Naar
boven

7 woorden die je overtuigingskracht verdubbelen

Kleine veranderingen, kunnen grote impact hebben.

Zeven woorden bijvoorbeeld.

Wil jij je succes verdubbelen om mensen te laten doen wat jij wilt dat ze doen?

Dan kun je je conversie verdubbelen met de volgende 7 woorden:

7 woorden die je overtuiging verdubbelen

‘Maar je bent vrij om te kiezen’

Simpelweg mensen eraan herinneren dat zij de vrijheid hebben om te kiezen, verdubbelt jouw overtuigingskracht. De exacte formulering doet er eigenlijk niet zoveel toe, als het er maar op neerkomt dat degene die je probeert te overtuigen niet verplicht is te doen wat je van hem vraagt.

Dat is de conclusie van Christopher Carpenter, onderzoeker aan de Western Illnois University na een meta-analyse van 42 wereldwijde onderzoeken met in totaal 22.000 deelnemers.

Volgens neuromarketeer Roger Dooley wordt ‘Maar je bent vrij om te kiezen’ niet vaker gebruikt, omdat het voor verkopers tegennatuurlijk aanvoelt. Alsof je geen vertrouwen hebt in je eigen producten en diensten. Om mensen te overtuigen, richten verkopers daarom meestal de pijlen op waarom de andere opties minder wenselijk zijn of zelfs niet werken.

De enige reden waarom ‘Maar je bent vrij om te kiezen’ in een verkoopsituatie minder goed werkt, is als mensen toch al sceptisch tegenover je verkooppraatje staan. Oftewel: je product of dienst moet een aantoonbare meerwaarde hebben voor de koper.

Voorbeelden hoe je ‘Maar je bent vrij om te kiezen’ kunt toepassen

Downloaden van een e-boek

Het boek ‘Gezonde voeding’ belooft je het volgende: “Gezonde voeding combineert de moderne inzichten over voeding vanuit het perspectief van de wetenschap, voedingsjournalistiek, economie en marketing. Gezonde voeding, wijst je op een flink aantal misstanden van het westerse voedingspatroon en de gevolgen die dit heeft op je gezondheid en je welbevinden. En hoe kleine veranderingen in je voedingspatroon leiden tot grootse resultaten.”

Kortom: Als je wilt weten hoe het nu echt zit met gezonde voeding, dan lees je het in ‘Gezonde voeding’ …

Maar je bent vrij om te kiezen.

Voorbeeld Cursus Zoekmachine Optimalisatie

Iedereen wil scoren in Google en bovenaan staan in Google. Voor een Cursus Zoekmachine Optimalisatie kun je beloven dat ‘je de snelste en veiligste manier leert om bovenaan in Google te komen’.

Kortom: die cursus is de kans om te scoren in Google.

Maar je bent vrij om te kiezen.

Benieuwd of je dit binnenkort terugziet bij KG Academy.
Maar Karel, je bent vrij om te kiezen ;-)

Voorbeeld social media

Voorbeeld tweet: maar je bent vrij om te kiezen

 

Ere wie eer toekomt. Dit artikel is geïnspireerd op Roger Dooley’s post Four Word That Double Persuasion.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Mischa Verheijden
Mischa Verheijden is freelance content strateeg, webcopywriter, interviewer en storyteller. Vanuit de overtuiging dat ook online mensen van mensen kopen, helpt hij zijn klanten met online communicatie het vertrouwen winnen van de mensen die zoeken en willen kopen wat zij te bieden hebben. Zodat het klikt.
23 reacties op "7 woorden die je overtuigingskracht verdubbelen"
  • Karel Geenen zegt:
    22 Jan, 2015 om 10:12

    Leuk artikel! We kunnen dat zeker eens mee gaan nemen in de testen die we binnenkort gaan opzetten.

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      22 Jan, 2015 om 10:17

      Bedankt Karel. Ben benieuwd, deel je hier de testresultaten.

    • Karel Geenen zegt:
      22 Jan, 2015 om 10:17

      Uiteraard!

  • Jeroen zegt:
    22 Jan, 2015 om 12:12

    Ik heb het gevoel dat ik het woord “of” mis. Ik zou mij kunnen voorstellen dat als het is:

    Kortom: Als je wilt weten hoe het nu echt zit met gezonde voeding, dan lees je het in †˜Gezonde voeding†™ of je kunt eens naar een dure diëtiste gaan.

    Je bent vrij om te kiezen.

    In jouw voorbeelden zie ik geen alternatief. Was dit ook zo in het onderzoek dat je aanhaalt of werd daar wel een alternatief geboden.

    In het plaatje dat bij de post hoort zie ik het wel. Keuze a,b,c,d.

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      22 Jan, 2015 om 13:34

      Begrijp je verwarring met de afbeelding.

      De keuze gaat eigenlijk eerder om een actie wel of niet te nemen.
      Bijvoorbeeld: Je bespaart maandelijks 100 euro door … Maar je bent vrij om te kiezen (of je die 100 euro per maand wilt besparen of niet). Daarmee zeg je eigenlijk: je bent gek als je dat niet doet.

    • Coen van den Brand zegt:
      22 Jan, 2015 om 14:26

      Jeroen, bedankt dat je ons hierop attendeerde.

      Ik had me in de afbeelding laten inspireren door het artikel van Roger Dooley. Zelf had ik het daardoor ook anders geïnterpreteerd.

      Daarom is de afbeelding nu ook aangepast.

  • wendy zegt:
    23 Jan, 2015 om 11:10

    Bedankt voor deze tip, ik ga het eens uitproberen. Ik ben immers ook vrij om te kiezen :-)

    Van de andere kant als iedereen deze 7 woroden gaan gebruiken. ….

    Succes met jullie test, ik lees graag mee!

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      23 Jan, 2015 om 12:44

      Wees gerust, niet iedereen gaat dat doen, dat beloof ik je ;-)

  • Lex zegt:
    23 Jan, 2015 om 22:55

    Mischa,

    Bedankt weer voor het delen. Fresh Content! Nog niet eerder gelezen dit. Ga deze zeker op een aantal sites toepassen en testen. Wat mij wel steeds meer opvalt is dat er tegenwoordig veel van dit soort technieken worden toegepast op verschillende IM sites. Waar ik zelf niet vrolijk van word is dat er na het happen de opvolging volkomen fout gaat. Met andere woorden er word totaal niet voldaan aan de verwachtingen. Wat is jou mening hierover?

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      24 Jan, 2015 om 10:49

      Die frustratie deel ik met je. Na dat je hapt, moet je het vaak alsnog zelf uitzoeken.

      Een flow die klopt, wekt vertrouwen, geeft mensen het gevoel dat je ze echt wilt helpen. En dat gevoel heeft onderbewust de groot ste invloed op de uiteindelijke besslsissing: kopen, contact opnemen, inschrijven …

      Het is zo belangrijk in het hoofd van je doelgroep te kruipen. Als je doelgroep heeft gehapt en klikt, wat is dan hun volgende vraag en hoe zorg je ervoor dat ze ook daar †˜ja†™ op zeggen. Zo krijg je met kleine stapjes je doelgroep naar het punt waar zowel jij als je doelgroep bij van worden: de conversie.

      De teleurstelling over het volkomen fout lopen die jij noemt, is vaak het gevolg van een focus op de eigen conversie. Richt je op de conversie die je doelgroep wilt, jouw conversie is daar de beloning van.

  • Lex zegt:
    24 Jan, 2015 om 13:59

    Je slaat de spijker op zijn kop. Mooi verwoord Mischa.
    Have a nice day!

    Reageren
  • Martijn zegt:
    28 Jan, 2015 om 09:39

    Mooie materie blijft dit natuurlijk, alleen jammer dat je voor het inlezen van het oorspronkelijke onderzoek 30 dollar moet betalen. Dooley schrijft in zijn artikel namelijk: “One caution: BYAF seems to be somewhat less effective in sales situations”. Heel benieuwd wat daar dus over in het oorspronkelijke onderzoek staat, maar wellicht dat de tests van Karel daar t.z.t. meer inzicht in kunnen geven :)

    Reageren
  • Pike zegt:
    28 Jan, 2015 om 19:09

    Het voelt niet alleen voor verkopers onnatuurlijk aan, want ook ik (en ik ben zeker geen verkoper) vind dat het zinnetje heel erg onnatuurlijk overkomt. Ik word er bijna ongemakkelijk van :p. In de Nederlandse voorbeelden die je geeft (m.u.v. twitter) komt het voor mij extra onnatuurlijk over omdat het zinnetje ook nog eens in een aparte alinea wordt geplaatst waardoor het extra opvalt (Dat doet Roger Dooley ook niet, maar dat is maar een kleinigheid natuurlijk).

    In het engels komt het voor mij al een stuk natuurlijker over. Het klinkt beter en natuurlijker. Wellicht dat dit ook met de cultuur van de taal te maken heeft. Bijvoorbeeld de engelse ‘tail question’ (this is a nice blog, isn’t it?) bestaat niet in het Nederlands. (iig niet op deze manier, wij zouden simpelweg ‘of niet’ zeggen).

    Op de manier hoe Jeroen het beschrijft komt het al een heel stuk natuurlijker over, door ook een alternatief er neer te zetten en dan erachteraan pas ‘je bent vrij om te kiezen’.

    Echter, ik besef me ook dat als iets onnatuurlijk overkomt, het nog niet perse betekent dat het niet werkt. The human mind works in mysterious ways :). Dus ik ben benieuwd! Waar ik ook benieuwd naar ben is of het werkt als je een alternatief geeft (zoals Jeroen aangeeft), maar dat alternatief ook een aanbod is van jou. Dus zoiets:

    “Met de cursus SEO leer je razendsnel hoe je hoger gaat ranken in Google, of je volgt de voordeligere webinar. Je bent vrij om te kiezen”

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      28 Jan, 2015 om 20:54

      Goed dat je je bedenking hier deelt.
      Ik vind zelf dat het wel goed voelt en pas het ook wel eens toe in gesprekken.

      Voor het kiezen tussen verschillende opties is het het best om 3 opties voor te leggen. En de keuze die je het liefst hebt dat er gekozen wordt, presenteer je als de middelste optie. Zie ook mijn artikel met 15 praktische neuromarketing tips hiervoor.

      Voor het voorbeeld van de SEO cursus steek ik vooral in op het gegeven ‘snel en veilig’. Voor SEO zijn er volop cursussen en er zijn ook doemverhalen genoeg over black tricks enzo. Onderbewust geef je iemand dus de keuze om SEO snel en veilig te doen of een andere keuze te maken, maar waarvan onduidelijk is hoe die gaat uitpakken.

  • Amanda van der Linden zegt:
    28 Jan, 2015 om 21:19

    De onderzoeksresultaten worden in dit artikel te zwart-wit neergezet. Er missen een paar belangrijke dingen, wat kan leiden tot verkeerde inzichten. Ik heb het hele onderzoek gelezen en in 2013 er een blog over geschreven.

    Het allerbelangrijkste is dat je weet dat het niet om het zinnetje ‘but you are free’ gaat, hier vertaald als ‘maar je bent vrij om te kiezen’. Het maakt niet zozeer uit hoe je het verwoord. Het gaat er om dat je de persoon die tegenover je staat even wijst op het feit dat hij/zij de vrijheid heeft om nee te zeggen. Dan zijn ze eerder geneigd om ja te zeggen. Je kunt bijvoorbeeld ook zeggen ‘voel je nergens toe gedwongen hoor’.

    Ook is het goed om te weten dat dit een onderzoek is geweest waar alle 22.000 mensen face to face met elkaar in contact waren. Er kon direct gereageerd worden en dat bleek wel een keypoint te zijn. Er kan dus niet geconcludeerd worden dat de techniek over de telefoon, e-mail of op een website werkt. De reactie-tijd is dan veel langer en het effect van de BYAF-techniek is vaak weg. Er zijn ook nog geen (positieve) resultaten over een online situatie gepubliceerd.

    Het onderzoek is voornamelijk gehouden in Frankrijk dus de Engelse taal waar ze inderdaad vaak ‘isn’t it’ zeggen zal niet de grootste valkuil van dit onderzoek zijn geweest.

    Als laatste wil ik graag aanhalen dat er veel situaties zijn nagebootst. De techniek werkt voornamelijk in situaties waarin je iets wil van de ander. Je wilt dat die ander iets voor je doet of overheeft. Situaties als het geven aan goede doelen tijdens een event bijvoorbeeld. Of wanneer je aan het enquêteren bent op straat. Daar werkt het erg goed.
    Als je iets aan het verkopen bent werkt het bijna niet. Als je een overduidelijke verkoper of je af ziet komen dan gaan er automatisch belletjes af die jou beter laten opletten en dan werkt de BYAF-techniek niet.

    Ik ben erg benieuwd wat de vervolgresultaten gaan laten zien en of het ook online blijkt te werken.

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      29 Jan, 2015 om 08:53

      Face-to-face contact nabootsen is sowieso de grootste uitdaging online. Dat en het gebrek aan vertrouwen zijn immers de grootste struikelblokken bij online verkopen: “Ik ken je niet, ik geloof je niet, ik vertrouw je niet.” Overduidelijke verkopers, online en offline, versterken dat gevoel. En vallen tegenwoordig snel door de mand. Gelukkig maar.

      Op een webpagina schrijven zoals je met iemand praat, is dan ook mijn advies. Welke vragen roept hetgeen je ‘zegt’ op bij de ander die je pagina leest en welk antwoord geef je daarop. Enzovoort. Door in te spelen op vragen en bedenkingen van je doelgroep win je vertrouwen (hé, die begrijpt mij) en bouw je commitment op.

      Hoe graag we dat ook willen, we zijn geen rationele beslissers. We rationaliseren onderbewust genomen beslissingen. ‘Maar jij bent vrij om te kiezen’ past bij het rationaliseren van onderbewuste beslissingen.

      En zoals je aanhaalt Amanda en ik in het artikel ook schrijf de exacte formulering doet er niet zo toe, als het voor degene van wie je iets vraagt maar duidelijk is dat hij ‘nee’ kan zeggen.

      ‘Maar je bent vrij om te kiezen’ haakt aan bij het beïnvloedingsprincipe Commitment van Cialdini daarbij gaat het erom dat mensen consequent willen zijn in hun gedrag.

      Als je door in te spelen op vragen en bedenkingen die bij je doelgroep leven hun commitment hebt gekregen, zijn ze minder snel geneigd om ‘nee’ te zeggen. Nu ben je door het ontbreken van het face-to-face contact er niet bij om hen daaraan te herinneren. ‘Maar je bent vrij om te kiezen’ doet net dat, het herinnert hen eraan wel consequent te blijven in hun gedrag. Het is als een retorische vraag.

      Het is dan ook logisch dat dit heel goed werkt bij goede doelen. Omdat het niet consequent zijn in je gedrag je daar echt een slecht gevoel geeft. Als ik iemand van Greenpeace bevestig dat het een schande is dat er op walvissen wordt gejaagd. En de goededoelenverkoper vraagt me vervolgens Greenpeace in hun actie tegen walvisvaart te steunen en ik zeg ‘nee’, dan ga ik met een slecht gevoel naar huis. Als hij me er fijntjes aan herinnert dat ik vrij ben om te kiezen of ik hen daarin steun, voel ik me nog slechter.

  • Christiane Peschen zegt:
    29 Jan, 2015 om 11:15

    Bedankt om dit te delen Mischa,
    Dit is een mooi artikel. Ja en idd in tijden van internet neemt een website een deel van het verkoopgesprek over. Een verkoper kan in een persoonlijk gesprek met de klanten zijn gesprek en motiveringsfase naar de verkoop nog altijd bijsturen. Een website kan daar heel wat fout doen met een slechte tonatie.

    Reageren
  • Danny Verhoeven zegt:
    04 Feb, 2015 om 22:59

    Ik heb een vastgoed website waarbij men op panden kan reageren. De tekst bij het formulier heb ik op basis van dit principe aangepast voor in een split test. Dekt de tekst op onderstaande manier de lading? Of klopt het niet op deze manier.

    “Meer informatie over dit object? Vul uw gegevens in, en u komt in contact met de eigenaar van dit object (zonder tussenpersoon). Maar u bent vrij om te kiezen of u in gaat op het aanbod.”

    Reageren
    • Mischa Verheijden zegt:
      05 Feb, 2015 om 12:24

      Danny, tof dat je die vraag zo openlijk stelt en je daarmee kwetsbaar opstelt.

      ‘Maar je bent vrij om te kiezen’ moet je koppelen aan hetgeen waarvoor men vrij is te kiezen. En dat is bij jou nu niet zo.

      In jouw uitwerking is het doel (hetgeen waarvan je de ander wilt overtuigen): gegevens invullen om in contact te komen met de eigenaar.

      ‘Maar je bent vrij om te kiezen’ koppel je nu aan een volgende stap: de vrijheid om op het aanbod van die eigenaar in te gaan. Dat kun je veel korter doen met het woord ‘vrijblijvend’: Vul uw gegevens in en u komt vrijblijvend in contact met de eigenaar van dit pand.

      Kun je daar mee verder?

  • Lex zegt:
    05 Feb, 2015 om 11:39

    Hoi Danny,

    Vind het zelf als mogelijke klant;-) Niet lekker klinken. Ik zou overwegen om wat directer te formuleren.

    Bijvoorbeeld: Meer weten? Laat hieronder uw gegevens achter voor direct contact met de eigenaar.

    De extra toevoeging vind zo beter klinken: U bent natuurlijk vrij om te kiezen of u ingaat op het aanbod.

    Ik weet niet wanneer je de tekst aanpast of dit de zelfde kracht heeft maar misschien is het nog een A/B testje waard;-)

    Wat vind jij?

    Reageren
  • Danny Verhoeven zegt:
    05 Feb, 2015 om 15:56

    Bedankt! Ik heb het aangepast en in een split test staan nu. De resultaten deel ik hier.

    Reageren
  • Rowan zegt:
    24 Dec, 2015 om 10:17

    Jullie kunnen ook nog de conversie verdubbelen; onderaan dit artikel bijv ;)

    Reageren

Reageren