Naar
boven

Is content achter een lees meer knop of tab nadelig voor SEO?

Het is een vraag die mij regelmatig wordt gesteld en iets wat je steeds vaker tegenkomt, zeker op webshops. Men heeft een productpagina en wil in het kader van SEO zoveel mogelijk tekst op die pagina kwijt. Maar van de andere kant wil men ook weer niet dat die tekst echt zichtbaar is, want het kopen van producten moet voorop staan.

En daar knelt het schoentje vaak. Want hoe gaat Google hiermee om? “Zien” zij dit? Mag dit?

Wat is een lees meer knop / tab?

Hieronder vind je een afbeelding van een productpagina van Bol.com:

lees-meer

Wanneer je op de lees meer knop klikt verschijnt de rest van de tekst.

Een ander voorbeeld vind je hieronder, waar er tabs worden gebruikt:

tabs

Ook hier zie je pas de content achter de andere tabs, wanneer je er op klikt.

Wat vindt Google hiervan?

Onlangs heeft John Mueller (medewerker Google) deze vraag beantwoord in een Hangout.

Hierbij geeft hij aan dat ze tot op zekere hoogte kunnen zien dat de content verborgen is en dat ze het dan proberen te negeren. Het kan dus zijn dat je erg veel goede content achter die knoppen plaatst maar dat Google dan dus denkt dat, omdat het verborgen is, dat het niet zo belangrijk is.

John adviseert daarom ook om de content waar je op wil scoren, direct zichtbaar te maken op de pagina en dus NIET via een lees meer knop of tab.

Hoe hiermee om te gaan?

Het antwoord van John is op zich vrij duidelijk. Echter de woorden “tot op zekere hoogte” zwakt het wat af vind ik. Ik heb het idee dat ze nog moeite hebben om te “zien” of de content is verborgen. En ze beseffen volgens mij ook wel dat het niet zo hoeft te zijn dat wanneer de content achter een tab zit dat deze dan helemaal niets toevoegt.

Ik adviseer toch om het advies van John ter harte te nemen: de belangrijkste content van een pagina moet direct zichtbaar zijn voor je bezoekers! Puur vanuit de gebruiker gedacht is dat ook het meest logisch. En dat is waar zoekmachine optimalisatie om draait: de gebruiker!

Meer leren over zoekmachine optimalisatie? Klik hier voor onze gratis e-mailcursus!

Met onze hulp bovenaan in Google?

Bekijk onze cursus zoekmachine optimalisatie, onze dienst of vul onderstaand formulier in:


Over de auteur:

Dit artikel is geschreven door .

Karel Geenen
Karel Geenen is medeoprichter van KG Online Marketing. Hierbinnen vallen dit weblog, onze Academy met online marketing cursussen en het Bureau voor online marketing diensten.
26 reacties op "Is content achter een lees meer knop of tab nadelig voor SEO?"
  • Jasmien zegt:
    23 Sep, 2014 om 16:25

    Lastig, ook omdat Google zo onduidelijk is. Ik vind een hele lap tekst (500 woorden bijvoorbeeld) boven een categorie gewoon te veel en wellicht ctr verlagend werkend. Maar, je moet het denk ik afwegen.

    Reageren
  • Bastiaan zegt:
    23 Sep, 2014 om 17:34

    Ik maak er nog regelmatig gebruik van op websites. Ik vind het juist voor een bezoeker erg handig werken. Als iemand meer wil lezen over een bepaald onderwerp kan er op “lees meer” geklikt worden en wordt er meer tekst zichtbaar. Voor mensen die bijvoorbeeld direct de content eronder willen zien, in het geval van een webwinkel de producten, dan komen deze direct meer naar boven. Ik ben dus van mening dat het zowel voor de bezoeker als voor de conversie beter werkt om het systeem van “lees meer” te gebruiken.

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    23 Sep, 2014 om 21:54

    Ik vergelijk het heel even met een faq pagina op een informatieve website. Daar staan alle vragen zichtbaar en alle antwoorden onzichtbaar. Voor gebruiker prettig want hij vindt snel zijn vraag en ziet alleen het antwoord omdat hij er op klikt. In de code is uiteraard de hele tekst goed leesbaar. Ik zie geen verschil in ranking tussen een pagina met alle antwoorden open op de pagina of als ze achter een een soort carrousel.

    Ben geneigd om te zeggen dat als het geldt voor een informatieve pagina dat het ook zo moet werken op een webshoppagina.

    Reageren
  • Gerben zegt:
    24 Sep, 2014 om 07:43

    Dag Karel, oude bekende hier. Ik heb hier voor mijn nieuwe website ook geworsteld. Volgens mij is het vooral hoe je dit technisch oplost: Ajax, Java of anders? Ik heb ervoor gekozen om van alle tabs in WordPress een aparte pagina te maken, die hebben dus allemaal ook een eigen titel en description. Naar mijn idee is dit de beste oplossing zodat Google alles meeneemt en je dit het beste optimaliseert. Tabs zijn sowieso handig voor je bezoekers, heb je EN Google en je bezoekers

    Reageren
  • Jaap van de Putte zegt:
    24 Sep, 2014 om 08:13

    In de reacties zie ik vooral meningen, met alle respect voor ieders mening. Ik ben wel benieuwd naar gebruikersonderzoek. Een voorbeeld van content verbergen is een carrousel. In gebruikersonderzoek van de Nielsen Norman Group werd duidelijk dat deze content niet gezien werd.

    Reageren
  • jeroen zegt:
    24 Sep, 2014 om 08:51

    @gerben. Heb uiteraard even naar je oplossing gekeken. Mijn bezwaar is echter dat je op een van die pagina’s kunt scoren op een bepaalde zoekterm en daar je bezoeker op binnen krijgt. Echter je aanbod zit bijvoorbeeld achter tabblad 1. Die is dan enkel in je tabmenu zichtbaar.

    In een webshop wil je natuurlijk dat je productpagina ook goed soort en dat je product ook direct zichtbaar is. Maar wellicht vergis ik mij en is je oplossing wel goed.

    Iemand anders een mening hierover?

    Reageren
  • Leonie Kramer zegt:
    24 Sep, 2014 om 08:59

    Ik maak voor een aantal websites gebruik van zowel de “lees meer” als tabs voor extra tekst. Om verschillende redenen. 1. om de eindgebruiker de keuze te geven meer over product of artikel te lezen. 2. als het om een product / categorie gaat zoveel mogelijk info + mogelijkheid cta zonder scroll bewerkstelligen. De opties gebruik ik niet om de content te verbergen, die discussie zou ik wel eens met JM willen voeren ;-)

    Reageren
  • Gerjan zegt:
    24 Sep, 2014 om 09:21

    In sommige gevallen is het ook een optie om de “lees meer” content lager op de website te plaatsen. Op een categoriepagina waar producten staan bijvoorbeeld. De belangrijkste tekst plaats je dan boven de categorieën en de minder belangrijke tekst onder de producten.

    Reageren
  • Robert zegt:
    24 Sep, 2014 om 09:46

    Volgens mij is het als volgt. Als de getabte content vanaf de server geladen moet worden d.m.v. een click-event, dan is het inderdaad nadelig. Staat de content al op de pagina en wordt het block pas weergegeven als je als gebruiker op de tab klikt, dan niet.

    Reageren
  • Jaap van de Putte zegt:
    24 Sep, 2014 om 09:47

    Misschien is het goed om “verborgen content” iets meer te definiëren. Het plaatsen van een aankeiler voor een nieuwsbericht (microcontent) en een link naar het volledige artikel lijkt mij hier niet bedoeld door Google. Microcontent zijn ook de zoekresultaten van Google zelf, dus ik denk dat ze dat niet bedoelen. Het gebruik van een carrousel – dé trend om content te verbergen – lijkt mij hier wel een voorbeeld van wat Google bedoelt. En ook het voorbeeld dat Karel noemt van bol.com. Dus misschien goed om het begrip “verborgen content” iets meer te differentiëren.

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    24 Sep, 2014 om 10:06

    @jaap van de putte. Heb je ook een link naar het onderzoek?: Een voorbeeld van content verbergen is een carrousel. In gebruikersonderzoek van de Nielsen Norman Group werd duidelijk dat deze content niet gezien werd.

    Reageren
  • Jaap van de Putte zegt:
    24 Sep, 2014 om 10:09
  • Jos zegt:
    24 Sep, 2014 om 10:38

    Je kunt toch in google-webmaster de pagina ophalen als Google. En als daar de content staat is het toch goed?

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    24 Sep, 2014 om 10:49

    Heb het artikel heel snel gelezen, maar dit gaat volgens mij over de vraag of de lezer het uberhaubt gaat zien/lezen. Maar het geeft niet aan wat google wel of niet ziet / gebruikt. En volgens mij ging het artikel van karel over het feit of tekst achter een tab of carroussel wel of niet gebruikt wordt door Google. Maar zoals gezegd: ik heb het heel snel gelezen.

    Reageren
  • Maurice Lehr zegt:
    24 Sep, 2014 om 10:49

    Ik vind het gebruik van tabs juist erg gebruiksvriendelijk. En in veel gevallen kan Google de inhoud achter de tabs heel goed lezen. Je kunt dat overigens heel makkelijk zelf controleren.
    1. In Google webmasters en dan de specifieke pagina †œFetchen als Google†. Vervolgens kun je kiezen voor de tekstversie en de html-versie. Zo kun je precies zien hoe Google je pagina †œleest†.
    2. Typ een specifiek stukje tekst dat achter een tabje verborgen is in Google. En kijk vervolgens of Google dit stukje tekst vindt. Als je vervolgens kiest voor †œcache† zie je ook hier weer hoe Google je pagina †œleest†.

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    24 Sep, 2014 om 10:52

    Gaat volgens mij niet om het feit of google de info kan ophalen maar of zij iets doen met het feit dat het voor de bezoeker niet meteen zichtbaar is. Dus in feite op dat moment nog hidden content is. Stel dat Google er geen negatief gevolg aan zou geven dan zul je altijd mensen hebben die op tabbladen heel tekst met bepaalde keywords erin gaan plaatsen. Zeker mensen die ook nog eens gehoord hebben dat artikelen met 2.000 woorden of meer beter zouden scoren dan 300-500 woorden.

    Reageren
  • Jos zegt:
    24 Sep, 2014 om 10:58

    @ Maurice Lehr: Precies. Dat heb ik ook gedaan. En in dat geval is dat dus geen probleem.

    Probleem blijft wel de vraag of Google de content, om dat achter een “lees meer” knop zit, als minder belangrijk beoordeeld. En dat kun je niet testen. Behalve door tijdelijk alles te tonen. Maar ja, dat is in praktijk niet te doen. Dan wordt de pagina ‘verkracht’.

    Reageren
  • Robert zegt:
    24 Sep, 2014 om 11:14

    Maar, wat is het verschil? Kwalitatief goede content direct on page of kwalitatief goede content achter een tab. Feit dat je het verbergt mag per definitie niet bepalen dat het minder belangrijk is of gebruikt wordt om te stuffen. Gelaagde content weergeven is gebruiksvriendelijk en in hedendaags design niet meer weg te denken, dat snapt Google ook. Dus is het wel een probleem?

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    24 Sep, 2014 om 11:20

    Mmmh ben even een pagina aan het checken die gebruik maakt van een soort faq plugin voor wordpress. Vraag is zichtbaar en als je op de vraag klikt is het antwoord zichtbaar. Tijd om alles te testen.

    Codepagina: dan zie ik in tekst vraag en antwoord staan. Maar bij antwoord staat ook display:none.

    Cache tekst pagina:enkel de vragen zijn zichtbaar.

    Fetchen via webmastertools: zelfde pagina als in cache.

    (fetchen gebruik ik eigenlijk nooit, dus weet ook niet of ik het goed heb gedaan).

    Zoeken in google: als ik zoek op de tekst van een antwoord dan wordt wel het juiste zoekresultaat gegeven.

    Kan uiteraard geen uitsluitsel geven op de vraag wat er gebeurt als op een andere site exact hetzelfde antwoord staat, maar dan wel direct zichtbaar, of deze pagina dan ook hoger rankt.

    Door de display:none bij het antwoord is het eigenlijk hidden content. Echter bij het zoeken in google geeft hij het wel weer als eerste zoekresultaat.

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    24 Sep, 2014 om 11:31

    @robbert. Het probleem is dat google dus eigenlijk niet in staat is om te bepalen of het vanuit gebruikersvriendelijkheid wordt gebruikt of vanuit andere motieven. Ik vergelijk ik het even met de author tag. Google wilde vanuit gezichtspunt beste zoekresultaten voor de gebruiker graag de authorsauthority introduceren. Elk zoekresultaat gaf dan een mooi foto-tje en dus een hogere CTR. Doordat seo kenners het massaall gingen gebruiken en niet de echte experts op het gebied van de content is het helaas niet goed afgelopen met deze functie.

    Ik denk dat als er veel misbruik gemaakt gaat worden van tabs, dat straks de goede weer onder de slechten gaan lijden. Zolang er geen google update langskomt die uitgaat van het criterium dat het gebruik van veel tabs dubieus is denk ik dat het goed is om het nu nog wel te gebruiken.

    Reageren
  • Maurice Lehr zegt:
    24 Sep, 2014 om 11:38

    @Jeroen
    Dat je de tekst niet in de cache ziet staan en ook niet middels Fetchen als Google, is wel een indicatie dat deze manier in ieder geval niet ideaal is.
    Ik maak zelf gebruik van plugins in Joomla om tabs te genereren. De inhoud van deze tabs wordt zowel in de cache als bij Fetchen als Google getoond.

    Reageren
  • Jeroen zegt:
    24 Sep, 2014 om 11:45

    @maurice
    Je hebt gelijk dat deze plugin dus niet ideaal zou zijn. Het is niet een site van mij, maar slechts 1 waar ik de toegang toe had ook ivm met testen via webmastertools.

    Ik weet ook niet over er verschil inzit tussen gebruik van tabs of lees meer opties. Eerder in de comments werd al terecht aangegeven dat ook van belang is welke techniek hiervoor gebruikt wordt.

    Reageren
  • Maurice Lehr zegt:
    24 Sep, 2014 om 13:12

    @Jeroen
    Veel plugins werken middels JavaScript. En alhoewel Google langzamerhand steeds beter met JavaScript overweg kan, gaat dat nog lang niet altijd goed.
    De plug-in die ik gebruik genereert anchor-links, bijvoorbeeld …../google#goed-om-te-weten. En deze anchor-links kan Google gewoon volgen.

    Reageren
  • Ben Gidding zegt:
    24 Sep, 2014 om 16:07

    Als je een blog schrijft bestaande uit meerdere tekstblokken en je zet achter het eerste tekstblok een ‘Lees meer…’-markering, dan geloof ik niet dat Google daar moeite mee heeft. Zó primitief is deze gigant niet anno 2014!

    Reageren
  • Jonathan zegt:
    25 Sep, 2014 om 16:51

    Wij waren er ook niet zeker van of google tabbladen goed kon indexeren. Om die reden hebben wij elk tabblad een eigen URL gegeven. Dit wordt (tot nu toe) goed geïndexeerd.

    Reageren
  • Peter zegt:
    29 Sep, 2014 om 16:30

    Als je het combineert met goede content zou het geen probleem moeten zijn.

    Reageren

Reageren