Google past je title-tag aan, opgelet!

Karel
22/2/2013
Karel
22/2/2013
Zoekmachine optimalisatie
X
min leestijd
title-tag

De laatste dagen krijg ik steeds meer meldingen van webmasters die zien dat hun title-tag door Google wordt herschreven in de zoekresultaten. Hoewel dit niets nieuws is waren in er Nederland nog niet heel erg veel voorbeelden.Het lijkt erop dat sinds gisteren dit ook in Nederland op grotere schaal is doorgevoerd. Ben je ook getroffen door dit fenomeen? Lees dan vooral verder (ook als je niet getroffen wil worden door dit fenomeen is het raadzaam dat je verder leest ;-)).

Hoe verandert Google titels?

Over het algemeen neemt Google voor de zoekresultaten jouw title-tag over. Echter is het al langer bekend dat Google deze kan herschrijven indien Google denkt dat de titel niet okee is (hierover dadelijk meer).Google herschrijft deze titels dan door de merknaam vooraan te plaatsen, te volgen met een dubbele punt en daarna de titel. Een voorbeeld maakt alles duidelijk...[caption id="attachment_12419" align="aligncenter" width="519"]

pintip

Deze twee resultaten beginnen beide met de merknaam gevolgd door een dubbele punt...[/caption][caption id="attachment_12422" align="aligncenter" width="649"]

De title-tag bevat echter een hele andere tekst. Google heeft deze dus zelf aangepast.

De title-tag bevat echter een hele andere tekst. Google heeft deze dus zelf aangepast..[/caption]Het is met dit voorbeeld dus duidelijk dat Google inderdaad zelf titels aanpast als ze denken dat dit beter is voor de (be)zoekers. Maar moeten we hier wel zo blij mee zijn?

Waarom past Google dit aan?

In deze helpsectie van Google lees je waar goede titels aan moeten voldoen volgens Google. Zo lees je daar bijvoorbeeld de volgende paragraaf:

Neem uw merk op in uw titels, maar op een korte en bondige manier. De titel van de startpagina van uw site is een goede plek om aanvullende informatie over uw site op te nemen, zoals 'VoorbeeldSocialeSite, een plaats waar mensen elkaar ontmoeten.' Als u die tekst echter weergeeft in de titel van elke pagina op uw site, heeft dit een nadelige invloed op de leesbaarheid en ziet het er zeer ongeïnspireerd uit als meerdere pagina's van uw site worden weergegeven voor dezelfde zoekopdracht. In dit geval kunt u overwegen alleen uw sitenaam aan het begin of eind van elke paginatitel toe te voegen, gescheiden van de rest van de titel door een scheidingsteken als een koppelteken, dubbelepunt of pijpteken, als volgt:<title>VoorbeeldSocialrSite: registreren voor een nieuw account.</title>

En even verderop lezen we het volgende (wat dan ook meteen verklaart waarom Google de titels op deze manier aanpast):

Als we hebben vastgesteld dat een van de bovenstaande problemen van toepassing is op de titel van een bepaald resultaat, kunnen we proberen een betere titel te genereren op basis van ankertekst, tekst op de pagina of andere bronnen. Zelfs pagina's met goed geformuleerde, korte, beschrijvende titels worden soms echter met andere titels weergegeven in onze zoekresultaten om de relevantie van het resultaat voor de zoekopdracht beter aan te geven. De reden hiervoor is eenvoudig: de titeltag, zoals die wordt opgegeven door een webmaster, is beperkt tot statische tekst die niet verandert, ongeacht de zoekopdracht. Zodra we weten wat de zoekopdracht van de gebruiker is, kunnen we vaak alternatieve tekst op een pagina vinden die beter uitlegt waarom dat resultaat relevant is. Het gebruik van deze alternatieve tekst als titel helpt de gebruiker en kan ook uw site helpen. Gebruikers zoeken naar hun zoektermen of andere tekenen van relevantie in de resultaten. Als een titel dus aansluit bij de zoekopdracht, is de kans groter dat de gebruiker op het betreffende resultaat klikt.Als u ziet dat uw pagina's met aangepaste titels worden weergegeven in de zoekresultaten, controleert u of een van de bovenstaande problemen van toepassing is op uw titels. Als dit niet het geval is, kunt u overwegen of de alternatieve titel beter aansluit bij de zoekopdracht.

Hoe voorkomen dat Google titels aanpast?

De oplossing is dus ook vrij eenvoudig en Google helpt ons hier een heel eind op weg. Controleer eerst of je titel misschien één van de regels van Google "overtreedt". Uit ervaring weten we dat ze vooral kijken naar de lengte van de titel (maak deze dus niet te lang) en of er niet teveel spammy zoekwoorden in staan.Indien je dergelijke titels tegenkomt pas ze dan aan of indien de titel die Google hanteert je aanstaat kopieer deze dan naar de title-tag.Overigens ook weer eens leuk om deze discussie over het wel of niet vooraan plaatsen van de merknaam in je title-tag opnieuw te openen. Het lijkt er dus op dat Google kiest om deze vooraan te plaatsen. Wellicht dat zij dit hebben getest wat voor de hoogste CTR zorgt?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier