Naar
boven

Mijn website verliest waarde: wat nu?

redirect blog rick

De laatste tijd krijgen we veel telefoontjes over websites die teruglopen in de statistieken en dan in het bijzonder met organisch (niet betaald) verkeer. Hier kunnen veel verschillende redenen voor zijn. Er is echter één reden die duidelijk vaker terugkomt, dit zien we ook in de analyses van de website reviews die wij uitvoeren. Pagina’s die ooit bestaan hebben zijn dan niet goed overgezet.

Kortom: het redirecten van oude pagina’s naar nieuwe pagina’s is waar het vaak misgaat.

Omdat het vaak gebeurt dat websitebeheerders, webdevelopers en webdesigners dit (belangrijke!) onderdeel over het hoofd zien, leg ik je in dit artikel graag wat meer uit. Ik geef vandaag antwoord op de vragen: “Welke redenen kunnen er zijn om pagina’s qua URL te veranderen?” en: “Hoe zorg je ervoor dat dit goed gebeurt zodat je pagina’s geen waarde verliezen?”.

Oude pagina komt te vervallen

Dit is misschien wel het meest voorkomende probleem van allemaal. Een pagina bestaat een tijdje, maar op een gegeven moment wordt deze verwijderd, verplaatst, hernoemd of samengevoegd met een andere pagina. Wanneer een oude pagina niet (goed) wordt doorgewezen naar een nieuwe (die gelijk is aan de oude pagina), zal alle tot dan toe opgebouwde waarde verloren gaan. De nieuwe pagina moet geheel van voren af aan waarde opbouwen. Dit is natuurlijk zonde.

Website verhuizen naar een ander CMS

Wanneer een website verhuisd wordt van het ene CMS naar het andere CMS, wordt er vaak met veel zaken rekening gehouden. Zo wordt er bijvoorbeeld een nieuwe websitestructuur gemaakt, het design wordt aangepast, etc. Maar meestal vergeet men de oude pagina’s door te verwijzen naar de nieuwe pagina’s. De meeste CMS systemen maken gebruik van een eigen URL structuur, waardoor ze bijna nooit gelijk kunnen zijn aan de oude URL structuur. Wanneer je verandert van CMS systeem is het daarom heel belangrijk dat je goed gebruik maakt van redirects.

Domeinverandering of samenvoeging

Zodra het merk van de website verhuist, een andere naam krijgt, of wanneer er meerdere merken tot één website worden samengevoegd, spreken we van website migratie. Bij het verhuizen of samenvoegen van websites is het heel belangrijk om het proces goed in de gaten te houden. Welke pagina’s blijven bestaan en moeten uiteindelijk worden overgezet? Waar staat welke informatie? En dan natuurlijk ook weer de redirects. Ga hier zorgvuldig mee om, dat is nodig! Wat we namelijk gezien hebben, is dat Google er steeds langer over doet om domeinwijzigingen over te nemen. Gaat het niet goed met de redirects, dan kan het ook qua bezoekersaantallen een hele tijd duren voordat het oude niveau weer enigszins is bereikt. Een goede planning is zeker bij een website migratie dan ook sterk aan te raden.

Wat nog meer?

Het wordt nogal eens vergeten om oude URL’s van pagina’s aan te passen. Het komt best vaak voor dat een pagina geheel wordt verwijderd, maar de linkjes naar die pagina niet. Hierdoor kunnen zowel je bezoekers als de zoekmachines op een niet-bestaande pagina terechtkomen. Houd je dus niet alleen bezig met redirecten, maar zorg er ook op andere manieren voor dat je bezoeker op de juiste plek belandt.

Hulp nodig? Google Search Console is een erg handige tool om de fouten van de website in te zien. Dit geldt ook voor pagina’s die ooit bestaan hebben en niet zijn doorgestuurd:

crawlfouten

Er zijn ook nog andere tools zoals Screaming Frog (betaalde versie vanaf meer dan 500 links) en Xenu Link Sleuth (gratis versie) die websites op kunnen halen. Alle links worden dan opgehaald die nu beschikbaar zijn op de website. Hierdoor krijg je meteen een goed beeld van de website en zie je direct of er links aanwezig zijn die verwijzen naar niet-bestaande pagina’s.

Redirecten

Stel, alles is inzichtelijk gemaakt en je moet nu aan de slag met redirecten. Hoe werkt dit dan? Er zijn verschillende manieren om redirects door te voeren.

Bij Apache bijvoorbeeld kan dat door de .htaccess te gebruiken, en zo de redirects in te stellen. Als we de bovenstaande voorbeelden gebruiken komt het als volgt eruit te zien:

Redirect 301 /sdf6df5gdfg5dfra.php /nieuwe-url-a
Redirect 301 /oude_url_b /nieuwe-url-b
Redirect 301 /oudeurlc-3456.html /nieuwe-url-c

In het bovenstaande voorbeeld wordt een URL permanent doorgestuurd. Het is mogelijk om deze tijdelijk door te sturen: dat kan door de 301 te vervangen met een 302. Hierdoor blijft de oude URL in Google actief. Mocht het niet tijdelijk zijn dan kun je het beste gebruikmaken van een 301.

Bij IIS zijn de redirects in te stellen met het httpRedirect element. Bekijk de tutorial van Microsoft voor meer informatie hierover.

Bij bepaalde CMS systemen, zoals WordPress, is het mogelijk om de redirects ter plekke in te stellen. Hiervoor zijn bepaalde plugins aanwezig, waarbij de redirects in te vullen zijn zoals Simple 301 redirects. Dit is de meeste makkelijke manier om een redirect in te stellen. Bovendien blijf het voor jou op deze manier heel overzichtelijk welke redirects er allemaal zijn ingesteld.

Wordt dit jou allemaal iets te technisch? Geen probleem: KG Online Marketing heeft alles in huis om jou zo snel en efficiënt mogelijk te helpen.

Waar zijn jullie in het verleden tegenaan gelopen en hebben jullie nog andere tips voor het behouden van de paginawaarde?

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Rick Reinders
Rick is SEO consultant bij KG Bureau. Rick is de encyclopedie (Rikipedia) van KG Bureau. Voor alle internet-vragen en informatie kun je bij hem terecht.
5 reacties op "Mijn website verliest waarde: wat nu?"
  • Coen Olde Bijvank zegt:
    22 Mrt, 2016 om 10:05

    Tof artikel bedankt voor het delen, ben screaming frog aan het installeren.

    Echter heb ik deze vraag vorige week ook gesteld aan Aartjan “schrijven voor internet”

    ( hij verwacht dat het niet minder gaat worden )

    Mijn argumenten voor deze vraag aan hem waren:
    – Mensen gebruiken steeds meer apps
    – 4e advertentie
    – Facebook (van Google zoeken naar FB zoeken..)
    – Google wordt steeds slimmer

    Hoe kijken jullie tegen deze argumenten aan?

    Ik zal verder niet ‘klagen’ over minder verkeer naar mijn commerciële websites.

    Mijn redenen voor dalingen zijn dus de argumenten hier boven.

    Mvg,

    Coen

    Reageren
    • Rick Reinders zegt:
      22 Mrt, 2016 om 14:19

      Bedankt voor je reactie Coen. Als je zelf een app hebt dan zou dat niet voor problemen moeten zorgen. Dit geldt ook voor Facebook, als je niet aanwezig bent dan zal je er ook niet veel verkeer uitkrijgen. En als Google steeds slimmer wordt, dan zou dat in principe ook niet zo heel veel uit moeten maken voor je website als je deze gewoon volgens de richtlijnen en voor de doelgroep hebt ingevuld. De 4e advertentie zou inderdaad problemen op kunnen leveren voor organisch verkeer. Maar door de website breder in te stekken met meerdere soorten zoekworden zou dit dan weer opgevangen moeten worden. Je blijft immers doorgaan met optimaliseren van de website en dus ook inzetten van meerdere zoekwoorden.

  • Zonnepanelen expert zegt:
    31 Mrt, 2016 om 22:02

    Mooi artikel.
    Nu ontdekte ik laatst iets vreemds in google searchconsole voor mijn website. Ik heb deze domein naam 6 maanden geleden vastgelegd. Nu ontdekte ik dus via google searchconsole oude urls die ooit van een vorige eigenaar zijn geweest. De url’s gaan over trap renovatie. Ja ik weet dat is raar. Een zonnepanelen domeinnaam die vervolgens eindigt als /trapbekleden.html of /traprenovatie-limburg.
    Hoe is dit dan mogelijk? Weet iemand hoe dit zit?
    Waarom zijn die oude url’s van de vorige eigenaar nog steeds zichtbaar in google?

    Ik heb inmiddels redirects ingesteld naar mijn homepage. En via searchconsole aangegeven deze url’s uit de zoekresultaten weg te laten. Is dit nu permanent of is dit tijdelijk?
    En kunnen deze oude url’s schadelijk zijn voor de zoekresultaten?

    Reageren
    • Rick Reinders zegt:
      01 Apr, 2016 om 07:48

      Het kan zijn dat ze ooit pagina’s op het domein hadden staan waardoor Google zich afvraagt waar deze zijn gebleven. Het is niet zo dat ze in Google zichtbaar blijven. Het is meer een notificatie dat ze ooit bestaan hebben en eventueel actie op kan ondernemen als het mogelijk is.

  • Zonnepanelen expert zegt:
    04 Apr, 2016 om 19:13

    Hallo Rick,

    Dank je wel voor je antwoord. Ik stond wel even raar te kijken toen ik dit voor het eerst ontdekte. Ze verdwijnen dus vanzelf na verloop van tijd.

    Reageren

Reageren