Naar
boven

29 verschillen tussen traditionele marketing en internet marketing

In dit artikel heb ik de verschillen op een rijtje gezet tussen traditionele marketing en internet marketing

Traditionele marketing is even kort gezegd wat je doet om je business te promoten door te adverteren op radio, tv of print (strikt gezien dus ook zonder te verwijzen naar een website). En internet marketing gebruikt juist het internet om een business te promoten. Kleine disclaimer: dit is wat ik denk dat de verschillen zijn.

Ik begon dit artikel met de gedachte dat het een klein artikel zou worden. En dat was het ook. In het begin. Maar keer op keer bedacht ik weer een nieuw verschil en uiteindelijk is het een lange lijst geworden van 29 verschillen:

Traditionele marketing Internet marketing
1 Hogere drempel om mee te doen

Alleen de ‘grote jongens’ hebben de mogelijkheid om een reclameboodschap te versturen. Voor kleine bedrijven is dit vaak niet haalbaar.

Lagere drempel om mee te doen

Elk bedrijf heeft een gelijke kans op succes. Een klein bedrijf kan een groot bedrijf verslaan, en klein zijn kan zelfs in je voordeel werken.

2 Lagere barrière voor succes

Wie wel adverteert zal relatief snel bekendheid vergaren en ervoor zorgen dat de consument uiteindelijk iets met het merk gaat doen.

Hogere barrière voor succes

Beginnen met internet marketing is makkelijk. Het ook daadwerkelijk succesvol maken, vergt veel tijd en kennis.

3 Marketing wordt ‘naar binnen geduwd’

Advertenties worden getoond op het moment dat de consument er niet op zit te wachten. De consument vindt ze vaak irritant en probeert ze te vermijden.

Bezoeker wordt naar doel toe getrokken

Met de minst mogelijke frictie wordt het proces waarin de bezoeker zit voortgezet, en zo wordt deze naar het door jou gekozen doel getrokken.

4 Zonder focus, gericht op de massa

Het idee is om een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Echter, een groot deel van het publiek is helemaal niet de juiste doelgroep.

Gefocussed, gericht op het individu of niche

Het is makkelijker om meer kleine doelgroepen en individuen te benaderen die ieder voor zich potentie hebben.

5 Relatief duur

De traditionele media vragen veel geld voor het plaatsen van advertenties.

Relatief goedkoop

Je kunt online succesvol zijn met een zeer beperkt budget.

6 Geld regeert

Hoe meer geld je erin stopt hoe meer je eruit krijgt. Als je iets gedaan wilt krijgen trek je je portemonnee.

Tijd en kennis regeert

Als je echt wilt slagen moet je er tijd in stoppen en kennis in huis hebben. Het is een stuk harder werken.

7 Lagere return on investment

Door onder meer de hoge kosten, de doelloosheid en het giswerk is de return on investment lager.

Hogere return on investment

Door de lage kosten, de focus, het meetwerk en dergelijke is de return on investment veel hoger.

8 Creative skills

Marketing wordt op de eerste plaats als een creatief proces gezien. Er moeten creatieve concepten worden bedacht en vormgegeven.

Analytische skills

Marketeers hebben een sterk analytisch vermogen nodig. Naast communicatie skills is vooral een technische/economische opleiding van belang.

9 HiPPO cultuur

Beslissingen worden genomen door de belangrijkste (beter betaalde) mensen binnen het bedrijf. Ze beslissen wat zij denken dat het beste is voor de klant

Data gedreven cultuur

Beslissingen worden genomen aan de hand van website- en klantendata.

10 Gebaseerd op gissen

Het is moeilijk om te zeggen of en waarom de marketing succes heeft gehad. De reactie van de consument is niet gemakkelijk in kaart te brengen.

Gebaseerd op data en onderzoek

De marketing wordt constant gemeten en geanalyseerd. De effectiviteit kan in real time bekeken worden en er kunnen direct aanpassingen gemaakt worden op wat de klant wil en nodig heeft.

11 Ik-gerichte marketing

Het bedrijf praat voornamelijk over zichzelf.

Klant-gerichte marketing

De klant staat centraal. Bij de marketing probeer je zo goed mogelijk aan te sluiten op de behoeften van de klant.

12 Onpersoonlijke relaties

Het bedrijf presenteert zich als bedrijf en staat ver van de klant af. De klant staat ver van het bedrijf af.

Persoonlijke relaties

Het is belangrijk om persoonlijke relaties op te bouwen. Dit is ook een nadeel want je kan niet zomaar voor alles een extern marketingbureau inhuren. Er moet een band komen met jou en jouw bedrijf, niet met dat externe bureau.

13 Gericht op krijgen

Het doel is om zoveel mogelijk van de klant te krijgen. Geld wordt ingeruild tegen een product of dienst.

Gericht op geven

Als je veel weggeeft kun je als bedrijf een echte relatie met je klant opbouwen. Het produceren van (zoveel mogelijk) hoogwaardige content is hierbij belangrijk.

14 Gaat om winst

Het succes van de marketing wordt afgemeten aan de winst die gemaakt wordt. Als je aan het einde van het jaar meer winst hebt geboekt, heeft de marketing gewerkt.

Gaat om mensen

In plaats van enkel te focussen op verkopen, ligt de focus meer op het maken en behouden van lange termijn relaties.

15 Marketing is verkopen

Het idee is dat marketing alleen toegepast wordt om producten te verkopen.

Alles is marketing

Elk contact met de klant wordt als onderdeel van marketing gezien.

16 Eenrichtingsverkeer

Marketing is alleen gericht op het pushen van reclameboodschappen richting consument.

Tweerichtingsverkeer

De marketing zorgt voor communicatie tussen bedrijf en geïnteresseerden. Bedrijven kunnen de reacties van mensen gebruiken om zichzelf te verbeteren en zijn zo dynamischer en meer gericht op aanpassing.

17 Eén relatie

De relatie beperkt zich tot de relatie ‘klant tot bedrijf’ en ‘bedrijf tot klant’.

Een veelvoud van relaties

Doordat op internet iedereen met iedereen in contact kan komen (bedrijf, klant, potentiële klant, expert etc.), zijn er veel meer relaties mogelijk.

18 Draait om imago

Een bedrijf kan kiezen hoe ze bekend wil staan en die boodschap uitzenden.

Draait om identiteit

Doordat iedereen op internet toegang heeft tot iedereen en dus makkelijk aan informatie kan komen, wordt door de klanten zelf grotendeels bepaald hoe een bedrijf bekend staat. Het gaat om wat je echt bent, in plaats hoe je over wilt komen.

19 Is soms vol met mystiek

Traditionele marketing wordt soms gezien als iets gecompliceerds en kan intimiderend zijn voor bedrijven.

Is duidelijk

Internet marketing is ongecompliceerd. Iedereen kan nu beginnen met marketing: de kennis is overal voorhanden en je hebt bijna geen middelen nodig.

20 Stopt als iemand het product koopt

De klant wordt losgelaten wanneer deze het product heeft gekocht.

Gaat verder na eerste contact

Na het eerste contact blijft de communicatie open waarbij de persoon geholpen wordt. Zodat mensen het bedrijf leren kennen. En uiteindelijk waarderen en vertrouwen.

21 Liniaire groei

Het bedrijf groeit door het toevoegen van nieuwe klanten.

Geometrische groei

Het bedrijf groeit door het vergroten van elke transactie; door zich te richten op klanten die telkens terugkomen; door tevreden klanten die doorverwijzen en door het toevoegen van nieuwe klanten.

22 Het koopproces kost tijd en moeite

Het kost de klant meer tijd en moeite om de stap te zetten van het kennismaken met het product tot het daadwerkelijke kopen van het product.

Het proces gaat veel sneller

Het proces gaat veel sneller omdat de brug tussen het bieden van informatie en de reactie van de persoon veel kleiner is. Alles kan met een aantal muisklikken.

23 Beperkte optiesAdverteren op radio, tv of print zijn de opties die je hebt. Heel veel mogelijkheden

Er zijn ontzettend veel marketing mogelijkheden, adverteren is er slechts 1 van.

24 Adverteren alleen is voldoende

De gedachte is dat adverteren op zich goed werkt.

Draait om combinaties

De gedachte is om ieder medium goed te benutten en ervoor te zorgen dat de verschillende media elkaar aanvullen.

25 Weinig verandering

Marketeers gebruiken jarenlang bestaande modellen en kunnen hetzelfde trucje vaak herhalen. Een verandering doorvoeren gaat langzaam.

Constante verandering

Je bent genoodzaakt er constant bovenop te zitten en de laatste ontwikkelingen te volgen. Wat vandaag werkt, is morgen misschien al weer achterhaald. Je moet je als bedrijf snel kunnen aanpassen.

26 Bedrijven niet altijd bereikbaar om proces van klant te doorlopen

Bedrijven zijn er niet op gericht 24/7 aanwezig te zijn.

Bedrijven altijd bereikbaar om proces van klant te doorlopen

Door het internet is een bedrijf 24 uur per dag, 7 dagen per week aanwezig.

27 Klein bereik

Een klein bedrijf doet zaken in de eigen regio. Alleen grote bedrijven en multinationals doen ruimer zaken.

Wereldwijd bereik

Je kunt in principe de hele wereld bereiken.

28 Klant is te identificeren

De klant kan zich niet anders voordoen dan dat hij is.

Consument is anoniem

Consument is anoniem en kan zich anders voordoen (ook in koopgedrag).

29 Massa producten

Omdat alles ‘massaal’ gaat, zijn producten niet individueel aanpasbaar. Kleinschalige productie gericht op een niche is te duur.

Niche producten

Het is gemakkelijk (en rendabel) om een specifiek product of dienst aan te bieden aan een afgebakend deel van een markt.

30 Weet jij er nog een?

Het zou natuurlijk mooier zijn als het een lijst van 30 verschillen was. Dus als jij nog een verschil weet deel het dan onderaan dit artikel!

Onze Expertise Nodig?

Vul het onderstaande formulier in of bekijk onze online marketing cursussen en online marketing diensten.


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Daan Walraven
Daan werkt bij Bikkelhart.
12 reacties op "29 verschillen tussen traditionele marketing en internet marketing"
  • Karel Geenen zegt:
    23 Aug, 2011 om 11:47

    Zeer leuke en interessante lijst Daan!

    Het delen waard!

    Reageren
  • Joris Brabants zegt:
    23 Aug, 2011 om 16:58

    Ik veronderstel dat punt 28 in de verkeerde volgorde staat?

    “Consument is anoniem” hoort volgens mij thuis in de kolom van de traditionele marketing, terwijl marketing via het internet de klant perfect weet te identificeren.

    Reageren
  • Daan Walraven zegt:
    23 Aug, 2011 om 19:10

    @ Joris Brabants

    Wat ik bedoel is dat bij traditionele marketing de klant zijn koopgedrag anders is doordat hij als persoon ‘bekend’ is. Ik weet bijvoorbeeld van iemand die geen dameslegging koopt in de winkel. Vanwege de ‘reactie’ van het winkelpersoneel. Mensen kopen ook niet zo gemakkelijk condooms of de playboy in de winkel door de ‘sociale druk’ die ze voelen.

    Op het internet voelen mensen zich volgens mij anoniemer waardoor je een ander gedrag krijgt.

    Met analytics en dergelijke is iemand een anonieme bezoeker. Het identificeren mag ook niet echt vanwege de privacy.

    Reageren
  • Roger zegt:
    23 Aug, 2011 om 19:46

    Volgens mij klopt de insteek niet helemaal. Heb je het over oude marketingprincipes vs. nieuwe marketingprincipes, of offline vs. online? Je kunt nl. ook heel goed oude marketingprincipes toepassen op online marketing: brochurewebsite, spammen, overlay-Flashbanners, black hat SEO, etc.

    Ook kun je heel goed de klant centraal zetten met offline marketing. De barman die weet wat voor drankje je wilt, de slager die altijd een extra stuk worst meegeeft voor de kinderen, een organisatie die je een verjaardagskaartje en presentje stuurt en je betrekt bij wat er speelt, winkels die je uitnodigen voor sample-sales of speciale uitverkoopavonden. Weinig push-marketing aan deze voorbeelden. Ook vallen de kosten erg mee, gericht op klantenbinding, laagdrempelig.. Kortom, het is veel van wat je aan internetmarketing toedicht.

    Verder zijn er voor offline marketing veel meer tools voorhanden dan je hier voorspiegelt. Adverteren is helemaal niet de enige optie. PR, lobby’en, direct marketing, straatacties (uitdelen van producten, flyeren), demonstraties, beurzen, kortingsbonnen, premiums, gebouwadvertenties, kennis delen (cursussen), samenwerking met andere bedrijven (koop een Audi en krijg een Bose-systeem erbij), zegeltjes sparen.. En ik weet zeker dat er nog talloze andere mogelijkheden zijn. Daarbij hangt het maar af van hoe je het toepast of het een push- of pull-effect heeft.

    Ik denk daarom dat met de andere kijk op welke typen marketing je vergelijkt, welke tools er voorhanden zijn en met de manier van toepassen, de ‘verschillen’ niet helemaal van toepassing zijn.

    Reageren
    • Daan Walraven zegt:
      24 Aug, 2011 om 17:19

      Het artikel gaat niet over oude marketingprincipes vs. nieuwe marketingprincipes, of offline vs. online. Offline kun je veel meer doen dan alleen traditionele marketing. Dus dat jij zegt: †œVerder zijn er voor offline marketing veel meer tools voorhanden dan je hier voorspiegelt† klopt helemaal. Maar in dit artikel ging het dan ook alleen maar over het verschil met traditionele marketing.

      Er zijn verschillende soorten marketing. Traditionele marketing is †˜traditioneel†™. Met andere woorden: conventioneel, volgens traditie etc. In de boeken en artikelen die ik heb gelezen wordt hieronder verstaan adverteren op radio,tv en print. Dat is wat traditioneel gedaan werd. En print is kranten, tijdschriften, Gouden Gids, posters en billboards, flyers en dergelijke. Kortingsbonnen etc vallen daar dus ook onder. De verschillen zijn hierop van toepassing.

      Je zegt: †œOok kun je heel goed de klant centraal zetten met offline marketing†. Dat klopt ook. Maar dit artikel gaat dus niet over offline marketing.

      De andere typen marketing (permission marketing, direct marketing, guerilla marketing etc) kun je ook offline doen. En daar vallen de mogelijkheden die je noemt onder.

      Het gaat niet om wat je doet, maar hoe je dat wat je doet naar de mensen communiceert. Je hebt de barman die weet wat voor drankje je wilt, maar hoe komt die persoon in dat cafe? Je hebt winkels die je uitnodigen voor sample-sales, maar hoe nodig je de mensen uit?

      Je kunt heel goed oude/traditionele marketingprincipes toepassen op online marketing. Dan wordt het wel een soort ‘traditoneel’ adverteren: banners, brochures, reclames etc. Net zoals dat youtube nu reclames heeft voor de filmpjes.

    • Roger zegt:
      25 Aug, 2011 om 02:41

      @ Daan:
      In je reactie zeg je dat het niet gaat om offline vs. online. Maar in de inleiding schrijf je: “Traditionele marketing is [..] wat je doet om je business te promoten door te adverteren op radio, tv of print (strikt gezien dus ook zonder te verwijzen naar een website). En internet marketing gebruikt juist het internet om een business te promoten.” Daar zeg je wel dat het verschil zit in de gebruikte kanalen: radio/tv/print vs. internet. Klopt je inleiding niet, of je reactie niet?

      In mijn traditionelemarketingboeken vallen zaken al die zaken die ik eerder noemde, ook allemaal onder de P van promotie. Qua adverteren zijn de traditionele media wel radio, tv, print, maar marketing is niet hetzelfde als adverteren. Vandaar dat ik de genoemde verschillen geforceerd vind: weglaten van meer gerichte promotiemethoden bij traditionele marketing en de focus leggen op advertising maar internetmarketing wel breder trekken dan advertising maakt een oneerlijke vergelijking.

      Ik snap denk ik wel wat je probeert te zeggen en internetmarketing heeft inderdaad inherente voordelen t.o.v. traditionele marketing, mijn punt is alleen dat m.i. verschillen tussen traditionele en online marketing in veel artikelen niet geheel terecht worden overdreven in het voordeel van online marketing. Misschien zou ik de voorkeur geven aan een minder geforceerd en minder ongenuanceerd lijstje dat dan wellicht wat korter uitvalt.

  • Oscar zegt:
    23 Aug, 2011 om 22:07

    Je kunt op internet 24 uur per dag 7 dagen per week omzet draaien in tegenstelling tot een winkel, restaurant, bar etc.

    Reageren
  • Hans zegt:
    24 Aug, 2011 om 03:38

    Traditionele marketing: u bent op zoek naar de klant
    Internet marketing: de klant is op zoek naar u

    Reageren
  • anna zegt:
    25 Aug, 2011 om 13:17

    Hallo Daan, het is inderdaad een heel lang verhaal
    maar als beginnend internet marketer kan ik er heel veel nuttige informatie uithalen.
    Hartelijk dank,
    Anna

    Reageren
  • Edwin Waelbers zegt:
    26 Aug, 2011 om 07:03

    Ik heb het hier toch wat lastig mee. Ik ga niet alles opsommen, want dan krijgen we een te lange lijst. Je mag me altijd mailen. :)

    Het begint al met punt 1:

    “Alleen de ‘grote jongens’ hebben de mogelijkheid om een reclameboodschap te versturen. Voor kleine bedrijven is dit vaak niet haalbaar.”

    Kleintjes kunnen dit wel degelijk, alleen zullen zij andere tools moeten gebruiken.

    Wat kunnen zij doen? Direct marketing, spotjes op lokale radio- en tv stations, folders en brochures, reclame in huis-aan-huis bladen, via het exterieur van de winkel (lichtreclame bv.), sponsoring van kleinere lokale sportclubs, adverteren in Gouden Gids, bedrukte relatie geschenken, telemarketing, persberichten, etc.

    Alleen maakt een kleine ondernemer doorgaans geen marketingplan op, denkt hij niet na over hoe zijn boodschap te verkopen en aan wie. Dat doet hij doorgaans trouwens amper voor zijn internet marketing ook niet.

    Een vriend van me had 15 jaar geleden een computerzaak en met de opening viel hij gelijk het wereldrecord ‘chatten’ aan. Dat kreeg indertijd wel wat exposure in de lokale pers. In no time was zijn zaak bekend. Kosten: bijna nul.

    Je kan als kleintje even creatief zijn, als de grote jongens dus.

    Puntje 4 “Zonder focus, gericht op de massa”

    Dat klopt ook niet. Dat lijkt soms wel zo en sommige werken effectief als een kip zonder kop. Maar de grote jongens weten meestal wel wat ze doen.

    Ze laten hun TV spotje op bepaalde tijdstippen zien, op het moment dat hun doelgroep kijkt. Bv. bier reclame voor, na en tussen een voetbalwedstrijd. Ze zullen dat niet gemakkelijk doen rond het 6-uur journaal omdat papa dan nog aan het werken of eten is. De kinderen bezetten dan meestal die TV. En kijk eens aan, dikwijls zal je dan advertenties zien gericht aan hun.

    Een Rolex zal ook niet adverteren in een gratis huis-aan-huis blad, maar is wel aanwezig tijdens polo of golf wedstrijden.

    Op internet kan je iets gerichter werken, maar ook daar kan je boodschap bij de ‘verkeerde’ doelgroep terecht komen.

    Voorbeeldje: ik heb ooit eens een evaluatie gemaakt van alle Vlaamse politieke partijen. En wees er maar zeker van dat ik hiermee ongewild een heleboel ‘verkeerde’ mensen mee aantrek die bv. het partijprogramma van X zoeken. En da’s niet eens altijd slecht. Bon, 95% of meer van dat soort mensen is echt wel ‘verkeerd verbonden’, maar sommige blijven wel hangen en ondernemen een actie.

    Enfin, ik kan zo nog wel even verder doen. Toch een mooie poging.

    Reageren
  • Robert zegt:
    09 Sep, 2011 om 23:29

    Niet helemaal eens met alles maar een leuke opsomming. Bedankt voor het delen.

    Internet marketing is onderdeel van je “totale” marketing.
    Ik heb fitnesswinkels en ben best actief op internet, maar als je offline en online niet op elkaar afstemt kom je er niet.

    Door het internet heb ik overigens wel veel meer klanten dan voorheen.
    Dus het is zeer zeker een krachtig middel

    Reageren
  • leon zegt:
    04 Okt, 2012 om 09:52

    Leuk artikel en goede kennis, maar TE pro-online marketing. Titel van het stuk had beter ’29 X offline marketing afzeiken’ kunnen heten.

    Reageren

Reageren