29 verschillen tussen traditionele marketing en internet marketing

Karel
23/8/2011
Internet marketing
X
min leestijd
Karel
23/8/2011
Internet marketing
X
min leestijd

In dit artikel heb ik de verschillen op een rijtje gezet tussen traditionele marketing en internet marketingTraditionele marketing is even kort gezegd wat je doet om je business te promoten door te adverteren op radio, tv of print (strikt gezien dus ook zonder te verwijzen naar een website). En internet marketing gebruikt juist het internet om een business te promoten. Kleine disclaimer: dit is wat ik denk dat de verschillen zijn.Ik begon dit artikel met de gedachte dat het een klein artikel zou worden. En dat was het ook. In het begin. Maar keer op keer bedacht ik weer een nieuw verschil en uiteindelijk is het een lange lijst geworden van 29 verschillen:Traditionele marketingInternet marketing1Hogere drempel om mee te doenAlleen de 'grote jongens' hebben de mogelijkheid om een reclameboodschap te versturen. Voor kleine bedrijven is dit vaak niet haalbaar.Lagere drempel om mee te doenElk bedrijf heeft een gelijke kans op succes. Een klein bedrijf kan een groot bedrijf verslaan, en klein zijn kan zelfs in je voordeel werken.2Lagere barrière voor succesWie wel adverteert zal relatief snel bekendheid vergaren en ervoor zorgen dat de consument uiteindelijk iets met het merk gaat doen.Hogere barrière voor succesBeginnen met internet marketing is makkelijk. Het ook daadwerkelijk succesvol maken, vergt veel tijd en kennis.3Marketing wordt 'naar binnen geduwd'Advertenties worden getoond op het moment dat de consument er niet op zit te wachten. De consument vindt ze vaak irritant en probeert ze te vermijden.Bezoeker wordt naar doel toe getrokkenMet de minst mogelijke frictie wordt het proces waarin de bezoeker zit voortgezet, en zo wordt deze naar het door jou gekozen doel getrokken.4Zonder focus, gericht op de massaHet idee is om een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Echter, een groot deel van het publiek is helemaal niet de juiste doelgroep.Gefocussed, gericht op het individu of nicheHet is makkelijker om meer kleine doelgroepen en individuen te benaderen die ieder voor zich potentie hebben.5Relatief duurDe traditionele media vragen veel geld voor het plaatsen van advertenties.Relatief goedkoopJe kunt online succesvol zijn met een zeer beperkt budget.6Geld regeertHoe meer geld je erin stopt hoe meer je eruit krijgt. Als je iets gedaan wilt krijgen trek je je portemonnee.Tijd en kennis regeertAls je echt wilt slagen moet je er tijd in stoppen en kennis in huis hebben. Het is een stuk harder werken.7Lagere return on investmentDoor onder meer de hoge kosten, de doelloosheid en het giswerk is de return on investment lager.Hogere return on investmentDoor de lage kosten, de focus, het meetwerk en dergelijke is de return on investment veel hoger.8Creative skillsMarketing wordt op de eerste plaats als een creatief proces gezien. Er moeten creatieve concepten worden bedacht en vormgegeven.Analytische skillsMarketeers hebben een sterk analytisch vermogen nodig. Naast communicatie skills is vooral een technische/economische opleiding van belang.9HiPPO cultuurBeslissingen worden genomen door de belangrijkste (beter betaalde) mensen binnen het bedrijf. Ze beslissen wat zij denken dat het beste is voor de klantData gedreven cultuurBeslissingen worden genomen aan de hand van website- en klantendata.10Gebaseerd op gissenHet is moeilijk om te zeggen of en waarom de marketing succes heeft gehad. De reactie van de consument is niet gemakkelijk in kaart te brengen.Gebaseerd op data en onderzoekDe marketing wordt constant gemeten en geanalyseerd. De effectiviteit kan in real time bekeken worden en er kunnen direct aanpassingen gemaakt worden op wat de klant wil en nodig heeft.11Ik-gerichte marketingHet bedrijf praat voornamelijk over zichzelf.Klant-gerichte marketingDe klant staat centraal. Bij de marketing probeer je zo goed mogelijk aan te sluiten op de behoeften van de klant.12Onpersoonlijke relatiesHet bedrijf presenteert zich als bedrijf en staat ver van de klant af. De klant staat ver van het bedrijf af.Persoonlijke relatiesHet is belangrijk om persoonlijke relaties op te bouwen. Dit is ook een nadeel want je kan niet zomaar voor alles een extern marketingbureau inhuren. Er moet een band komen met jou en jouw bedrijf, niet met dat externe bureau.13Gericht op krijgenHet doel is om zoveel mogelijk van de klant te krijgen. Geld wordt ingeruild tegen een product of dienst.Gericht op gevenAls je veel weggeeft kun je als bedrijf een echte relatie met je klant opbouwen. Het produceren van (zoveel mogelijk) hoogwaardige content is hierbij belangrijk.14Gaat om winstHet succes van de marketing wordt afgemeten aan de winst die gemaakt wordt. Als je aan het einde van het jaar meer winst hebt geboekt, heeft de marketing gewerkt.Gaat om mensenIn plaats van enkel te focussen op verkopen, ligt de focus meer op het maken en behouden van lange termijn relaties.15Marketing is verkopenHet idee is dat marketing alleen toegepast wordt om producten te verkopen.Alles is marketingElk contact met de klant wordt als onderdeel van marketing gezien.16EenrichtingsverkeerMarketing is alleen gericht op het pushen van reclameboodschappen richting consument.TweerichtingsverkeerDe marketing zorgt voor communicatie tussen bedrijf en geïnteresseerden. Bedrijven kunnen de reacties van mensen gebruiken om zichzelf te verbeteren en zijn zo dynamischer en meer gericht op aanpassing.17Eén relatieDe relatie beperkt zich tot de relatie 'klant tot bedrijf' en 'bedrijf tot klant'.Een veelvoud van relatiesDoordat op internet iedereen met iedereen in contact kan komen (bedrijf, klant, potentiële klant, expert etc.), zijn er veel meer relaties mogelijk.18Draait om imagoEen bedrijf kan kiezen hoe ze bekend wil staan en die boodschap uitzenden.Draait om identiteitDoordat iedereen op internet toegang heeft tot iedereen en dus makkelijk aan informatie kan komen, wordt door de klanten zelf grotendeels bepaald hoe een bedrijf bekend staat. Het gaat om wat je echt bent, in plaats hoe je over wilt komen.19Is soms vol met mystiekTraditionele marketing wordt soms gezien als iets gecompliceerds en kan intimiderend zijn voor bedrijven.Is duidelijkInternet marketing is ongecompliceerd. Iedereen kan nu beginnen met marketing: de kennis is overal voorhanden en je hebt bijna geen middelen nodig.20Stopt als iemand het product kooptDe klant wordt losgelaten wanneer deze het product heeft gekocht.Gaat verder na eerste contactNa het eerste contact blijft de communicatie open waarbij de persoon geholpen wordt. Zodat mensen het bedrijf leren kennen. En uiteindelijk waarderen en vertrouwen.21Liniaire groeiHet bedrijf groeit door het toevoegen van nieuwe klanten.Geometrische groeiHet bedrijf groeit door het vergroten van elke transactie; door zich te richten op klanten die telkens terugkomen; door tevreden klanten die doorverwijzen en door het toevoegen van nieuwe klanten.22Het koopproces kost tijd en moeiteHet kost de klant meer tijd en moeite om de stap te zetten van het kennismaken met het product tot het daadwerkelijke kopen van het product.Het proces gaat veel snellerHet proces gaat veel sneller omdat de brug tussen het bieden van informatie en de reactie van de persoon veel kleiner is. Alles kan met een aantal muisklikken.23Beperkte optiesAdverteren op radio, tv of print zijn de opties die je hebt.Heel veel mogelijkhedenEr zijn ontzettend veel marketing mogelijkheden, adverteren is er slechts 1 van.24Adverteren alleen is voldoendeDe gedachte is dat adverteren op zich goed werkt.Draait om combinatiesDe gedachte is om ieder medium goed te benutten en ervoor te zorgen dat de verschillende media elkaar aanvullen.25Weinig veranderingMarketeers gebruiken jarenlang bestaande modellen en kunnen hetzelfde trucje vaak herhalen. Een verandering doorvoeren gaat langzaam.Constante veranderingJe bent genoodzaakt er constant bovenop te zitten en de laatste ontwikkelingen te volgen. Wat vandaag werkt, is morgen misschien al weer achterhaald. Je moet je als bedrijf snel kunnen aanpassen.26Bedrijven niet altijd bereikbaar om proces van klant te doorlopenBedrijven zijn er niet op gericht 24/7 aanwezig te zijn.Bedrijven altijd bereikbaar om proces van klant te doorlopenDoor het internet is een bedrijf 24 uur per dag, 7 dagen per week aanwezig.27Klein bereikEen klein bedrijf doet zaken in de eigen regio. Alleen grote bedrijven en multinationals doen ruimer zaken.Wereldwijd bereikJe kunt in principe de hele wereld bereiken.28Klant is te identificerenDe klant kan zich niet anders voordoen dan dat hij is.Consument is anoniemConsument is anoniem en kan zich anders voordoen (ook in koopgedrag).29Massa productenOmdat alles 'massaal' gaat, zijn producten niet individueel aanpasbaar. Kleinschalige productie gericht op een niche is te duur.Niche productenHet is gemakkelijk (en rendabel) om een specifiek product of dienst aan te bieden aan een afgebakend deel van een markt.30Weet jij er nog een?Het zou natuurlijk mooier zijn als het een lijst van 30 verschillen was. Dus als jij nog een verschil weet deel het dan onderaan dit artikel!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier