Naar
boven

Wil jij hoger in de lokale zoekresultaten verschijnen? Tips!

Dat Google zoekresultaten toont op basis van locatie is niets nieuws en is vrij bekend. De kracht van lokale SEO is echter veel groter dan de meeste mensen denken.

In dit artikel (deel 1 van 2 artikelen) zal ik door middel van voorbeelden uitleggen waarom jij je bezig zou moeten houden met lokale zoekresultaten en hoe je er optimaal gebruik van kunt maken.

Wat zijn lokale zoekresultaten?

Waarschijnlijk heb je wel eens een lokale zoekopdracht uitgevoerd op Google. Vaak krijg je dan een pagina zoals hieronder te zien.

Lokaal-zoekresultaat

Lokale zoekresultaten worden vaak getoond in een blok, zoals op de afbeelding hierboven. Hierbij zie je in één oogopslag de website, het adres en telefoonnummer. Het is ook mogelijk door te klikken naar de Google+ pagina of naar de Google+ reviews.

Lokale-zoekresultaten-map

Aan de rechterkant van de zoekresultaten wordt ook een kaart weergegeven. Hierop kun je makkelijk zien waar de verschillende bedrijven uit de lokale zoekresultaten zich precies bevinden.

Lokale zoekresultaten op mobiele apparaten

Lokale zoekresultaten zijn uitermate geschikt voor mobiele apparaten. Zelfs wanneer er gezocht wordt zonder plaatsnaam, kunnen zoekmachines aan de hand van de GPS lokale zoekresultaten weergeven.

Lokaal-zoekresultaat-mobiel

Zoals je op de afbeelding hierboven kunt zien, is het voor mobiele gebruikers perfect om lokale zoekresultaten op hun scherm te krijgen. Ze kunnen met één druk op de knop naar een bedrijf bellen of een route plannen.

Voordelen van lokale zoekresultaten:

  • De lokale zoekresultaten staan vaak bovenaan in de organische zoekresultaten;
  • De resultaten worden voorzien van een kaart, hierdoor kunnen klanten je makkelijker vinden;
  • Klanten krijgen een link naar je website, adres, telefoonnummer, Google+ pagina en eventuele Google+ reviews te zien;
  • De populariteit van smartphones en tablets stijgt nog steeds. Zoekmachines gebruiken de GPS locatie van mobiele apparaten om lokale zoekresultaten weer te geven.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn bedrijf in de lokale zoekresultaten verschijnt?

Misschien heb je wel eens gehoord van Google Places. Google Places is ondertussen verouderd, alhoewel het nog gewoon gebruikt kan worden, lijkt het me beter om ons meteen op het nieuwe platform te richten. Dit nieuwe platform is Google+ Local.

Een Google+ Local pagina aanmaken

Hieronder zal ik stap voor stap uitleg geven over hoe je een Google+ Local pagina voor je bedrijf maakt.

  1. Log in op je Google+ account, als je nog geen Google+ account bezit moet je deze eerst aanmaken.
  2. Als je ingelogd bent op Google+ zie je aan de linkerkant een navigatiekolom. Beweeg je muis naar de button ‘meer’. Er zal een uitklapmenu verschijnen. Klik in dit menu op ‘Pagina’s’.
  3. Vervolgens krijg je een lijst te zien van al je pagina’s en een knop om een nieuwe te creëren. Klik op de knop om een nieuwe pagina aan te maken.
  4. In dit artikel gaan we ervan uit dat je een lokale onderneming bezit. Klik dus op ‘Lokale onderneming of plaats’ en vul het telefoonnummer van je bedrijf in.

Belangrijk: Voer het nummer van je bedrijf in waar je door je klanten gebeld wilt worden. Vergeet ook niet om de regiocode in te voeren. Bijvoorbeeld: “010-1234567” voor een nummer in omgeving Rotterdam.

Het volgende menu verschijnt:

Google-plus-local-pagina-aanmaken

In dit menu moet je je bedrijfsnaam, adres en categorie opgeven. Let er op dat je adresgegevens kloppen! Op de kaart kun je zien of Google jouw adresgegevens herkent.

Het is erg belangrijk dat je hier geen postbus invoert maar een fysiek adres. Google gebruikt het adres namelijk om je bedrijf op Google Maps te tonen, met een postbus lukt dit niet en zal Google je bedrijf ook niet in de lokale zoekresultaten opnemen.

Vervolgens krijg je nog een scherm te zien waar je de naam van de pagina en je bedrijfswebsite kunt opgeven. Verder moet je een leeftijdscategorie van de pagina aangeven en akkoord gaan met de voorwaarden. Klik op de knop ‘pagina aanmaken’ om het proces af te ronden.

Gefeliciteerd je hebt nu een Google+ local bedrijfspagina aangemaakt! Google zal nu een envelop opsturen naar het adres wat je hebt opgegeven. In deze envelop zit een kaart met daarop een pincode.

Deze pincode moet je op jouwGoogle+ Local pagina invoeren om te verifiëren dat je de eigenaar van het bedrijf bent en dat de adresgegevens kloppen.

Het profiel verder invullen

Alhoewel je pagina nu is aangemaakt zijn we nog niet klaar met het invullen van de gegevens. Veel bedrijven laten hier steken vallen en denken dat ze nu al klaar zijn. Google hecht veel waarde aan pagina’s die volledig ingevuld zijn. Hierbij gaat het dus ook om foto’s en video’s van het bedrijf.

Om verder te kunnen gaan moet je weer naar je pagina’s gaan en je net aangemaakte pagina kiezen. Vervolgens kom je op je pagina terecht en zie je verschillende tabjes.

Klik op het tabje ‘Over’ en klik vervolgens op de knop ‘profiel bewerken’.

Bedrijfsnaam

Je hebt je bedrijfsnaam in de vorige stap al ingevoerd. Hier kun je deze echter wijzigen als je een fout gemaakt hebt of je bedrijf van naam veranderd is. Zorg er echter voor dat je hier wel de bedrijfsnaam invoert die je ook offline hanteert.

Adres

Voer hier het volledige adres van je bedrijf in. Het is niet toegestaan om een postbus op te geven. Het moet gaan om een fysiek adres waar Google uiteindelijk ook een envelop naartoe stuurt met een pincode om te verifiëren dat je echt de eigenaar bent van een bestaand bedrijf op de genoemde locatie.

Contact informatie

Hier kun je contact informatie opgeven zoals e-mail adressen, telefoonnummers en websites.

Categorieën

Hier kun je maximaal 5 categorieën invoeren waar jouw bedrijf onder valt. Het is erg belangrijk dat je hier categorieën invoert waar je graag op gevonden zou willen worden in de zoekresultaten.
De juiste categorieën maken het een stuk makkelijker om gevonden te worden en het geeft de bezoekers een goed beeld van wat voor soort diensten en/of producten je aanbied.

Belangrijk: Voer categorieën in die beschrijven wat uw bedrijf inhoudt. Denk hier bijvoorbeeld aan de categorie ‘Schilder‘. De categorieën moeten niet beschrijven wat uw bedrijf doet zoals bijvoorbeeld ‘Schilderen

Openingstijden

Je kunt ook de openingstijden van je bedrijf opgeven. Dit is erg gebruiksvriendelijk voor je klanten en ik kan het niet vaak genoeg zeggen: Google geeft de voorkeur aan pagina’s die volledig ingevuld zijn.

Beschrijving

Hier dien je een korte beschrijving te geven ter introductie van je bedrijf en wat je voor je klanten kunt betekenen. Probeer een natuurlijke tekst te schrijven voor de gebruikers en niet voor de zoekmachines.

Overige informatie

Probeer ieder veld goed in te vullen. Hoe meer informatie er ingevuld is hoe meer Google vertrouwd dat het om een echt bedrijf gaat. Er  zijn zoveel bedrijfspagina’s die niet goed ingevuld zijn. Probeer de concurrentie voor te zijn, door een goed ingevulde pagina te creëren. Maak foto’s van je pand en plaats deze op je pagina.

Probeer als dit mogelijk is een mooie video te maken van iets relevants voor je bedrijf. (Als dit niet mogelijk is in je branche kun je altijd een slideshow van foto’s maken). Upload deze video naar Youtube en plaats deze vervolgens op je Google+ pagina. Foto’s en video’s zijn erg gericht op de gebruikers en dat zal zeker door Google beloont worden.

Je Google+ Local pagina is volledig ingevuld en binnen de kortste keren zul je iin de lokale zoekresultaten verschijnen bij relevante zoektermen. Je kunt echter nog meer werk verrichten om punten te scoren bij Google.

Google kijkt namelijk niet alleen naar haar eigen platform. Ik raadt je aan om ook pagina’s aan te maken bij andere ‘local listings’. Bing en Yahoo hebben ook een platform waar bedrijven een pagina kunnen aanmaken. Yelp en Hotfrog zijn hier ook uitermate geschikt voor.

Belangrijk: Zorg ervoor dat overal de juiste informatie staat. Google houdt er niet van als je overal verschillende informatie opgeeft en dit zal ook impact kunnen hebben op je ranking.

Over de auteur

Wesley Smits is eigenaar van een internetbureau in Dordrecht. Daarnaast schrijft hij ook regelmatig artikelen voor SEOcentro.nl.

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Gastschrijver
Wil jij ook bloggen voor Karelgeenen.nl en jouw kennis delen met meer dan 15 000 nieuwsbrief abonnees? Bekijk hier onze voorwaarden en neem contact op met Coen via coen@karelgeenen.nl!
22 reacties op "Wil jij hoger in de lokale zoekresultaten verschijnen? Tips!"
  • Peter Klaassen zegt:
    22 Mrt, 2013 om 12:56

    De KNRM heeft al zijn 61 locaties nog in places staan.
    Weet jij of er een optie bij Google is om die te laten verhuizen zonder alles weer opnieuw geverifieerd te krijgen. De vorige keer kostte ons dat bijna een jaar.

    Reageren
  • Gerard van Wijk zegt:
    22 Mrt, 2013 om 13:02

    Dit is zeker interessant om lokaal goed vindbaar te zijn,
    ik ben echter alleen vindbaar als belastingadviseur. Niet als administratiekantoor of accountant. Tenminste niet in de zichtbare resultaten, maar wel op de kaart en bij de resultaten op de 2e of 3e pagina.

    Hoe kom je hoger in deze resultaten? Geldt hier wie het eerst komt, wie het eerst maalt? Of ligt dit aan andere zaken.

    Reageren
  • Roald zegt:
    22 Mrt, 2013 om 13:10

    Wel erg kort door de bocht, dit artikel. Er is veel meer nodig dan alleen het hebben van een goede listing. Zo mis ik reviews, worden citations nauwelijks benoemd en ontbreekt het hele stuk local linkbuilding.

    Heb je daar ook nog tips voor?

    Reageren
    • Dominique Meijnen zegt:
      22 Mrt, 2013 om 13:21

      En vergeet ook zeker niet de microformats die in verband staan met lokale gegevens!

    • Wesley Smits zegt:
      22 Mrt, 2013 om 13:25

      Er missen inderdaad nog een behoorlijk aantal onderwerpen in dit artikel. Deze stonden er oorspronkelijk wel in maar omdat het artikel een beetje aan de lange kant lag is besloten om het artikel in tweeën te delen. Deel twee van dit artikel zal hopelijk snel gepubliceerd worden. Hier staat informatie in over reviews, citations, HTML microdata en KML files.

  • Bram zegt:
    23 Mrt, 2013 om 19:26

    En waar kan ik die local listing op bing.com dan maken? Ik kan het niet vinden.

    Reageren
  • Thomas zegt:
    23 Mrt, 2013 om 22:29

    Goed artikel!

    Reageren
  • Roald zegt:
    25 Mrt, 2013 om 07:14

    @Wesley: Bing is US only…

    Reageren
  • Roald zegt:
    25 Mrt, 2013 om 07:18

    @Wesley: Bing en Yahoo zijn vooralsnog US only…

    Reageren
    • Wesley Smits zegt:
      27 Mrt, 2013 om 17:33

      Bing en Yahoo zijn inderdaad vooralsnog US only.
      In de US zijn nog veel meer ‘local listing’ platformen waar je je kan aanmelden. Weten dat Bing en Yahoo een platform hebben lijkt me toch handig. Ik ga er ook vanuit dat ze dit uiteindelijk wereldwijd lanceren.

  • Ben Gidding zegt:
    31 Mrt, 2013 om 21:11

    Waarom zou een stuk te lang zijn? Altijd weer bang dat het anders niet gelezen wordt, Wesley? Onthoud dit: Als een stuk informatie is, kan het gerust vijf meter lang zijn. Nu kan ik deze interessante klus niet uitvoeren, omdat het stuk niet compleet is. Zodra het compleet is, heeft het mijn interesse, nu niet.

    Reageren
    • Wesley Smits zegt:
      01 Apr, 2013 om 12:11

      Beste Ben,
      Aangezien ik alleen gastschrijver ben op dit blog is het niet mijn beslissing om te maken wanneer een artikel te lang is en wanneer niet.
      Vanwege de stijl van deze website en de lengte van de andere artikelen snap ik wel dat dit artikel ingekort is omdat het anders niet meer bij de rest van de site past.
      Het spijt me dat jij dit als onprettig ervaart en ik hoop dat je toch nog wat aan het tweede deel van dit artikel zult hebben.

  • Ben Gidding zegt:
    01 Apr, 2013 om 13:03

    Beste Wesley,

    Nou ja, ik kijk ernaar zodra ik dat andere stuk ook voorgeschoteld krijg. :-) Voor mij is niets te lang, mits het informatie is en dat is het.

    Reageren
  • Toon Van Elst zegt:
    06 Apr, 2013 om 00:09

    Dit zijn wel goede tips maar in onze ervaring helpt het nog veel meer om te zorgen dat je adres gewoon op elke pagina staat. Dat is handig voor je bezoekers en ook heel goed voor je local results, zeker als je het er als RDF/microformats op plaatst.

    Reageren
  • Carine Bruyndoncx zegt:
    21 Apr, 2013 om 05:14

    Ik raad je aan de juiste spelling te gebruiken … dat zal zeker door Google beloond worden

    of ben ik nu helemaal niet meer mee met de nieuwe spelling ? Ik dacht dat de basis d/t regels nog hetzelfde waren ?

    Reageren
  • Maurice Lehr zegt:
    06 Mei, 2013 om 09:54

    Ik heb een bedrijf aangemeld via Google Places. Categorievermelding gaat hier prima, ik kan kiezen uit een grote lijst en tevens eigen categorieën aanmaken (in totaal 5 categorieën).
    Ik heb nu ook een bedrijf aangemeld via Google+ Local. Daar lukt het mij niet om eigen categorieën toe te voegen. Krijg steeds de melding dat ik moet kiezen uit de lijst van Google, die overigens veel beperkter is dan die van Google Places.
    Daarnaast wordt de informatie die ik toevoeg aan Google plus Local nog steeds niet weergegeven (ben inmiddels een week of 5 bezig; website is wel geverifieerd door Google).
    Hebben jullie enig idee deze problemen kan oplossen?

    Reageren
  • Peter zegt:
    06 Mei, 2013 om 12:16

    Prima artikel! Biedt handige informatie voor lokale bedrijven om gevonden te worden.

    Reageren
  • bee pollen zegt:
    23 Nov, 2013 om 10:43

    You can find a fine line concerning ingesting and weighing enough to maintain your source up. If you solely breastfeed remember to preserve a good eye on the sons weigh and growth, along with the amount of money of pees and poos – If he isn’t getting plenty of there’ll be less diapers to change and slower bee pollen http://diablogoldcz.allmyblog.com/47-7-million-puppies-are-overweight-within-the-u-s.html gains for him – not a very good thing.

    Reageren
  • Alexander zegt:
    24 Dec, 2013 om 09:50

    Erg goed artikel!

    Reageren
  • Michael zegt:
    04 Jun, 2014 om 02:02

    Goeie artikel ga zo door ;)

    Reageren
  • Pim zegt:
    19 Jan, 2016 om 14:12

    Heeft als lokaal administratiekantoor al erg veel nut gehad. Veel mensen uit de omgeving die op deze manier met je in contact komen.

    Reageren

Reageren