Naar
boven

What’s new #6: Interessante tests en updates van Google

whats new 6 blog header

Ben jij ook benieuwd naar de laatste ontwikkelingen op het gebied van advertising? Zoals we allemaal wel weten, experimenteert Google in allerlei opzichten. Sommige experimenten zijn zichtbaar voor iedereen, en andere varianten zijn alleen beschikbaar in bepaalde landen of bij bepaalde Google Partners. In dit artikel vertel ik je wat Google momenteel aan het testen is, en welke veranderingen er mogelijk in de toekomst plaatsvinden. 

Nog langere tekstadvertenties?

Google is een tijdje geleden overgestapt van standaard advertenties naar uitgebreide advertenties. Binnenkort kunnen we wellicht nóg een (tekst-)uitbreiding verwachten! Google is namelijk een test gestart waarin de mogelijkheid wordt geboden om naast de uitgebreide omschrijvingsregel van 80 tekens nog een regel toe te voegen. In deze nieuwe regel wordt de mogelijkheid geboden om de tekstadvertentie met nog eens 80 tekens uit te breiden. Of de 80 extra tekens bijdragen aan een hogere CTR, is nog niet duidelijk (vandaar de test).

Overigens ondersteunt Google sinds 31 januari 2017 al geen standaard tekstadvertenties meer in AdWords. Wellicht oud nieuws als je dagelijks met AdWords werkt, maar we zien als adverteerders nog vaak accounts voorbij komen die de uitgebreide advertenties nog niet gebruiken.

Waarom loont het om direct over te stappen op expanded ads?

  • Je bent beter zichtbaar door grotere advertenties;
  • Je hebt 47 procent meer karakters tot je beschikking;
  • Je ontvangt door betere zichtbaarheid meer klikken en daardoor behaal je een stijging in de CTR.

Meer over de voordelen van expanded ads lees je in dit artikel van mijn collega Karel.

Prijsextensies beschikbaar op alle apparaten

We zaten er al op te wachten: Google heeft de prijsextensies ook beschikbaar gesteld voor de andere apparaten! In mijn vorige What’s New artikel van november 2016 waren de prijsextensies alleen nog maar voor mobiel beschikbaar. Nu niet meer: we kunnen de voordelen van deze extensie dus meteen verder gaan uitbuiten!

Bij een prijsextensie moet je opgeven wat voor type product/dienst je wil aanbieden. Je geeft hierbij sowieso een uiteindelijke URL op. Daarnaast maak je een koptekst en een omschrijving, die allebei bestaan uit maximaal 25 tekens.
Natuurlijk mag bij een prijsextensie de prijs niet ontbreken. Je kunt daarbij kiezen om een vaste prijs weer te geven, maar je kunt ook gebruikmaken van een prijsbepaler. Je geeft hierbij aan vanaf (of tot) welke prijs jouw producten/diensten beschikbaar zijn. In de afbeelding hieronder zie je hoe je een prijsextensie kunt invoeren.

prijsextensies invoeren screenshot

Nieuwe labels van advertenties

Google test met veel verschillende dingen, om de zoekmachine zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. De lay-out van de advertenties is hierbij een belangrijk onderdeel. Sinds februari dit jaar is er weer een nieuwe lay-out waarin het label is veranderd. Het is niet een ongelooflijk groot verschil ten opzichte van vorig jaar, maar het is altijd leuk om te zien hoe dit door de jaren heen verandert. Hieronder zie je hoe de weergave van advertenties is veranderd in de afgelopen zes jaar!

Advertenties 2011-2017

Je ziet dus dat er ieder jaar wel iets verandert aan de lay-out van de advertenties. Vooral in de advertentie van 2017 zie je dat het label steeds meer gaat lijken op de display URL. Mede hierdoor is het verschil tussen de betaalde zoekresultaten en de organische resultaten steeds verder aan het vervagen. Kijk maar eens naar de onderstaande vergelijking.

Nespresso Blog advertentie en organisch

Zou jij direct het verschil zien als je aan het rondsurfen bent?

Wij komen dagelijks dit soort interessante ontwikkelingen tegen, en zijn dan ook zeer benieuwd wat jullie van dit soort nieuws vinden. Mocht je overigens nog geen uitgebreide tekstadvertenties hebben of gebruik willen maken van prijsextensies, dan kunnen wij je daar uiteraard bij helpen!

 

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Max Ledeboer
Max is als online marketing consultant bij KG, gespecialiseerd in SEA (Search Engine Advertising).
2 reacties op "What’s new #6: Interessante tests en updates van Google"
  • Thijs Schouten zegt:
    24 mrt, 2017 om 09:44

    Interessant artikel! Is jullie ook al meer bekend over de Rich Snippet update? Volgens mij zijn veel sites ze namelijk kwijt geraakt…

    Groet

    Thijs

    Reageren
    • Max Ledeboer zegt:
      24 mrt, 2017 om 16:46

      Hey Thijs,

      Google gaat steeds strikter kijken naar de opmaak of deze wel of niet correct is. Via deze link zie je de richtlijnen vanuit Google.

Reageren