Naar
boven

Deel en “Vind ik leuk” acties op Facebook tegen de regels? Bezint eer ge begint!

mark-facebook

Wanneer je een account hebt op Facebook heb je ze ongetwijfeld wel voorbij zien komen. De “deel en vind ik leuk” acties. Persoonlijk vind ik ze ontzettend irritant. Maar daar gaat het nu niet over.

Het probleem is dat veel van deze acties helemaal niet mogen van Facebook én dat dergelijke acties een negatievere impact kunnen hebben dan je zou verwachten.

Regels voor acties

Hier kunnen we vrij kort over zijn, lees deze alinea even over de richtlijnen op Facebook en je komt er al vrij snel achter dat de meeste acties die je tegenkomt tegen de regels zijn.

Persoonlijk ken ik maar weinig gevallen waarbij Facebook ook echt heeft ingegrepen maar de kans dat dit gebeurt is dus wel zeker aanwezig. Wanneer je dan een mooie pagina hebt opgebouwd met veel likes is dat erg zonde…

Impact nadelig voor je pagina?

Los van of het überhaupt wel mag van Facebook kleeft er ook een groot nadeel aan “zoveel mogelijk likes” krijgen. Zeker voor een Facebookpagina geldt dat kwaliteit boven kwantiteit gaat.

De reden hiervoor is simpel. Facebook kijkt naar de interactie die er is met berichten die je plaatst. De mensen die je pagina liken om iets te kunnen winnen doen dat heel waarschijnlijk niet omdat je pagina of boodschap zo goed is maar omdat ze graag die prijs willen winnen.

Wanneer je dan eens een ander bericht plaatst zal er heel weinig interactie zijn. En daar is Facebook niet zo blij mee. Want géén interactie betekent dat de kans ook groot is dat men het als irritant ervaart in de eigen tijdlijn.

De volgende keer dat je dus een bericht plaatst is de kans groot dat Facebook het aan een stuk minder mensen laat zien (lees ook het artikel “Heeft Facebook de eigen ruiten ingegooid?“).

Oftewel, je hebt op dat moment misschien wel veel likes maar je bereikt procentueel gezien maar heel weinig mensen met je andere berichten. En wat heb je dan uiteindelijk aan al die likes?

Het is dan veel beter om kwalitatieve likes te hebben. Logisch eigenlijk ook. Want die personen hebben je ook echt geliket om wie je bent, niet om wat je gratis weggeeft.

Kort maar krachtig voordeel?

Nu is het niet zo dat er helemaal geen voordeel aan dergelijke acties zit. Wanneer je dit goed doet bouw je echt wel een stukje naamsbekendheid op. Of beter gezegd, er zijn veel oogballen die jouw naam voorbij zien komen. Maar of dat altijd een positief effect heeft?

Mark, doe er eens iets aan!

Irritant, dat is wat ik als gebruiker van al die acties vind. Zowel de vrienden die meedoen aan de acties als de initiator krijgen bij mij een negatieve lading. Dit is iets wat Facebook ook ongetwijfeld weet. Vraag is alleen waarom ze hier niet harder tegen optreden.

Ik vermoed dan ook dat het niet lang meer zal duren voordat Facebook ingrijpt. Maar ingrijpen is ook zo’n ruim begrip. Waarschijnlijk gaan ze er geld voor vragen ;-).

Onze hulp nodig met Facebook?

Bekijk onze cursusLaat ons helpen!

Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
10 reacties op "Deel en “Vind ik leuk” acties op Facebook tegen de regels? Bezint eer ge begint!"
  • Stef zegt:
    22 Feb, 2013 om 10:27

    Hoe zit het met advertenties die je op Facebook plaatst mbv power editor. Kan je zeggen “Like onze page en blijf op de hoogte van de laatste nieuwsfeiten” zonder dat dit nadelige effecten heeft? Of is het aansporen tot het liken van een bepaalde pagina sowieso not done binnen Facebook?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      22 Feb, 2013 om 10:29

      Aansporen tot liken is op zich helemaal niet verkeerd maar het is belangrijk dat de reden tot liken wel oprecht is. Als men je liket om dan op de hoogte te blijven van het laatste nieuws kun je ervan uitgaan dat men je updates niet irritant vindt. Dus daar is dan niets mis mee…

  • Judith zegt:
    22 Feb, 2013 om 11:23

    Richtlijnen hebben weinig zin als het overtreden ervan geen consequenties heeft. Dit gaat pas stoppen wanneer Facebook inderdaad begint met optreden tegen deze fanpages. En dan niet alleen de pages met meer dan 20K fans (die het overigens vaak al uit hun hoofd laten) maar juist al die kleine MKB retail communities die op die manier hun naam willen pushen.

    Mocht Facebook hier ooit al echt tegen gaan optreden dan ben ik benieuwd wat ze doen met fanpages die adverteren. Dikke kans dat ze die ongemoeid laten. Tot die tijd rest ons niet veel anders dan bedrijven die zich er schuldig aan maken vooral NIET te gaan volgen, en vrienden die er massaal aan meedoen te ontvrienden ;)

    Reageren
  • Mike zegt:
    22 Feb, 2013 om 12:46

    Geweldig ook om te zien hoe sommige bedrijven op een bepaald punt een enorme piek in de aantal likes heeft. Meestal na het kopen van een pakket met mensen die like uitdelen. (vaak ook te zien door de vele niet-hollandse namen)
    Beetje jezelf voor de gek houden.

    Overigens heb ik menig bedrijf ge-dis-liked om al dat gezeur met een ipad winnen of een bepaalde actie die maar blijft jengelen iedere dag.

    Reageren
  • Koen zegt:
    22 Feb, 2013 om 12:53

    Wat is dan wel een goede manier om likes te krijgen op je Facebook pagina in het begin voor MKB bedrijven? Door deze acties krijg je meestal wel in 1 keer meer likers en meer bekendheid van je pagina, waardoor er uiteindelijk wel interactie komt op je pagina als je daarna interessante posts plaatst.

    Reageren
    • Tom Schilders zegt:
      27 Feb, 2013 om 15:32

      Gewoon, waardevolle content plaatsen. Geef je likers regelmatig een kijkje in de keuken van je bedrijf.

      Overigens ligt de focus voor mkb’ers te vaak op die Facebookpagina. Ga liever bloggen op je website, deel artikelen ook op Facebook en maak het daarmee een katalysator voor verkeer naar je eigen website.

      Gechargeerd gezegd: Van al die vind-ik-leuks wordt uiteindelijk Facebook alleen maar beter :)

  • Sebastiaan zegt:
    22 Feb, 2013 om 17:11

    Mooie laatste zin!

    Reageren
  • Bas zegt:
    23 Feb, 2013 om 18:54

    Heb er zelf ook aan meegedaan en dan tevens een gerichte advertentie campagne erop gezet. Dus Nike sneakers laten winnen en de Ads richten op mensen die Nike liken. Veel relevante likers binnen gehaald die tevens mijn algemene posts ook delen en/ of liken…

    Reageren
  • Michiel zegt:
    26 Feb, 2013 om 11:50

    Goed artikel, had er onlangs zelf ook een blog over geschreven (http://www.michielvanlooijengoed.nl/blog/like-share-win-acties-doe-het-niet). Naast het feit dat het tegen de regels is en het een negatief lange termijn effect heeft op het bereik van de berichten van een merk zijn er in mijn ogen nog 2 belangrijke redenen om het niet te doen.

    Allereerst is daar de intentie van de gebruiker. Deze bezoekt Facebook uit een bepaalde behoefte voor sociale interactie. De confrontatie met de †™like-share & win†™ acties is geen positieve bijdrage aan de sociale ervaring van de gebruiker. Zijn we dan helemaal niet op zoek naar interactie met merken op Facebook? Zeker wel, maar alleen met die merken met wie we onszelf willen identificeren en die we dus zelf †˜geliked†™ hebben. Alle interacties op Facebook met andere merken ervaren we als spam en zorgen voor negatieve merkassociaties. Behalve bij die kleine groep †˜like-share & win†™ verslaafden natuurlijk, maar zijn zij nou diegene die voor brood op de plank zorgen?

    Daarnaast moet je de acties bekijken vanuit het oogpunt van de brandmanager. Hij wil het verhaal van het merk vertellen in elke communicatie-uiting. Gebeurt dit met een †˜like-share & win†™ actie? Nee, deze acties kunnen namelijk nooit aan de kernwaarden van een merk gekoppeld worden. Elke †™like-share & win†™ actie is daarom vanuit het oogpunt van brand storytelling verspilde ruimte, verspild budget en een verspild contactmoment met (potentiële) fans.

    Conclusie: je irriteert het gros van de consumenten, je zet je community op het spel, je vermindert de relevantie van je content en je mist de kans om het verhaal van je merk te vertellen.

    Reageren
  • Arnaud zegt:
    05 Mrt, 2013 om 19:38

    Helaas komt dit artikel voor mij iets te laat, haha. Wat er staat klopt. Ook ik zag menig share en win actie en dacht: dat moet ik ook eens proberen. Het aantal likes vloog de pan uit, maar toen de actie afgelopen was en het eerstvolgende “normale” bericht (een nieuw product in de webshop) kwam, ging het redelijk snel naar beneden.

    Een andere observatie:

    Voor de winnaar van de bewuste prijs had ik een voorselectie van 10 willekeurige mensen gemaakt en me viel op dat die 10 mensen iedere dag zo’n 5-8 share/win acties deelden. Ik mag aannemen dat die mensen bij al hun vrienden op invisible / ignore staan, want hoe irritant is dat …? Nog even verder spitten leerde dat ruim 75% van alle mensen die aan de actie hadden meegedaan binnen dat zelfde profiel pasten. Die deelden alles van iPads tot auto onderdelen tot huidcrèmes.

    Maar gelukkig verdwijnen dit soort hypes op internet vaak even snel als ze gekomen zijn, dus wat bij betreft share & win: DOEI.

    Moraal van het verhaal:
    http://adaddyblog.com/wp-content/uploads/2012/07/please-like-and-share-batman-slaps-robin.jpg

    Reageren

Reageren