Naar
boven

Tips voor adverteren met Enhanced Campaigns in AdWords

Begin dit jaar heeft Google Enhanced Campaigns voor AdWords gelanceerd. Deze update heeft een groot aantal nieuwe mogelijkheden geïntroduceerd in Google Adwords. De update heeft ervoor gezorgd dat biedingen kunnen worden aangepast op meerdere criteria.

Een aantal maanden geleden ben ik begonnen met het overzetten van onze campagnes naar Enhanched Campaigns. Vanaf vandaag zal Google alle campagnes automatisch omzetten naar Enhanced Campaigns. In dit artikel laat ik zien wat de voordelen zijn van deze update.

Adverteren op Google Adwords wordt steeds lastiger en biedingen op zoekwoorden worden steeds hoger. Met name voor kleine bedrijven wordt het lastiger om campagnes rendabel te maken. Met behulp van Google Enhanched Campaigns is het mogelijk om nóg specifieker op jouw doelgroep te targetten.

Voorbeeld: Strandtent in Scheveningen

Om de mogelijkheden van Enhanced Campaigns uit te leggen zal ik als voorbeeld een strandtent in Scheveningen gebruiken.

Stel: je bent gezellig met je gezin een dagje op het strand. Rond het middaguur krijgen jullie honger en willen gezamenlijk ergens gaan eten. Met behulp van je smartphone ga je opzoek naar een strandtent in de buurt van je huidige locatie.

Enhanched Campaigns geeft je de mogelijkheid om specifiek op deze doelgroep te targetten.

Bieden op Locatie

De eerste grote wijziging van Enhanced Campaigns is dat het bod per locatie aangepast kan worden.

De meeste mensen die opzoek zijn naar strandtent willen het liefst een gelegenheid op loopafstand. Mensen die opzoek zijn naar een eet gelegenheid binnen een straal van 4 km rond jouw gelegenheid zijn daarom interessanter dan mensen daar buiten.

Met behulp van locatie biedingen zorg je ervoor dat het bod bij mensen binnen een straal van 4 km zitten automatisch wordt verhoogd.

In de campagne instellingen van Adwords is het mogelijk om meerdere locaties toe te voegen aan je campagne. In het onderstaande voorbeeld heb ik 2 gebieden toegevoegd. Het adres heb ik hetzelfde gelaten, alleen de radius om de locaties zijn gewijzigd.

afbeelding1

Per locatie kan je het bod aanpassen. In het bovenstaande voorbeeld heb ik het bod met 15% verhoogd voor de radius van 4km.

Bieden op Device

Er zijn weinig mensen die een desktop of laptop meenemen naar het strand. Als ze opzoek gaan naar een strandtent in de buurt zullen ze voornamelijk zoeken via een mobiele telefoon of tablet.

Dit soort bezoekers zijn voor mijn website interessanter dan mensen met een laptop of desktop. In het onderstaande voorbeeld heb ik mijn bod voor mobiele bezoekers verhoogd met 15%.

afbeelding2

Advertentieplanning

In de strandtent zijn verschillende menu’s die worden aangeboden gedurende de dag.

In het middag uur worden er veel omeletten besteld en in de avond uren vooral vlees gerechten. Hier wil ik op inspelen door op verschillende tijdstippen de biedingen van specifieke campagnes te verhogen.

Ik wil bijvoorbeeld tussen 11:00 en 14:00 het bod van mijn campagnes voor de lunch verhogen met 10%. In het onderstaande voorbeeld heb ik een planning opgesteld voor de campagne lunch.

afbeelding3

Conclusie

Enhanced Campaigns geeft je nog meer mogelijkheden om specifiek op jouw doelgroep te targetten. Dit kan de conversie verhogen en/of de kosten van je campagne doen zakken.

Ik vind Enhanced Campaigns een waardevolle aanvulling van Google Adwords die met name voor local search een grote impact kan hebben. Met name voor winkels en horeca gelegenheden biedt de update nieuwe kansen.

Ben jij helemaal voorbereid op de switch? Laat een reactie achter!

Adverteer jij al via Google AdWords? Download dan zeker deze gratis whitepaper!

Ook succesvol adverteren met Google AdWords?

Bekijk onze cursus Google AdWords, onze Google AdWords dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Rick van Putten
Rick van Putten (1986) is internet marketeer bij In2Focus. Dagelijks is hij bezig om van het internet een betere plek te maken. Op zijn blog schrijft hij regelmatig artikelen over internet marketing.
5 reacties op "Tips voor adverteren met Enhanced Campaigns in AdWords"
  • Gerard Rathenau zegt:
    22 Jul, 2013 om 16:08

    Wat vind je van de mogelijkheid om bij display (bannering) campagnes apart te kunnen bieden op demografische data?

    Reageren
  • Johan Kerkhof zegt:
    22 Jul, 2013 om 17:00

    Als ik zelf op mijn website ga zie ik in google analytics real time statistics dat ik zogezegd inlog via een stad op honderd km van hier … Hoe betrouwbaar is die locatie bieding dan wel?

    Reageren
  • Rick van Putten zegt:
    22 Jul, 2013 om 20:14

    Ik denk dat het met name interessant is voor bedrijven met meerdere vestigingen op verschillende locaties. Per regio is het mogelijk om een lokale advertentie te plaatsen, zoals bijvoorbeeld een foto van het interieur van de winkel. Op deze manier breng je een nog persoonlijkere boodschap over.

    Reageren
  • Rick van Putten zegt:
    22 Jul, 2013 om 20:29

    @johan

    Het is voor Google nog steeds lastig te bepalen waar een bezoeker zich precies bevindt. De update is dan ook vooral gericht op mobiele gebruikers, waar het makkelijker voor is om de locatie te bepalen. (gps en mobiele verbinding)

    Voor desktops en laptops gebruikt Google het IP adres van de bezoeker om de locatie te bepalen. Ik zal niet al te diep in gaan op de techniek, maar het is afhankelijk van je ISP welke locatie gegevens worden meegestuurd. Als je ISP een hub heeft in Amsterdam en de bezoeker maakt verbinding via die hub, dan wordt het bezoek gemeten als een bezoeker uit Amsterdam. Hier kan Google weinig aan doen.

    Reageren
  • Misha Yazdi zegt:
    25 Jul, 2013 om 09:05

    Top tips.. bedankt voor het delen.

    Reageren

Reageren