Is content achter een lees meer knop of tab nadelig voor SEO?

Karel
23/9/2014
Karel
23/9/2014
Zoekmachine optimalisatie
X
min leestijd

Het is een vraag die mij regelmatig wordt gesteld en iets wat je steeds vaker tegenkomt, zeker op webshops. Men heeft een productpagina en wil in het kader van SEO zoveel mogelijk tekst op die pagina kwijt. Maar van de andere kant wil men ook weer niet dat die tekst echt zichtbaar is, want het kopen van producten moet voorop staan.En daar knelt het schoentje vaak. Want hoe gaat Google hiermee om? "Zien" zij dit? Mag dit?

Wat is een lees meer knop / tab?

Hieronder vind je een afbeelding van een productpagina van Bol.com:

lees-meer

Wanneer je op de lees meer knop klikt verschijnt de rest van de tekst.Een ander voorbeeld vind je hieronder, waar er tabs worden gebruikt:

tabs

Ook hier zie je pas de content achter de andere tabs, wanneer je er op klikt.

Wat vindt Google hiervan?

Onlangs heeft John Mueller (medewerker Google) deze vraag beantwoord in een Hangout.Hierbij geeft hij aan dat ze tot op zekere hoogte kunnen zien dat de content verborgen is en dat ze het dan proberen te negeren. Het kan dus zijn dat je erg veel goede content achter die knoppen plaatst maar dat Google dan dus denkt dat, omdat het verborgen is, dat het niet zo belangrijk is.John adviseert daarom ook om de content waar je op wil scoren, direct zichtbaar te maken op de pagina en dus NIET via een lees meer knop of tab.

Hoe hiermee om te gaan?

Het antwoord van John is op zich vrij duidelijk. Echter de woorden "tot op zekere hoogte" zwakt het wat af vind ik. Ik heb het idee dat ze nog moeite hebben om te "zien" of de content is verborgen. En ze beseffen volgens mij ook wel dat het niet zo hoeft te zijn dat wanneer de content achter een tab zit dat deze dan helemaal niets toevoegt.Ik adviseer toch om het advies van John ter harte te nemen: de belangrijkste content van een pagina moet direct zichtbaar zijn voor je bezoekers! Puur vanuit de gebruiker gedacht is dat ook het meest logisch. En dat is waar zoekmachine optimalisatie om draait: de gebruiker!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je bent succesvol ingeschreven voor onze nieuwsbrief!
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier

Wil je meer gratis tips over online marketing?

Bekijk onze gratis downloads

Categorieën

Ontdek hoe wij jouw bedrijf verder kunnen helpen

We hebben je aanvraag succesvol ontvangen, we nemen zo snel mogelijk contact met je op
Er is iets fout gegaan bij het verzenden van het formulier