Naar
boven

Concurrenten verraden bij Google ”“ Zo doe je dat!

Als hardwerkende internet ondernemer probeer je zo goed mogelijk de regels te volgen die Google je oplegt voor wat betreft zoekmachine optimalisatie. Zogenaamde white-hat SEO.

De reden hiervoor is simpel: het volgen van de regels die Google oplegt zorgt voor een langetermijnstrategie. Alles wat tegen de regels van Google is kan op termijn tegen je keren.

Allemaal heel leuk en aardig, maar wat als concurrenten de regels aan hun laars lappen en systematisch hoger scoren dan jouw website? Op zijn zachtst gezegd zeer frustrerend. Hieronder vind je een aantal manieren om Google op de hoogte te stellen van websites die de regels aan hun laars lappen (lees onder de twee methodes ook even mijn mening ;-)).

Methode 1: Spamreport

Eén van de meest voor de hand liggende instrumenten die Google beschikbaar stelt is het invullen van een spamreport:

Kies het onderwerp wat het meeste past bij de soort spam die je bent tegengekomen en vul het zo nauwkeurig mogelijk in. Google geeft aan deze rapporten te bekijken en indien mogelijk actie te ondernemen.

Methode 2: Via het webmasterforum

Zoals Matt Cutts in de onderstaande video aangeeft kun je spam ook melden via het Webmaster Forum van Google.

Mijn mening/ervaring

Mijn persoonlijke ervaring is dat je van beide methodes niet direct iets mag verwachten. Mijn vermoeden is ook dat het Nederlandse taalgebied minder aandacht krijgt hieromtrent. Maar nogmaals, dat is een vermoeden.

Probleem is dat Google te weinig manschappen heeft om alle spam handmatig aan te pakken. Ze zoeken dus naar overeenkomsten binnen de spamreports en op basis daarvan zullen ze het algoritme aanpassen.

In sommige gevallen zullen ze handmatig actie ondernemen. Echter zijn deze voorbeelden, zeker in Nederland, vrij schaars.

Probeer dus niet te focussen op de blackhat technieken van de concurrenten. Mijn advies is om het te melden via een spamreport en that’s it. Ga verder met je eigen website. Focus op je eigen strategie.

Ik weet overigens uit ervaring dat het bijzonder frustrerend kan zijn wanneer concurrenten via black-hat technieken hoger scoren. Zowel als gebruiker als eigenaar van een zoekmachine marketing bureau. Zeker in dat laatste geval is het soms lastig om aan klanten uit te leggen dat we een langetermijnstrategie volgen. Die meestal niet op korte termijn werkt”¦

Let op

Lees de tweede alinea nog eens na van dit artikel. Laat jezelf nooit verleiden tot het misleiden van Google. Denk langetermijnstrategie!

Tenslotte: Mening gevraagd!

Tenslotte zou ik je nog even om je mening willen vragen. Hoe kijk jij tegen het “erbij lappen van concurrenten” aan? Je mening zie ik graag in de reacties hieronder!

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
32 reacties op "Concurrenten verraden bij Google ”“ Zo doe je dat!"
  • Remon Hendriksen zegt:
    23 Mei, 2012 om 12:02

    Karel, bedankt voor je artikel.

    Het lijkt mij ook erg frustrerend wanneer je concurrenten via blackhat-SEO hoger weten te scoren dan jij. Helemaal wanneer het je (op korte termijn) misschien ook wel geld kost.

    Meer dan een spam-rapportje invullen kan je volgens mij niet doen. Misschien contact opnemen met de desbetreffende partij, maar of dat zinvol en handig is…

    Zoals je zei, op de lange termijn, zul je zelf waarschijnlijk beter scoren dan die concurrent die blackhat SEO hanteert. Daar moet je je maar aan vast klampen denk ik dan.

    Reageren
  • Remon Hendriksen zegt:
    23 Mei, 2012 om 12:03

    Mooie title trouwens, zorgde er wel voor dat ik doorklikte:)

    Reageren
  • Sebas zegt:
    23 Mei, 2012 om 12:19

    Ha Karel,

    Ben het met je eens. Je hoort maar een focus te hebben, en dat zijn je eigen bezoekers. Uiteraard is het zeer frustrerend wanneer iemand door slimme (of eigenlijk zeer domme) trucjes zijn site keer op keer in de top 10 van Google krijgt. Het lastigste hiervan vind ik de reactie van klanten. Zoals jij al aangeeft, leg het je klanten maar eens uit.

    Reageren
  • Emile Giethoorn zegt:
    23 Mei, 2012 om 12:27

    Karel, leuk artikel.

    Wat Remon ook al noemt. Als ik iets tegen kom of het nou van een concurrent is of niet, dan benader ik meestal eerst het bedrijf via de contact pagina en vooral bij kleinere bedrijven weten ze meestal niets van de Black-Hat strategie. Soms blijkt het ook zo te zijn dat een (zzp) website ontwikkelaar een zelfbenoemde SEO kenner is die gewoon een keer wat heeft gelezen en dus eigenlijk Black-Hat door onwetendheid gebruikt op zijn ontwikkelde sites.

    Kortom als er de tijd voor is, dan het dialoog aan gaan, niet met het oog op klanten winnen, maar uit interesse.
    Heel af en toe idd een Spam report invullen.

    Reageren
  • Martijn zegt:
    23 Mei, 2012 om 13:12

    Ik begrijp de frustratie, maar er gaan ook nog steeds dingen fout bij her experimenteren (zelfs jij doet dat). Of meld je echt alleen gevallen waarbij je kunt aantonen dat eea met de intentie om de boel te bedonderen gebeurt?

    Eerlijk gezegd komt het op mij toch ook een beetje over als ‘op een zwarte manier vertellen wat voor witte engel je bent’

    Reageren
    • Emile Giethoorn zegt:
      23 Mei, 2012 om 14:31

      Ik probeer op een open en eerlijke manier aan te geven of te vragen, dat er op een ogenschijnlijke verkeerde manier SEO wordt bedreven. En ja ook ik maak fouten bij uitprobeersels of wat eerst wel goed was en nu eigenlijk niet meer van deze tijd is en nog ergens in een prive archief staat.

      Maarja soms heb je toch echt die black-hat ontwikkelaars er tussen zitten die willens en wetens je op een brutale manier proberen af te wimpelen en dan wil ik nog wel eens over gaan tot een spamreport, want ik weet uit ervaring wat het kan betekenen als je wordt bestraft.

      En ja misschien wil ik soms die witte engel zijn, gewoon omdat ik een vakidioot ben die het leuk vind om te helpen en of adviseren en ook zeker niet beaam alles gelijk tot in de puntjes uit te kunnen kristaliseren.

  • Karel Geenen zegt:
    23 Mei, 2012 om 14:40

    Emile, ik denk niet dat het betoog van Martijn richting jou bedoeld was ;-).

    Reageren
    • Emile Giethoorn zegt:
      23 Mei, 2012 om 14:43

      Karel,

      Oops kijk fouten worden gemaakt hier is het bewijs ;)

      Dan is de vraag of jij je aansluit bij mij, of wat is jou visie/antwoordt :)

  • Martijn zegt:
    23 Mei, 2012 om 14:50

    Emile, het klopt wat Karel zegt: Het was niet richting jou bedoeld; excuus voor die onduidelijkheid.

    Overigens wil ik ook niet de indruk wekken dat ik de keuze om een dergelijk artikel te schrijven op voorhand veroordeel: Door te vertellen hoe het overkomt probeer ik vooral óók aan te geven dat het een waarneming is (verkeerde waarneming mijnerzijds? een onbedoeld bij-effect? Of een bewuste keuze?).

    Reageren
    • Emile Giethoorn zegt:
      23 Mei, 2012 om 15:00

      Martijn, Thx accepted ;)

      (of keywords winnen ;) )

  • GJ Bramer zegt:
    23 Mei, 2012 om 17:35

    Eigenlijk is iedereen die met SEO bezig is continu bezig te zoeken wat werkt en wat niet waardoor je al snel bewust of onbewust Black Hat technieken hanteert. Daarnaast is wat vandaag legaal is morgen illegaal omdat Google de regels van het spel verandert. Afgelopen week bij SAScon in Manchester was er een forum dat sprak over dit onderwerp en dat gaf, met een zaal vol, leuke reacties.
    Ik denk dat in de UK of US deze kwestie veel meer aan de orde zal zijn vanwege de enorme competitie (&kennis), in NL kun je met ‘normaal’ je werk doen nog steeds aardig scoren.

    Reageren
  • Bas zegt:
    23 Mei, 2012 om 21:36

    Hoi Karel, mijn ervaring is dat een melding van echte spam vrij snel kan resulteren in penalty van de desbetreffende site. In twee vd twee gevallen was de spammende site binnen een paar weken verdwenen uit de zoekresultaten.

    Reageren
  • Robert B zegt:
    24 Mei, 2012 om 12:49

    Mijn ervaring is ook dat een spamrapport goed werkt.

    Maar wat ik aan dit verhaal mis is de definitie van blackhat. Die is praktisch elk kwartaal anders na een nieuwe update van Google. (overoptimaliseren wordt niet bestraft en dan weer wel)

    De concrete richtlijnen van Google zijn ook wel vaag te noemen en voor interpretatie vatbaar. Met de visie “maak websites voor mensen en niet voor Google” kom je er niet.

    Naar mijn mening is dan ook niet iedereen die blackhat bedrijft zich daar bewust van.

    Reageren
  • Steffen zegt:
    24 Mei, 2012 om 23:57

    Ik heb het aangegeven bij Google over een paar concurrenten maar ze doen er niks mee. 3 maanden verder geen resultaat. Via webmaster forum bevestiging gekregen dat ze het bij de juiste afdeling zouden droppen maar 3 maanden later niks gedaan. Stel er gebeurd nu nog wat dan hebben ze maanden lang ervan geprofiteerd. Stampen ze nieuwe site uit de grond, zelfde trucje en hup weer minimaal een half jaar verder…

    Reageren
  • Nienke van de Haar zegt:
    25 Mei, 2012 om 11:45

    Ik zou zeggen, houd je vooral bezig met je eigen kunnen en website. Natuurlijk wordt de vraag weleens gesteld maar dan roep ik vaak: Als je een bank overvalt kun je er mee wegkomen maar hoe vaker je het doet hoe groter de kans is dat je gepakt wordt.

    Dit helpt zeer goed en zet de focus terug op de eigen website.

    Reageren
    • Leuntje zegt:
      31 Mei, 2012 om 10:30

      Heel erg mee eens!
      Alles wat je aandacht geeft, groeit (positieve dingen, maar ook negatieve). Ik heb nu eigenlijk al spijt dat ik op dit bericht heb doorgeklikt, ik ga weer aan mijn echte werk ;-).

  • Bart zegt:
    25 Mei, 2012 om 19:58

    Ik zal een voorbeeldje geven waarvan ik aanneem dat het black-hat is. http://url2go.nl/5H
    Google zou je toch zo hoog inschatten en voor het gemak dan maar aannemen dat ze dit zien en vervolgens negeren.

    Dus de vraag rijst dan hoe vaak weet Google ervan en negeert de gebruikte techniek. Dus scoort je concurrentie hoger door de black-hat techniek of ligt het helemaal ergens anders aan, wat natuurlijk ook kan. Voor je jezelf druk maakt om een site die volgens jou onterecht boven de jouwe staat moet je hier maar eens over denken.

    Reageren
  • Nils zegt:
    29 Mei, 2012 om 14:48

    Als een concurrent duidelijk gebruik maakt van black hat SEO dan vind ik dat een spam report wel mag. Ook al voelt het een beetje als de klikspaan uithangen, het helpt Google om de beste resultaten weer te geven voor de bezoeker. Zorg er natuurlijk wel voor dat je zelf White hat SEO doet anders is het wat hypocriet.

    De vraag die bij mij dan opkomt is wat te doen met Grey hat. Ik kom bijv. regelmatig websites tegen die hoog scoren door (o.a.) op vele websites in de footer of navigatiemenu een link met juiste anchortekst te plaatsen naar hun website.

    Omdat dit geen contextuele link is, is dit ook een vorm van beïnvloeden van de zoekresultaten naar mijn mening. Is dit dan ook een spamreport waard?

    Reageren
    • Bart zegt:
      29 Mei, 2012 om 23:57

      Dat lijkt me wat overdreven om daar een spam report voor in te vullen. Dan kun je wel aan de gang blijven en alle sites met tag-clouds ook rapporteren. Google iets anders geven dan je bezoekers zoals cloacking en hidden content is meer spam dan een link naar jezelf.

  • Judith de Vries zegt:
    31 Mei, 2012 om 10:29

    Ik ga niets melden, ik ga uit van mijn eigen kracht.

    Reageren
  • Robin zegt:
    31 Mei, 2012 om 10:32

    Ik denk dat je wel wat beters te doen hebt dan het invullen van zo’n rapportje waar in the end echt niets mee gedaan wordt. Als je het dan al hebt over lange-termijn denken, denk dan ook als volgt: Op de lange termijn zal de blackhatter geband worden en blijven en schiet jij eerlijk omhoog.

    Reageren
  • Remco v zegt:
    31 Mei, 2012 om 10:53

    Het ‘google melden’ van je concurrenten heeft ook een keerzijde. Zo heeft een van mijn klanten dat ondervonden, een goed draaiende webshop in sport-voedingsupplementen.

    Een van zijn concurrenten heeft een melding gemaakt aan google dat hij producten verkocht met ‘verboden middelen’.

    Hierop is deze webshop geweerd uit adwords en andere diensten van google, vreemd genoeg maar wel gelukkig, niet in de organische resultaten, de shop is wel gewoon vindbaar in de zoekresultaten.

    Verzoeken om bewijs of heractivatie worden genegeerd, ondanks dat er nooit pagina’s hebben bestaan met de genoemde verboden middelen – want die bied hij echt niet aan.

    Geen onderzoek vooraf, geen bewijs, en geen discussie mogelijk als ‘google gesproken heeft’. Een concurrent vals beschuldigen is dus een geweldige methode om de concurrentie vleugellam te maken.

    Reageren
  • Robert zegt:
    31 Mei, 2012 om 10:57

    Helaas ook bij mijn concurrenten het geval. Zij scoren nu al ruim een jaar hoger dan ikzelf. Na onderzoek te hebben gedaan zijn het veelal links uit india en niet relevante site’s (links aangekocht)

    Helaas ziet google het nog niet…..

    Reageren
  • Ruud zegt:
    31 Mei, 2012 om 11:55

    De concurent is gewoon slimmer dan ik, heeft gewoon een manier gevonden om beter te doen dan zijn collegas. Moet motiverend werkenom hem weer te verslaan. Dat is ondernemen!!!!

    Reageren
  • Simeon zegt:
    31 Mei, 2012 om 15:44

    Het enige waar we op de lange termijn op moeten hopen is dat Google alle vormen van Black hat SEO kan uitbannen door een goed werkend algoritme wat niet te kraken is. Alleen op deze manier zullen de hoog kwalitatieve sites zegenvieren.

    Wat betreft een spam report invullen, lijkt me dit compleet verspilde tijd. Op het internet zijn biljoenen webpagina’s en de index van Google is zo inmens groot, dat ze echt niet voor jou specifieke business de concurrent manueel uit de resultaten zullen halen. Kortom vette pech dan.

    Wat dat de gaat is een black hat strategie absoluut geen aanrader, maar pakkans is zeer klein. Het is een strategische keuze die een bedrijf moet maken die voordelig KAN uitpakken.

    Ik ben het eens met Karel dat focus op goede content en white hat strategieën de beste oplossing is.

    Gegroet!

    Reageren
  • Tim de Vrind zegt:
    31 Mei, 2012 om 23:16

    Of het melden nu wel of niet direct effect heeft.. ik zou het iig niet doen. Leer van andermans fouten, wees zelf creatief en innovatief. Testen zegt meer dan 10 spamrapporten.
    Content = en blijft God en God = Google.

    Reageren
  • Hans zegt:
    01 Jun, 2012 om 10:54

    Ik vind verraden of klikken een beetje een fout woord.
    Ik bedoel als je business er van af hangt en je hebt 80% van alle inkomen via zoekwoorden. Zou ik alles eraan doen om boven aan te komen staan. Het is ook een beetje afhangend kwa business model vind ik. En ik denk dat het melden net zo veel zin heeft als pingen (2008). Dit is natuurlijk ook een vorm van strategie om zulke sites de baas te zijn.

    Reageren
  • Edwin Waelbers zegt:
    01 Jun, 2012 om 14:00

    Gewoon met jezelf bezig zijn, daar heb je al werk genoeg mee.

    Reageren
  • Wouter Kroon zegt:
    06 Jun, 2012 om 09:13

    Ik verbaas me er nog steeds over dat na Panda en Pinguïn updates er nog steeds sites hoger in de rankings staan die de afgelopen jaren geen enkele verandering hebben ondergaan.

    Het lijkt wel of het feit dat de domeinnaam langer bestaat en de juiste keywords bevat zo zwaart telt dat je van alles op SEO gebied kan doen, maar dat het geen effect lijkt te hebben.

    Verraden heeft in dit geval geen zin, maar ik hoop wel dat hier ooit verandering in komt.

    Reageren
  • Marco zegt:
    19 Sep, 2012 om 10:09

    Verraden of aanpakken, in mijn geval is het meer het laatste. Of de melding in mijn geval iets oplost in mijn geval? Nee, mijn complete content wordt gekopieerd en geplakt op een landingspage van iemand die denkt mijn concurrent te zijn. Afbeeldingen incl. watermerk, slogans mijn bedrijfsnaam wordt gewoonweg op zijn site geplaatst. Ik heb hiervan melding gemaakt bij Google. Ze hebben me snel en correct benaderd door de gewraakte site deels te verwijderen uit de zoekresultaten. Na het verwijderen door Google stond er binnen twee weken weer een nieuwe landingssite van hem in de zoekmachine. Ook deze heb ik weer bij Google aangereikt, waarschijnlijk wordt dit een verhaal zonder einde. Natuurlijk loop je schade op, klanten namen contact op met vraag wat dit betekend, iemand stuurde me een e-mail waarin hij kenbaar maakte dat hij eigenlijk geen contact of durfde te nemen omdat e.e.a. nogal dubieus overkomt.
    Dan zou je denken “ik neem een advocaat”. Dat houdt dan een onvoorziene post in van 5 tot 10.000 euro. Ik heb hier niet om gevraagd en als zzp is dat een flinke rib uit je lijf.

    Het mooist lijkt me een soort van schandpaal. Gewoon een openbare site waar je melding kan doen van dergelijke misstanden door idioten.

    Reageren
    • Edwin Waelbers zegt:
      19 Sep, 2012 om 11:10

      Ja, en wie gaat de content van die schandpaal controleren? Jouw concurrent zou jou daar ook kunnen melden…

  • Marco zegt:
    20 Sep, 2012 om 08:26

    Oeps, grammaticaal klopt mijn bericht niet helemaal, waarschijnlijk door de boosheid van dat moment.
    Criminaliteit loont niet hoor je vaak, op het internet wél dus. Heb je een hekel aan iemand of wil je een concurrent uitschakelen is dit een effectieve wijze, vooral als het om een ZZP gaat. Gerechtskosten zijn voor deze groep én in deze tijden te duur en je zal dus moeten accepteren dat dergelijke idioten er met je klanten vandoor gaan.

    Klopt Edwin, hiermee geef ook jij aan dat je bij deze kwesties machteloos staat. Als je je bedrijf wil beschermen voor dit soort criminele acties zou je misschien ook kunnen kiezen voor geweld, maar als je op deze wijze opkomt voor je recht speel je criminelen ook weer in de kaart.

    Reageren

Reageren