gewerkt, maar tijdens de telefonische navraag bij Buckaroo kreeg ik een zeer positieve indruk.

Ik ben dan ook erg benieuwd wat jullie van deze nieuwe dienst denken!

PS: Nee, ik heb geen aandelen bij Buckaroo, ik ben wel tevreden klant”¦

PPS: Deze dienst wordt op 28 september tijdens de Thuiswinkel Update 2010 gelanceerd. Geïnteresseerden kunnen nu overigens al van start met deze nieuwe dienst.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
24 reacties op "Webwinkeliers: nieuwe betaalmethode op komst!"
  • Mark van Loon zegt:
    21 Sep, 2010 om 15:52

    Zeker interessant! Ik ga het in de gaten houden…

    Reageren
  • BHV zegt:
    21 Sep, 2010 om 15:58

    Interessant. Hoewel ik iDEAL al sinds jaar en dag gebruik voor mijn transacties klinkt Buckaroo ook niet verkeerd. Wel ben ik benieuwd welke nadelen er voor klanten aan deze dienst gaan zitten in het geval webwinkels de kosten gaan doorberekenen aan de klant.

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      21 Sep, 2010 om 16:19

      Buckaroo is een Payment Service Provider. Zij bieden dus alle mogelijke betalingen aan, waaronder ook iDeal. Voordeel is dat je met een PSP dus eenvoudig veel verschillende betalingsmogelijkheden kunt aanbieden.

    • sportvoeding zegt:
      05 Okt, 2010 om 16:09

      Buckaroo klinkt wel aardig, hoewel ik denk dat de meeste aan ideal gewend zijn en het vooraf betalen als normaal gaan beschouwen..

      Iemand toevallig al een test gedaan met uitstap percentage vergelijkingen?

  • Ivan zegt:
    21 Sep, 2010 om 19:54

    Er zijn meer van dit soort diensten:
    Afterpay en Klarna zijn de bekendste.

    Jawel wel extern, maar bedenk goed of je dit wilt.

    Zie ook hier: http://www.twinklemagazine.nl/nieuws/2010/08/zelfstandig-afterpay-vergroot-bereik-met-magento-koppeling/

    En hier: http://www.klachtenoplossing.nl/afterpay/

    Afterpay wordt als niet klant vriendelijk gezien en als je dat hebt, dan ben je de klant kwijt en zijn/haar klacht gaat ook rond. Of mis ik iets?

    De praktijk moet uitwijzen hoe de klant dit gaat ervaren.

    Groet,

    Ivan.

    Reageren
    • AfterPay zegt:
      22 Sep, 2010 om 16:07

      Per 20 september 2010 maakt AfterPay gebruik van een nieuw eigen klantencontact center. De afgelopen jaren werd het klantencontact center door een externe partij geserviced.

      De groei in activiteiten en het belang dat AfterPay hecht aan een klantvriendelijk klantencontact center heeft gemaakt dat de werkzaamheden in eigen hand zijn genomen.

      Het nieuwe klantencontact center wordt bezet door een team van ervaren enthousiaste servicemedewerkers die consumenten op werkdagen tussen 08.30 en 18.00 uur graag te woord staan.

  • Persbericht zegt:
    21 Sep, 2010 om 19:58

    5% = veel.
    Tevens denk ik dat mensen het steeds normaler gaan vinden om vooruit te betalen. Zeker bij de webshops die al langer bestaan.

    Reageren
  • Dries Bultynck zegt:
    21 Sep, 2010 om 21:15

    Vraag maar eens rond aan de gemiddelde persoon in de straat die online betaald. Meestal kopen ze bij shops met naam. Als kleine zelfstandige zou ik eerder overwegen met online banking te werken ipv zo’n grote alles aanbieder. Wss stukje goedkoper, online bankieren is ondertussen al goed ingeburgerd en wekt volgens mij nog steeds meer vertrouwen op dan eender welke credit card of pre-paid mogelijkheid.

    In feite doet het er allemaal niet toe. Alles zit hem in het vertrouwen van de online shop en wat de user al dan niet heeft ervaren in het verleden.

    Reageren
  • Rob @ Stacaravans zegt:
    22 Sep, 2010 om 01:30

    Ik denk pessimistisch over dit nieuwe betalingssysteem, heel weinig webshops zullen het gebruiken. Kijk bijvoorbeeld naar paypal, ondanks alle promoties kwam het niet van de grond zoals bijvoorbeeld Ideaal.

    Reageren
  • Jan zegt:
    22 Sep, 2010 om 10:55

    Ben benieuwd wanneer de check plaatsvindt voordat de betaalmogelijkheden getoond worden of bij de betaalmogelijkheden

    Reageren
  • Maarten zegt:
    22 Sep, 2010 om 13:38

    Ik heb wel een oplossing voor de wat minder prijsgevoelige producten: adverteer groot met betalen na leveren en geef bij de checkout een paar procent korting op betalen via ideal.

    Moet je dus niet in het computergeheugen, of andere fast moving prijsvergelijk stuff zitten…

    Reageren
  • Maarten zegt:
    22 Sep, 2010 om 15:48

    @ Jan

    Tja, ik weet het niet – het zou wel eens onderschat kunnen zijn

    Gerelateerd aan eigen ervaring:
    Mogelijk heel herkenbaar. Ik heb wel eens een boek gekocht bij Bol.com, dat ontving ik met acceptgiro erbij. Ik kon het eerst uitpakken, gevoel bij krijgen, in het positieve geval, in dat geval, blij van worden, toen ik de rekening moest betalen had ik zoiets van wat maakt het uit 14 of 15 euro, ik heb iets wat me bevalt.

    En ik kan je vertellen, ik heb veel tijd verknoeit met prijsvergelijken.
    Maar meestal had ik het dan niet echt nodig of was ik niet echt overtuigd van mijn onderliggende reden (noodzaak) tot aanschaf.

    Het gaf mij een positiever gevoel over de webwinkel. Ik denk dat het kwam omdat ze mij een gevoel van ruimte gaven.

    Wat dat betreft zou het wel eens interessant zijn een webshop concept te bouwen zonder prijs erbij, maar puur gericht op shopervaring, inhoudelijke kwaliteit en klant/product-ervaringen.

    Interessant zou ook zijn als fabrikanten bij aanschaf reeds samenwerken voor productregistratie en dus ondersteuning.

    Gewoon een keer iets heel anders…

    :)

    Reageren
  • Fitnessapparatuur zegt:
    22 Sep, 2010 om 16:33

    Ben niet zo weg van dergelijke systemen, ideal zit er bij de meeste al goed in. En als aanvulling paypal. Maar hier is weinig animo voor

    Reageren
  • Dave zegt:
    22 Sep, 2010 om 21:34

    Mooi initiatief maar zie er verder geen graat is. Paar grote shops in de US hebben vroeger eenzelfde systeem ingevoerd maar werd al gauw van de plank geveegd en eerlijk, ik zie weinig webwinkeliers die er 5% voor over hebben. De meeste klagen nu al als ze 2-2,5% voor cc betalingen moeten afstaan :)

    Reageren
  • Ivan zegt:
    23 Sep, 2010 om 02:09

    @afterpay goed om te horen, hoop dat dit gaat werken voor jullie en dat je het in eigen hand neemt.

    Zelf hecht ik weinig waarde op dit moment aan dit systeem, zie ook bovenstaande reacties.

    Ik denk dat je de klant centraal moet stellen en die de ruimte moet geven. Natuurlijk wel wanbetalers in de gaten houden.

    Groet,

    Ivan.

    Reageren
  • Huub Donners zegt:
    23 Sep, 2010 om 16:41

    Karel,
    Klarna.com is ook een bedrijf dat een dergelijke formule aanbied, maar hiervan liggen de kosten ook rond 5% en een vrij hoog bedrag pakweg 400,- instapkosten. ook vrij prijzig vind ik

    Reageren
  • Rens zegt:
    23 Sep, 2010 om 17:00

    Is heel veel geld die 5 % bij grote bedragen. Uiteindelijk valt het met niet betalen toch wel mee, als je de mensen iets extra’s biedt bij Ideal betalingen.

    Reageren
  • Jaap van Goor (Vaarwinkel) zegt:
    23 Sep, 2010 om 17:06

    Goed idee, maar toch kan het nooit 100% zijn. Immers blijf je als winkel verantwoordelijk voor het pakje tot de klant het heeft. Dus iets kan zoekraken en dan zal de klant niet betalen. Product wel weg. Dekt de provider dat ook af. Of nog erger de klant ontvangt het wel, maar zegt het niet ontvangen te hebben. Dus wederom geen betaling of je wordt gevraagd het bestelde nog een keer te sturen. Etc. Als iemand echt kwaad wil dan lukt dat toch altijd.
    De dienst om iemands geloofwaardigheid te checken klinkt wel interessant, dat voorkomt immers dat de “oplichters” er uit gefilterd worden. Maar hoe doen ze dat … Ben wel benieuwd hoe dat in elkaar steekt.
    De reactie om gewoon korting te bieden als iemand online en dus vooraf betaald lijkt mij nog de meest aantrekkelijke en heel gemakkelijk te implementeren.

    Reageren
  • Jos zegt:
    23 Sep, 2010 om 17:33

    Wij hebben enige tijd geleden afscheid genomen van Buckaroo, omdat we teveel technische problemen hadden (maar dat kan aan onze winkel liggen). We hebben nu alles geinteregreerd.
    Morgen gaan we live met Klarna. 5% van een gemiddelde orderwaarde van 50 euro vind ik niet teveel. Nu haakt nog 7% af bij de keuze van betalen (we bieden overboeking, ideal paypal, cc en rembours, dus het was vrij compleet). Achteraf betalen was het enige wat we nog misten. als we hierdoor die 7% fors kunnen verminderen, is het zeker rendabel. Klarna komt binnenkort ook met acceptgiro.

    Reageren
  • Peter zegt:
    23 Sep, 2010 om 19:38

    Zal er duidelijk geen gebruik van maken. Ben zeer tevreden met Ideal d.t.v. Assurpay. Waar ik met een grote bank als ING het nog wel eens mis ging met betalingen, gaat het nu vlekkeloos.

    Het is niet alleen dat die 5 procent hoog is, maar nu als het goed al retour gezonden is. Allerlei discussies met een derde partij over de creditering wel of niet uitgevoerd kan worden?

    Het risico blijft bij jou als web winkelier zij lopen geen risico, enkel wat werk als de betaling wat moeilijker loopt.

    Zou voor mij alleen prijsverhogend zijn. De klant die liever achteraf betaalt en daar door iets meer moet betalen gaat maar naar de concurrent.

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    24 Sep, 2010 om 09:32

    Denk dat het best interessant kan zijn ondanks de 5%. Zoals al aangegeven is e.e.a. ook afhankelijk van je producten, marge en markt.

    Wij leveren 90% B2B en worden regelmatig gebeld/gemailt met het verzoek achteraf op rekening te betalen. Inkoper moet meestal eerst naar de boekhouder voor een Ideal betaling en contant geld (rembours) is meestal niet aanwezig. Dit maakt bestellen online lastiger waardoor men liever via traditionele kanalen blijft bestellen.

    Reageren
  • Fitnessapparatuur zegt:
    05 Okt, 2010 om 15:50

    Ik vind het een mooie methode maar je krijgt wel weer wat extra werk naar mijn idee

    Reageren
  • Durk zegt:
    20 Okt, 2010 om 14:51

    40% van de consumenten wil achteraf betalen, aangezien de bestelling ook pas de volgende dag wordt geleverd. Het kredietrisico kan via eFactoring worden afgedekt. Dit is tegenwoordig de oplossing voor webwinkels om consumenten de populairste betaalwijze(acceptgiro/op rekening) aan te bieden en de risico’s uit te besteden aan een externe partij..Bij ICMO is volledige outsourcing mogelijk: facturen versturen, credit checks, debiteurenbeheer, risico overname, eFactoring, herinneringen versturen, incasso, etc. Het resultaat is dat met relatief weining inspanningen de omzet aanzienlijk omhoog gaat..

    Reageren
    • Pat zegt:
      29 Okt, 2010 om 22:05

      Wij gaan starten met Klarna.
      Kosten 3,5% + E 1,69 per order.
      Klarna zegt 100% betalingsgarantie toe aan de webshop.
      Voor ons was en is Klarna een helder verhaal en in onze shop krijgen wij erg veel de vraag of er ook achteraf betaald kan worden.
      Vandaar dat wij hebben besloten om de consument tegemoet te komen mede gezien de voorwaarden van Klarna.
      Deze orders gaan wij versturen met track en trace en handtekening voor ontvangst.
      Mocht er iets mis gaan dan dien je dit te overleggen aan Klarna zodat je als webshop zijnde bent ingedekt.

Reageren