Naar
boven

Instagram succesvol inzetten voor je bedrijf doe je zo!

Veel bedrijven maken al veelvuldig gebruik van Twitter en Facebook, maar wij zien om ons heen nog niet zoveel bedrijven die Instagram inzetten als marketingmiddel. Zonde, want het is een perfect middel om klanten meer merkbeleving te bieden en om het grote publiek te bereiken.

In januari 2014 waren in Nederland 1,4 miljoen gebruikers actief op Instagram. Meer dan 500.000 gebruikers zijn zelfs dagelijks met Instagram bezig. Hier liggen dus mooie kansen!

Maar geldt dit ook voor jouw bedrijf en zo ja, hoe begin je? Wat ga je delen en hoe zorg je ervoor dat je doelgroep je kan vinden?

Is Instagram interessant voor mijn bedrijf?

Het is natuurlijk een aantrekkelijk getal, 1,4 miljoen gebruikers waaraan jij je boodschap kunt verkopen. Laat je hier echter niet te veel door leiden. Het is natuurlijk erg belangrijk dat deze gebruikers ook binnen jouw doelgroep vallen.

Dat geldt overigens niet alleen voor Instagram, maar ook wanneer je andere platformen gaat gebruiken. In een rapport van Pew Research Centre kun je per social media platform de demografische gegevens van de gebruikers vinden. Zoals je hier kunt zien zijn vooral vrouwen onder de 50 actief op Instagram.

Verder is het natuurlijk belangrijk dat je iets kunt laten zien op je foto’s wat mensen ook daadwerkelijk leuk of interessant vinden om te zien.

Dit lijkt vaak lastiger dan het daadwerkelijk is. Met een beetje creativiteit kom je een heel eind!

Bevindt je doelgroep zich op Instagram en heb je iets om te delen? Dan is Instagram een geweldig middel om interactie op te zoeken met klanten én om je naamsbekendheid te vergroten. De naam van je bedrijf staat immers onder elke foto.

Wat voor foto’s ga je delen?

Het besluit is genomen, je wilt Instagram in gaan zetten voor jouw bedrijf.

Wat nu? Wat voor foto’s ga je delen?

Dat ligt helemaal aan jouw bedrijf en product. Het kan soms lastig zijn om iets te delen wat je klanten ook echt interessant vinden.

Foto’s van producten in je winkel gaan al snel vervelen en wanneer je klanten je foto’s ook gemakkelijk ergens anders kunnen vinden. Ze zullen je niet snel gaan volgen. Daarom is het belangrijk om creatief te zijn.

Hieronder bespreken we een aantal voorbeelden van mogelijke strategieën:

1. Betrek je klanten er bij

Een erg leuke manier om je Instagram foto’s aantrekkelijk te maken is door je klanten bij het creatieproces van de foto’s te betrekken.

Starbucks is hiervan een goed voorbeeld. Met de hashtag #starbucks delen Starbucksfans massaal foto’s van zichzelf met een lekker bekertje Starbuckskoffie en er komen vaak ook hele creatieve foto’s voorbij.

Starbucks Instagram

De leukste, mooiste, grappigste foto’s worden op het officiële account van Starbucks gedeeld. Zo betrek je mensen op een creatieve manier bij je merk en probeer je een soort community gevoel te creëren.

2. Geef een kijkje achter de schermen

Mensen zijn nieuwsgierig en vinden het leuk om iets te zien wat je normaal niet te zien krijgt.

GE Instagram

General Electric maakt hier op Instagram erg goed gebruik van. Zij maken o.a. vliegtuigmotoren en zijn bezig met het opwekken van energie. Op hun Instagram account delen zij foto’s van het productieproces dat hierbij hoort.

Of misschien maken je werknemers wel heel veel interessante dingen mee. Laat ze dan eens “een dag in het leven van” vastleggen.

Veel fashion en make-up bloggers maken hier al gebruik van. Zij delen vaak de hele dag foto’s, zodat hun volgers kunnen zien waar zij mee bezig zijn.

3. Deel foto’s van de beleving

Een andere manier om je Instagramfoto’s interessant te houden is door de beleving vast te leggen in plaats van het product. NH Hoteles vroeg mensen bijvoorbeeld om foto’s te maken van het moment dat ze wakker werden en deze te delen met de hashtag #wakeuppics.

Zij vinden namelijk dat de locatie van een hotel net zo belangrijk is als het hotel zelf en wie wil er nu niet wakker worden met een prachtig uitzicht? Duizenden mensen zonden hun foto’s in.

Ook Nike maakt hier gebruik van. Zij laten geen foto’s van alleen hun producten zien, maar delen prachtige actiefoto’s van sporters in Nike kleding.

nike Instagram

Zorg dat mensen je gaan volgen

Nu je een idee hebt van wat voor foto’s je wilt gaan posten, wil je natuurlijk ook graag weten hoe je ze onder de aandacht brengt.

Stap 1: Zorg voor voldoende aantrekkelijke foto’s op je account.

Wanneer iemand een foto van je tegenkomt op Instagram zal deze vaak eerst je galerij even bekijken voor diegene tot volgen over gaat.

Een account dat slechts drie foto’s heeft gepost is natuurlijk niet echt de moeite waard om te gaan volgen.

Zorg ervoor dat je regelmatig nieuwe foto’s toevoegt en dat deze ook van goede kwaliteit zijn. Geef mensen een reden om je te volgen!

Stap 2: Laat men weten dat je te vinden bent op Instagram

Nadat je galerij is gevuld met een aantal aantrekkelijke foto’s kun je mensen op je aanwezigheid op Instagram gaan wijzen.

Deel het op je andere sociale media accounts, zet het op je website en verwerk het in je nieuwsbrief.

Daarnaast kun je de foto’s die je op Instagram hebt gedeeld in een feed op je website laten zien. Met deze tool bijvoorbeeld. Zo geef je mensen op de website al een sneak peek van je Instagram account.

Stap 3: Maak gebruik van hashtags

Je kent ze vast al wel van Twitter, de hashtags. Op Instagram zijn ze een erg handig middel om zichtbaar te worden voor mensen die je nog niet volgen.

Gebruik hashtags in je beschrijving en wanneer iemand op deze hashtag zoekt zal jouw foto naar boven komen. Wanneer men onder de indruk is van je foto komen ze misschien wel even naar de galerij kijken en als dat er ook goed uitziet heb je er wie weet weer een volger bij!

Zorg er wel voor dat de hashtag bij je foto past, een hele rits met irrelevante hashtags onder je foto ziet er niet erg professioneel uit en je bereikt zo ook niet het juiste publiek.

Wanneer je het gebruik van een campagne hashtag promoot is het erg makkelijk om naderhand te tracken wat voor effect de campagne heeft gehad.

Zorg voor relevante hashtags die bij je bedrijf passen en doe onderzoek voordat je je posts plaatst! Bekijk hier een overzicht van de meest populaire hashtags.

Op deze manier gebruik je niet alleen hashtags die je doelgroep ook gebruikt, maar zorg je er ook voor dat je geen hashtags van anderen merken gebruikt (zoek daarvoor even op de term!).

Stap 4: Like en reageer op de foto’s van anderen.

Instagram gebruikers posten hun foto’s natuurlijk niet voor niks. Ze doen het over het algemeen om waardering te krijgen voor een hun foto’s. Hoe gaaf is het dan als je een compliment krijgt over je foto van een bedrijf?

Door een like of een reactie te geven op een foto kom je onder de aandacht van de gene die de foto heeft gepost en grote kans dat deze jouw galerij ook eens gaat bekijken.

Reacties werken het beste, want die krijgen de meeste foto’s niet zo veel. Zorg er wel voor dat de foto waarop je reageert een connectie heeft met je eigen galerij.

Zo heb je de meeste kans dat deze gebruiker jouw galerij interessant vind. En let er op dat je niet gaat spammen!

Tot slot: inspiratie!

Tot slot nog een lijstje van merken die het goed doen op Instagram. Ze delen niet alleen foto’s van producten of diensten, maar zijn erg creatief met een goede mix van “behind the scenes” foto’s.

OREO

thisisnews

BenandJerrys

Time

JamieOliver

WarbyParker

Burberry

Maak jij al gebruik van Instagram voor jouw bedrijf / merk? Laat een reactie achter!

 

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lisa de Wit
Lisa de Wit is een full-time Marketing Management studente en tevens een part-time blogger voor VrijdagOnline. VrijdagOnline realiseert professionele websites. Als blogger schrijft Lisa voornamelijk over SEO, Social Media en over de issues die men dagelijks tegenkomt in de online marketing wereld en vooral hoe je hier als bedrijf op de juiste manier mee om kan gaan.
7 reacties op "Instagram succesvol inzetten voor je bedrijf doe je zo!"
  • echte naam of pseudoniem aub zegt:
    22 Jul, 2014 om 15:31

    Nuttig artikel. Ik ga je tips gebruiken om mooie foto’s te delen van mijn bedrijf op instagram.

    edit: geen zoekwoorden in naamveld aub

    Reageren
  • Rowdy Groothedde zegt:
    23 Jul, 2014 om 20:43

    Mooie Casestudy’s over het inzetten van Instagram op je business.

    Maar zal het ook echt belangrijk gaan voor voor de toekomst(Instagram)?

    Reageren
  • Ron zegt:
    24 Jul, 2014 om 11:11

    Inhoudelijk interessant artikel met goede tips. Maar het artikel zit wel vol met kopieer, plak- en schrijffouten. Kan het artikel nog geredigeerd worden?

    O.a.:
    – Er staat tweemaal een alinea tekst “2. Geef een kijkje achter de schermen” maar wel met verschillende foto’s en teksten. Ik denk dat de eerste versie weg moet, hier staat zelfs nog een gekopieerde zin in uit een andere alinea.
    – Een aantal geplaatste links werken niet omdat ze niet goed geformuleerd zijn (link wordt geplakt achter bestaande url van karelgeenen.nl zoals “Met deze tool bijvoorbeeld.”)
    – Schrijffout in de zin “Ze doen het over het algemeen om wat waardering te krijgen voor een hun geschoten plaatjes.”

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      24 Jul, 2014 om 13:43

      Dankjewel voor je opmerkingen Ron. Daar werd inderdaad overheen gekeken. Zojuist aangepast!

  • Lisa de Wit zegt:
    30 Jul, 2014 om 11:51

    Fijn dat je wat aan mijn tips hebt. Succes!

    Reageren
  • Lisa de Wit zegt:
    30 Jul, 2014 om 11:58

    Hoi Rowdy,

    Of het echt een must is ligt helemaal aan het soort product dat je aanbiedt. Voor sommige bedrijven zal het niet veel zin hebben. Zoals ik in het artikel al beschrijf heeft het ook met je doelgroep te maken. Een bepaalde doelgroep is erg actief op dit platform en dat zal naar mijn idee in de toekomst zeker zo blijven. Dan is het natuurlijk een gemiste kans wanneer je niet op dit platform aanwezig bent. Verder is het een mooie manier om klanten wat extra beleving te bieden. Of je dat belangrijk vindt is natuurlijk helemaal aan jou.

    Groetjes,
    Lisa

    Reageren
  • Pseudoniem of echte naam gebruiken a.u.b. zegt:
    12 Jul, 2015 om 22:54

    Wij zijn als Online Ruitershop ook erg actief op Instagram en het leidt echt tot meer traffic naar onze winkel en online shop.

    Er zijn verschillende ondersteunende apps voor uiteenlopende foto bewerkingen.

    Momenteel zijn wij de 5.000 followers gepasseerd, op naar de 10.000 (2016) en daarna de 25.000 (2017).

    Neem eens een kijkje: https://instagram.com/paardenzorg_ruitersport/

    Edit: geen zoekwoorden in het naamveld a.u.b.

    Reageren

Reageren