15 praktische neuromarketing tips om overtuigend te verkopen
Uit de enquête onder lezers van dit blog, die momenteel wordt verwerkt in het plan voor 2015, komt onder andere duidelijk naar voren dat artikelen over ons brein gesmaakt worden.Daarom een post met maar liefst 15 praktische neuromarketing tips van niemand minder dan The Web Psychologist Nathalie Nahai. In haar woorden Psych tips. Nathalie is auteur van het boek Webs of Influence dat ik je kan aanraden.Even leek de volgende melding op YouTube mijn plan om de video van haar webinar met je te delen gedwarsboomd te worden.
De video is enkel beschikbaar voor wie zich inschrijft op haar nieuwsbrief, waarna je toegang krijgt tot dit geheime webinar. Maar ik vroeg en kreeg Nathalie's toestemming om deze geheime video toch met jou te delen. Vind ik leuk.De volledige video staat onderaan in dit artikel, de essentie heb ik voor je samengevat:
3 geheimen om online succesvol te zijn:
Nathalie vertelt in de introductie van het webinar dat ze tijdens het onderzoek voor haar boek Webs of Influence tot de vaststelling komt dat er 3 geheimen voor online succes zijn:
- Weet wie je doelgroep is.
- Communiceer overtuigend.
- Verkoop integer.
Grootste barrières die mensen tegenhouden om online te kopen:
- Gebrek aan vertrouwen en face-to-face contact.
- Gebrek aan klantenservice.
- Zorgen over privacy en veiligheid.
- Geen echte verkoper.
De barrières die mensen tegenhouden, hebben dus allemaal te maken met relaties. Omdat we online door een beeldscherm van elkaar zijn gescheiden, moet je meer moeite doen om het vertrouwen te winnen. Het eerste wat mensen doen als ze op je website komen, is deze onderbewust scannen op zaken die hen vertrouwen geven. Mensen kopen van mensen, niet van websites.Op naar de 15 neuromarketing tips die je daarbij helpen.
1. Schaarste
Voorbeeld ‘Laatste kans! We hebben nog 1 kamer vrij!' bij booking.com. Ze versterken dat nog eens door ook te melden dat er op dit moment 10 mensen dit hotel aan het bekijken zijn. Dat is niet alleen schaarste in beschikbaarheid, maar ook schaarste in tijd.
Gelijk ook een voorbeeld van tip 4: beoordelingen.
2. Autoriteit
Belangrijker in meer hiërarchische culturen.
3. Aanlokkelijke prijzen
Prijzen die eindigen op ,95 ,98 of ,99 zien we als meer waardevol.
4. De kracht van 3
Presenteer 3 prijzen, goedkoop, duurder, duurst. Mensen hebben voorkeur voor de middenweg. Help ze die kiezen.
5. Verzacht de pijn
Gratis registreren, Registratie duurt slechts 60 seconden, 30 dagen gratis proberen etc. In het voorbeeld dat Nathalie geeft van Hootsuite gebruiken ze nergens Buy, Add to cart ... , maar focussen ze op keuze: Upgrade, Request ...
6. Beoordelingen
Het betekent dat andere je OK vinden. Sociale bewijskracht. Mensen kopen 20% meer bij producten met ratings, dan bij hetzelfde product zonder beoordelingen.
7. Testimonials
Maak je referenties onderscheidend. Als je een referentie hebt van een belangrijke speler in jouw markt, speel dat dan uit.
8. Geloofwaardigheid
Laat de logo's van de klanten zien met wie je gewerkt hebt. Hou met deze zelfpromotie wel rekening met de cultuur van je doelgroep.
9. Veiligheid
Logo's van vertrouwde betaalmogelijkheden:
Maar ook een secured link met https:
10. Wederkerigheid
Een e-mailadres in ruil voor een download. Zo kun je een hoofdstuk uit Webs of Influence krijgen in ruil voor een tweet of like (beetje reclame voor Nathalie's boek als dank voor het mogen delen van de geheime video van haar webinar:-)).
11. Sociale bewijskracht
Laat zien hoeveel mensen je blog volgen.
12. Visueel contrast en concreet
Kijk maar eens wat Nathalie te vertellen heeft bij deze slide (minuut 22:30).
13. Buttons
Geef ze een opvallende kleur ten opzichte van de rest van je website. Zorg dat het pijnloos is om op te klikken (zie punt 5), zet ze op een opvallende plek op je pagina en maak ze groot.
14. Formuleer in termen van verlies
‘Je bespaart geld' versus ‘Je verliest geld'.De laatste is meer converterend, omdat we bij verlies meer geneigd zijn actie te ondernemen. Daarnaast heeft ‘Je verliest geld' momentum: je bent op dit moment geld aan het verliezen.
15. Testen
Alle 14 voorgaande zijn praktische tips die werken, maar hoe goed ze werken, moet je testen. Opnieuw en opnieuw.