Zoekwoorden, hoe vaak en waar gebruiken?

Karel
22/3/2009
Karel
22/3/2009
Zoekmachine optimalisatie
X
min leestijd
keyword-density

Bij het optimaliseren voor de zoekmachines zijn er twee belangrijke aspecten. De zogenaamde off-page optimalisatie (linkbuilden) en de on-page optimalisatie (techniek en zoekwoordgebruik). Wanneer deze goed in balans zijn kun je hoog scoren in de zoekmachines.Dit artikel gaat over het zoekwoordgebruik, on-page optimalisatie dus. Regelmatig hoor je termen voorbijkomen als "keyword density" en "zoekwoord spam". Maar wat is hier nu van waar en kun je echt gestraft worden wanneer je zoekwoorden teveel gebruikt? Op deze vragen wordt in dit artikel antwoord gegeven. Plus natuurlijk tips hoe het wel moet!

Keyword density en zoekwoord spam

De keyword density (zoekwoord dichtheid) is een procentueel getal welke aangeeft hoeveel keer het keyword ten opzichtte van de rest van de tekst op een webpagina terugkomt. Vaak zijn deze onderverdeeld in enkele, dubbele en driedubbele zoekwoorden.Hieronder zie je een voorbeeld van de keyword density van karelgeenen.nl voor twee zoekwoorden:[caption id="attachment_694" align="aligncenter" width="545" caption="keyword-density-karel-geenen"]

keyword-density-karel-geenen

[/caption]De term "internet marketing" komt 64 keer voor op de homepage wat een totaal is van 5.25% van het totaal (let op, dubbele zoektermen).Hoewel de keyword density een goede tool is om te kijken of je niet overdrijft of dat het zoekwoord juist te weinig wordt gebruikt is het niet zaligmakend. Er zijn geen magische percentages die ervoor zorgen dat je altijd bovenaan staat.Maar stel dat in het bovenste voorbeeld nu 52% zou staan bij de zoekterm "internet marketing" moet er toch een belletje gaan rinkelen. Want 52% is niet echt natuurlijk te noemen. En dat zullen de zoekmachines ook doorhebben!Het "geheim" is om dus zo natuurlijk mogelijk om te gaan met het zoekwoordgebruik. En hoe je dat doet lees je in de volgende paragraaf.

Natuurlijk zoekwoordgebruik

Om voor de zoekmachines (lees:Google) zo natuurlijk mogelijk over te komen zullen we de zoekwoorden dus ook op natuurlijke plaatsen terug moeten laten komen. Welke plaatsen dat zijn? Hier komen ze!

Title-tag

De meest belangrijke plaats is de titel van de pagina, de zogenaamde title-tag. Logisch, want de titel van een pagina hoort aan te geven waar de pagina over gaat. De title-tag is voor de bezoekers zichtbaar bovenin de browser en voor de zoekmachines in de title-tag:[caption id="attachment_695" align="aligncenter" width="383" caption="title-tag-bezoekers"]

title-tag-bezoekers

[/caption][caption id="attachment_696" align="aligncenter" width="429" caption="title-tag-zoekmachines"]

title-tag-zoekmachines

[/caption]

Meta description en keywords

In de meta description, niet zichtbaar voor de bezoekers, kun je in het kort aangeven waar de pagina over gaat. Ook hier is het weer logisch om het zoekwoord in te vermelden. Hoewel de meta keywords door de meeste zoekmachines niet meer als waardevol worden beschouwd is het toch verstandig om ook hier het zoekwoord te gebruiken.[caption id="attachment_697" align="aligncenter" width="500" caption="meta-overig"]

meta-overig

[/caption]

Header tags

Met de header tags worden de koppen boven een allinea bedoeld. De eerste, en meestal belangrijkste allinea krijgt een h1-tag, de volgende een h2-tag enz.Het is verstandig om de h1-tag de zoekterm mee te geven.[caption id="attachment_698" align="aligncenter" width="380" caption="h1-bezoekers"]

h1-bezoekers

[/caption][caption id="attachment_699" align="aligncenter" width="305" caption="h1-zoekmachines"]

h1-zoekmachines

[/caption]

Body tekst

Deze behoeft weinig uitleg. Het mag duidelijk zijn dat het zoekwoord best ook een paar keer voorkomt in de daadwerkelijke tekst van de pagina. Kleine tip, zorg ervoor dat het zoekwoord zeker in het begin van de tekst wordt genoemd!

Afbeeldingen

Wanneer je bijvoorbeeld over een appel schrijft is het logisch (en dus natuurlijk) dat er ook een afbeelding van de appel op de pagina staat. Om er nu voor te zorgen dat de zoekmachines ook daadwerkelijk weten dat het om een appel gaat (zij kunnen dit niet zien zoals wij dit zien) moet je twee dingen doen:1. Geef de afbeelding een bestandsnaam met het woord appel;2. Geef de afbeelding een alt-tag. Dit is een omschrijving van de afbeelding. De alt-tag is in het leven geroepen voor mensen die geen afbeeldingen kunnen laden in de browser en voor blinden (speciale voorleessoftware kan deze tekst dan oplezen en de blinden weten dat wat voor afbeelding het is).[caption id="attachment_700" align="aligncenter" width="188" caption="bestandsnaam-afbeelding"]

bestandsnaam-afbeelding

[/caption]

Conclusie

Het is dus belangrijk om zo natuurlijk mogelijk over te komen. Niet alleen voor de zoekmachines maar ook voor je bezoekers. Want een tekst lezen die bewust vol is gestopt met zoekwoorden is bijzonder irritant. Vergeet dus niet waarom je dit uiteindelijk allemaal doet. Zoekmachine optimalisatie mag nooit ten koste gaan van het uiteindelijk doel van de pagina! Oja, hoog scoren is géén doel!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier