Naar
boven

9 social media strategieën: 4 don’ts en 5 do’s | Welke pas jij toe?

Onderstaande cartoon over social media strategieën vormt de inspiratie voor dit artikel. Het zorgt namelijk voor flink wat stof tot nadenken.

social media cartoon

Zoals elke goede cartoon is ook deze een overdrijving van de werkelijkheid, maar de waarheid ligt hier niet ver vandaan.

Bekende succesvolle marketing guru’s zoals Gary Vaynerchuk (tip: bekijk deze video van hem) en Jay Baer roepen al langer dat goede content, waarin je je doelgroep heel duidelijk helpt in hun (dagelijkse) activiteiten, het verschil maakt (al dan niet via social media). De boodschap van deze cartoon is niet anders.

We weten wel hoe het moet… toch?


Aan inspiratie voor een succesvolle en onderscheidende social media strategie en toepassing daarvan geen gebrek. We weten allemaal inmiddels wel dat op social media de interactie centraal moet staan.

En stiekem zijn we met zijn allen toch nog steeds alleen maar aan het zenden. We weten allemaal ergens wel dat elk social medium anders is en daardoor een andere aanpak vergt. Maar stiekem delen we nog steeds dezelfde content op diverse kanalen. Stiekem promoten we ook nog hoofdzakelijk onze acties en aanbiedingen op die kanalen.

Waarom is die overstap zo lastig?

Omdat social media succesvol inzetten makkelijker gezegd is dan gedaan. Het líjkt misschien makkelijk en er wordt dan vaak ook te makkelijk over gedacht: “Je plaatst toch gewoon hier en daar een berichtje op elk kanaal? Zo moeilijk hoeft dat niet te zijn.”

Soms zit men met de handen in het haar en weet men niet waar te beginnen: “Ik wil iets met Facebook, maar ik weet niet goed wat…”

Dat laatste is nou juist het hele “eieren eten”. Want wat plaats je dan voor ‘berichtjes’? En op welke social media kanaal, plaats je die berichtjes dan? Wat wil je ermee bereiken en wat lokken ze uit? En bereiken die berichtjes dan wel de juiste mensen? Hoe ga je op reacties in?

Het gaat nog te vaak mis. Op alle bovenstaande vragen dien je namelijk een antwoord te hebben vanuit grondige analyse van je doelgroep, waarbij je vervolgens persona’s hebt geformuleerd.

Hieronder bespreek ik eerst de 4 “don’t-strategieën” en vervolgens ga ik dieper in op 5 “do’s”, oftewel “Hoe moet het dan wel?”.

#1. Don’t: Like-gaten om het like-gaten

“Like us so we can tell you how awesome we are.”

Like gate

Er is absoluut niks mis met een like-gate op Facebook, mits je jouw likers/fans ook echt iets te bieden hebt als ze eenmaal je pagina geliked hebben.

Iedereen kent dat moment namelijk wel wanneer je een winkel binnenstapt naar aanleiding van grote ‘Uitverkoop’-stickers in de etalage en er dan achter komt dat er ergens achterin slechts een klein hoekje gereserveerd is voor de Sale-artikelen.

Je snuffelt dan toch nog even rond tussen de andere artikelen, want je bent er toch al (en dat is natuurlijk ook precies wat de winkel wilde uitlokken met de ‘Uitverkoop’-stickers).

Maar je voelt je toch een beetje voor de gek gehouden en loopt vervolgens zonder iets te kopen weer naar buiten.

Hetzelfde geldt online. Wellicht is je aanbod om je Facebook-pagina te liken overtuigend genoeg en klikken Facebookers uit je doelgroep daarom maar al te graag op die Like-knop.

Als zij echter op je pagina vervolgens niet vinden wat ze hadden verwacht weten ze de weg naar de Unlike-knop net zo makkelijk – zoniet makkelijker – te vinden.

product like

#2. Don’t: Alleen zenden

“We are awesome.” “We are awesome.” “We are awesome.”

Twitter conversation

In persoonlijke ontmoetingen houden we ook niet van mensen die bijna schreeuwend over zichzelf praten en je maar wat graag vertellen hoe geweldig ze zijn. Online is dat niet anders. Zeker wanneer het om bedrijven gaat. Mensen zullen bedrijven die alleen maar verkondigen hoe leuk ze wel niet zijn, dus ook niet snel volgen.

Welke meerwaarde bied je jouw doelgroep dan via je social media kanalen? Hebben je volgers dan nog wel een reden om je te blijven volgen?

Enkel zenden werkt sowieso niet op social media. De term ‘social’ zegt daarin al genoeg. Interactie is dus belangrijk, want dat is de essentie waarom social media kanalen zo groot zijn geworden. Social media gebruikers delen online hun ervaringen om daarover te praten met hun (online) vrienden.

Voor bedrijven is het dus belangrijk om dat aspect niet te vergeten als zij zich in die sociale online wereld van gebruikers willen mengen.

#3. Don’t: Enkel promoten

“Geweldige deal.” “Aanbieding!” “Actie!”

sale

Vanaf de marktkraam en vanuit de traditionele reclame zijn bedrijven gewend om te schreeuwen dat we speciale aanbiedingen en mooie acties hebben. Met de komst van drukwerk vonden steeds meer actiefolders hun weg naar huizen.

Niet voor niets werd destijds de bekende Nee/Nee- of Nee/Ja-sticker geïntroduceerd voor diegenen die genoeg hadden van de bergen reclamedrukwerk die wekelijks op hun deurmat belandden.

In de digitale wereld van vandaag de dag worden mensen op social media nu zelfs dagelijks, zoniet 24/7, met dezelfde aanbiedingen en acties geconfronteerd. Zij hoeven daarbij echter niet via een sticker aan te geven geen acties meer te willen ontvangen, het ontvolgen van jouw bedrijf is daarvoor genoeg.

Social media zijn niet bedoeld om enkel te zenden en te promoten. Op die manier ontstaat er ook geen dialoog en dat is nou juist de essentie van social media. Natuurlijk is je doelgroep ook geïnteresseerd in een aanbieding of korting, maar dat moet niet het enige zijn dat je te melden hebt. Je kan je voorstellen dat dat gaat vervelen.

#4. Don’t: Sturen op een viral

“Help our awesome video go viral.”

viral cartoon

We zouden het allemaal wel willen; zo’n video die zich als een sneeuwbal over het internet verspreidt en binnen no-time duizenden mensen bereikt. Echter, alleen de echt opmerkelijke, unieke video’s hebben een dergelijk succes.

Je doelgroep op social media blijven pushen, vragen, bijna smeken, om jouw video te delen om hem viral te maken heeft dan ook weinig zin. Als de video van viral kwaliteit was geweest, had hij die status namelijk allang bereikt zonder gesmeek.

Natuurlijk is het essentieel om je video te onder de aandacht te brengen bij de juiste mensen, zodat zij hem verder kunnen verspreiden, maar blijf niet aandringen.

#5. Do: Help je doelgroep!

“How can we help you be more awesome?”

fashion tips

We hebben nu 4 duidelijke Don’ts aan social media strategieën gehad. Hoe moet het dan wel? De truc is om op social media content te delen die relevant is voor je doelgroep en die je doelgroep helpt.

Om deze vorm van social media marketing, ook wel content marketing genoemd, volledig te begrijpen, moeten we inzien dat dit niet alleen voor social media geldt. Eigenlijk zou je je hele marketingstrategie op deze manier met content marketing moeten inrichten, zowel offline als online.

John-DeereTer illustratie een voorbeeld van de allereerste vorm van content marketing door tractorfabrikant John Deere. Hij kwam met het eerste klantenmagazine dat alles omvatte wat met agricultuur te maken heeft.

Daarnaast hield hij ook gratis workshops voor boeren over betere methoden voor het bewerken van hun land. Die workshops gingen puur over landbewerking en daarin noemde Deere dan ook niet zijn eigen producten.

Pas na afloop onthulde hij wat hij verkocht en degenen die de workshop hadden bijgewoond kochten alsnog zijn producten, zonder een salespraatje, maar door de gratis waardevolle content.

Nu, bijna 120 jaar later, wordt deze strategie nog steeds zo toegepast. Het blad ‘The Furrow‘ leeft nog steeds en wordt het uitgebracht in 40 landen.

Kortom, met het magazine en de gratis workshops zette John Deere duidelijk een stap richting zijn doelgroep, de boeren, om hen te helpen bij hun dagelijkse activiteiten. Hij creëerde content die duidelijk waarde toevoegde voor hen. De landbouwinstrumenten die Deere verkocht vormden daar een uitstekende aanvulling op en die verkocht hij dan ook met gemak na zo’n gratis workshop.

Uiteindelijk is die verkoop natuurlijk ook de insteek van deze vorm van marketing, maar dat staat hierbij niet op de voorgrond en dat is wat het zo succesvol maakt.

De stap richting marktbewerking vanuit deze ‘help je doelgroep via content’-gedachte is niet eenvoudig en wellicht ook een beetje eng. Het vergt een andere denkwijze die misschien tegenstrijdig is aan alles waar je vanuit marketing in gelooft. Je vertelt hierbij immers niet direct over jouw producten of diensten en toch laat je die content voor jouw bedrijf spreken. Hoe pak je dat nou aan?

#6. Stap in de beleefwereld van je klanten

Neem allereerst een duik in de beleefwereld van je klanten. Wat voor personen zijn dat? Wat vinden zij interessant? Bedenk daarbij dat hun interesses uiteraard verder reiken dan jouw vakgebied, producten of diensten. Wat zijn hun (dagelijkse) activiteiten? Hoe speelt jouw product of dienst daar een rol in? Waar halen ze inspiratie vandaan? Waar bevinden zij zich op het internet? Via welke kanalen komen zij aan hun informatie/inspiratie?

Dat is een hele mond vol. Hoe kom je nou aan al die informatie? Het klinkt misschien simpel, maar praat met je klanten/doelgroep! Stel hen die vragen en probeer te doorgronden wat hen beweegt.

Wellicht heb je zelf een beeld van jouw ideale klanten. Zoek daarvan dan evenbeelden in echte klanten en achterhaal hun interesses, activiteiten, etc. Vraag ook je salespersoneel om je te helpen. Zij spreken je klanten immers direct en weten met wat voor vragen zij hen helpen.

#7. Vorm persona’s

Bundel vervolgens al die input in persona’s. Persona’s creëren klinkt misschien cliché en vergt wat inspanning, maar dit is een heel wezenlijk onderdeel van succesvolle content marketing.

Totdat je een volledig beeld hebt van de mensen uit je doelgroep(en) en je kunt inleven in hun situaties en wat zij daarbij nodig hebben, kan je niet de content creëren waar zij behoefte aan hebben (waarmee je hen dus helpt).

personaBron afbeelding

Let er op dat je meerdere persona’s creëert, aangezien je (zeer waarschijnlijk) meerdere doelgroepen hebt. De beleefwerelden van verschillende doelgroepen kunnen flink uiteen lopen, dus maak niet de fout om alle doelgroepen in één persona samen te vatten.

Bepaal aan de hand van waar de persona’s zich online bevinden op welke social media kanalen jij aanwezig moet zijn om je doelgroep optimaal te bereiken. Trek dat vervolgens door naar hoe je die doelgroep daar dan bereikt.

#8. Creëer content obv interesses van je doelgroep

Speel met je content in op de interesses van je doelgroep en hoe jij hen daarbij kan helpen. Destilleer situaties waar jouw doelgroep bij bepaalde activiteiten tegenaan loopt. En wees ze een stap voor met mogelijke oplossingen!

Een tweetal voorbeelden:

Heb je een winkel/webshop in damesmode en je richt je op jonge, modebewuste dames? Dan wil je wellicht mode-inspiratie leveren in hun drukke levens en daar een platform voor creëren waarop allerlei inspirerende fashion en make-up gerelateerde zaken samenkomen.

Dit doe je door bijvoorbeeld foto’s en video’s te delen van mogelijke outfit combinaties (hoe je een bepaalde rok of broek bijvoorbeeld op verschillende manieren kan combineren), modetrends, hoe celebrities bepaalde modetrends toepassen, bijpassende schoenen, make-up en haardracht bij kleding/diverse gelegenheden, etc.

Verkoop je bijvoorbeeld wintersportartikelen? Dan wil je wellicht ideeën, video’s of foto’s van de mooiste wintersportplekken delen, veiligheidstips tijdens het skiën of snowboarden, ski- en snowboardtrucs, budget wintersporttips, etc.

Eigenlijk kun je dan alles wat met wintersport, vakanties, apres-ski, etc. te maken heeft delen om aan te sluiten bij wat de doelgroep van wintersporters interessant vindt en waar ze hulp bij nodig zouden kunnen hebben. Dat gaat dan dus een stuk verder dan de helmen, brillen en skistokken die je verkoopt.

#9. Genereer user generated content

In het mooiste geval creëer je een eigen online community, waarin je doelgroep ook zelf content creëert en deelt. Dan gaat het geheel pas echt leven en zijn mensen binnen jouw community dagelijks bezig met eigen content die tevens terug slaat op jouw merk.

Mensen vinden niks zo leuk als hun eigen inbreng te delen en daar (positieve) reacties op te krijgen van anderen. Zo inspireren en helpen ze elkaar via hun content!

Je kunt je doelgroep uiteraard stimuleren om eigengemaakte content te delen. Als damesmode winkel/webshop kun je je doelgroep bijvoorbeeld vragen om hun meest originele feest-, sport- of zakelijke outfit te delen, waarmee ze een bepaalde prijs kunnen winnen. In het geval van de wintersportartikelen kun je mensen bijvoorbeeld vragen om op social media hun leukste foto van hun wintersportactiviteiten te delen.

Dit is wellicht een lange termijn doel en dat vergt niet alleen veel tijd en inspanning , maar ook een duidelijke visie van waar je als bedrijf / merk naartoe moet om daar later ook daadwerkelijk te komen.

 

Welke strategie pas jij toe? Laat een reactie achter!

Uiteraard zijn vragen, op- en/of aanmerkingen ook welkom in de reacties ;-).


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Sylvie du Cloux
Sylvie is marketing manager bij KG Bureau. Ze houdt zich dagelijks bezig met de nieuwste ontwikkelingen op (online) marketinggebied.
5 reacties op "9 social media strategieën: 4 don’ts en 5 do’s | Welke pas jij toe?"
  • Eline zegt:
    22 Mei, 2014 om 12:11

    Goede tips!

    Reageren
  • Sylvie zegt:
    22 Mei, 2014 om 14:18

    Dankjewel, Eline!

    Reageren
  • hens van soest zegt:
    28 Mei, 2014 om 09:43

    Supergoede tips. Dank. Ik zit er zelf over te denken om een soort ‘contentmarketing-strategie’ te ontwikkelen om een beetje structuur te krijgen. Ik heb weinig sociale media ervaring, en veel content, en zoek een soort ‘richtlijn’ daarin. Dank voor deze blog!

    Reageren
  • Remco Boom zegt:
    28 Mei, 2014 om 10:57

    Kortgeleden ben ik begonnen met een blog met precies de bovenstaande gedachte; het genereren van waardevolle content.

    Wel probeer ik er een draai aan te geven zodat mijn content uniek is. Goed voor de SEO en het voegt hopelijk wat toe.

    Uiteindelijk wil ik er wat aan gaan verdienen. Sommige ‘wijsgeren’ vertellen je dat je meteen er vol in moet een sales pitch, zolang het maar niet meer dan 1 op de 3 berichten is.

    Mijn ervaring is dat die formule niet meer op gaat. Ik heb het geprobeerd maar dat heeft niet goed gewerkt. Nu eerst goede content creëren, een groep volgers opbouwen en hen helpen, dan pas gaan verkopen.

    Verder ben ik denk ik misschien iets te vroeg te veel social media ben gaan gebruiken. Dat had twee nadelen.

    1) Met slechts één artikel op mijn blog kreeg ik niet veel inschrijvers. Nu er iets meer op staat gaat het beter. Als mensen al doorklikken dan moet er voldoende content staan voordat ze ‘authority’ toekennen. Misschien ben ik daardoor juist wat lijst inschrijvers misgelopen.

    2) Ik heb veel tijd gestopt in het aanmaken en inrichten van accounts op social media. Een absoluut noodzakelijke stap maar achteraf gezien had ik denk ik beter die tijd kunnen steken in het opbouwen van mijn blog.

    Reageren
  • Stefan M zegt:
    08 Jun, 2014 om 12:51

    Als student zijnde die zich voor projecten bezig moet houden met het ontwikkelen van campagnes, ben ik je erg dankbaar Sylvie!

    Helder artikel, alles op logische volgorde uitgelegd, geweldig :)

    Reageren

Reageren