Naar
boven

2 lessen van ’s werelds populairste website: Google

Google en Facebook zijn de meest bezochte websites wereldwijd. Net als ik, vind je dat waarschijnlijk niet echt een verrassing.

De populariteit van Google en Facebook is onderzocht door Mark Graham en Stefano De Stabbata van het Oxford Internet Institute.

Uit hun onderzoek blijkt dat Google (rood) in 62 landen de meest bezochte website is. Facebook (blauw) is de meest bezochte in 50 landen. In de 50 landen waar Facebook het meest populair is, volgt Google in 36 landen en YouTube (ook van Google) in de andere 14 landen op de tweede plaats.

wereldkaart-meest-bezochte-websites-oktober-2013 (1)
© Mark Graham, Stefano De Stabbata, Oxford Internet Institute. De meest bezochte websites, gewogen per internetpopulatie per land.

Google is dus veruit ’s werelds populairste website. Die populariteit groeit nog met de dag en net als Google Chrome van Internet Explorere ‘a dead browser walking’ maakte, ben ik overtuigd dat Google+ nog veel volk gaat afsnoepen van Facebook.

Waarom zijn Google en Facebook de populairste?

Omdat ze doen wat de oorsprong van het web is: een plek creëren waar mensen zich kunnen verbinden en informatie, foto’s en meningen met elkaar delen.

Besef goed dat het web tot midden jaren ’90 niets te maken had met bedrijven, verkoop en geld verdienen.

Bizar genoeg: Google en Facebook verdienen bakken geld door dicht bij de oorsprong van het web te blijven. (Hoewel, Facebook is een gesloten community en dat staat wel erg ver van de oorsprong van het web.)

Het web draait dus om verbinding en heeft invloed (zacht uitgedrukt) op de manier waarop we met elkaar communiceren.. Wat je kunt leren van ’s werelds populairste website, Google dus:

Les 1: Richt je op de toptaken van je bezoekers

In alles wat Google doet, helpt ze mensen doen wat ze willen doen: informatie vinden, zich verbinden (tot jou of tot anderen) en delen.

Een voorbeeld: Brico.

brico.be

Informatie vinden? Veel succes.
Verbinden? Niks van, alleen maar ik, ik, ik.
Delen? Jou helpen ho maar. Jouw hulp hebben ze wel nodig: ‘Kroon ons tot beste folder van het jaar’. Waarom zou je?

Tuurlijk weet ik ook dat Brico geen Google is en het dus niet alleen met een zoekbalk kan volstaan. En dat is misschien maar goed ook. Bij Brico staat er boven de zoekbalk voor de e-shop: ‘Ontdek onze selectie online beschikbare artikelen’.

Alsof het een gokspelletje is (en dat is het ook).
Ik tik ‘verf’ in en krijg als resultaat ”¦ tuinhuizen.
Echt waar.

Dit artikel is niet om de site van Brico af te kraken. De site is wel exemplarisch voor miljoenen anderen websites: ze helpen mensen niet bij wat ze willen doen.

Conclusie les 1
Als je online succesvol wilt zijn, moet je de oorsprong van het web begrijpen. Help jij mensen via jouw website met vinden wat ze zoeken?

Les 2: KISS: Keep It Short & Simple

Google is meester in kort en bondig. Niet alleen met de zoekmachine, met alles wat ze doet.

Mijn leermeester Gerry McGovern liet tijdens een masterclass eens zien hoe Google er ook had kunnen uitzien:

google-slide-masterclass-gerrymcgovern

Zie je de zoekbalk, helemaal linksonder.
Ze waren hem bijna vergeten.

Kijk nu nog eens naar het voorbeeld van Brico.

Conclusie les 2
Schrappen, schrappen, schrappen.

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Mischa Verheijden
Mischa Verheijden is freelance content strateeg, webcopywriter, interviewer en storyteller. Vanuit de overtuiging dat ook online mensen van mensen kopen, helpt hij zijn klanten met online communicatie het vertrouwen winnen van de mensen die zoeken en willen kopen wat zij te bieden hebben. Zodat het klikt.
13 reacties op "2 lessen van ’s werelds populairste website: Google"
  • Nils van der Knaap zegt:
    23 Okt, 2013 om 11:47

    Vaak is het ook zo dat de eigenaar van een bedrijf een website laat maken en dan vooral kijkt naar een mooi design en hoe zijn bedrijf gepresenteerd wordt. Als ze dat terug zien keuren ze het goed.

    Er gaat best wel wat tijd in zitten om precies uit te denken wat de toptaken van de bezoeker zijn en welke informatie er echt verteld moet worden. En dan ook nog eens onderscheidend van de concurrentie…

    Deze kaart over de meest bezochte websites wereldwijd is trouwens ook mooi uitgewerkt http://d25i0vq4k5x7z4.cloudfront.net/wp-content/uploads/2013/08/Age_of_Internet_Empires_final.png

    Reageren
    • Lianne Soer zegt:
      23 Okt, 2013 om 13:15

      Hoi Nils, dank voor je reactie. Helemaal mee eens.
      En mooie kaart inderdaad!

  • Chelsea Bosters zegt:
    23 Okt, 2013 om 13:29

    De KISS techniek is zeker een goede techniek om te gebruiken. Alleen vinden de meeste mensen het moeilijk om te weten wat belangrijk is en wat minder belangrijk is. Een goede overtuigende schrijfstijl is hierbij een pré en dit heeft niet iedereen.

    Reageren
  • Mischa Verheijden zegt:
    23 Okt, 2013 om 15:45

    Volledig met je eens Nils.

    Ik publiceerde begin deze week bij Bloovi.be (een platform voor de digitale sector) het artikel De digitale revolutie is een schijnrevolutie (http://goo.gl/rKVkII). In dat artikel schrijf ik: ‘Er wordt veel gesproken over verandering, er zijn er weinig die het effectief doen.’

    En dat geldt net zo goed in de webwereld.

    Hierboven heb ik het ontstaan van het web beschreven. Toen marketeers en bedrijven het web als nieuw medium zagen om hun producten en diensten te verkopen, pakten ze dat aan zoals ze dat offline deden. En daarbij was zoals je schrijft ‘een mooi design’ het uitgangspunt. Niemand wist echt hoe het web werkte, wat je met een website kon en hoe het zich zou ontwikkelen. Een website was gewoon een online visitekaartje.

    Vandaag is dat anders. Het resultaat van je website is meetbaar en veel bedrijven willen een mooi design voor een website die rendement (ROI) oplevert. Maar voor ROI is meer nodig dan een visitekaartje.

    Je hebt helemaal gelijk dat bedrijven als ze hun website met een mooi design gepresenteerd krijgen daarmee akkoord gaan. Dat kun je ze niet kwalijk nemen. In mijn ogen heeft het webbureau hier een belangrijke verantwoordelijkheid om de klant bij de hand te nemen en de weg te wijzen naar een bezoekergerichte website, een website die meer is dan †˜een mooi design†™. Er ligt gewoon ontzettend veel focus op wat er digitaal allemaal kan en dat noemt men dan een digitale revolutie. Ik noem dat een schijnrevolutie. De focus zou veel meer moeten liggen op menselijk gedrag.

    Maar kijk eens naar de modder (is nog zacht uitgedrukt) die gastblogger Chris van Marion over zich kreeg uitgestort na zijn gastblog met de stelling †˜Website met CMS is nooit echt zoekmachinevriendelijk†™ (http://goo.gl/uGj0ja). Vergeet niet dat het CMS en de jaarlijkse terugkerende factuur die daaraan vastzit een enorme bron van inkomsten is voor webbureaus. De stelling van Chris zorgt voor angst (omzetdaling) en dat zit verandering in de weg

    Net als bij Chris†™ stelling over het CMS zal het me vast niet in dank worden afgenomen, maar ik vind dat er ontzettend veel webbureaus/webdesigners (ook web copywriters trouwens), die slechts mooimakers zijn.

    Reageren
  • Mischa Verheijden zegt:
    23 Okt, 2013 om 15:52

    Nils, en ja toptaken achterhalen is ontzettend tijdrovend. En time is money. Toch zijn er ook betaalbare manieren om ver te komen.

    Toptaken achterhalen is een methodiek van Gerry McGovern. Ik heb hem er eens naar gevraagd hoe je dat kunt doen voor het MKB (in België KMO’s) die een veel minder omvangrijkere website hebben dan de multinationals waar hij voor werkt. Logisch nadenken brengt je heel ver, was zijn antwoord.

    Er zijn ook tools die je kunnen helpen, zo is er bijvoorbeeld de Wie en Waarom enquête: http://goo.gl/ye3Qnf.

    Reageren
  • Mischa Verheijden zegt:
    23 Okt, 2013 om 15:55

    Ja, Nils, nog eentje dan. Het kaartje. Ik had het gezien en wilde het aanleveren voor dit artikel. Het kaartje is een typisch voorbeeld van ‘mooi design’ :-)
    De wereldkaart die nu bij het artikel staat, communiceert volgens mij duidelijker de boodschap.

    Reageren
  • Mischa Verheijden zegt:
    23 Okt, 2013 om 15:59

    Chelse,

    Voor de KISS-blik is het goed om een buitenstaander met een kritische blik in te schakelen. Zelf (ik ook) ben je snel geneigd om alles wat je zelf doet ontzettend belangrijk te vinden :-)

    Zoals ik in mijn langste reactie op de reactie van Nils schrijf is taakgericht schrijven volgens mij belangrijker dan overtuigend schrijven Helderheid overtreft overtuiging.

    Reageren
  • Chelsea Bosters zegt:
    24 Okt, 2013 om 11:10

    @Mischa je hebt gelijk! Taakgericht schrijven is inderdaad belangrijk. Alleen moet je mensen wel overtuigen en daarbij kan ook helderheid en overtuiging goed samengaan. Topartikel!;)

    Reageren
  • Mischa Verheijden zegt:
    24 Okt, 2013 om 11:29

    Dank voor je compliment Chelsea (nu met a op het einde, sorry voor het evrkeerd schrijven van je naam in de vorige reactie).

    Reageren
  • Jeroen Verhouden zegt:
    27 Okt, 2013 om 16:14

    Leuk artikel. Kan er iets concreets mee doen bij mijn website.
    Bedankt.

    Reageren
  • Mischa zegt:
    28 Okt, 2013 om 07:57

    @Jeroen Da’s tof om te horen. Benieuwd wat je er concreet mee gaat doen. Succes.

    Reageren
  • Arne van Elk zegt:
    30 Okt, 2013 om 11:09

    De lessen van Gerry McGovern (en Steve Krug, want ook die zitten in dit artikel) kunnen nooit genoeg onder de aandacht gebracht worden!

    Een opmerking: wat mij betreft bepaalt Google iets te vaak wat mijn toptaken zijn. Ze zitten er nog wel eens naast op dat gebied. Eén van mijn toptaken was bijvoorbeeld het checken van nieuws via Google Reader, maar die hele dienst is stopgezet (zoals zo vele andere Google diensten).

    Bovendien zie je bij Google (en ook bij Facebook) dat design- en interfaceveranderingen vaak worden ingegeven door commerciële belangen of het promoten van eigen producten, en niet zozeer door de belangen van hun bezoekers (nu mag jij weer terugkomen met de zegwijze “bij Google zijn niet de bezoekers maar de adverteerders de klant” :-) )

    Reageren
  • Mischa Verheijden zegt:
    30 Okt, 2013 om 21:36

    Ongetwijfeld Arne, voor mij kunnen toptaken ook samen met commerciële belangen. Er zijn ook andere geluiden zoals bijvoorbeeld Paul Boag die stelt dat je je commerciële belangen moet laten voorgaan op de toptaken.

    Voor Google doel ik vooral op de zoekmachine als goed voorbeeld van toptaken en KISS. Marissa Mayer was bij Google verantwoordelijk om de zoekmachinepagina zo clean te houden. Nu is ze leading lday bij Yahoo! en daar is nog wel wat werk aan de winkel als het om toptaken en KISS gaat :-).

    Reageren

Reageren