Naar
boven

To follow or not

Naar aanleiding van een eerder geschreven bericht over de Penguin update die ergens dit jaar uit zal komen, is dit artikel uit mijn toetsenbord gerold. We hebben het erover gehad hoe een mooi backlink profiel eruit ziet en wat de rotte appels zijn die naar jouw website kunnen verwijzen.

to-be-or-not-to-be-arnold-schwarzenegger

In reactie schreef Stephen dat ik als extra tip iets over het do- en nofollow aspect mee had mogen nemen. In respons schreef ik dat ik dit juist niet had meegenomen, omdat ik probeerde te vertellen wat juist wél en juist niet de goede backlinks zijn. Wanneer je namelijk werkt aan linkbuilding op de ‘juiste wijze’, bouw je onopgemerkt vanzelf ook aan een goed do- en nofollow profiel.

WAT!? Do- en nofollow wat?

Profiel, een goed do- en nofollow backlink profiel. Ja ik weet het, wéér iets om rekening mee te houden, maar geloof me dat valt best mee. Maar bij deze wat meer informatie over de (do-) nofollow tag.

Wat is het?

De nofollow tag is een simpel stukje extra code die in een hyperlink wordt geplaatst. Dat ziet er dan ook als volgt uit:

nofollow

Zo ziet de nofollow tag er in de broncode uit. Via CMS systemen kun je als het goed is deze gewoon direct in je editor instellen wanneer je een link toevoegt aan een stukje tekst of afbeelding.

Wat doet het?

Je linkt naar een pagina op enigszins commerciële wijze, je moet die link daar hebben, maar wilt eigenlijk niet dat zoekmachines dit als een ‘belangrijke’ link bestempelen. Met de rel=”nofollow” tag vertel je zoekmachines letterlijk om die link die je hebt staan dan ook niet ‘te volgen’ of waarde aan door te geven.

Wanneer doe je dat dan?

Advertenties & Betaalde links ”“ Stel ik heb op mijn website een advertentie staan (stel? ik heb er een staan :), dat is puur promotie en commercieel spul waar ik niet echt waarde op door wil geven. Zoekmachines vinden dat simpelweg niet prettig. Daar zet ik een nofollow op.

Forums/reacties ”“ Voorheen was het heel makkelijk om een backlink profiel te maken door simpelweg fora en reactieformulieren te spammen die dofollows bevatten. Makkelijker kon het niet, maar dat is natuurlijk spam. Dus forums en reactiemogelijkheden zullen als het goed is altijd nofollows hanteren.

Gezond verstand ”“ Wanneer je een link wilt zetten naar een onbetrouwbare bron gebruik je ook een nofollow tag in je link. Je wilt zoals Google het letterlijk zegt ‘geen pagerank doorsluizen naar de achterbuurten van het internet’.

Advertenties en betaalde links

Een interessante case was laatst aan de gang met een bekend SEO blog. Nog voor de introductie van de rel=”nofollow” tag had het weblog een paar sponsors als link in de zijbalk staan, sponsors, dus betaalde links. De blogger weigerde er een nofollow op te zetten omdat (hij koppig was) de blogger vond dat dit belachelijk was om naderhand te moeten doen, principe dingetjes.

sponsored-links

Toch maakte hij er een blog over dat hij traffic misliep door de ‘kleine straf’ op zijn dofollow links. Toen zette hij uiteindelijk er de nofollow tag op en maakte leuke berichten over het effect ervan.

Wat heeft dat dan met een backlink profiel te maken?

Alles! Stel die grote verzameling backlinks die je hebt, afkomstig van allerlei websites, stel dat het allemaal of praktisch allemaal gevolgde ‘dofollow’ links zijn?

Wat zou een zoekmachine daarvan moeten denken? Met gezond verstand denk ik dat we wel weten hoe zoekmachines daar op reageren.

De zoekmachines zullen dit enigszins verdacht beschouwen, want bij een natuurlijk linkprofiel hoort ook een gevarieerd do- en nofollow profiel.

Als site eigenaar heb je dofollow links staan van mensen die naar jouw interessante content linken, maar ook nofollows uit links van forums waar je actief bent of reacties ergens op een zakelijke niche weblog.

Hoe controleer ik dat allemaal dan?

Dit kun je met verschillende tools op verschillende manieren controleren. Ikzelf vind Opensiteexplorer een heerlijke tool die al je backlinks controleert. Het komt helaas pas echt tot zijn kracht wanneer je de betaalde versie ervan hebt. Je kunt een uitdraai laten doen welke al je do- of juist nofollow links kan maken (het kan leuke geavanceerde uitdraaien maken).

opensiteexplorer

Google Webmastertools is er natuurlijk ook nog. Je gaat naar de tool en navigeert via ‘Verkeer -> Links naar uw site’, je ziet nu een overzicht van alle URL’s en Domeinen welke naar je gelinkt hebben, alleen zie je hiervan dan weer niet of ze wel of niet dofollow zijn of niet, helaas.

AHrefs is ook een backlink checker welke interessante uitdraaien kan maken, helaas ook weer betaald. Zoals met vele goede tools komen ze vaak in betaalde vormen wil je de uitgebreide functies gebruiken. Overweeg een abonnement af te nemen wanneer dit echt van belang is voor jouw website. Als de site je verdienmodel is dien je nu eenmaal te investeren.

Ongegeneerde Tip: SEOMoz komt met een vrij duur abonnement, echter wanneer je dit abonnement afneemt krijg je niet alleen de Opensiteexplorer functies maar ook een compleet campagne manager waarmee je jouw website uitgebreid kunt monitoren (ook keyword rankings, concurrentie analyse etc.
Maar er zijn heel veel tools welke dit kunnen doen, de bovenstaande zijn mij het meest bekend aangezien ik daar veel mee werk.

Tot slot

Ik surf standaard rond met de Chrome browser. Deze heeft vele leuke addons welke handig zijn voor SEO werkzaamheden. Er is een addon dat letterlijk NoFollow heet. Indien actief toont het je direct in de browser welke links ‘nofollow’ zijn door er een rood stippellijntje omheen te zetten.

nofollow-addon-chrome

(Dit is een affiliate link vanaf mijn website, daar wil ik dus geen dofollow op hebben)

Het werkt heel handig én biedt je soms leuke gedachtegangen op over de vraag ‘waarom hebben ze dat nu een nofollow gedaan?’ food for thought.

Dit was mijn aanvulling op de Post Penguin linkbuilding bericht. Ik hoop dat het je interessante ideeën en insights geeft over dit aspect.

Mijn volgend bericht heb ik ook klaar liggen & dat zal zeer dicht bij deze onderwerpen liggen. Tot snel en bedankt voor het lezen van dit blog.

Meer info nofollows:
Google Over de Nofollow tag

Over de auteur

Dit artikel is geschreven door Albert Foekema, eigenaar van SEOminded.nl, een weblog over zoekmachine optimalisatie en andere randzaken.

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Albert Foekema
Albert Foekema is eigenaar van SEOminded.nl, een weblog over zoekmachine optimalisatie en andere randzaken.
15 reacties op "To follow or not"
  • Karel Geenen zegt:
    22 Mei, 2013 om 10:17

    Leuk artikel Albert!

    Reageren
    • Tim zegt:
      22 Mei, 2013 om 11:22

      Interessant. Hoe moeten we omgaan met uitgewisselde links? (Uiteraard alleen van gerelateerde sites)

    • Karel Geenen zegt:
      22 Mei, 2013 om 12:21

      Dat zijn wat mij betreft gewoon dofollow links. Het is een meerwaarde voor je bezoeker en het is ook nog relevant aan jouw onderwerp (als het goed is).

  • Bram zegt:
    22 Mei, 2013 om 10:30

    Leuk leesvoer maar het blijft natuurlijk bij gissen. In de veronderstelling dat variatie belangrijk is kan je er inderdaad vanuit gaan dat een combinatie tussen do-follow en no-follow de veiligste keus.

    Reageren
  • Dominique zegt:
    22 Mei, 2013 om 12:13

    Beste Gastschrijver,

    Als ik dus een website heb met goede content waar met do-follow links naar gelinkt wordt maar ik reageer nooit met een link naar men website en adverteer ook niet enz, gewoon puur op goede content. Dan ben ik dus verdacht in de ogen van Google en straks zeker met de nieuwe update? Begrijp ik dat goed?

    Reageren
    • Karel Geenen zegt:
      22 Mei, 2013 om 13:57

      De Gastschrijver heet Albert ;-).

      Dat is niet wat hij zegt volgens mij. Google heeft ook al vaker aangegeven dat buiten de SEO-wereld er bijna niemand aan nofollow doet.

      Dus ik denk dat als je geen enkele nofollow hebt er niet zoveel aan de hand is. Waarschijnlijk kijken ze ook naar wat “gemiddeld” is in jouw branche. Zit je daar ver onder of boven is dat een teken voor Google dat er misschien gemanipuleerd is.

  • James zegt:
    22 Mei, 2013 om 15:12

    Sorry: apart artikel. Ik begrijp überhaupt niet waarom er zoveel aandacht wordt besteed aan het “linkprofiel” van een website in de SEO wereld. Zolang alles op een natuurlijke manier tot stand komt en er geen sprake is van spam, is er weinig tot niets aan de hand. Denk je echt dat Google van de webmaster verwacht dat hij wekelijks bekijkt hoeveel inkomende links dofollow en nofollow zijn? Nee joh.

    Reageren
  • me zegt:
    24 Mei, 2013 om 10:49

    wat ik mij wel heel erg afvraag..

    als webontwikkelaar maak je website en onder aan de pagina zet je naam en link..

    nu krijg je allemaal verschillende site’s die jij gemaakt hebt maar totaal niks gemeen hebben met je eigen webpagina.

    als ik dit dan lees krijg ik dus ‘straf’ dat is toch raar?!?!…

    zet je nofollow in kunnen mensen niet je werk google :S..

    Reageren
  • Patrik Lommers zegt:
    30 Mei, 2013 om 14:39

    Hello,
    Dofollow and Nofollow is always a question when it comes to submissions to particular website. But you have made it easier for all for nofollow. Nice post.

    Reageren
  • Jaapie zegt:
    02 Jun, 2013 om 16:48

    opensiteexplorer.org Vind niet erg veel. Ik kan de bingwebmaster tools aanraden die vind veel meer Backlinks en je kan gelijk kijken of je SEO goed is.

    Reageren
  • Albert zegt:
    21 Jun, 2013 om 18:20

    Beter laat dan nooit, maar even in kort nog op de enkele vraagstellingen:

    @Tim:
    Als ik een link uitwissel met een gerelateerde website (van een vriend/kennis/etc) is dat geen probleem.

    @Bram:
    Het is gissen in zoverre dat je in de dergelijke tools kunt bekijken hoe het profiel eruitziet.

    @Dominique:
    Het gaat inderdaad meer om de extremen en zodanig hoef je jou hier niet druk om te maken. Maar begin je met affiliate of commerciele advertenties op sites denk er dan juist wel even om.

    @James:
    In eerste instantie; ik denk niet dat Google zich uberhaubt druk maakt. Maar een linkprofiel hoort er nu eenmaal bij, je hebt een website, wilt het promoten en bekend maken – dus is het fijn als andere sites naar je verwijzen. Plus het werkt ook bij aan de autoriteit van je domein. Het web hangt samen van links, dus ja, we hebben er altijd mee te maken en zo ook de negatieve als positieve links die ertussen zitten.

    @me:
    Klopt als een bus en daar had ik een nieuw artikel voor. Want ik zie het nog heel veel heel fout gaan :). Maar valt prima op te lossen overigens! Dit weekend op seominded.nl kun je lezen wat je hiermee kunt doen.

    Reageren
  • Wouter zegt:
    23 Nov, 2013 om 10:45

    @Albert
    Ik zie bij veel affilliate programma´s dat ze dofollow links uitdelen, zouden ze daar voor gestraft worden? Ik heb dat nooit kunnen checken.

    Reageren
  • Albert zegt:
    23 Nov, 2013 om 11:08

    Sorry, de tekst ging helemaal mis zonet:

    Interessante vraag met een simpel antwoord. Wanneer je als affiliate iets verkoopt is het een gesponsorde link dat je hebt staan. Dus in die zin is het een nofollow wat je erop wilt hebben staan.

    Maar Google †˜ziet†™ ook wel (op een of andere manier) dat je iets met affiliate marketing doet. Handelt dat ook op hun manier wel correct af.

    Mocht je in de mogelijkheid zijn er een nofollow op te zetten (want wat heb je aan deze links met een dofollow erop, het levert je qua SEO niets op) altijd doen.

    Maar mocht dat niet mogelijk zijn, dan is dit geen ramp. Bekijk ook zeker deze onderstaande video!

    http://www.youtube.com/watch?v=31BA0rwnfk8

    Reageren
  • Wouter zegt:
    23 Nov, 2013 om 11:31

    Alles wat Matt zegt altijd met een korreltje zout nemen ;)

    Ik heb nog even gechecked maar veel (heb ze niet allemaal kunnen checken omdat ik niet van alle affiliate producten de uitgedeelde html link code heb maar wellicht kunnen anderen dit bevestigen) affiliate links die ik heb van bekende seo tool zoals:
    – Sebook
    – Wordtracker
    – PPC Web Spy

    gebruiken dofollow links. Dit zijn uitgevers die dan toch wel beter zouden moeten weten en hiermee niet hun business/rankings voor op het spel zouden zetten.

    Reageren
  • Robert zegt:
    12 Jan, 2014 om 16:45

    Ik geloof nooit blind wat Matt zegt. Ik ga af op case studies op sites als SEOmoz en Search engine land. Opzich vaak ook conservatief in hun SEO opvatting, maar wel onderzoekend.

    Wij hechten als linkbuilders niet te veel waarde aan follow of no-follow. Links plaats je immers ook om meer bezoekers te krijgen.

    Reageren

Reageren