Naar
boven

Heb jij succes op social media? Check deze stats! (Deel 2/2)

social media statistieken header

In mijn vorige artikel: Heb jij succes op social media? Check deze statistieken! (deel 1)  heb ik de eerste 4 van de 8 statistieken behandeld die jij zou moeten checken om na te gaan of je het goed doet op Facebook en Twitter.

Vandaag verschijnt deel 2, met daarin de laatste vier statistieken. Wil je zeker weten dat je goed bezig bent op social media? Dan zijn dit de punten waarmee je aan de slag moet!

#5 Monitor vermeldingen

Fans praten over je, en wanneer zij dit doen is het belangrijk om ze te laten weten dat je dit zeer waardeert! Zo kun je het bericht bijvoorbeeld liken, of een reactie achterlaten.

Maak je gebruik van Facebook en Twitter via de apps op je telefoon? Dan is het handig om ervoor te zorgen dat je een push notificatie ontvangt zodra je wordt vermeld. Zo kun je er direct op inspelen.

Maak je binnen je bedrijf gebruik van de desktop versies van Facebook én Twitter? Dan kun je ervoor zorgen dat je een e-mail ontvangt zodra jouw account vermeldt wordt. Hieronder laat ik je zien hoe je dit instelt.

Facebook vermeldingen

Allereerst kun je alle vermeldingen terugzien door bovenin op je pagina te klikken op de tab Meldingen. Vervolgens kies je in het linkermenu voor Activiteit. Alle recente vermeldingen komen dan tevoorschijn.

FB vermeldingen screenshot

Om ervoor te zorgen dat je een melding ontvangt van activiteit op je pagina, ga je naar Instellingen rechts bovenaan op je pagina. Vervolgens kies je in het linkermenu voor Meldingen.

FB meldingen instellen screenshot

Hier kun je exact aangeven wat jouw voorkeuren zijn voor het ontvangen van meldingen.

Twitter vermeldingen

Ook Twitter heeft een degelijke optie. Wanneer je bovenaan op je profiel naar de tab Meldingen gaat en vervolgens op Vermeldingen klikt, krijg je een overzicht van alle Tweets waarin je wordt genoemd.

twitter vermeldingen screenshot

Vanuit daar kun je direct reageren, de Tweet liken of Retweeten.

Om ervoor te zorgen dat je een e-mail ontvangt klik je bovenaan op je profielfoto en ga je naar Instellingen. Vervolgens kies je in het linkermenu voor E-mailmeldingen en geef je je voorkeuren op.

twitter meldingen instellen

Wil je een bericht ontvangen zodra je wordt vermeld, dan vink je bij “E-mail me wanneer:” het hokje aan voor “ik een antwoord krijg of vermeld wordt in een Tweet”.

Klik onderaan de pagina op de blauwe knop “Wijzigingen opslaan” en het is geregeld.

#6 Check je bereik

Jouw bereik bestaat uit meer dan alleen de fans die je volgen op je kanalen. Alles wat zij doen is namelijk zichtbaar voor hun vrienden. De groep bestaat dus ook uit mensen die (nog) geen connectie met je hebben.

Wanneer jij content deelt die je fans aanspreekt, zal de interactie met je updates stijgen en daarmee ook jouw bereik onder vrienden van je fans. Grote kans dat daar mensen bij zitten met soortgelijke interesses. Wanneer je het voor elkaar krijgt om je zichtbaarheid via je eigen fans te vergroten, pak je daarmee ook de kans om vrienden van fans aan je te binden (zodat ze je gaan volgen).

Facebook bereik van je posts bekijken

Wanneer je op Facebook via Statistieken in het linkermenu naar Bereik gaat krijg je een onderaan die pagina een grafiek te zien met alle mensen die je hebt bereikt; je Totale bereik.

Dit houdt in, alle mensen die activiteit van jouw pagina hebben gezien, als gevolg van een interactie met één van je volgers, advertenties, vermeldingen, check-ins, etc. Dus ook de mensen die geen directe fan van je zijn.

fb bereik statistieken

Valt een bepaalde periode op en wil je weten wat je die dag exact gedaan hebt? Ga dan naar de eerste grafiek bovenaan op deze pagina en klik in de grafiek om te zien welke posts er die dag zijn geweest. Dat was blijkbaar content die goed aansloot bij je doelgroep!

Twitter bereik van je Tweets analyseren

Ga naar de tab Tweets van je Twitter Analytics https://analytics.twitter.com/ en bekijk daar de kolom met Weergaven.

twitter bereik statistieken

Daar vind je het aantal impressies voor iedere Tweet die je hebt verzonden. Ook hiervoor geldt: wanneer er veel interactie plaatsvindt zullen meer mensen deze Tweet te zien krijgen. Ook mensen die jou niet volgen. Ga ook hier weer na welke soort content hebben gezorgd voor een groot bereik.

#7 Bekijk het aantal reacties

Reacties op je berichten kunnen je helpen bij het meten hoe interessant of uitnodigend de onderwerpen die je post zijn. De reacties kunnen je helpen bij het opstellen van een contentkalender met effectieve en doordachte content.

Facebook

Ga op Facebook naar de tab Statistieken en klik links op Berichten. Scroll vervolgens naar beneden totdat je het overzicht ziet met Alle gepubliceerde berichten.

fb posts screenshot

Zorg ervoor dat rechts de statistieken Klikken op berichten, Reacties, opmerkingen en deelacties zichtbaar zijn.

Vanuit hier kun je nagaan welke posts de meeste reacties heeft ontvangen. Klik op de post in de kolom Bericht om de reacties na te lezen.

Twitter

Om de reacties op Twitter te achterhalen is iets meer speurwerk nodig. Ga naar de tab Tweets van je Twitter Analytics (https://analytics.twitter.com/) en scroll naar beneden totdat je aan de rechterkant van de pagina de kleine grafiek Antwoorden tegen komt.

twitter antwoorden screenshot

Wanneer je daar met je muis overheen gaat, zie je op welke dag je antwoorden hebt gekregen. Zoek die datum en de Tweets van die dag op in het overzicht, en klik op de Tweet om de exacte interacties te bekijken.

tweet interactie

Daar bekijk je vervolgens waaruit alle interacties bestaan en óf er een antwoord bij hoort.

# 8 Ga na welke content het meeste gedeeld wordt

Het aantal keer dat jouw content wordt gedeeld, geeft aan op wat voor waarde deze content wordt geschat. Wanneer een artikel/video/infographic heel handig, behulpzaam, grappig of mooi wordt gevonden, zal deze eerder worden gedeeld.

Ook hier geldt: hoe vaker jouw content wordt gedeeld, hoe groter je bereik is.

Om deze stats te achterhalen op Facebook en Twitter kun je dezelfde stappen volgen zoals beschreven onder tip #7. Daarbij focus je je bij Facebook op het aantal deelacties, en op Twitter op het aantal Retweets.

Tot slot

Het monitoren van jouw online identiteit op social media is belangrijk, maar het focussen op de stats die je iets vertellen over de interactie met je doelgroep is het allerbelangrijkst. Dat helpt je namelijk bij het creëren van (steeds betere) content die aanslaat bij je doelgroep.

Hoe (en hoe vaak) monitor jij je succes op social media?

 


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Lianne Soer
Lianne is Manager van de KG Academy en is medeverantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de online marketing cursussen. Daarnaast heeft ze i.s.m. Karel de cursus "Google Analytics" ontwikkeld.
1 reactie op "Heb jij succes op social media? Check deze stats! (Deel 2/2)"
  • Gustavo Woltmann zegt:
    23 Dec, 2016 om 13:41

    Het probleem met push notificaties is dat eens je veel reacties krijgt en vaak vermeld wordt (wat toch de bedoeling is), je constant bezig bent met het bekijken van de reacties en het reageren. Als ik bezig ben, staat mijn wifi constant aan op mijn smartphone en ook mijn e-mail staat open als ik op de laptop werk. Regelmatig notificaties of mails krijgen zou me de hele tijd afleiden van wat ik aan het doen ben.

    Reageren

Reageren