Naar
boven

Google past je title-tag aan, opgelet!

title-tag
De laatste dagen krijg ik steeds meer meldingen van webmasters die zien dat hun title-tag door Google wordt herschreven in de zoekresultaten. Hoewel dit niets nieuws is waren in er Nederland nog niet heel erg veel voorbeelden.

Het lijkt erop dat sinds gisteren dit ook in Nederland op grotere schaal is doorgevoerd. Ben je ook getroffen door dit fenomeen? Lees dan vooral verder (ook als je niet getroffen wil worden door dit fenomeen is het raadzaam dat je verder leest ;-)).

Hoe verandert Google titels?

Over het algemeen neemt Google voor de zoekresultaten jouw title-tag over. Echter is het al langer bekend dat Google deze kan herschrijven indien Google denkt dat de titel niet okee is (hierover dadelijk meer).

Google herschrijft deze titels dan door de merknaam vooraan te plaatsen, te volgen met een dubbele punt en daarna de titel. Een voorbeeld maakt alles duidelijk…

pintip

Deze twee resultaten beginnen beide met de merknaam gevolgd door een dubbele punt…

De title-tag bevat echter een hele andere tekst. Google heeft deze dus zelf aangepast.

De title-tag bevat echter een hele andere tekst. Google heeft deze dus zelf aangepast..

Het is met dit voorbeeld dus duidelijk dat Google inderdaad zelf titels aanpast als ze denken dat dit beter is voor de (be)zoekers. Maar moeten we hier wel zo blij mee zijn?

Waarom past Google dit aan?

In deze helpsectie van Google lees je waar goede titels aan moeten voldoen volgens Google. Zo lees je daar bijvoorbeeld de volgende paragraaf:

Neem uw merk op in uw titels, maar op een korte en bondige manier. De titel van de startpagina van uw site is een goede plek om aanvullende informatie over uw site op te nemen, zoals ‘VoorbeeldSocialeSite, een plaats waar mensen elkaar ontmoeten.’ Als u die tekst echter weergeeft in de titel van elke pagina op uw site, heeft dit een nadelige invloed op de leesbaarheid en ziet het er zeer ongeïnspireerd uit als meerdere pagina’s van uw site worden weergegeven voor dezelfde zoekopdracht. In dit geval kunt u overwegen alleen uw sitenaam aan het begin of eind van elke paginatitel toe te voegen, gescheiden van de rest van de titel door een scheidingsteken als een koppelteken, dubbelepunt of pijpteken, als volgt:
<title>VoorbeeldSocialrSite: registreren voor een nieuw account.</title>

En even verderop lezen we het volgende (wat dan ook meteen verklaart waarom Google de titels op deze manier aanpast):

Als we hebben vastgesteld dat een van de bovenstaande problemen van toepassing is op de titel van een bepaald resultaat, kunnen we proberen een betere titel te genereren op basis van ankertekst, tekst op de pagina of andere bronnen. Zelfs pagina’s met goed geformuleerde, korte, beschrijvende titels worden soms echter met andere titels weergegeven in onze zoekresultaten om de relevantie van het resultaat voor de zoekopdracht beter aan te geven. De reden hiervoor is eenvoudig: de titeltag, zoals die wordt opgegeven door een webmaster, is beperkt tot statische tekst die niet verandert, ongeacht de zoekopdracht. Zodra we weten wat de zoekopdracht van de gebruiker is, kunnen we vaak alternatieve tekst op een pagina vinden die beter uitlegt waarom dat resultaat relevant is. Het gebruik van deze alternatieve tekst als titel helpt de gebruiker en kan ook uw site helpen. Gebruikers zoeken naar hun zoektermen of andere tekenen van relevantie in de resultaten. Als een titel dus aansluit bij de zoekopdracht, is de kans groter dat de gebruiker op het betreffende resultaat klikt.

Als u ziet dat uw pagina’s met aangepaste titels worden weergegeven in de zoekresultaten, controleert u of een van de bovenstaande problemen van toepassing is op uw titels. Als dit niet het geval is, kunt u overwegen of de alternatieve titel beter aansluit bij de zoekopdracht.

Hoe voorkomen dat Google titels aanpast?

De oplossing is dus ook vrij eenvoudig en Google helpt ons hier een heel eind op weg. Controleer eerst of je titel misschien één van de regels van Google “overtreedt”. Uit ervaring weten we dat ze vooral kijken naar de lengte van de titel (maak deze dus niet te lang) en of er niet teveel spammy zoekwoorden in staan.

Indien je dergelijke titels tegenkomt pas ze dan aan of indien de titel die Google hanteert je aanstaat kopieer deze dan naar de title-tag.

Overigens ook weer eens leuk om deze discussie over het wel of niet vooraan plaatsen van de merknaam in je title-tag opnieuw te openen. Het lijkt er dus op dat Google kiest om deze vooraan te plaatsen. Wellicht dat zij dit hebben getest wat voor de hoogste CTR zorgt?

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
19 reacties op "Google past je title-tag aan, opgelet!"
  • Albert zegt:
    22 Feb, 2013 om 16:07

    Al veel gezien inderdaad, weet niet zo goed of ik er blij van moet worden. Toch zeker interessant dat G merknaam dan voorin zet. Wellicht ligt de voorkeur/focus op branding.

    Reageren
  • Michiel zegt:
    22 Feb, 2013 om 16:10

    Dank voor het delen Karel! Het was me van de week al een keertje opgevallen dat de zoekresultatenpagina andere page titles weergaf. Dat blijkt dus een breder fenomeen te zijn.

    Inderdaad plaatsen ze de merknaam nu vaker vooraan. Persoonlijk lijkt me dat dat een negatieve invloed op CTR heeft. En trouwens lijkt het me voor zoekers sowieso niet echt handig. Een zoeker hoeft immers niet per se de merknaam van het bedrijf te kennen en daar enige waarde/relevantie aan te geven (met name bij informational queries). Een zoeker heeft denk ik meer behoefte aan een zoekwoord dat vooraan terugkomt in de klikbare link, zodat hij ziet welke resultaten inhoudelijk relevant zijn voor zijn zoekopdracht.

    Reageren
  • Nils zegt:
    22 Feb, 2013 om 16:19

    Google wil volgens mij zo veel mogelijk sterke merken laten zien ipv sites als ditproductkopen.nl .

    Wellicht dat ze daarom ook besloten hebben dat de naam van de site zelf meer naar voren moet komen ipv een titel tag met alleen de zoekwoorden.

    Als de hele top 10 met resultaten dat doet dan krijg je dus bijna allemaal dezelfde titels te zien en is het lastiger voor de gebruiker om een onderscheid te maken.

    De titel laten beginnen met de naam van de site helpt om dit onderscheid te maken.

    Reageren
  • Jung Media zegt:
    22 Feb, 2013 om 18:57

    Opvallend is te zien dat Google dit niet met elk domein doet maar alleen met de grotere merken. Denk dat seo specialisten niet echt blij zullen zijn met deze verandering.

    Reageren
  • Karel Geenen zegt:
    24 Feb, 2013 om 12:42

    Dat is niet wat ik zie. Er zijn nu ook meer dan voldoende voorbeelden van kleinere websites waarbij dit wordt gedaan. Wel valt het me op dat het vooral de topresultaten zijn waar dit gebeurt, maar dit moet ik nog verder onderzoeken.

    Reageren
  • Eduard Blacquière zegt:
    24 Feb, 2013 om 13:46

    Dit is geen nieuw fenomeen.

    Google past de title al vanaf 2009 aan (heb er toen een blogpost over geschreven)

    Google heeft er zelf in 2009 ook een video van Matt Cutts over gepubliceerd:
    http://www.youtube.com/watch?v=NlJiLDn9-38

    Verder heeft Google er op de SMX East 2011 conferentie extra details over gegeven.

    Google past de title aan, wanneer:

    …onduidelijk is op basis van de zoekopdracht (zoekterm staat niet in de title)
    …de naam van het bedrijf / site mist (Dan voegt Google dit soms toe, meestal aan het einde)
    …over-geoptimaliseerd is met zoektermen (Dan kan Google enkele zoektermen verwijderen)
    …leeg is

    Ik zie de site/merk naam meestal aan het einde van de title geplaatst worden overigens

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      27 Feb, 2013 om 14:24

      Eduard,

      Bedankt voor je reactie! Ik zeg overigens ook niet dat dit nieuw is, maar het lijkt er wel sterk op dat Google dit pas sinds kort op grote schaal in onze contreien toepast ;-).

  • Ruud zegt:
    25 Feb, 2013 om 13:33

    Ook in andere zin past Google dit toe.
    Onderstaand zou je zelf kunnen verzinnen, maar een adverteerder geeft een bepaalde schoen de kleur : ‘lavendel’ en die komt in de title te staan.
    Leuk bedacht, vindt Google, daar maken we gewoon paars van.

    En zou je het dus willen verzinnen, alleen maar om je te onderscheiden, gaat dat dus niet werken.
    Het maakt uiteraard de serp/index simpeler, je bereikt sneller de maximale 999 schatting, en de rest valt buiten boord.

    De description wordt ook al door de Googlebot geïnterpreteerd, de prijs ziet Google via Google Shopping,
    dus wanneer komt de Nederlandse Overheid, danwel Europa op het idee dat hier een monopolie-positie wel heel nadrukkelijk wordt toegepast ?

    Reageren
  • Jarno zegt:
    25 Feb, 2013 om 17:44

    “Google love brands so build one”

    Reageren
  • Peijke zegt:
    27 Feb, 2013 om 15:15

    Hey wat leuk Karel, zoek je altijd de voorbeelden uit bij vaste lezers / klanten?

    Ik ben marketeer bij Abacus FlexiPIN en daarmee verantwoordelijk voor flexipin.nl :). Ik viel bijna uit mijn stoel van verbazing toen ik de afbeelding van dit artikel zag. wat een toeval.

    Ik zat te denken. Zou het kunnen dat Google alleen je title verandert op deze manier wanneer ze je homepage weergeven? Of heb je het ook al gezien bij listings van subpagina’s? (zowel Pintip als FlexiPIN in het voorbeeld zijn homepagina’s).

    @Eduard:
    In ons geval klopt je verhaal niet.
    De originele title in bovenstaand voorbeeld is voor ons:
    “Pinautomaat huren voor een voordelige prijs | FlexiPIN”
    Dus bij zoekopdracht van Karel op “pinautomaat huren”, is onze titel niet onduidelijk op basis van zoekopdracht, noch mist onze bedrijfsnaam, de title is niet over geoptimaliseerd lijkt me en is ook niet leeg.

    Reageren
  • Peijke zegt:
    27 Feb, 2013 om 15:31

    Hoi Karel,

    In mijn geval is het wel toeval, want degene die jullie benaderde via Twitter was van Pintip (onze concurrent).

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      27 Feb, 2013 om 15:35

      Ah, nu zie ik het ja!

      Als ik daarover nadenk, jullie namen lijken vrij veel op elkaar, ik kan me voorstellen dat prospects hetzelfde idee hebben.

    • Peijke zegt:
      27 Feb, 2013 om 15:39

      Hoi Karel,

      Ja klopt. Ik ben verantwoordelijk voor de website, maar niet voor de naam helaas :) (waarschijnlijk had ik een SEO technisch betere naam verzonnen, haha :) ).

  • Nieck zegt:
    06 Mrt, 2013 om 12:00

    Beste Karel,

    Leuk dat je mijn voorbeeld hebt verwerkt in dit artikel. :) Het lijkt er inderdaad op dat het enkel om homepages gaat, wat Peijke ook zegt.

    Als ik kijk naar het CTR uit de organische zoekresultaten lijkt het in ieder geval niet negatief uit te pakken. De toekomst, met meer beschikbare data, zal dit moeten uitwijzen.

    Reageren
  • Michel Aanen zegt:
    08 Mrt, 2013 om 10:16

    Hé Karel,

    Goed stuk weer!

    Ik mis in je stukje nog wel het gebruik van rich snippet informatie, zoals de meta property=”og:site_name” in de bron van deze sites.

    Wij zien het aanpassen van titels hoewel niet nieuw, inderdaad ook steeds vaker worden toegepast in Nederland. Naar ons idee heeft verrijken van deze titels door Google echter ook te maken met het steeds frequenter gebruiken van Rich Snippet informatie volgens met name het Open Graph Protocol.

    Des te meer informatie je Google verstrekt op je site, maar juist ook in de bron van je website. Des te meer gelegenheid je Google biedt om zaken aan te passen en anders te tonen.

    In de optiek van Google niet meer en niet minder dan het verrijking van de zoekresultaten.

    Ik ben erg benieuwd naar jouw mening hieromtrent.

    Reageren
  • Jasper zegt:
    15 Mrt, 2013 om 15:52

    Goede suggestie van Michel Aanen. Ik heb het verschijnsel bij 2 van onze website’s ook ontdekt, beide maken gebruik van de <meta property="og:site_name" tag. Ook de in de door Karel genoemde websites worden deze tags gebruikt. Ik heb dus het vermoeden dat e.e.a met elkaar samen hangt.

    Reageren
  • echte naam of pseudoniem aub zegt:
    22 Mrt, 2013 om 12:00

    Bij ons is het inderdaad ook gebeurd bij twee magento webshops. Dacht eerst dat het dus misschien aan het cms lag, maar dit verklaart een hoop

    Edit: geen zoekwoorden in naamveld aub

    Reageren
  • Martijn zegt:
    28 Mrt, 2013 om 14:23

    Hi Karel,

    Interessant artikel om te lezen. Echter wat Eduard al beschreef is het inderdaad al wat langer ‘in de wereld’ maar begin ik het ook steeds vaker te zien in de zoekresultaten.

    Echter heb ik één vraag met betrekking tot de herschreven titel die Google plaatst: Waarom plaatst Google achter de merknaam met dubbele punt de exacte titel die je zelf ook geformuleerd hebt in je title tag?

    Als we bovenstaande voorbeeld nemen van FlexiPIN dan hebben zij een titel, †œPinautomaat huren voor een voordelige prijs | FlexiPIN†, die voldoet aan de ‘richtlijnen’ van Google. Het bevat de zoekopdracht, bedrijfsnaam, is niet over geoptimaliseerd en is ook niet leeg.

    Hoezo plaatsen ze alsnog de titel op hun eigen manier. Zou het misschien liggen aan het feit dat Google het zoekwoord niet kan vinden op de webpagina als zij deze scannen? (Dan is het nog steeds raar dat ze wel de exacte titel gebruiken in hun ‘eigen’ titel.

    Wieowie weet het antwoord op deze vraag?!

    Reageren

Reageren