Naar
boven

Professioneel Facebooken en Twitteren: 5 Do’s en Don’ts

dos-dontsBegin je als ondernemer net je Facebook en Twitter accounts vorm te geven, denk dan van tevoren goed na over wat jij wil uitstralen als professional. Om je op weg te helpen hieronder een rijtje do’s en don’ts op het gebied van Facebook en Twitter statusupdates!

Do’s op Facebook en Twitter

1. Plaats of deel relevante informatie voor jouw doelgroep
Hiermee bedoel ik natuurlijk geen rechtstreekse productinformatie van concurrenten, maar een artikel over een vakgerelateerd onderwerp kan bijvoorbeeld (zelfs als dit van een zogenaamde concurrent komt) erg interessant zijn voor jouw doelgroep. Bovendien doe je jezelf er niet tekort mee als je een dergelijk artikel plaatst, jij laat je lezers namelijk zien dat het jou niet gaat om hoeveel je verkoopt, maar om het dienen van je doelgroep.

2. Deel acties/aanbiedingen
Heb je een nieuwe actie, een product/aanbieding of een belangrijke mededeling aan je klanten? Gebruik dan direct je beschikbare kanalen om dit nieuws naar buiten te brengen! Je klanten kunnen bovendien je aanbieding gelijk delen met hun eigen contacten, wat voor jou weer erg voordelig kan zijn.

Teamfoto-Yargon-Facebook3. Ook nieuws of weetjes rondom je team zijn leuk om te lezen voor je doelgroep
Vooral Facebook is hier erg geschikt voor. Plaats bijvoorbeeld af en toe een leuke (groeps)foto van je team, laat het weten als je een nieuw personeelslid hebt aangenomen of vermeld ander leuk intern nieuws. Houd het natuurlijk wel netjes, vanzelfsprekend is dat niemand zit te wachten op een foto van ‘die keer dat de manager dronken was tijdens het personeelsfeest’.

4. Scherm je privé-accounts af
Wanneer je, naast je professionele Facebook/Twitter account ook een privé account beheert, scherm je privé account dan af voor mensen die geen vrienden zijn. Zet je Twitter account op slot en beheer zo wie jou wel en niet mogen volgen. Zo kun je ongestoord je mening uiten zonder dat dit invloed heeft op hoe klanten je bedrijf benaderen.

5. Betrek je collega’s erbij
Een professioneel Facebook of Twitter account hoef je niet per se alleen te beheren. Sterker nog, het is juist beter om dit samen met je collega’s te doen. Bespreek je visie op het gebruik van social media met je personeelsleden en brainstorm samen over wie welke taken zou kunnen en willen uitvoeren. Betrek ze erbij, het is niet alleen leerzaam maar het zorgt bij hen ook weer voor meer betrokkenheid bij je bedrijf. Laat ook duidelijk weten wat je níet wil terug zien op de professionele accounts.

Don’ts op Facebook en Twitter

 

dislike-voor-blog1. Koppel niet je Facebook met je Twitter account
Als je dat doet, wordt alles wat je op Twitter plaatst, automatisch doorgesluisd naar Facebook. Naar mijn mening is dat om twee redenen niet verstandig. De eerste reden is: Facebook en Twitter zijn duidelijk twee aparte social media die qua mogelijkheden en doelgroep sterk van elkaar kunnen verschillen. Nieuws dat op Twitter wordt geplaatst, is kort en verwijst vaak naar een andere website. Op Facebook kun je meer uitweiden en zal ook meer intern nieuws geplaatst worden. Kortom, Facebook en Twitter hebben elk een eigen karakter en dit moet je ook respecteren. Reden nummer twee is dat je behoorlijk wat irritatie kunt veroorzaken bij mensen die beide accounts volgen. Alles dubbel zien is tenslotte voor niemand interessant, ze zullen er dan ook snel voor kiezen om één van de accounts te laten vallen.

2. Wees niet te enthousiast in het verkondigen van je mening
Omdat je professioneel Twittert/ op Facebook post, is het noodzakelijk dat je niet je persoonlijke mening te pas en te onpas laat slingeren. Natuurlijk is er de vrijheid van meningsuiting, maar in sommige gevallen kan het schadelijk zijn voor je bedrijf als je je mening opdringt, of als je je te uitgesproken uitlaat over bijvoorbeeld een politieke kwestie. Uiteraard kun je dit wel gewoon plaatsen op je privé account.

3. Plaats geen privé of schadelijke informatie op je Facebook/Twitter account
Dat wil zeggen, als iemand jouw bedrijf volgt hoeft diegene niet te weten dat jij laatst uitgebreid bent gaan shoppen, niemand hoeft te weten wat je gisteren hebt gegeten, etc. Ook niet-flatteuze foto’s van jezelf of van medewerkers moet je niet plaatsen, daar wordt niemand blij van. Dit zijn uiteraard slechts voorbeelden. Het is goed om hierover te brainstormen met kennissen of collega’s.

4. Wees niet irritant veel aanwezig
Prominent aanwezig zijn is iets anders dan je klanten lastigvallen met een overkill aan nieuws. Hoeveel je gaat Tweeten of posten is afhankelijk van je doelgroep, van wat je als bedrijf doet, van hoe groot je bedrijf is en simpelweg van wat je allemaal te vertellen hebt. Houd hierbij in gedachten dat reageren op andermans posts/vragen/tweets ook ‘aanwezigheid’ betekent.

5. Ga op je Facebook /Twitter account niet ruziemaken met je klanten
Klachten krijgen is tegenwoordig heel normaal op social media. Mensen hoeven dan namelijk geen 0900-nummer te bellen en bovendien drijven ze jou met hun online klacht direct in een hoekje. Iedereen leest tenslotte mee en alle ogen zijn gericht op eventuele reacties die je dan plaatst. Tip: ga niet het gevecht aan, meng je niet in discussies maar maak een neutrale opmerking waarin je aangeeft dat je het probleem/de klacht serieus neemt en er graag meer over wil weten. Niet alleen scoor je hiermee bij de klagende klant, ook zorgt het voor positieve publiciteit bij je andere volgers. Probeer de verdere conversatie wel privé op te pakken en niet op je account.

Heb je zelf ook een duidelijke mening over wat je wel en niet moet doen op Facebook/Twitter, of mis je nog een belangrijk punt in deze rijtjes? Laat het weten!


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Bleumink-Spin
Lianne is Copywriter bij KG Bureau. Lianne is de nietmachine van KG Bureau. Iedere tekst die ze schrijft maakt ze tot een samenhangend geheel, zodat het past bij de wensen van de klant.
Wees de eerste die reageert!

Reageren