Naar
boven

3 snelle e-mailmarketing tips waar je direct mee aan de slag kunt!

tips emailmarketing

Met e-mailmarketing kun je verschillende doelen bereiken. Denk aan het belonen van bestaande klanten, het werven van nieuwe klanten en het op de hoogte houden van je netwerk. In dit artikel geef ik je drie handige e-mailmarketing tips. Ook geef ik je voorbeelden van hoe wij dit zelf toepassen.

1. Maak gebruik van ‘leadmagnets’

Wanneer je nog niet tot nauwelijks een klantenbestand hebt opgebouwd, of wanneer je simpelweg je huidige database wilt laten groeien kun je leadmagnets inzetten. Wat dit precies zijn zal ik je kort even toelichten.

Wanneer jij e-mailmarketing wil inzetten, heb je e-mailadressen nodig van je contacten. ‘Hey laat jij hier zomaar even je e-mailadres achter?’ Nee, waarom zou je? Zeker wanneer mensen je nog niet kennen, zijn ze niet bereid om zomaar hun e-mailadres achter te laten. Dit is precies de reden waarom we leadmagnets gebruiken. Het is een kleine tegenprestatie die je inzet om leads aan te trekken.

Ik wil je direct een aantal voorbeelden geven van dit soort leadmagnets, zodat je weet waar we het over hebben.

PDF van een artikel (copy)

Heb jij een keer een gewéldig artikel geschreven, dat interessant is, tijdloos en nuttig voor je doelgroep? Maak dit artikel op in de huisstijl van je bedrijf en publiceer deze als PDF.

E-book of whitepaper (copy)

Met een e-book of whitepaper deel je jouw kennis met (potentiële) klanten, in de vorm van een grotere tekstproductie, die meestal uit één onderwerp bestaat.

Cheat sheet of infographic (copy)

Cheat sheets en infographics kun je onder andere gebruiken als overzichtelijk hulpmiddel voor jouw lezers. Bij infographics is de manier van presenteren vooral visueel.

Cursus (copy / audio / video)

Je kunt een mini-cursus in elkaar zetten over een bepaald onderwerp, en deze inzetten als leadmagnet. Publicatie kan op diverse manieren.

leadmagnet emailcursus

Consult (audio / video)

Gratis consult kun je ook inzetten als leadmagnet. Aanvragers kunnen dan bijvoorbeeld (een aantal minuten) gratis hun vragen stellen via telefoon, Skype of Google Hangouts.

Screencast demo (video)

Via screencasting kun je een demo geven van je online tool of product. Je laat precies zien hoe de tool / het programma werkt en wat je ermee kunt.

Webinar (video)

Een webinar wordt vaak live gegeven, maar deze kun je ook van tevoren opnemen om beschikbaar te stellen als leadmagnet.

Trial of proefperiode (software)

Wanneer je een proef- of gelimiteerde versie beschikbaar stelt van je software, app, product of dienst, kunnen aanvragers zelf ervaren of het iets voor ze is.

Er zijn nog veel meer voorbeelden te bedenken van leadmagnets. Bedenk goed welke het beste gaan werken voor jouw onderneming, en wissel gerust eens af.

2. Personaliseer je e-mails

Misschien ben je ‘die reclame die je achtervolgt’ wel zat, maar deze is wel vaak (grotendeels) gebaseerd op je interesses. Met e-mails werkt het net zo. Het is toch leuker om e-mails te ontvangen met content die speciaal voor jou is geselecteerd?

Je kunt dit doen door in het begin te vragen om interesses te selecteren. ‘In welke onderwerpen ben jij geïnteresseerd?’ Wij hadden met onze nieuwsbrieven bijvoorbeeld de vraag kunnen stellen: over welke onderwerpen wil jij informatie ontvangen? SEO / SEA / Copywriting etc. Eén van de redenen dat wij hier niet voor hebben gekozen, is omdat we dan iedere keer te veel verschillende versies van nieuwsbrieven moeten maken.

Wat we zeker wél doen, is het personaliseren van contentblokken binnen een specifieke nieuwsbrief. Dit doen we door condities toe te voegen aan een dergelijk contentblok. Zo wordt in onderstaand voorbeeld het bovenste blok alleen getoond aan mensen die in een vorige campagne op de link naar de AdWords Quickscan hebben geklikt (tag = klik-adw-quickscan).

Gepersonaliseerde content

3. Zorg voor juiste statistieken

Wat levert jouw e-mailmarketing nu op? Zorg dat je tijd neemt om de resultaten te analyseren. Vaak kun je via het e-mailmarketing programma dat je gebruikt al de nodige rapporten verkrijgen. Zo kun je via Active Campaign bijvoorbeeld eenvoudig zien hoeveel kliks een bepaalde campagne heeft opgeleverd, en welke links hebben gezorgd voor deze kliks.

kliks-active-campaign

Vergeet daarnaast niet om de links die jij in je e-mails gebruikt te voorzien van UTM-tags, zodat je ook de statistieken terug kunt vinden in Google Analytics. Bij Active Campaign kun je dit simpelweg aangeven in de campagne-instellingen, zodat je niet alle links van UTM-tags hoeft te voorzien en je wel de resultaten terugziet in Google Analytics.

google-analytics-emailcampagnes

Heb jij feedback op de e-mails die je van ons ontvangt? Laat het dan gerust even weten!

Onze hulp nodig met e-mailmarketing?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Ellen Stam
Ellen is Online marketeer bij KG. Ze zorgt voor open, heldere communicatie en biedt oplossingen voor allerlei online probleemstukken.
Wees de eerste die reageert!

Reageren