Naar
boven

Heb jij succes op social media? Check deze statistieken! (Deel 1)

statistieken blog header

Natuurlijk wil je weten of jouw social media marketing ook echt impact heeft… Maar hoe kun je dit goed tracken? Welke statistieken helpen je bij het analyseren van je tactieken?

Het analyseren van de ruwe data kan je helpen om erachter te komen of je strategieën al dan niet werken. In twee artikelen laat ik je acht stats zien die jij zou moeten monitoren op Facebook en Twitter.

Vandaag deel 1, met de eerste vier statistieken waar jij mee aan de slag moet om er zeker van te zijn dat je goed bezig bent op social media!

#1 Groei van volgers & fans

Je totale aantal schare fans, volgers en pagina-likers representeert het aantal unieke mensen dat geïnteresseerd is in je bedrijf en/of merk. Als het goed is blijf je dit uitbouwen, want de content die je deelt met je doelgroep zou interessant genoeg moeten zijn om telkens weer nieuwe fans en volgers aan te trekken.

Facebook vind-ik-leuks statistieken

Op Facebook is het relatief simpel om na te gaan hoe het staat met de groei van het aantal vind-ik-leuks van je pagina.

Ga naar je bedrijfspagina, kies bovenaan voor de tab Statistieken en kies vervolgens in het linkermenu voor Vind-ik-leuks.  

fb-volgers-groei stats

Je krijgt dan een overzicht van het totale aantal likes, hoeveel er bij zijn gekomen, hoeveel er af zijn gegaan, etc. Je kunt de datum van de periode zelf aanpassen aan de rechterkant. Op deze manier kun je nagaan welke periode – en daarmee welke posts en updates – het beste is voor het laten groeien van jouw pagina.

Twitter volgers stats

Hetzelfde kun je bij Twitter bekijken. Dit doe je door bovenaan op je profielfoto te klikken en te kiezen voor Analyses.

twitter-analyses

Je krijgt dan een overzicht aan stats te zien van de afgelopen 28 dagen, waarbij de veranderingen ten opzichte van de periode daarvoor.

Wanneer je naar beneden scrollt kun je dieper ingaan op de data per maand. Zo ga je onder andere gemakkelijk na welke content je hebt gedeeld in een ‘goede maand’. Oftewel: een maand waarin het aantal volgers relatief veel is gestegen.

#2 Optimale tijd voor meer interactie

Wanneer jij weet op welke dagen en tijden je fans het meest actief zijn op social media, kun je daar je strategie op aanpassen. Misschien moet je je updates wel op hele andere momenten publiceren…

Facebook – Wanneer zijn je fans online?

Op Facebook heb je de mogelijkheid om de dagelijkse activiteit van je volgers te zien over de periode van de afgelopen week. Ga naar je bedrijfspagina, kies bovenaan voor de tab Statistieken en kies vervolgens in het linkermenu voor Berichten. Zorg ervoor dat bovenaan de tab Wanneer zijn je fans online? is geselecteerd.

fb-berichten statistiek

Zodra je met je muis op een dag gaat staan, krijg je een specificatie te zien van de activiteit per uur.

FB berichten tijd analyse

Twitter – Tweets weergaven

Op Twitter kunnen we het niet zo specifiek bekijken. Er wordt namelijk geen exact verloop weergegeven van interactie gedurende de dag. Maar het is wel mogelijk om op de tab Tweets te zien hoeveel weergaven er zijn geweest in de afgelopen 28 dagen.

tweet statistieken

Onder de grafiek zie je vervolgens welke tweets daarbij horen. Je kunt de periode ook wijzigen, dit doe je door rechts bovenin voor een ander datumbereik te kiezen.

twitter-datumbereik statistieken

#3 Check de best presterende updates

Nagaan hoe er wordt gereageerd op je content op je social media kanalen is cruciaal voor iedere online marketing strategie. Deze stats helpen je bepalen of hetgeen dat je nu publiceert ook daadwerkelijk resoneert met je doelgroep.

Met andere woorden: is het type content dat je nu deelt ook een goed uitgangspunt voor de toekomst, of moet je je contentkalender drastisch wijzigen?

Facebook – Berichttypen

Op Facebook kunnen we goed zien hoe een bericht heeft gepresteerd. Dit geeft je inzicht in alles wat fans wel en niet leuk vinden.

Om deze info per bericht te bekijken, ga je naar Statistieken en kies je vervolgens in het linkermenu voor Berichten. We bekijken dan de kolommen met Alle gepubliceerde berichten.

fb-berichttypen

De data in de kolom Betrokkenheid zijn het totale aantal ‘acties’ die hebben plaatsgevonden. Wanneer je in de kolom Bericht op de link klikt, krijg je de specifieke statistieken te zien van die post.

fb-berichtdetails

Twitter – Tweets interactie

Op Twitter kunnen we gelijkwaardige statistieken bekijken. Wanneer je de tab Tweets bekijkt en naar beneden scrollt, bekijk je de data van specifieke tweets.

tweets-interactie

Onder de kolom Interacties worden echter wel alle acties bij elkaar opgeteld (net zoals net bij de kolom Betrokkenheid op Facebook). Klik daarom op een Tweet voor de details.

tweet-details

#4 Duik in je doelgroep

Regelmatig checken van de samenstelling van je doelgroep kan je helpen bij het checken van je strategie. Bovendien gebruik je deze info bij het bepalen van wat je wilt gaan posten (of promoten via ads) in de toekomst.

Facebook – Personen

Op Facebook kun je de data met betrekking tot je fans bekijken wanneer je in het linkermenu kiest voor Personen. Zorg ervoor dat je bovenaan de tab Je Fans hebt geselecteerd.

fb-fans overzicht

Twitter – Doelgroepen

Op Twitter kun je bovenaan Doelgroepen kiezen en dan krijg je een uitgebreid overzicht van de volgers die je hebt.

doelgroep-twitter

Je vindt er onder andere de interessecategorieën, informatie over hun favoriete tv-genres en uiteraard de demografische gegevens.

Tot slot

Dit waren de eerste vier statistieken om mee te starten! Was jij al op de goede weg, of zijn deze stats helemaal nieuw voor je? Deel het in de reacties.

Voor meer tips over een goede social media strategie kun je ook nog even de handleiding bekijken die ik heb geschreven: Social media strategie: hoe pak je dat aan?

Succes ;-)


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
Wees de eerste die reageert!

Reageren