Naar
boven

Conversie optimalisatie: draai je funnel eens om!

funnel omdraaien header

Afgelopen week was ik een aantal video’s aan het bekijken van Neil Patel, een slimme online marketeer die al een aantal succesvolle bedrijven heeft opgestart, waaronder Crazy Egg.

In één van deze video’s geeft hij een heel interessante tip, of beter gezegd, een heel interessante analogie.

In dit artikel leg ik deze analogie uit, en ga ik dieper in op de eyeopener die hieruit voortkomt!

Analogie: wil je met me trouwen?

Stel dat je iemand op straat tegenkomt die je nog nooit hebt gezien. Je stapt op die persoon af en het eerste wat je vraagt is: “wil je met me trouwen”?

Het mag duidelijk zijn dat het antwoord in de meeste gevallen nee zal zijn.

De reden: die persoon kent je nog niet. Hij weet niets van je, weet niet of je op dezelfde golflengte zit en of je te vertrouwen bent. Logisch toch?

Mag ik je creditcard? Of je persoonlijke gegevens?

Toch verwachten we van onze bezoekers vaak dat ze meteen met ons trouwen. Product in de winkelmand, mag ik uw creditcard aub? Of: hallo, vul hieronder maar even uw persoonlijke gegevens in.

Vandaar de titel: draai je funnel eens om. Ipv. te optimaliseren op “creditcardniveau” is het vaak interessanter om die stappen daarvoor te optimaliseren.

Het optimaliseren van de bovenkant: creëer engagement

De ultieme tip om bezoekers zo snel mogelijk vertrouwd te maken met jouw bedrijf, is door engagement te creëren. Zorg dat ze betrokken raken met jouw bedrijf en manier van werken.

Enkele manieren waarop je dit zou kunnen doen:

Whitepaper/download

Stel een whitepaper of download ter beschikking via e-mail over het specifieke onderwerp waar ze naar op zoek zijn. Het voordeel is dat ze meteen betrokken raken: ze moeten immers naar hun mailbox, de whitepaper downloaden en lezen.

Zie het als een eerste afspraakje: een eerste stap naar elkaar beter leren kennen. Na het verstrekken van de download of whitepaper heb je in ieder geval al een e-mailadres en misschien ook een naam. Hiermee kun je straks ook weer gerichtere informatie sturen, met als doel elkaar nóg beter te leren kennen.

Demo zonder inloggen

Een andere goede tip die Neil geeft, is om bezoekers gebruik te laten maken van datgene wat je aanbiedt zónder dat ze al een account hoeven aan te maken. Stel dat je bijvoorbeeld een online fotoboek software hebt ontwikkeld. Vraag dan niet eerst om een account aan te maken, maar laat ze ervaren hoe de software werkt door het gewoon te gebruiken.

En pas wanneer ze ook écht verder willen, laat je ze inloggen. Neil heeft een dergelijke techniek toegepast binnen Crazy Egg en dit zorgde voor ruim 50 procent meer gebruikers.

Bekijk de gehele video van Neil

Hieronder vind je trouwens de hele presentatie van Neil, waarin hij ook nog een aantal andere interessante tips geeft. De tip hierboven is wat mij betreft sowieso al echt een eyeopener: zorg dat men je eerst leert kennen alvorens je vraagt of ze met je willen trouwen!

Kun jij meer conversie gebruiken?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
Wees de eerste die reageert!

Reageren