Naar
boven

Het nieuwe(?) en betere linkbuilding post Penguin

Iedere doorgewinterde online marketeer weet dat het landschap van zoekmachinemarketing behoorlijk is veranderd over de laatste paar jaren. Allemaal nieuwe spelregels kwamen om de hoek kijken, hartverzakkingen bij weer een nieuwe uitrol van Google maar natuurlijk ook gejuich, want is ons beroep als SEO consultant / specialist er niet een stukje mooier op geworden?

penguin2.0

Afbeelding credits


Wat bij mijn idee een logische verandering is geweest was dat de Panda eindelijk gehakt maakte van slechte/laag kwaliteits pagina’s en websites. Maar de Penguin was ook een meest aangename verschijning.

Penguin 1.0 – die onnatuurlijke linkverwijzingen naar websites opspoort, linkfarmers aanpakt en alles in zijn vermogen zal doen om je een tik op de vingers te geven (en die kan hard aankomen) zodra jouw backlink profiel er niet zo netjes uitziet zal zeker nog harder zijn best gaan doen om tot het uiterste te gaan.

Vele, of eigenlijk alle, bedrijven die dergelijke linkbuilding activiteiten uitvoeren hebben dan ook de werkwijze aardig drastisch om moeten gooien. Het werken aan startpagina, directories, thin content en linkwheel verwijzingen werkte namelijk ineens niet zo heel goed meer, integendeel.

En dat wordt met een toekomstige flinke upgrade aan de Penguin (2.0) er ook niet beter op (Matt Cutts uitspraak op de SMX West in 2013). Dus, wat gaan we eraan doen?! In eerste instantie kijken naar wat dan wel goede linkverwijzingen zijn, maar ook naar wat juist de slechte linkverwijzingen zijn.

Bad bad bad links!

Hoe herken je links die eerder schade toedoen dan je website een stukje meerwaarde geven:

  • Je hebt betaald voor een link ”“ Nooit nooit nooit, nooit! voor een linkverwijzing betalen.

    • Ook niet in natura ”“ Bekijk deze mooie case maar die zich recent met valentijn voordeed.

  • Gebruik een gevarieerd anchor tekst profiel ”“ Enkel keywords spammen valt op, is niet logisch en zal je geen goed doen.
  • Linkfarms ”“ Die zijn er slechts voor maar één doel, die weg wil je niet bewandelen.

  • Relevantie ”“ Heeft de website qua onderwerp totaal geen raakvlak met jouw website? Dan heeft jouw link daar volgens Google niets te zoeken.

  • Spamtools ”“ Mag duidelijk zijn, maar content spinning, linkwheels en bijvoorbeeld op forums / weblogs spammen is not done.

In principe is het best simpel om te herkennen of een link nu juist wel of niet goed is. Het is een logisch, gezond gevoel waarbij je met enkele simpele vragen het antwoord al geven kan:

  • Als zoekmachines Google, Yahoo of Bing niet zouden bestaan ”“ Zou je dan nog je best doen om jouw link op die ene pagina te krijgen?

  • Beargumenteren ”“ Als je een link al beargumenteren moet om het goed te praten dat die er staat, dan gaat het ergens al niet goed.

    • (credits voor deze stellingen aan Eric Enge)

Good links!

 Het werken aan links die wel goed zijn om je website rankings te doen verbeteren is in principe alles wat je dus niet moet doen zoals benoemd bij bad bad bad links. De betere links zijn:

  • Autoriteit ”“ Het liefst zie je links afkomstig van websites die al een fijne autoriteit bevatten.

  • Relevantie ”“ Onderwerp gerelateerde websites zijn het beste om links van te verkrijgen.

  • Gevarieerde anchors ”“ Je ziet graag diversiteit in de anchor teksten die in de backlinks zijn verwerkt (en zeker geen aggresieve exact-match anchor teksten).

  • Kwaliteit ”“ De backlink staat het mooist in een pagina dat ook de Panda goedgekeurd heeft.

Alleen is de vraag vaak, hoe kom ik nu zo dan aan die links? Dat klinkt als heel veel werk! En ja, dat is het op zich ook wel.

Kwalitatieve backlinks verkrijgen (of linkearning)

Het binnenhengelen van goede inkomende linkverwijzingen kost best veel werk en het vermogen tot creatief te zijn. Ten eerste moet je content hebben, die content moet je ergens kwijt kunnen.

Deze content kun je maar 1x gebruiken, want anders zit je met duplicate content wat je juist niet weer moet hebben, dus ja, veel werk.

Contentmarketing, is het mooie buzzwoord de laatste tijd, maar zeker dé manier om de betere links te verkrijgen. Start een weblog, creeër content waar je bezoekers iets aan hebben en daadwerkelijk iets aan hebben:

  • Geef kwalitatieve tips, uitleg, toereikingen, handleidingen etc;

  • Maak video’s en media waar je bezoekers iets mee kunnen;

  • Infographics doen het goed, dus wees creatief;

  • en zo kun je vast nog veel meer bedenken.

Zet de content op je weblog, deel deze content op Social Media. Dit kost veel werk maar je zult merken dat je op zult gaan vallen, voor zowel zoekmachines als jouw bezoekers. Dat leid weer tot citaties en backlinks. Stuur content in op andere relevante websites, zoals ik nu bijvoorbeeld doe.

Zorg dat je op de juiste manier opvalt bij jouw doelgroep.

Penguin 2.0

Waar het allemaal om ging, de uitspraak door Chief Matt Cutts dat de Penguin een flinke update zou krijgen dit jaar. En al mag die pinguin er nog zo lief uitzien, wanneer deze een onnatuurlijk linkprofiel aantreft, is dat een stuk minder.

Controleer je backlink profiel, dat doe je simpelweg door bijvoorbeeld te kijken naar Google Webmastertools (Verkeer, Links naar uw site). Opensiteexplorer.org is ook zeker aan te raden om je backlinks grondig te bekijken.

Tref je bad bad bad links aan? Probeer ze weg te krijgen, hoe dan ook op wat voor manier dan ook. Mocht dat alsnog niet goed lukken dan heeft Google een laatste redmiddel voor je.

Enkele naslagbronnen:

Op onderstaande sites heb ik mijn ideeën getrokken voor dit artikel. Met elkaar bevatten ze veel informatie betreft dit onderwerp en raad ik dan ook zeker aan om eens door te nemen.

Over de auteur

Dit artikel is geschreven door Albert Foekema, eigenaar van SEOminded.nl, een weblog over zoekmachine optimalisatie en andere randzaken.

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Albert Foekema
Albert Foekema is eigenaar van SEOminded.nl, een weblog over zoekmachine optimalisatie en andere randzaken.
35 reacties op "Het nieuwe(?) en betere linkbuilding post Penguin"
  • Christian zegt:
    22 Apr, 2013 om 12:36

    Bedankt voor het interessante artikel Albert. Ik ben benieuwd of en zo ja hoeveel impact de updates gaan hebben.

    Zelf ben ik groot voorstander van het delen van waardevolle en unieke content, zoals wel vaker uitgelegd op mijn eigen blog en hier bij Karel Geenen. Op langere termijn win je het daarmee denk ik. De kunst is om deze content te creëren.

    Reageren
    • Albert zegt:
      22 Apr, 2013 om 12:56

      Graag gedaan, zoals aangegeven zal het een flinke update betreffen en ben zelf ook zeer benieuwd naar de omvang ervan. Goede content win je het zeker wel mee, dat is altijd zo geweest en zal het zeker ook blijven.

      De kunst is zeker creatie maar ook creatief zijn :)

  • Jeroen zegt:
    22 Apr, 2013 om 14:18

    Complimenten voor het artikel Albert. Ik heb een vraag omtrent de pinguin update. Ik ben bezig voor een klant die is geraakt door de update. Ze hebben geen bericht gekregen in GWT maar in GA is het wel duidelijk dat ze vanaf vorig jaar april een drop van 50% qua traffic hebben. Op dit moment heb ik het linkprofiel in kaart gebracht, maar vraag me af of het verstandig is om de links te disavowen (logischerwijs pas als laatste redmiddel). Is dit verstandig? Er zitten veel slechte links tussen. Een reconsideration request is ook niet op z’n plaats of wel?

    Reageren
    • Albert zegt:
      22 Apr, 2013 om 14:39

      Sommigen hanteren de disavow tool soms te snel, er zit daarbij ook een groot verschil in een onnatuurlijk linkprofiel en een hit van de Penguin update. Het verschil zit ‘m in in het punt dat penguin een automatisch / algoritme proces is en een onnatuurlijk link profiel penalty is een handmatige actie.

      (lees ook zeker deze door: http://www.seomoz.org/blog/the-difference-between-penguin-and-an-unnatural-links-penalty-and-some-info-on-panda-too)

      Een reconsideration request is hier inderdaad ook niet nodig, die hoef je enkel te doen wanneer je een bericht in de GWT hebt gehad waarop je actie hebt moeten ondernemen.

      In dit geval is het inderdaad goed analyseren van wat voor soort sites komen de links binnen, je ziet snel genoeg of het spam of e.d. is.

      Daarna aanschrijven om links te verwijderen, gebeurt dat niet of kun je hen niet bereiken, dan inderdaad de disavow tool inzetten.

      Documenteer voor jezelf wel het disavow bestand goed met commentaar over wat je hebt gedaan om de link weg te halen.

      http://support.google.com/webmasters/bin/answer.py?hl=en&answer=2648487

    • Albert zegt:
      22 Apr, 2013 om 20:59

      Nog even als aanvulling ook:

      Stel dat die website waar je het over hebt een mega aandeel inkomende links te pakken had. Deze websites zijn niet goed door de penguin bevonden, dan is het niet zo dat jouw website aan is gepakt maar al die sites die naar jou ‘linkten’.

      Gevolg is wel dat linkwaarde van die websites is afgenomen of nihil is geworden en dat neemt veel waarde weg.

      Wellicht kijken of je zelf getroffen bent of de externe bronnen. En als het aan externe bronnen ligt opnieuw linkbuilden ;)

  • Maarten zegt:
    22 Apr, 2013 om 16:13

    Het grote nadeel ervan is dat de concurentie op automatische basis ‘slechte’ links naar je website kunnen (laten) genereren om zo je rankings te kelderen. Ok, je kan deze links door google laten negeren via ‘Dissavow’, maar dit is nog steeds vechten tegen de bierkaai indien er werkelijk kwaad opzet in het spel is en dit zoals gezegd op regelmatige basis via een automatisch systeem opgezet wordt.

    Reageren
    • Albert zegt:
      22 Apr, 2013 om 16:31

      Negatieve linkbuilding, absoluut waar, een behoorlijk onfrisse onderneming maar gebeurt en je doet er weinig tegen behalve je backlink profiel simpelweg goed in de gaten te houden.

      Met opensiteexplorer.org is recent een nieuwe functie ingebakken dat ‘just-discovered(beta)’ heet.

      Zodra je vermoed dat er vreemde verwijzingen komen en je kunt er niets tegen doen, dan is disavow inderdaad het enigste wat je in kunt zetten.

      Persoonlijk heb ik dit slechts 1maal meegemaakt, heb jij daar ook mee te doen hebben gehad?

    • Maarten zegt:
      24 Apr, 2013 om 09:50

      Ik heb er op regelmatige basis last van. Ik heb een vermoeden dat een of andere concurrent die me heeft zien opkomen in de rankings me in een of ander dubieus linkbuilding pakket heeft ingeschreven. Ik krijg namelijk op regelmatige basis links van directory sites met dezelfde lay-out. Duidelijk voor duistere doeleinden aangemaakt. Van Urls met “plastische chirurgie borsten” of “proud penis” tot werkelijke spookwebsites die redirecten naar een onbestaande URL.
      Pure spam dus.

    • Albert zegt:
      24 Apr, 2013 om 15:19

      Zwakzinnige figuren .. Dat is erg vervelend.

  • Nick zegt:
    23 Apr, 2013 om 13:02

    Goed stuk!

    Vraag! Zie jij Google + een belangrijke rol gaan spelen bij het bepalen van de posities binnen de zoekmachine? Het zou een manier kunnen zijn om het gebruiken van Google + ‘er door te drukken’.

    Reageren
    • Albert zegt:
      23 Apr, 2013 om 14:11

      Google+ wordt je zeker door de strot gedrukt, ik ben er nooit voorstander van geweest, maar doe je er niet aan mee dan ..

      Ik denk dat een populair en actief social media profiel een positieve beinvloedingsfactor als geheel is .. zie het als een stukje dynamische wisseling tussen het social platform en jouw website.

      Een populair profiel en een goed engagement wekt vertrouwen / autoriteit / en noem het maar op .. dat straalt vanzelf terug naar de bijbehorende website.

  • Jeroen zegt:
    23 Apr, 2013 om 14:59

    Inderdaad goed artikel. Weet je ook wanneer de update wordt verwacht? Doe Zelf veel op tweedehands sites.
    Gr. Jeroen

    Reageren
    • Albert zegt:
      23 Apr, 2013 om 15:34

      @allen: dank trouwens!

      Hoi Jeroen. Nee er is zeker geen data door Google benoemd. Maar ik weet zeker, zodra die update erdoorheen komt zal er een stortvloed aan berichtgevingen komen ;).

      Ik weet het niet zeker, maar meende wel ergens gelezen te hebben dat het vroeg in het jaar zal zijn? Maar geen idee of dat klopt ..

      Hoe dan ook, beter nu voorbereiden dan achteraf puinruimen ;).

    • Jeroen zegt:
      23 Apr, 2013 om 18:54

      Albert, hoe kun je slechte links controleren, zien?
      Heb genoeg links zonder linkwaarde, maar deze staan wel bij gerelateerde websites.
      Is tiered linkbuilding dus ook slecht?
      Gr. Jeroen

    • Albert zegt:
      24 Apr, 2013 om 15:21

      Gerelateerd? Goede content op die pagina’s? Geen linkspam maar op een natuurlijke wijze een linkvermelding naar je site geplaatst?

      Dan is die link prima.

      Het gaat vooral om spookachtige en dubieuze linkverwijzingen uit nietzeggende sites of directories.

  • Paul zegt:
    23 Apr, 2013 om 15:54

    Hoi Albert,

    Prima artikel. En wat je zegt: beter nu voorzichtig zijn met je SEO dan volgend jaar klungelen met link removal verzoeken en Googles Disavow Tool. Ik heb bovendien gemerkt dat wanneer je eenmaal eens over de streep bent gegaan, je niet vlug meer wordt wat je ooit was in de zoekmachine…

    Reageren
    • Albert zegt:
      23 Apr, 2013 om 16:40

      Als je flink scheef geschaatst hebt kan het nog wel eens lang, erg lang, een nare nasmaak houden inderdaad.

    • Paul zegt:
      23 Apr, 2013 om 16:47

      en terecht denk ik… SEO wordt steeds meer ‘echte marketing’ dan ‘smiechterige technische trucjes’

  • Albert zegt:
    23 Apr, 2013 om 18:09

    Nou ja deels wel deels niet. Een fout kan men maken, stel er zijn sleasy trucjes door een marketing bureau voor een onwetende klant gedaan en die zitten met de brokken. Dat vind ik wel sneu.

    Reageren
  • ilse zegt:
    24 Apr, 2013 om 10:51

    Goed artikel. Ik heb al gemerkt dat je helemaal geen links meer hoeft te hebben om toch bezoekers naar je site te krijgen. Heb een nieuwe site opgebouwd 2 maanden geleden met alleen maar unieke content. Zit momenteel toch al aan 4000 unieke bezoekers/maand zonder ook maar aan link building te doen. Eigenlijk is het gemakkelijker dan vroeger zolang je maar “interessante dingen” schrijft.

    Reageren
    • Christian zegt:
      24 Apr, 2013 om 10:53

      Dat doe je goed Ilse, doe je wel veel online promotie via bijvoorbeeld social media? En wat is de url (nieuwsgierig:) )?

    • Jarno zegt:
      24 Apr, 2013 om 11:21

      Leuk te horen Ilse.

      Heb dit zelf ook al eens ondervonden met een website dat je toch behoorlijk bezoekers kunt trekken en goed kunt ranken zelfs zonder backlink profiel. Het grootste voordeel is dan inderdaad dat een Google Penguin update je ook niet kan raken.

      Heb onlangs ook nog een artikel gelezen van een Internet Marketeer over het feit dat hij 90% van zijn SEO verricht op zijn eigen website en 10% doet via Social Media en daar goede resultaten mee behaald. Denk dat dit voor meer Internet Marketeers een goede leidraad kan zijn.

    • ilse zegt:
      24 Apr, 2013 om 11:35

      De URL hou ik liever voor mijzelf. Is trouwens een Engelstalige site enkel en alleen maar bedoeld om leads te verzamelen. De site heeft uiteraard een faceboek pagina maar daar houdt het linkbuilding gedoe mee op. Vroeger was ik bezeten van SEO maar ik heb dit totaal aan de kant geschoven.

      Just unieke content, propere titel, tags en pagina omschrijving.
      Probeer het zelf maar eens.

      Zeer goede site Karel!

    • Christian zegt:
      24 Apr, 2013 om 11:40

      Ben ik helemaal met je eens Ilse, unieke en waardevolle content wint het volgens mij op langere termijn :). Daarom dat ik met enige regelmaat content op onder meer Slagter Media plaats ;).

    • Albert zegt:
      24 Apr, 2013 om 15:13

      Dat doe je goed ;)! En inderdaad, goede content wint het altijd in de rankings natuurlijk.

      Dan moet ik me voorstellen dat je een populaire niche hebt gevonden – van waaruit mensen (zoals het hoort) uit zichzelf naar jou site verwijzen?

  • Jarno zegt:
    24 Apr, 2013 om 11:18

    Goed artikel Albert.

    Heb het goed doorgelezen en je haalt inderdaad een aantal goede punten aan. Linkprofielen zijn vaak te duister echter wil nog steeds het feit (ik zie het bijna dagelijks bij klanten) dat men met de oude “black hat” methodieken toch weet te ranken of dat een factor wat al lang geen factor meer is volgens Google zelf toch nog invloed uitoefent op de rankings. Keywoord dichtheid is daar een mooi voorbeeld van.

    Google roept de afgelopen jaren heel heel heel erg veel verbeteringen maar in de praktijk hebben wij tot nu toe niet veel van die verbeteringen gemerkt. Voorop staat uiteraard dat wij ons aan de richtlijnen van Google houden met bijna alles wat we doen. Een van onze grootste websites ontvangt op natuurlijke wijze links zonder dat wij hier om vragen. Zolang dit uit zichzelf gebeurd (door gewoon een autoriteit te worden en je netjes te gedragen) kan ik me niet voorstellen dat dit schadelijk kan zijn. Het wordt door een aantal andere al aangehaald maar als je inderdaad kwaad wil kun je na die update websites gemakkelijk schaden door inderdaad een negatief linkbuilding campagnetje op te zetten tegen je concurrent. Als die de boel dan niet in de gaten houdt wordt hij zo door Penguin gehit. Dit lijkt mij voor Google toch zeker ook niet de bedoeling? Gaan ze dit nog slim afvangen volgens jou of ben je daar 100% zelf verantwoordelijk voor?

    @Paul: echt marketing op internet moet je toch echt gewoon internet marketing noemen…:D… SEO is al jaren echt internet marketing. Het is een lang proces maar ben er van overtuigd dat door de jaren heen je netjes te gedragen je nu meer spelingsruimte hebt. Je hebt gelijk dat je nu niet meer met “smerige” trucjes e.d. kunt gaan ranken maar in feite is dat toch de trend al geweest over de afgelopen 3 jaar.

    Ik houd zelf ook altijd de berichten zo nauwlettend als ik kan in de gaten en de afgelopen 3 jaar komen alle wijzigingen van Google neer op:

    “Gedraag jij je netjes? Bespeel jij het veld op de juiste manier? Dan mag je blijven. ”

    Ergens natuurlijk wel logisch maar het bewijzen van de juiste manier (helemaal de juiste manier volgens Google) is natuurlijk totaal niet objectief. Als jullie dit anders zien hoor ik dit graag.

    Just my 2 cents. Kortom Albert, goed artikel maar denk dat als jij je de afgelopen jaren al goed hebt gedragen en op de juiste manier de paden hebt bewandeld je ook niet al te veel te vrezen gaat hebben.

    groet
    Jarno

    Reageren
  • Albert zegt:
    24 Apr, 2013 om 15:11

    Hoi Jarno, dank je wel. Ja helaas ranken bepaalde sites ondanks dat ze buiten de richtlijnen lopen. Wel worden opzichtige trucs, thin content pagina’s en links van vraagtekens oproepende domeinen, nu dus (al een hele tijd) herkent en afgestraft.

    Er zijn natuurlijk nog steeds methodes en strategieën die niet zuiver zijn. Ik heb er altijd wat black hat sites en forums naast om in de gaten te houden wat daar omgaat – kennis hiervan is minstens zo belangrijk als white hat SEO voeren. (ze konden die tijd beter in white hat stoppen :).

    Negatieve linkbuilding doe je weinig tegen, ik zie het zelden maar het gebeurt. Voordeel van de Penguin is trouwens niet dat jouw website wordt afgestraft maar de links die naar je verwijzen worden vrijwel niets meer waard – dus rank jij ook minder hoog dan voorheen.

    Dat is wat Penguin doet – een Unnatural link penalty is handmatig uitgedeeld. Je kunt een klacht indienen als je een onnatuurlijk linkprofiel van iemand ziet, dan wordt die site handmatig bekeken.

    Bedankt voor je reactie!

    Reageren
  • Noodweer zegt:
    24 Apr, 2013 om 21:38

    Duidelijk en interessante guide Karel !

    Reageren
  • stephen zegt:
    26 Apr, 2013 om 20:49

    Hoi Albert,
    Goed stuk over post Penguin linkbuilding. Ik denk alleen als je het gaat hebben over hoe om te gaan met links er nog wel een tip bij kan. Iets wat veel Bloggers en website eigenaren niet weten: De “nofollow” te plaatsen in de betreffende link.
    En dan nog iets. Ik ben mezelf in aan het lezen over hoe om te gaan met Track en Pingbacks t.o.v. Penguin. Hoe kijk jij daar tegenaan?

    Stephen,
    Bloggertalk.nl

    Reageren
  • stephen zegt:
    26 Apr, 2013 om 20:52

    Aanvulling op bovenstaande: “nofollow” in advertentielinks natuurlijk.

    Reageren
  • Albert zegt:
    27 Apr, 2013 om 13:05

    Hoi Stephen,

    Als we het hebben over inkomende links naar een website wil je inderdaad ook een gevarieerd profiel hebben in de zin van dofollows en nofollows. Advertenties zijn advertenties en daar wil je geen dofollow op hebben omdat het geen ‘natuurlijke’ links is.

    Veel systemen en forums hanteren dat soort zaken automatisch, evenals de reactie welke je gezet hebt met je link erin = nofollow.

    Maar nofollow gaat verder dan ‘buiten’ je website en zou op zich al een topic op zich verdienen met als kop “To Follow or not to Follow”, heck, misschien schrijf ik er wat over binnenkort.

    Een organische en natuurlijke linkbuilding gaat gepaard met wel en geen gevolgde links. Daarom heb ik het er niet over gehad.

    Reageren
  • stephen zegt:
    29 Apr, 2013 om 01:32

    Hoi Albert,
    Goed antwoord. Als mensen net zoveel tijd spenderen aan het opbouwen van hun sociale profielen en koppelen aan artikelen met relevante inhoud i.p.v. toepassen van verouderde link building technieken, zouden ze veel betere resultaten zien.

    Goed idee… “To Follow or not to Follow”… laat je me weten wanneer die is geplaatst?

    Stephen,
    Bloggertalk.nl

    Reageren
  • Dieter zegt:
    22 Mei, 2013 om 22:23

    Ik twijfel nog altijd wat nu het beste is…links bouwen, of net niet doen. Als Google zoveel tijd en moeite steekt in je te verbieden het kunstmatig te doen, bewijst dat dan niet dat het net wél werkt?

    Tussen wat Google zegt (of beter, wat Matt Cutts zegt) en wat Google doet of kan doen, zit een groot verschil. Google is en blijft een robot. Als ik een mailtje stuur naar iemand, hem 50 euro geef en in ruil een linkje krijg, ik wil wel eens zien hoe Google daar achter komt.

    Veel SEO’ers hebben een blind geloof in Google en luisteren slaafs naar wat Cutts zegt.

    Let op, ik doe dat ook. Ik hou me zelf niet meer bezig met kunstmatig linkbuilden, maar ergens diep vanbinnen twijfel ik. :-)

    Reageren
  • Dieter zegt:
    21 Aug, 2013 om 09:02

    Links verdienen klinkt leuk, maar hoe doe je dat als je een specifiek type ijzervijlsel b2b verkoopt en daarvoor een site hebt?

    Reageren
  • mark zegt:
    11 Jan, 2014 om 20:11

    @Nick over Google+:
    Ik ben al een aantal infographics tegen gekomen waarin Google+ als belangrijke SEO factor staat opgenomen.

    Zie bv. hier. Er staat zelfs dat met de huidige groei van (het gebruik van) Google+ in 2016 FB is voorbij gegaan in Social Sharing.

    Reageren

Reageren